Voorversterker voor de 'ExtremA'
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kala,
Ik was al wat langer op de hoogte van Jos z'n passieve volumeregelaar, helaas is deze niet eenvoudig geschikt te maken voor gebalanceerd gebruik icm. met een extra buffer. Dan komen er een aantal PCB's bij, oa. voor de buffer en zijn voeding. Liefst hebben we natuurlijk één of twee nette PCB's waar alles opzit en die in alle behoeftes voorzien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik was al wat langer op de hoogte van Jos z'n passieve volumeregelaar, helaas is deze niet eenvoudig geschikt te maken voor gebalanceerd gebruik icm. met een extra buffer. Dan komen er een aantal PCB's bij, oa. voor de buffer en zijn voeding. Liefst hebben we natuurlijk één of twee nette PCB's waar alles opzit en die in alle behoeftes voorzien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
Bruno
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
- Locatie: Rotselaar, België
Anders geen gek idee om met jos de koppen bij elkaar te steken. Een gebalanceerde versie is idd niet vanzelfsprekend maar als we hem niet mee aan het denken zetten kan-ie ons ook niet vertellen of zijn opstelling gemakkelijk aan te passen is.
En in het ergste geval kunnen we nog steeds gewoon 2 kanalen als gebalanceerde deler gebruiken. Vereist natuurlijk wel erg nauwkeurige weerstanden als we nog enige CMRR willen overhouden.
En in het ergste geval kunnen we nog steeds gewoon 2 kanalen als gebalanceerde deler gebruiken. Vereist natuurlijk wel erg nauwkeurige weerstanden als we nog enige CMRR willen overhouden.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zal ik Jos anders eens polsen, kijken of hij wellicht iets ziet in een leuk project waarmee we toch een dergelijke oplossing kunnen combineren met een buffer?Anders geen gek idee om met jos de koppen bij elkaar te steken. Een gebalanceerde versie is idd niet vanzelfsprekend maar als we hem niet mee aan het denken zetten kan-ie ons ook niet vertellen of zijn opstelling gemakkelijk aan te passen is.
Feit is wel dat er voor een gebalanceerde oplossing een flinke hoeveelheid relais om de hoek komen kijken. Volume regelen zal dan ook heel anders zijn dan menigeen gewend is; denk aan zacht klikkende relais ipv. het zacht zoemen van de aandrijfmotor van de potentiometer.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
met alle plezier zie ik uit naar zo'n ontwerp, zal uiteraard meer klasse hebben dan mijn geprutsSSassen schreef:Goed, even ontopic dan![]()
Ik wil met alle liefde en plezier een gebalanceerde voorversterker in elkaar zetten op basis van de LM4562, inclusief dezelfde discrete regelaar zoals te vinden in de ExtremA en een nette 4-voudige potentiometer, bv. een Alps Blue Velvet.
Het enigste waar ik geen tijd voor heb, en ook niet de programmer, is om een PIC te programmeren voor de infrarood bronkeuze selectie en de aansturing van de motor van de Alps Blue Velvet pot en uiteraard de aan/uit functie (op basis van RC5).
Het is natuurlijk wat wrang om tot een volgende uitgave van de Audio Special te moeten wachten op een nette voorversterker voor de ExtremA, niet? Geduld is een schone zaak, maar er zijn uiteraard grenzen.
Bart
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik heb Jos even een email gestuurd met daarin oa. de url voor deze thread, dus ik hoop dat hij binnenkort hier eens komt kijken en wellicht een bijdrage wil doen, anders zullen we zelf iets moeten ontwerpen wat voldoet aan de eisen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Geballanceerd het probleem???
In zijn betoog bij de printjes staat anders duidelijk dat het met twee relais-printjes gewoon te doen is.. De driverprint kan meerdere van deze printjes aansturen..
Daarmee lijkt mij het geballanceerde verhaal duidelijk uitvoerbaar..
>
The display PCB can drive more than one relay PCB. Extra relay PCBs allow a multi-channel input select and volume control, for 5.1 or 7.1 sound, or for stereo audio with balanced (XLR) connections. The 'serial control' from the display to the relay boards reliably sends the new relay state, not just increments.
>
Kees
In zijn betoog bij de printjes staat anders duidelijk dat het met twee relais-printjes gewoon te doen is.. De driverprint kan meerdere van deze printjes aansturen..
Daarmee lijkt mij het geballanceerde verhaal duidelijk uitvoerbaar..
>
The display PCB can drive more than one relay PCB. Extra relay PCBs allow a multi-channel input select and volume control, for 5.1 or 7.1 sound, or for stereo audio with balanced (XLR) connections. The 'serial control' from the display to the relay boards reliably sends the new relay state, not just increments.
>
Kees
Had ik ook gelezen. Ergens op zijn site vermeld hij ook nog dat een extra print daarvoor geloof ik zo'n 100 euro kost. Dan ben je totaal 250 euro kwijt. Zelf heb ik het plan om zo een gebalanceerde UcD400AD te bouwen.n zijn betoog bij de printjes staat anders duidelijk dat het met twee relais-printjes gewoon te doen is.. De driverprint kan meerdere van deze printjes aansturen..
Daarmee lijkt mij het geballanceerde verhaal duidelijk uitvoerbaar..
Co
-
Jos van Eijndhoven
- Berichten: 10
- Lid geworden op: za 30 dec 2006, 16:40
- Contacteer:
voorversterker
Hallo,
ik ben nieuw in dit forum, en heb kennelijk allerlei interessante dingen gemist....
Even over de attenuator die ik gemaakt heb:
In de loop van dit jaat hebben al redelijk wat mensen mijn relais-attenuator gebouwd, en bij een aantal van hen ben ik gaan luisteren. Het is verbazingwekkend wat voor verbetering in geluidskwaliteit bereikt wordt in vergelijking met een goede audio potmeter: een meer open geluid, meer ruimtelijkheid. In een high-end voorversterker zou je nooit meer een potmeter moeten gebruiken.
Blijft over (bijvoorbeeld) mijn relais-schakeling, of de draaischakelaars van (bijvoorbeeld) DACT. Deze laastste zijn ook kostbaar, en geven dan nog geen ingangskanaal keuze en het gemak van de afstandsbediening.
Verder moet ik toegeven dat ik me verbaasd heb over het goed hoorbare kwaliteitsverschil tussen verschillende types weerstanden in mijn attenuator....
Het is duidelijk dat als je een stereo gebalanceerde preamp wilt met actieve buffering, dat je compacter/beter/voordeliger uit bent met 1 goede print, ipv 2 losse attenuator prints van mij en nog een ander printje met een buffer-trap en voeding. Ik wil best meehelpen om zoiets te realiseren, hoewel ik eigenlijk weer wat ontwikkelwerk in mijn DAC wilde gaan steken....
groeten,
Jos

ik ben nieuw in dit forum, en heb kennelijk allerlei interessante dingen gemist....
Even over de attenuator die ik gemaakt heb:
In de loop van dit jaat hebben al redelijk wat mensen mijn relais-attenuator gebouwd, en bij een aantal van hen ben ik gaan luisteren. Het is verbazingwekkend wat voor verbetering in geluidskwaliteit bereikt wordt in vergelijking met een goede audio potmeter: een meer open geluid, meer ruimtelijkheid. In een high-end voorversterker zou je nooit meer een potmeter moeten gebruiken.
Blijft over (bijvoorbeeld) mijn relais-schakeling, of de draaischakelaars van (bijvoorbeeld) DACT. Deze laastste zijn ook kostbaar, en geven dan nog geen ingangskanaal keuze en het gemak van de afstandsbediening.
Verder moet ik toegeven dat ik me verbaasd heb over het goed hoorbare kwaliteitsverschil tussen verschillende types weerstanden in mijn attenuator....
Het is duidelijk dat als je een stereo gebalanceerde preamp wilt met actieve buffering, dat je compacter/beter/voordeliger uit bent met 1 goede print, ipv 2 losse attenuator prints van mij en nog een ander printje met een buffer-trap en voeding. Ik wil best meehelpen om zoiets te realiseren, hoewel ik eigenlijk weer wat ontwikkelwerk in mijn DAC wilde gaan steken....
groeten,
Jos
SSassen schreef:Kala,
Ik was al wat langer op de hoogte van Jos z'n passieve volumeregelaar, helaas is deze niet eenvoudig geschikt te maken voor gebalanceerd gebruik icm. met een extra buffer. Dan komen er een aantal PCB's bij, oa. voor de buffer en zijn voeding. Liefst hebben we natuurlijk één of twee nette PCB's waar alles opzit en die in alle behoeftes voorzien.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jos,
Leuk dat je even de moeite neemt om te reageren.
Zoals ik al voorstelde in m'n email wil ik met alle liefde en plezier de layout doen alsmede het ontwerp voor de buffer en de voeding. Ook voor de aansturing van het LCD display heb ik een aantal ideeen, mocht daar animo voor zijn. Ik ga er ook vanuit dat Bruno een bijdrage wil leveren, dus daarmee moeten we toch tot een prima resultaat kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Leuk dat je even de moeite neemt om te reageren.
Ik denk dat je in feite al 't werk al hebt gedaan, immer de passieve volumeregelaar is feitelijk zonder probleem as-is toe te passen, alleen dient er nog e.e.a. omheen te komen. Als luxe extra denk ik dan bv. aan een 2x16 char LCD(OLED) display met daarop volume in dB, welke bron is geselecteerd, etc. etc.Ik wil best meehelpen om zoiets te realiseren, hoewel ik eigenlijk weer wat ontwikkelwerk in mijn DAC wilde gaan steken....
Zoals ik al voorstelde in m'n email wil ik met alle liefde en plezier de layout doen alsmede het ontwerp voor de buffer en de voeding. Ook voor de aansturing van het LCD display heb ik een aantal ideeen, mocht daar animo voor zijn. Ik ga er ook vanuit dat Bruno een bijdrage wil leveren, dus daarmee moeten we toch tot een prima resultaat kunnen komen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Volgens mij heeft Jos daar ook al in voorzien. Misschien niet zo mooi als jij bedoelt Sander, maar ik vind het geheel zeer knap en compleet. Op Jos zijn site is trouwens een complete documentatie te vinden.Ik denk dat je in feite al 't werk al hebt gedaan, immer de passieve volumeregelaar is feitelijk zonder probleem as-is toe te passen, alleen dient er nog e.e.a. omheen te komen. Als luxe extra denk ik dan bv. aan een 2x16 char LCD(OLED) display met daarop volume in dB, welke bron is geselecteerd, etc. etc.
Groeten, Co
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Christian,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De ExtremA is gebalanceerd, dus om dan de voorversterker dan optioneel ongebalanceerd te maken is ietwat onzinnig. Maar een gebalanceerde ingang is ook te ongebalanceerd te gebruiken met een XLR > cinch verloopkabel, alleen verlies je dan wel een hoop van de voordelen van gebalanceerd werken.Mooi project. Ik heb zeker interesse. Ik werk echter niet gebalanceerd. Is het mogelijk om ongebalanceerd optioneel aan te bieden?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
-
Bruno
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
- Locatie: Rotselaar, België
Haha 
In het slechtste geval zorgen we d'r wel voor dat de uitgang symmetrisch is rond aarde. Is voor gebalanceerde ingangen geen punt, maar dan kan je op zijn minst één uitgang tov aarde aftakken.
Een ander idee waar we over kunnen nadenken is een zwevende uitgang (tweede schakeling van http://www.grimmaudio.com/whitepapers/b ... blocks.pdf )
In het slechtste geval zorgen we d'r wel voor dat de uitgang symmetrisch is rond aarde. Is voor gebalanceerde ingangen geen punt, maar dan kan je op zijn minst één uitgang tov aarde aftakken.
Een ander idee waar we over kunnen nadenken is een zwevende uitgang (tweede schakeling van http://www.grimmaudio.com/whitepapers/b ... blocks.pdf )
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
voorversterker voor 'ExtremA'
Als we dan toch aan het nadenken zijn over een ideale voorversterker, dan zou ik ook willen overwegen om een current loop uitgang te maken. Volgens mij is namelijk de verbinding tussen voorversterker en eindversterker de zwakke schakel in de keten. Na de volumeregelaar wordt het signaal dermate verzwakt dat de laagste signaalniveaus die naar de eindeversterker gaan op MC element niveau zijn. Met name op lage afspeelniveaus en lange afstand ( eindversterker bij de box).
Als bijlage een eerste ontwerp, waarschijnlijk moet hier nog wat aan bijgeschaafd worden om te voorkomen dat het zaakje gaat oscileren. Maar met zo'n current loop heb je absolute zekerheid dat datgene wat je wegstuurd ook aankomt. Voor zover ik weet is er nu een audio fabrikant die het ook gebruikt, Krell met cast (current audio signal transmission).
Vroeger had kenwood versterkers met een sense ingang, zo kon via een stel extra kabels gemeten worden wat er aan de ingang van de box precies aankwam.
Als bijlage een eerste ontwerp, waarschijnlijk moet hier nog wat aan bijgeschaafd worden om te voorkomen dat het zaakje gaat oscileren. Maar met zo'n current loop heb je absolute zekerheid dat datgene wat je wegstuurd ook aankomt. Voor zover ik weet is er nu een audio fabrikant die het ook gebruikt, Krell met cast (current audio signal transmission).
Vroeger had kenwood versterkers met een sense ingang, zo kon via een stel extra kabels gemeten worden wat er aan de ingang van de box precies aankwam.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Tetman,
Da's niet echt een handige oplossing, want het maakt deze voorversterker niet echt universeel toepasbaar. Vooralsnog is het gebruikelijk om niet eerst te versterken en dan een potentiometer toe te passen voor volumeregeling, als je het correct wilt doen dien je eerst het volume te regelen met de potentiometer en vervolgens te versterken. Zodoende wordt in ingangsimpedantie bepaald door de potentiometer en de uitgangsimpedantie door de eindtrap van de versterkende trap.
Ps. zou je je plaatje iets kleiner kunnen maken?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Da's niet echt een handige oplossing, want het maakt deze voorversterker niet echt universeel toepasbaar. Vooralsnog is het gebruikelijk om niet eerst te versterken en dan een potentiometer toe te passen voor volumeregeling, als je het correct wilt doen dien je eerst het volume te regelen met de potentiometer en vervolgens te versterken. Zodoende wordt in ingangsimpedantie bepaald door de potentiometer en de uitgangsimpedantie door de eindtrap van de versterkende trap.
Ps. zou je je plaatje iets kleiner kunnen maken?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hieronder een eerste voorzet voor de voeding voor de ExtremA preamp, gebaseerd op dezelfde discrete voeding zoals terug te vinden in de ExtremA. In de PSRR plots is duidelijk te zien dat deze voeding een PSRR van ~100dB biedt vanaf DC, en daarmee natuurlijk een prima kandidaat is voor een voorversterker. Daarnaast is de ruis bijzonder laag, een andere must-have voor een voorversterker. Het lukt mij iig. niet om met de apparatuur die ik hier tot mijn beschikking heb de ruisvloer van deze schakeling te meten.


Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com


Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
En om 't verhaal even compleet te maken een eerste voorzet voor de voorversterker zelf, gebaseerd op de inmiddels bijzonder populaire LM4562. Dit is een standaard schakeling voor een gebalanceerde toepassing zoals de ExtremA, versterking ligt vast op circa 5x en de OPA134 vervult de rol van common-mode regeling, deze differentiële schakeling rond twee opamps biedt namelijk van zichzelf geen common-mode rejectie.

Commentaar, suggesties etc. op mijn laatste twee posts is uiteraard welkom.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Commentaar, suggesties etc. op mijn laatste twee posts is uiteraard welkom.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Ziet er goed uit Sander!
Is het eigenlijk nodig om de pre-amp zoveel te laten versterken? Ik kan nu met mijn passieve pot het ding niet eens half openzetten zonder doof te worden
De versterking wordt gedefinieerd door R5 en R1 neem ik aan (in dat geval kom ik op factor 4 uit)? Kan natuurlijk makkelijk opgelost worden door een stel dip schakelaars om eventueel de versterking instelbaar te maken 
Ik neem verder aan dat je voor Vin + en - gewoon een geliefde potmeter of andere volume regeling kunt plaatsen?
Is het eigenlijk nodig om de pre-amp zoveel te laten versterken? Ik kan nu met mijn passieve pot het ding niet eens half openzetten zonder doof te worden
Ik neem verder aan dat je voor Vin + en - gewoon een geliefde potmeter of andere volume regeling kunt plaatsen?
Dat werd anders toch wel regelmatig zo gedaan. Bij mij zit ie tussen twee opampjes in. Zeg maar voortrapje-vol.regeling-eindtrapje van de voorversterker. Lijkt mij, dat dit inderdaad beter is voor een stabiele uitgangs imp.Sander schreef:Vooralsnog is het gebruikelijk om niet eerst te versterken en dan een potentiometer toe te passen voor volumeregeling,
Vind dit wel een leuk onderwerp. Voorversterkertje kan toch ook wel andere eindtrappen aansturen neem ik aan?
