Tangband D'Appolito inclusief HMS speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Prima als je aan de onderzijde een spike maakt maar boven zou ik een stangtje in die klos laten glijden. Als je boven en onder een spike neemt druk je die halve maan uit elkaar en je mid/high ligt op de grond...
Als je boven een stangetje ca 2 cm in die klos laat glijden ben je die druk kwijt en blijft je mid.high lekker op die spike leunen zonder er tussen uit te vallen... 't is maar een idee van een mechaniker.. selluf wete.. :D

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Lijkt me inderdaad niet zo onverstandig. Of voor de veiligheid een busje of gestapelde ringetjes rond het centergat voor de bovenste spike plakken. In elk geval zou ik rekening houden met mechanische werking. Met die CV-radiator of de zon in de rug is het bijv. ook niet ondenkbaar dat die halve maan vergelijkbaar op luchtvochtigheid reageert als bimetaal op warmte.

Ben je trouwens niet bang dat de middelste kast a.g.v. zwaartepunt en trillingen om zijn as gaat draaien en dus niet in de gewenste stand blijft staan?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ik zou de kastjes op twee MDF plaatjes plaatsen in de trent van plaatje 2. Boven niets en de kastjes iets naar beneden. Geeft een wat ruimtelijker aanzicht van de halve maan. Wel twee plaatjes per box.
bastiaan
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 19:44

Bericht door bastiaan »

die spikes kun je toch ook uit het houten cilindertje draaien om de behuizing als het ware te "klemmen"?

of zou die halve maan dat niet aankunnen? of draai je de puntjes van je spikes dan aan gort? hmm volgens mij levert dit alleen nog maar meer vraagtekens op! :D
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ bastiaan
Zo werkt het ook, maar ben niet tevreden.....lijkt allemaal aan de zwakke kant...ben er nog niet over uit maar het zal richting 1 van sietse's oplossingen gaan..
Groet Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Na gisteren de voedingen en de buizen van de eindversterkers vervangen te hebben weer kans om verder te gaan met wat metingen aan de d'appolito. Hiervoor een 5tal metingen verricht:
1: Enkel de tweeter zonder filter:
Afbeelding
2:enkel de breedbanderds zonder filter:
Afbeelding
3: meeting aan enkel de tweeter Met filter 20uF en 0.39 mH:
Afbeelding
4: meeting aan enkel de breedbanders Met filter 20uF en 0.39 mH:
Afbeelding
5: meeting van de tw+midjes met filter:
Afbeelding

In eerste instantie denk ik dat de C van de tweeter nog wat groter kan daar er een te groot dipje zit tussen de 500 en 2000 Hz
Opvallend dat de invloed van de breedbanders nog zo duidelijk te zien is boven de 10KHz! en je hoort het ook behoorlijk :roll:
lijkt wel of de boel niet in fase staat???Toch echt goed aangesloten...misschien is tangband niet zo precies, helaas geen tijd meer vandaag en zal later checken wat dat is....
Later meer....
Groet Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Kon het natuurlijk niet laten en heb even gemeten met de boel uit fase volgens de tekens op de speaker connectoren:
Afbeelding
\:D/ Zie daar ....Tangband doet maar wat....
Groet Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

probeer eens een RC om de oplopende Z van de W4 te compenseren. dan doet je filter wat beter waarvoor die betaald wordt....
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@Henkjan,
Hoe bereken ik die RC ? daar ik nu met 2 drivers parralel speel?Voor 1 driver is het 0.21 uF en 8.5 Ohm bij een DCR van 6.8 en Le van 0.015. Is dat dan 0.105uF en 4.25 ohm voor 2 drivers?
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

uhm, moet ik ook ff nalezen in Vance D.... :roll: maar R gehalveerd lijkt me wel in elk geval. Le blijft toch gewoon gelijk met 2 drivers naast elkaar?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

De inductie halveert toch ook gewoon? Daarmee kom je dan uit op 4.25 Ohm en 0.42 uF.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Marp
Daarom had ik ook gezegd L=0.105 (de helft van 0.21) Of reken ik nu verkeerd?
want jij neemt 1 gedeeld door de helft :?:
Groet, Simon
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Volgens mij reken je niet verkeerd. Je noemde 0.015 mH en 6.8 Ohm, dus voor de parallelschakeling rekende ik 0.0075 mH en 3.4 Ohm. Alleen bedenk ik nu dat 0.015 mH onwaarschijnlijk laag is, maar zo te zien was dat een tikfoutje.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

@ Marp
ik zie geen tikfoutjes....
Nogmaals, voor de W4 driver geldt:
Le=0.015 mH
DCR=6.8 ohm
Dit geeft een zobeltje van
C=0.21uF en R=8.5 ohm
Dus voor 2 drivers parralel
C=0.105 uF en R=4.25 ohm

ik vermoed dat ik dit zobeltje niet ga horen
:? maar ga het toch maar meten:
meeting met Zobel:
Afbeelding
meeting zonder zobel:
Afbeelding
en inderdaad mijn oortjes horen nagenoeg hetzelfde als de meeting: Bijna identiek. had de indruk dat ik met de zobel iets meer laag hoorde maar kan dit in de meeting niet terug vinden.
Net nog een keer geprobeerd met wat diverse muzieksoorten maar kan geen verschil horen anders dan vermoeden dat er iets meer laag is....zal wel een hersenspinsel zijn!
Zal het zobeltje voor de midjes er dan maar uitlaten!! Hoe minder hoe beter :!:
Komt straks toch een zobeltje in het laag gedeelte van de HMS...is meer dan genoeg!

EERSTE INDRUK:

Kan wel zeggen dat d'appolito's MTM z'n werk doet!!!!
Na een aantal uren geluisterd te hebben is de ervaring dat je inderdaad weinig last heb van het exact in het midden moeten zitten tussen de luidsprekers! Ik mis nu natuurlijk het laag een beetje maar de Mini TL's blijven uit! ik luister nu dus naar niet compleet geluid (qua laag dan) maar is heerlijk rustig luisteren! Het geluid is totaal los van de speakerkast :!: Iets wat ik bijna het belangrijkste vind van een luidspreker....dat je niet hoort waar die staat! Het hoog lijkt een beetje aan de schrille kant in de allerhoogste regionen maar ik moet ook niet vergeten dat ik de eindversterkers net compleet heb aangepast en deze (net als de speakers) nog geheel moeten inspelen.. Buiten dat heb ik componenten voor het filter gebruikt die goed zijn voor testen en meten maar nog niet de 'mooie' definitieve componenten zijn. Eerst nog even spelen met filter en de HMS afmaken en dan het filter definitief maken.
Groet Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

En natuurlijk maak ik een denkfout want wat je doet is de condensatoren en de weerstanden van de zobeltjes gewoon parralel zetten :!: en C parralel is optellen (dus Verdubbelen) en weerstand parralel is halveren (bij gelijke waarden) #-o
Het zobeltje wordt dus:
C=0.42 en R =4.25
:oops: :oops: :oops:
Zal later kijken of ik dat hoor!
Groet , Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hoor nog geen verschil...
Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Beetje stil hier.. :roll:
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Inderdaad Sietse...
Beetje stil heeft z'n redenen....ik loop een beetje vast op de poten van de HMS. Ondanks jou mooie input kom ik maar niet tot iets bevredigends. Veel heeft ook te maken met het weer. En veel heeft te maken met een binnen klus! het maken van een 'echte' buizen versterker! en het digitaliseren van oude LP's. Luister op het ogenblik naar de appolito's met alleen het laag van de miniTL's. Je kent het wel....even 'voorlopig' aangesloten. Het klinkt te mooi om de speakers er weer uit te halen en de kasten nu af te werken. Wacht op inspirerend weer! en het komt eraan! Moet zeggen dat het maken van de 'echte' buizenversterker al genoeg tijd in beslag neemt en ik had geen zin om dit op het forum te tonen. ...ik hoop dat als ik deze versterker af heb , het weer dusdanig is dat ik weer verder ga met de poten van de hms speaker...
nog even geduld....
Groet, Simon
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

8) Eindelijk weer mooi weer! en natuurlijk meteen weer volop begonnen met de 2de HMS speaker...Even geen plaatjes daar deze vrijwel identiek worden als de eerder getoonde plaatjes...
Ge gewoon verder met de Barkruk voeten daar ik maar geen bevredigend alternatief kan maken, ondanks de mooie input van Sietse... Het project van de buizenversterker moest ook weer in de wacht vanwege de lange levertijd van de op maat gewikkelde Trafo's (8 weken) Hierna moet het frame van de versterker nog getekend en gefreesd worden daar de afmeting van de voeding nog niet zeker is...kortom daar gaat zeker weer 4 weken overheen....Kortom, ook dit word een project met lange adem! Gelukkig is het mooie weer er! en kan weer volop geknutseld worden \:D/
Groet Simon
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

As ik tussen me eigen bezigheden kan helpen met iets te tekenen of uit te werken of zo, moet je het ff laten weten.
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Fotootje:
Afbeelding
2de halve maan is ook gebouwd...nu de afwerking...
Groet Simon
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hahaha, hij lijkt wel uit brie gemaakt! erg leuk.

Zie je mooi dat het goede weer de zelfbouw in de hand werkt!

Jan
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hoi Jan!
Inderdaad...mooi weer doet wonderen, Hoop dat hij beter klinkt als dat hij smaakt :wink: Als het zo door gaat is hij misschien wel in mei klaar! iets voor Breda?
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jazekers!! ik ben er wel benieuwd naar. Vond de vorige keer jou TL ook heel erg mooi. Sterker zelfs, deze hebben me ertoe gebracht de zyklop TL te gaan bouwen!

Jan
Gebruikersavatar
doppedoos
In memoriam †
Berichten: 509
Lid geworden op: do 06 jan 2005, 18:16
Contacteer:

Bericht door doppedoos »

Hoe mooier het weer hoe sneller het gaat! Weer een plaatje:
Afbeelding
Her en der nog schuren en plamuren en dan spuiten....of lakken..

Groet, Simon
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”