Maar goed, de DAC-960 klonk best aardig, maar hij was gemodificeerd door JK. En deze meneer had een DC-servo geknoopt tussen de uitgang van het filter en de ingang van de I/V omzetter, maar de (Elna Cerafine) koppelcondensatoren tussen het muting relais en de uitgang laten zitten (!). Kortom, da's zo'n modificatie die je beter niet had kunnen doen. Door DC te injecteren in de I/V omzetter help je de lineariteit van de DAC om zeep en de koppelcondensatoren hadden eruit gemoeten, da's nu net de winst die je boekt met een DC servo. Flinke misser dus, en that's putting it mildly.

In eerste instantie heb ik alle condensatoren in de voeding van de DAC vervangen door nieuwe, die waren immers al bijna 20-jaar oud. Daarnaast de gelijkrichtdiodes vervangen door snelle 3A soft recovery Schottky diodes. Vervolgens 't analoge circuit op de schop gegooid en de NE5534 opamps en 5% koolfilmweerstanden etc. een enkele reis naar de prullenbak gegeven. Onderstaand 't schema waar ik uiteindelijk op uitgekomen ben na een aantal dagen stoeien met de simulator en verificatie dmv. testfiles (oa. blokgolf ivm. overshoot van 't filter) en de oscilloscoop in de praktijk.

De oplettende lezer zal gelijk de AD811 herkennen, de current feedback opamp die Jeroen ook even kort geprobeerd heeft. Zonder resultaat helaas, maar er zit wat dat betreft een adder onder 't gras. Deze opamp is pas stabiel als je 'm voorziet van weerstand R2. Na deze verhelderende ingeving presteert de DAC op zeer hoog nivo, en zonder oscillaties van de AD811. Als ik eerlijk ben is dit nu met afstand de best klinkende DAC waar ik naar geluisterd heb (!). De AD811 heb ik gevoorzien van geskive-de koperen heatsinks, want omdat de opamp nogal zwaar in klasse-A staat ingesteld wordt hij met +/-15V veels te warm, op een lagere voedingsspanning kan je wel af zonder extra koeling, hieronder een indruk.

Uiteraard heb ik ook de proef op de som genomen met een aantal andere opamps, zo hebben de AD797, AD8610, OPA134, OPA604, LT1360, etc. etc. allemaal de revue gepasseerd de afgelopen dagen (zonder R2 wel te verstaan), maar de AD811 presteert voor I/V toch echt factoren beter. Ook voor de buffer na 't filter hebben bovenstaande opamps hun kunnen laten horen, waarbij ik na een aantal dagen lang opamps omgeprikt te hebben uitkom op de AD797 voor de buffer na 't passieve filter. Wat nog rest is een direct vergelijk met de discrete I/V omzetter, maar daar hoop ik dit weekend aan toe te komen, dat vergt namelijk nog wel even wat soldeerwerk.
Wordt vervolgd!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com