Er zijn al enkele dingen waar ik zeker van ben en er zijn natuurlik een heel aantal dingen waar ik nog over twijfel.
Misschien eerst de dingen waar ik zeker van ben eerst:
Het blijft een design met opamps. De RIAA correctie blijft die zoals Rod Elliot die op z'n site heeft staan.
(wegens erg tevreden daarover)
Er komt een gainstage met een SSM2019 als opamp (gain = 20dB).
De keuze is gevallen op dit exemplaar omdat de specs zeer goed uitzien, hij makkelijk te integreren is in een design en weinig extra externe componenten nodig heeft. Ik heb de mogelijkheid om ook andere exemplaren te gebruiken. Beschikbaarheid van componenten is geen enkel probleem. Dus als iemand echt een grondige hekel aan de SSM2019 heeft en dat kan argumenteren kan ik nog altijf ff m'n design aanpassen.
De vragen bij dit project:
Ik zou dus willen schakelen tussen MM en MC zodat de extra gainstage uit het signaalpad wordt gehaald. Eigenlijk is dit enkel een wisselschakeling waar in het ene pad de gainstage zit en in het andere een kortsluiting. De 2 kanten van de wisselschakeling wisselen steeds gelijktijdig. Nu dacht ik dit te doen met volgende relais
http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2155&N=401
Ze zijn voor mij makkelijk verkrijgbaar en we hebben er op het werk goede ervaringen mee. Wat is jullie gedacht?
Verder ben ik nog aan het twijfelen over de schakelaars die ik kan gebruiken bij het kiezen tussen MM/MC en de aan/uit schakelaar.
Bedoeling is dat de aan/uit links staat en hetzelfde uitziet als de MM/MC knop die rechts komt te zitten. (in het midden komt de load-keuze-knop : meer daarover later)
Ik heb 3 design-ideeën waar ik maar niet tussen kan keizen.
Het eerste idee:
Ik gebruik deze: http://www.farnell.com/datasheets/39380.pdf
De blauwe uitvoering. Probleem is dat dit DPDT's zijn en geen DPST's. Die middenstand is er dus eigenlijk teveel aan. Een ON-ON zonder middenstand was dus ideaal.
Tweede idee:
Ik gebruik deze:http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2071&N=401
Of iets in die aard. Bij Farnell zijn die veelvuldig te krijgen...MAAR....enkel in SPCO. Dus momenatry switches. Dat vraagt om extra design-werk met extra relais. En het schakelen van de mains is niet haalbaar met deze dingen, ofwel met er altijd 1 deel van de circuits onder spanning blijven staan zodat ik steeds de 5V voor de relais en de switch ter beschikking heb. Dat valt dus nog te overwegen.
Met deze http://be.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... 2290&N=401 kan ik dus wel mains schakelen merk ik net.
Derde idee:
Ik gebruik een roterende switch zoals ik bij de keuze van de load ga gebruiken. Hier is het probleem dat ik geen 2 polige met maar 2 standen kan vinden. Ik zou kunnen gaan voor eentje met instelbare aanslagen.
Jullie ideeën zijn welkom.
Volgende punt is de schakeling om de load van de cel in te stellen. Ik heb een aantal adviezen gekregen van een versterkerbouwer ivm de loads die ik best kan gebruiken in bepaalde situaties. (hij wil niet dat ik bekend maak wat ie me vertelde omdat het blijkbaar dingen zijn die uit high-end productontwikkelingen komen, dus respecteer ik dat maar)
Ik zou dus 6 keuzes moeten kunnen maken. 2 MM (waarvan 1 ook geschikt voor high-output MC's) en 4 MC. Ik zou dit dus willen doen door gebruik te maken van een roterende schakelaar.
Volgend exemplaar dringt zich wegens beroepsmisvorming op (ik werk in de automotive sector
Ik merk net dat deze ook in 2pole 2 positions te krijgen is maar geen mains kan schakelen. Dat houdt dus in dat als ik deze zou gebruiken ik dus ook die constante 5V voeding ga moeten laten aan staan.
Uiteindelijk zou het frontpaneel er dus als volgt kunnen uitzien:
3mm dik aluminium frontpaneel op een 1u hoge 19" behuizing met ofwel:
1 dikke aluminium draaiknop in het midden voor de load-selectie en links en rechts van die draaiknop een helder blauw oplichtende toggle-switch.
ofwel:
1 dikke aluminium draaiknop in het midden voor de load-selectie en links en rechts van die draaiknop een ronde drukknop in aluminium.
ofwel:
3 identieke ronde draaiknoppen.
Alles blijft dan netjes in het natuurlijke aluminium kleurtje. (laagje vernis voor behoud van de mooie afwerking)
Draaiknoppen en frontpaneel worden hoogstwaarschijnlijk CNC gedraaid/gefreesd.
Volgend punt is de voeding van het ding. Maar ik krijg de indruk dat ik dat beter in een ander topic doe.
Alvast bedankt voor al de hulp.