Complete re-design Phono-pre (lang)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

Complete re-design Phono-pre (lang)

Bericht door rho »

Ik ben dus van plan om m'n Phono-pre een complete update te geven.
Er zijn al enkele dingen waar ik zeker van ben en er zijn natuurlik een heel aantal dingen waar ik nog over twijfel.

Misschien eerst de dingen waar ik zeker van ben eerst:
Het blijft een design met opamps. De RIAA correctie blijft die zoals Rod Elliot die op z'n site heeft staan.
(wegens erg tevreden daarover)
Er komt een gainstage met een SSM2019 als opamp (gain = 20dB).
De keuze is gevallen op dit exemplaar omdat de specs zeer goed uitzien, hij makkelijk te integreren is in een design en weinig extra externe componenten nodig heeft. Ik heb de mogelijkheid om ook andere exemplaren te gebruiken. Beschikbaarheid van componenten is geen enkel probleem. Dus als iemand echt een grondige hekel aan de SSM2019 heeft en dat kan argumenteren kan ik nog altijf ff m'n design aanpassen.

De vragen bij dit project:

Ik zou dus willen schakelen tussen MM en MC zodat de extra gainstage uit het signaalpad wordt gehaald. Eigenlijk is dit enkel een wisselschakeling waar in het ene pad de gainstage zit en in het andere een kortsluiting. De 2 kanten van de wisselschakeling wisselen steeds gelijktijdig. Nu dacht ik dit te doen met volgende relais
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2155&N=401
Ze zijn voor mij makkelijk verkrijgbaar en we hebben er op het werk goede ervaringen mee. Wat is jullie gedacht?

Verder ben ik nog aan het twijfelen over de schakelaars die ik kan gebruiken bij het kiezen tussen MM/MC en de aan/uit schakelaar.
Bedoeling is dat de aan/uit links staat en hetzelfde uitziet als de MM/MC knop die rechts komt te zitten. (in het midden komt de load-keuze-knop : meer daarover later)
Ik heb 3 design-ideeën waar ik maar niet tussen kan keizen.

Het eerste idee:
Ik gebruik deze: http://www.farnell.com/datasheets/39380.pdf
De blauwe uitvoering. Probleem is dat dit DPDT's zijn en geen DPST's. Die middenstand is er dus eigenlijk teveel aan. Een ON-ON zonder middenstand was dus ideaal.

Tweede idee:
Ik gebruik deze:http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2071&N=401
Of iets in die aard. Bij Farnell zijn die veelvuldig te krijgen...MAAR....enkel in SPCO. Dus momenatry switches. Dat vraagt om extra design-werk met extra relais. En het schakelen van de mains is niet haalbaar met deze dingen, ofwel met er altijd 1 deel van de circuits onder spanning blijven staan zodat ik steeds de 5V voor de relais en de switch ter beschikking heb. Dat valt dus nog te overwegen.
Met deze http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2290&N=401 kan ik dus wel mains schakelen merk ik net.

Derde idee:
Ik gebruik een roterende switch zoals ik bij de keuze van de load ga gebruiken. Hier is het probleem dat ik geen 2 polige met maar 2 standen kan vinden. Ik zou kunnen gaan voor eentje met instelbare aanslagen.

Jullie ideeën zijn welkom.

Volgende punt is de schakeling om de load van de cel in te stellen. Ik heb een aantal adviezen gekregen van een versterkerbouwer ivm de loads die ik best kan gebruiken in bepaalde situaties. (hij wil niet dat ik bekend maak wat ie me vertelde omdat het blijkbaar dingen zijn die uit high-end productontwikkelingen komen, dus respecteer ik dat maar)
Ik zou dus 6 keuzes moeten kunnen maken. 2 MM (waarvan 1 ook geschikt voor high-output MC's) en 4 MC. Ik zou dit dus willen doen door gebruik te maken van een roterende schakelaar.
Volgend exemplaar dringt zich wegens beroepsmisvorming op (ik werk in de automotive sector ;) ) http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 6234&N=401

Ik merk net dat deze ook in 2pole 2 positions te krijgen is maar geen mains kan schakelen. Dat houdt dus in dat als ik deze zou gebruiken ik dus ook die constante 5V voeding ga moeten laten aan staan.

Uiteindelijk zou het frontpaneel er dus als volgt kunnen uitzien:
3mm dik aluminium frontpaneel op een 1u hoge 19" behuizing met ofwel:
1 dikke aluminium draaiknop in het midden voor de load-selectie en links en rechts van die draaiknop een helder blauw oplichtende toggle-switch.

ofwel:
1 dikke aluminium draaiknop in het midden voor de load-selectie en links en rechts van die draaiknop een ronde drukknop in aluminium.

ofwel:
3 identieke ronde draaiknoppen.

Alles blijft dan netjes in het natuurlijke aluminium kleurtje. (laagje vernis voor behoud van de mooie afwerking)
Draaiknoppen en frontpaneel worden hoogstwaarschijnlijk CNC gedraaid/gefreesd.

Volgend punt is de voeding van het ding. Maar ik krijg de indruk dat ik dat beter in een ander topic doe. :lol:

Alvast bedankt voor al de hulp.
Rudy

Bericht door Rudy »

heb effe weinig tijd, zal straks is effe lezen, maar heb je al eens gedacht om als eerste trap een differentiele opamp te plaatsen waarvan de versterking instelbaar is, niet flippen, ze zijn in IC vorm te verkrijgen, check is effe de AMP02 bij farnell, dit is er zo 1tje. ( kweet dat je die optie niet wou, maar denk er gewoon is over na, anders ga je meerdere circuits parrallel zetten die je nooit gelijktijdig gebruikt en die kunnen enkaar enkel maar slecht beinvloeden )

En dan gewoon de riaa correctie door te voeren. Dunno of het kan, dat moet jij maar beslissen :D

Past die draaischakelaar in je 1U behuizing, zoja, zalig, heb ik er ook eindelijk eentje gevonden :!:

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
heb effe weinig tijd, zal straks is effe lezen, maar heb je al eens gedacht om als eerste trap een differentiele opamp te plaatsen waarvan de versterking instelbaar is, niet flippen, ze zijn in IC vorm te verkrijgen, check is effe de AMP02 bij farnell, dit is er zo 1tje. ( kweet dat je die optie niet wou, maar denk er gewoon is over na, anders ga je meerdere circuits parrallel zetten die je nooit gelijktijdig gebruikt en die kunnen enkaar enkel maar slecht beinvloeden )

En dan gewoon de riaa correctie door te voeren. Dunno of het kan, dat moet jij maar beslissen :D

Past die draaischakelaar in je 1U behuizing, zoja, zalig, heb ik er ook eindelijk eentje gevonden :!:

Groetjes
Rudy
De SSM2019 is eigenlijk een differentiele versterker waar je de gain van kan instellen. :) Het is eigenlijk net hetzelfde als wat jij aanbeveelt maar dan speciaal voor audio ontwikkeld. Maar deze heeft dus ook zeer mooie specs. Ze zijn pin-compatiebel geloof ik (waarom zou AD het ook anders doen?) dus ik kan ze beiden wel eens proberen. Leuke tip.

Je brengt me nu wel op een idee.
Ik kan de gain van die eerste trap met een relais en weerstand schakelen tussen x10 en x1. Hmmmm, ben nog niet zeker wat nou het beste resultaat zou geven. Ofwel de gainstage er altijd tussen en de gain switchen, ofwel de gain vast zetten en de stage er tussenuit schakelen.

Ja, die draaischakelaar zou in de 1U hoge kast moeten passen. :)
Rudy

Bericht door Rudy »

De exacte reden waarom ik dat principe aanwijs is eigenlijk om het volgende, je bent dan in staat om met 1 enkel ic'tje je niveau voor zowel MC als MM op te krikken naar een spanning die minder ruis/storing gevoelig is, pakweg 1 a 2 volt ( of meer, altijd beter ), hierna pas de riaa op toepassen, dan is de enige ic die met peipkleine signaaltjes werkt "het" IC van toepassing, signaalwegen kunnen voor dat signaal ook kleiner blijven en zo dicht mogelijk bij de ingang geplaatst worden, wat nooit slecht is.

Je RIAA correctie zal je dan wel een beetje moeten herzien, de gain moet vooral minder worden dan, maar dit komt alleen maar ten goede voor deze opmaps in questie.

Hoe de signalen van groote moeten zijn, welke gain waar en etc laat ik effe aan jou over daar ik bitter weinig van platenspelers op de hoogte ben ( wel iets natuurlijk he :wink: ) , ik ben namelijk niet van die generatie, maar heb wel ervaring met kleinsignaal versterking ( mic preamps, openloop test's bij poweramps ).

btw, welke preamp gebruik je van esp ? ( linkje pls :) )

Groetjes
Rudy / voeding is iets voor later

/edit, je post opnieuw gelezen en je had het blijkbaar al door, sry :D
rho

Bericht door rho »

Dat is wel een goed idee dat je daar oppert. Ik zie dat wel zitten eigenlijk.
Ik ga het zeker en vast een keer onderzoeken.
Misschien is zelfs een eerste (en enige) gainstage met daarachter een passieve RIAA wel een goed idee.

Ik gebruik nu de P06 van Rod. http://sound.westhost.com/project06.htm
Een heel simpel maar doeltreffend dingetje.
Rudy

Bericht door Rudy »

Jah, komt :D

Nog éél effe over dat idee, je zou simpelweg de gain van U2 (rod schema ) kunnen verwerken in de diffirentieele versterker, zodanig heb je toch al behoorlijk wat versterker ( x 40 ong. ) en dan omschakelen voor het ander element voor 20dB meer. Volledig passief filteren lijkt me niet egt een goed idee, die diff amp alles laten doen is een beetje teveel van het goede, hoeveel dB die diffamp kan versterken en toch zen volledige bandbreedte behouden is aan jou uit te zoeken, maar dit is wel een zéér belangrijk punt dat je niet mag vergeten ,welk ic je gaat gebruiken is natuurlijk ook aan jou de keuze.

Over die andere punten

- Over het relais kan ik weinig zeggen, ik heb nog nooit in me leven met een reed-relay gewerkt, dus daar zal je iemand anders te advies voor moeten gaan. Het enige misschien is dat je een zo klein mogelijke moet proberen te zoeken, signaal weg word er alleen maar korter en beter van.
- Met die drukknop ( pushbutton ) kan ik je simpel een circuitje geven dat werkt ( zelfs pcb ook, maar dat moet ik eerst nog eens nazien ), als het je intresseerd, maar met deze manier ( printje ) moet er wel steeds spanning aanwezig zijn ( trafo staat op printje en schakeld relais voor 220 ). Er zijn ook manieren om die werken zonder dat er electronica altijd moet aanstaan, maar, er moet wel een trafo aanstaan om de spanning naar veiligere waarden te brengen. Meer daarover als het je egt boeit. Met die op 250VAC werkt zou dit natuurlijk wel gaan mits nog ergens een ledindicatie of ie aan of af staat, want dat missen ze wel.

Voor de rest ja, die keuzes zijn aan jou hé :wink:

Wat "advies"
- Zie dat je zo min mogelijk relais nodig hebt voor je keuzeselekties, probeer dit eventueel met parrallel schakelingen en etc op te lossen.
- Probeer zoiezo voeding van relais en stuurelementen gescheiden te houden van de voedingsspanning van je preamp, dit is zen geld waard, en veel kost dat ook nou niet.
- Zorg bij het gebruik van de voedingsspanning en de relais dat de relais 30% boven hun minimum spanning krijgen, liefst zelfs nog dichter tegen maximum dat ze kunnen verdrag, relais die niet perfekt hun contactovergang berijkt hebben met een inslag zorgen binnen het jaar voor problemen met dergelijk kleine signalen. ( vraag me niet hoe dit bij reed-relais zit )
- Probeer als het kan je kast in te delen dat je trafo's aan de voorkant zitten en je pcb helemaal tegen de achterkant en monteer hiertussen een verticale alu plaat zodat deze perfekt gescheiden zitten. Trafo brom hoeven we nou eenmaal ook niet.
- Kwa aarding, niets vergeten, maar daar hebben we het al eens over gehad :wink:

Voeding zal voor morgenavond zijn vrees ik. Ik moet die DIY rommel van me ook nog afwerken gedurende de middag.

Goedenacht
Rudy
rho

Bericht door rho »

Rudy schreef:
Jah, komt :D

Nog éél effe over dat idee, je zou simpelweg de gain van U2 (rod schema ) kunnen verwerken in de diffirentieele versterker, zodanig heb je toch al behoorlijk wat versterker ( x 40 ong. ) en dan omschakelen voor het ander element voor 20dB meer. Volledig passief filteren lijkt me niet egt een goed idee, die diff amp alles laten doen is een beetje teveel van het goede, hoeveel dB die diffamp kan versterken en toch zen volledige bandbreedte behouden is aan jou uit te zoeken, maar dit is wel een zéér belangrijk punt dat je niet mag vergeten ,welk ic je gaat gebruiken is natuurlijk ook aan jou de keuze.
Bij een gain van 1000 heeft die SSM2019 nog een GBW van 200kHz. Dat zou moeten toekomen dus. De ruisvloer ligt bij die gain trouwens het laagste. (wat op zich niet helemaal onlogisch is) THD ligt daar op 0,017% wat niet helemaal fenomenaal is maar volgens mij toch ruim moet toekomen. Bij een gain van 100 zakt ie trouwens naar de helft, volgens de specs.
Een eerste verschil dat me opvalt is dat de AMP02 bij diezelfde gain van 1000 zowat 9x zoveel ruis produceert. De gain-juistheid ligt ook een stukje slechter bij de AMP02. Da's geen ramp natuurlijk.
CMRR ligt ook wat aan de mindere kant voor de AMP02.
EN (!!!!!!) de SSM2019 is gratis voor mij. :D
Die AMP02 is natuurlijk geen slechte opamp. Verre van, als ik de specs zo een keertje bekijk. Maar die SSM2019 is toch wel een echt hebbedingetje hoor.
Rudy schreef:
Over die andere punten

- Over het relais kan ik weinig zeggen, ik heb nog nooit in me leven met een reed-relay gewerkt, dus daar zal je iemand anders te advies voor moeten gaan. Het enige misschien is dat je een zo klein mogelijke moet proberen te zoeken, signaal weg word er alleen maar korter en beter van.
- Met die drukknop ( pushbutton ) kan ik je simpel een circuitje geven dat werkt ( zelfs pcb ook, maar dat moet ik eerst nog eens nazien ), als het je intresseerd, maar met deze manier ( printje ) moet er wel steeds spanning aanwezig zijn ( trafo staat op printje en schakeld relais voor 220 ). Er zijn ook manieren om die werken zonder dat er electronica altijd moet aanstaan, maar, er moet wel een trafo aanstaan om de spanning naar veiligere waarden te brengen. Meer daarover als het je egt boeit. Met die op 250VAC werkt zou dit natuurlijk wel gaan mits nog ergens een ledindicatie of ie aan of af staat, want dat missen ze wel.
Je mag me dat schemaatje altijd een keer bezorgen. Thanks!
Die relais hebben een lage contactweerstand. Zit meestal tussen de 10 en 100mOhm. We gebruiken die dingen in de productie-testen van automotive IC's, dus ik denk dat ze voor een RIAA-ampje wel zullen voldoen. Omgevings-invloeden (zoals strooivelden van andere appartuur, schakelfrequentie,....) zijn thuis veel minder nadelig dan in zo'n productie-omgeving.
Rudy schreef:
Voor de rest ja, die keuzes zijn aan jou hé :wink:

Wat "advies"
- Zie dat je zo min mogelijk relais nodig hebt voor je keuzeselekties, probeer dit eventueel met parrallel schakelingen en etc op te lossen.
Voor de keuze van de gain zal het zo heel belangrijk niet zijn schat ik. Zo onwaarschijnlijk juist hoeft die niet te zijn.
Voor de keuze van de load gebruik ik enkel de roterende schakelaar. Contactweerstand ligt daar ook wel heel laag.
Rudy schreef:
- Probeer zoiezo voeding van relais en stuurelementen gescheiden te houden van de voedingsspanning van je preamp, dit is zen geld waard, en veel kost dat ook nou niet.
Ja, ik dacht aan een apparte trafo en compleet gescheiden voeding voor de relais. De ground voor signaal, opamps en relais wordt ook compleet gescheiden gehouden.
Rudy schreef:
- Zorg bij het gebruik van de voedingsspanning en de relais dat de relais 30% boven hun minimum spanning krijgen, liefst zelfs nog dichter tegen maximum dat ze kunnen verdrag, relais die niet perfekt hun contactovergang berijkt hebben met een inslag zorgen binnen het jaar voor problemen met dergelijk kleine signalen. ( vraag me niet hoe dit bij reed-relais zit )
Ze hebben minimum 3,4V nodig. Ik dacht er 5V op te zetten.
Het probleem zou uit corrosie van de contacten kunnen voortkomen. Daardoor vormt zich een grotere parasitaire cap op die contacten. ('t Is maar een ideetje hoor)
Rudy schreef:
- Probeer als het kan je kast in te delen dat je trafo's aan de voorkant zitten en je pcb helemaal tegen de achterkant en monteer hiertussen een verticale alu plaat zodat deze perfekt gescheiden zitten. Trafo brom hoeven we nou eenmaal ook niet.
Ik heb het al veeeeeeel slechter gedaan en nog steeds geen problemen ondervonden. Maar better safe then sorry. :)
Ik dacht eerder van links naar rechts te werken, maar dat is op zich hetzelfde qua eindresultaat.
Rudy schreef:

- Kwa aarding, niets vergeten, maar daar hebben we het al eens over gehad :wink:
Yep, en je raad heeft dus wel degelijk geholpen.
Zoveel ervaring heb ik nu ook weer niet met die dingen hoor. Ik leer alleen ontzettend snel. (had je misschien al gemerkt?)
Rudy schreef:

Voeding zal voor morgenavond zijn vrees ik. Ik moet die DIY rommel van me ook nog afwerken gedurende de middag.

Goedenacht
Rudy
Ik dacht ook nog even aan m'n voorversterker te werken, maar ik vrees dat daar al weer iets tussen is gekomen. :(

goedemorgen trouwens. :)
Rudy

Bericht door Rudy »

Dat de AMP02 "slecht" was is me wel bekend, de AMP01 is de concurrent voor de jouwe, de AMP02 is de goedkope afgekookte vorm daarvan, maar die was voor mijn toepassing goedgenoeg en de AMP02 kwam 15Euro goedkoper, dus das snel gekozen dan. Maar als je de jouwe hebt en ie voldoet dan is je zoektocht al lang over, gebruiken met die handel.

Ja, de reden waarom ik dat van die relais ( parrallel gedoe ) zij is omdat ik dacht dat je met die rotary switch relays ging aansturen, dus vergeet die opmerking maar effe.

Voor de rest zal het wel prima uitdraaien

effe schematje zoeken en ...

Afbeelding

Wat uitleg, ehm ... K5 komt pushbutton, Pin 1 van IC3 is actief hoge uitgang, werkt hier in dit geval op 12V, maar dat kan je naar wens aanpassen. Vergeet vooral R9 niet, deze zorgt voor een grotere levensduur van je pushbutton.
Is vrij standaard spullementje

Groetjes
Rudy
rho

Bericht door rho »

Je latched dus gewoon de toestand van je Qb naar binnen. Een beetje de push-button ontdenderen is inderdaad geen slecht idee. Eigenlijk zou een simpele flipflop het dus ook doen.
Hmja, blijft het probleem van de voeding die altijd aan blijft he. Eigenlijk is dat zo'n groot probleem niet he.....
Ja, is een interessant idee. (ik vergeet spontaan dat er ook digitale dingen bestaan als ik met het phono-gedoe bezig ben. :oops: )
Plaats reactie