KT88, natuurlijk zal er interactie zijn tussen condensator en tweeter, als de condensator significant vervormt. Dan krijg je vervorming op vervorming. Om hier iets meer over te kunnen zeggen, lijkt het me handiger om eerst vast te stellen wat iedere component in de keten doet. Pas als je dat weet kun je gaan meten en beredeneren hoe de interactie is. Om meteen de hele keten op te meten zonder te weten wat de condensator, trafo, versterker en tweeter afzonderlijk doen is vanuit meettechnisch oogpunt onhandig juist vanwege die interactie. Dat zou pas in een volgende stap moeten worden gedaan.
Ik verwacht nog steeds dat als je MKP's gaat meten dat je met de gebruikte meetopstelling geen verschillen in verschillende typen MKP's kunt vaststellen. Dan moet je alle vervormende componenten gaan uitsluiten in je meting, je zult heel diep moeten gaan meten.
Ik begin elke keer over die MKP's omdat een MKP QS een soort startcondensator is, niet het allerbeste maar goed genoeg voor iemand die niet de hoogste eisen stelt en qua kosten geen probleem om zoiets voor je tweeter te zetten. Dan is het minder interessant of verschillen tussen MKT's of elco's hoorbaar zijn (ik vond het echt zonde van de tijd om die te betrekken in de blinde luistertest), maar of je gewoon kan volstaan met een goedkope MKP of dat het loont om een dure MKP Plus of Mundorf oid te kopen.
Ik heb het er vanavond nog met Gerard over gehad en de artikelen van Walt Jung uit jaren 80 bekeken. Op basis van zijn uitleg en zijn metingen houd ik het voorlopig op de DA als effect dat voor MKP's niet verwaarloosbaar is in tegenstelling tot THD. Het is een misvatting om te denken dat DA alleen maar een zeer laagfrequent effect is. Dat dit gesuggereerd wordt door de gestandaardiseerde meetmethode van laden en ontladen en kijken wat de restspanning is doet niet terzake. Het vervangingsschema voor DA is te simpel (een condensator en weerstand in serie, parallel over de ideale condensator), in werkelijkheid is het waarschijnlijk een hele reeks van condensatortjes en weerstanden waarmee de geheugenwerking en het versmeringseffect beter kunnen worden verklaard. Als deze weerstanden en condensatoren lineair zijn, zie je geen harmonische vervorming bij aanbieden van sinus. Echter deze geheugenwerking heeft wel effect op een muzieksignaal waarvan een fractie door de condensator wordt vastgehouden en vertraagd wordt afgegeven. De meetmethode van Walt Jung geeft aan dat je heel goede condensators moet hebben voordat je DA niet meer kan meten, zijn referentie om tegen te meten was een teflon condensator. Tegenover die teflon kon nog steeds worden aangetoond dat een styroflex anders reageert. Jammer dat een teflon vanwege zijn afmetingen niet echt realistisch is...
Dit artikel is het meest interessant:
http://waltjung.org/PDFs/A_RealTime_Sig ... uality.pdf , zou iedereen die meedoet aan deze discussie toch even moeten lezen. De laatste zin over hoe een condensator als gevolg van DA reageert op een blokgolf geeft stof tot nadenken:
Not only is the basic waveform of the input pulse distorted in shape, but also note that appreciable output is still occuring for several tens!!! of milliseconds after the input is complete
Wellicht dat iemand hier zin in heeft, kijken of met deze meetmethode van Walt Jung verschillen tussen MKP QS en MKP Plus kunnen worden vastgesteld.