Modificatie Denon DCD-735

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mluyben

Bericht door mluyben »

Het gaat mij niet zozeer om de goedkopere prijs maar meer de leverbaarheid.
JFET's zijn beter leverbaar dan de J5xx serie.
Ik denk dat ik er gewoon een paar bij bestel en uitprobeer.

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Even nog een vraag over de ontkoppel condensator.
Ik durf het niet goed aan om deze eruit te laten. Ik moet ook nog meten maar zelfs dan.

Ik heb daar nou in de DCD-735 een AudynCap [geen plus] 10uF in zitten die ik nog had liggen.
Deze is redelijk aan de maat maar past er wel in.

Nu moet ik voor de DCD-755 een nieuwe aanschaffen. Wat kan ik nu het beste aanschaffen?

AudynCap MKP
Elna Silmic
Blackgate
Clarity

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

BlackGate Nx, bv. 100uF/16V, of als je d'r ruimte voor hebt iets groter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
mluyben

Bericht door mluyben »

Blackgate it is....
Deze zijn ongeveer even duur als de Audyn caps en veel kleiner.
Alleen is er geen Nx versie van de 100uF boven de 6,3V alleen de N.
De 6,3V is zeker net te krap?

Loont het nog de moeite om ze in Super E-cap configuratie te zetten? [rug-aan-rug]
Ik weet dat het bipolaire condensatoren zijn maar dit schijnt 'geweldig' te zijn :?:

Marcel
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, moet wel de Nx zijn, de N heeft een beduidend andere signatuur, de Nx klinkt 't meest neutraal, 6.3V is inderdaad aan de krappe kant, ik zou minimaal voor 16V gaan. Neem anders een andere waarde, 47uF gaat ook prima, idem voor 220uF. Super-E heeft niet zoveel zin, vooral wanneer d'r al een DC spanning aan de ene kant van de condensator staat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hmm, zie net dat http://www.acoustic-dimension.com de Nx niet levert, behalve in waardes die je normaliter nimmer gebruikt. Ik zou ook zo geen andere leverancier weten, maar als je suggesties hebt? Ik kan zelf ook nog wel wat BlackGate Nx in 100uF/16V gebruiken namelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik had dus ook daar gekeken...
Ook bij http://www.machmat.com/sales/indexc.htm alleen N serie..
Ik lees op verschillende sites dat de Elna Silmic ook een aanrader is??
Heb je daar ook ervaring mee? Deze is vollop te krijgen.

Zijn trouwens de Elna en de Blackgate een beter optie dan de Audyn's?
Ondanks dat ze groot zijn krijg ik ze er wel in...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nee, de Elna Silmic is afschuwelijk, in hoofdletters, die kleurt verschrikkelijk, daar zou ik zeker niet voor kiezen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

OK, kijk ik nog even verder voor de Blackgates en anders wordt het weer een Audyn.
Deze klinkt immers niet slecht in de gemodde 735, kan dan wel niet veel groter dan 10uF.

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Sander, had je mijn mailtje nog gekregen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je kan eventueel ook een BlackGate N nemen, dan zit je op ongeveer 't zelfde nivo als een nette MKP.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Sander, had je mijn mailtje nog gekregen?
Nee, nog niks gezien, heb je wel het juiste adres gebruikt? Dwz. ssassen<at>hardwareanalysis<dot>com

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
mluyben

Bericht door mluyben »

De DCD-755 is wel netter opgebouwd als de 735.
Alle ontkoppel kondensatoren zijn netjes aanwezig [7 stuks bij iedere DAC!]
Sommige van deze ontkoppel kondensatoren hebben weer SMD bypass condensatoren, heeft het ook nog nut om die te vervangen voor een beter type? Ik heb nog genoeg keramisch 22nF X7R types liggen, of heeft het gewoon geen nut aangezien ze waarschijnlijk vervangen gaan worden voor Pana FC types.
Ground ziet er ook beter uit.
En weer makkelijk links/rechts gescheiden te maken

De voeding gebaseerd op zener en transistor heb ik nu ook gebouwd en deze werkt gewoon. leuk om te bouwen.
Toch had ik sanders voeding eigenlijk willen bouwen ivm de evt te bouwen I/V converter. Alles is er behalve de Constantcurrent diodes.
Enig idee wanneer je weer gaat bestellen sander?

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

De DCD-755 is nu ook omgebouwd.
Vandaag voor het eerst aangezet en hij klinkt nu bijna gelijk aan de DCD-735.
Alleen heb ik het idee dat de DCD-735 iets beter klinkt, minimaal verschil maar toch.
Er zijn kleine verschillen in ombouw zoals de koppel condensatoren. die zijn nu BG-N en in de DCD-735 Audyn Cap.
Een andere voeding, de 735 heeft 78xx,79xx en de 755 heeft 'Emitter followers'.
En natuurlijk een andere DAC.

Ik heb ook al een printje met relais gemaakt voor het vervangen van het mute circuit, maar nog niet geplaatst. Dit doe ik als ik hem nog eens open maak, ik wilde eerst horen of alles werkte.

Ik zal hem eerst maar eens in laten spelen als zoiets bestaat bij dit soort onderdelen en over een week of zo hem nog eens vergelijken.

Nog even over de ontkoppel caps.
Ik heb er Pana FM types ingezet maar de kleine SMD bypass caps zaten vastgelijmd en heb ik in eerste instantie laten zitten.
Is het beter om deze te verwijderen? Of is het alleen maar goed dat ze er zitten.
Ik meende dat ze bij dit soort caps [FM] niet nodig waren.

Marcel
mluyben

Bericht door mluyben »

Zo, we zijn nu een week verder en ik wilde toch nog even terug komen op de ombouw van de 2de Denon.

Ik heb afgelopen week toch de bypass SMD caps verwijdert aangezien het geluid toch echt achter bleef.
Dit leverde meteen een beter/rustiger geluid op, dus voor anderen die het interesant vinden om zelf ook te modden, verwijderen die SMD krengen!
Nu is er eigenlijk geen verschil meer. misschien klinkt de DCD-755 net iets cleaner, maar dat kan ook suggestie zijn.
Dus het DAC verschil levert eigenlijk geen ander geluidsbeeld op.

Houd dus in dat ik nu 2 spelers heb waar ik nu eerst tevreden over ben.
De een voor in huiskamer en de ander voor op mijn hobby/slaapkamer.

Dus nu de rest van de 'winter' eerst maar weer eens genieten van muziek.

Marcel
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

mluyben schreef:
Dus het DAC verschil levert eigenlijk geen ander geluidsbeeld op.
Marcel
Dat begin ik ook steeds meer te vinden. Zie mijn draadje over de CD-80 modificatie. Als een PCM1796 in een CEC TL51X met digitaal filter en upsampling hetzelfde klinkt als een non-oversampling TDA1541A van ik weet niet hoe lang geleden met veel slechtere specs. Dan kom ik zo langzamerhand tot de conclusie dat de specs van destijds afdoende waren. Dat destijds voor het CD-formaat van 16bit/44,1kHz al het onderste uit de kan was gehaald, wat DAC betreft.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
[...]Dat destijds voor het CD-formaat van 16bit/44,1kHz al het onderste uit de kan was gehaald, wat DAC betreft.
Goed bezig Jeroen! Who needs sacd?

Groet,
Jacco
Laatst gewijzigd door dekkersj op do 15 feb 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
mluyben

Bericht door mluyben »

Tja, zover als ik het kan beoordelen zijn de DAC's van tegenwoordig ook eigenlijk overkill voor CD geluid wat specs betreft.
Ik heb begrepen dat het steeds meer gaat naar IC's waar alles ingepropt wordt, dus digitaal filter, I/V conversie, oversampling en wat ze er nog meer in kunnen proppen geintegreerd in 1 IC.

Ach nog een paar jaar en dan zijn geheugen sticks of iets dergelijks zo groot en goedkoop geworden dat je helemaal geen CD's meer hebt.
Gemiddelde stick is al 1 a 2 GB en daar kan al bijna 2 a 3 CD's ongecomprimeerd op.
Je kunt ze alleen wel snel kwijtraken als het van die kleine dingen worden :roll:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat begin ik ook steeds meer te vinden. Zie mijn draadje over de CD-80 modificatie. Als een PCM1796 in een CEC TL51X met digitaal filter en upsampling hetzelfde klinkt als een non-oversampling TDA1541A van ik weet niet hoe lang geleden met veel slechtere specs. Dan kom ik zo langzamerhand tot de conclusie dat de specs van destijds afdoende waren. Dat destijds voor het CD-formaat van 16bit/44,1kHz al het onderste uit de kan was gehaald, wat DAC betreft.
Dat beeld begint bij mij ook steeds meer vaste vormen aan te nemen, wat overblijft zijn een goede I/V omzetter, filtering en voeding, daar zitten de verschillen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
[...]Dat destijds voor het CD-formaat van 16bit/44,1kHz al het onderste uit de kan was gehaald, wat DAC betreft.

Groet,
Jacco
Tja, ik kan voor mezelf alleen iets concluderen over het CD-formaat. Ik weet niet in hoeverre het SACD-formaat gehoormatig voordelen biedt, dat wordt moeilijk vergelijken wegens gebrek aan materiaal. Dan moet je exact dezelfde opname coderen op CD- en stereo SACD-formaat, als je dat hebt kan je mooi vergelijken.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:

Groet,
Jacco
Tja, ik kan voor mezelf alleen iets concluderen over het CD-formaat. Ik weet niet in hoeverre het SACD-formaat gehoormatig voordelen biedt, dat wordt moeilijk vergelijken wegens gebrek aan materiaal. Dan moet je exact dezelfde opname coderen op CD- en stereo SACD-formaat, als je dat hebt kan je mooi vergelijken.
Ja, er is tot op heden nog niemand geweest die dat blind heeft kunnen aantonen. En het formaat bestaat toch al een heel tijdje. Wat ik bedoel is dat cd als delivery format waarschijnlijk tot zeer waarschijnlijk meer dan genoeg is.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, jammer als dat mooie CD-formaat dan verprutst wordt, zoals in het geval dat je zojuist in dat SACD draadje mooi hebt aangetoond.
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ja, jammer als dat mooie CD-formaat dan verprutst wordt, zoals in het geval dat je zojuist in dat SACD draadje mooi hebt aangetoond.
Dat is zeker treurig. En toch zijn er mensen die het kennelijk mooi vinden. Of het zo denken te moeten doen. Smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Groet,
Jacco
Plaats reactie