@ Marp
ik zie geen tikfoutjes....
Nogmaals, voor de W4 driver geldt:
Le=0.015 mH
DCR=6.8 ohm
Dit geeft een zobeltje van
C=0.21uF en R=8.5 ohm
Dus voor 2 drivers parralel
C=0.105 uF en R=4.25 ohm
ik vermoed dat ik dit zobeltje niet ga horen

maar ga het toch maar meten:
meeting met Zobel:

meeting zonder zobel:

en inderdaad mijn oortjes horen nagenoeg hetzelfde als de meeting: Bijna identiek. had de indruk dat ik met de zobel iets meer laag hoorde maar kan dit in de meeting niet terug vinden.
Net nog een keer geprobeerd met wat diverse muzieksoorten maar kan geen verschil horen anders dan vermoeden dat er iets meer laag is....zal wel een hersenspinsel zijn!
Zal het zobeltje voor de midjes er dan maar uitlaten!! Hoe minder hoe beter
Komt straks toch een zobeltje in het laag gedeelte van de HMS...is meer dan genoeg!
EERSTE INDRUK:
Kan wel zeggen dat d'appolito's MTM z'n werk doet!!!!
Na een aantal uren geluisterd te hebben is de ervaring dat je inderdaad weinig last heb van het exact in het midden moeten zitten tussen de luidsprekers! Ik mis nu natuurlijk het laag een beetje maar de Mini TL's blijven uit! ik luister nu dus naar niet compleet geluid (qua laag dan) maar is heerlijk rustig luisteren! Het geluid is totaal los van de speakerkast

Iets wat ik bijna het belangrijkste vind van een luidspreker....dat je niet hoort waar die staat! Het hoog lijkt een beetje aan de schrille kant in de allerhoogste regionen maar ik moet ook niet vergeten dat ik de eindversterkers net compleet heb aangepast en deze (net als de speakers) nog geheel moeten inspelen.. Buiten dat heb ik componenten voor het filter gebruikt die goed zijn voor testen en meten maar nog niet de 'mooie' definitieve componenten zijn. Eerst nog even spelen met filter en de HMS afmaken en dan het filter definitief maken.
Groet Simon