Sneak-preview, superlatieve klasse-A

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

KT88 schreef:
In het artikel staat het ook, de overgang van A naar B (AB) verloopt nogal bruut, het ontwerp is er niet op aangepast.
De versterker clipt dan op stroom (of liever: begrenst daarop).
Om dat te wijzigen, zou het ontwerp grondig op de helling moeten, en het auto-bias systeem dmv. de emitterweerstanden zou verlaten moeten worden, evenals de current limiting dmv. T31/32 en T41/42.

M.a.w. de eigenschappen zouden drastisch verslechteren.
Mmm, da's erg jammer. En de meeste speakers laten dynamisch gezien nogal eens een lage impedantie zien, om maar te zwijgen van vele elekrostaten.
Waarschijlijk was het dan ook niet de bedoeling dat deze versterker ook nog moeilijke speakers zou moeten kunnen aansturen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

50W is nog redelijk mooi bemeten. In een huiskamer gebruik je meestal maar een paar W.
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

rho schreef:
50W is nog redelijk mooi bemeten. In een huiskamer gebruik je meestal maar een paar W.
Ik heb begrepen dat die de 100W niet haalt maar ca 80W en als ik uit ga van een (realistische) impedantie van 2 Ohm dan wordt het niks voor mij.

Alhoewel, wel leuk voor mijn Stax koptelefoon :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht,

Ik vind dat je nogal voorbarig conclusies trekt, zeker voor iemand met een psotcount van 'drie'. Zo is de versterker prima in staat om zeer laagohmige luidsprekers aan te sturen door de lage uitgangsimpedantie. Alleen zit er een maximum aan 't te leveren vermogen, da's NORMAAL met klasse-A, alle klasse-A versterkers hebben dit euvel, kennelijk is 't je niet geheel duidelijk hoe klasse-A versterkers precies werken? E.e.a. is nu al een aantal maal correct uiteen gezet door andere forumleden, dus ik snap niet helemaal waarom je m'n reply over het vermogen bij 4-ohm nog steeds in twijfel trekt?

Ook is het vermogen prima schaalbaar, de 100W wordt wel degelijk gehaald, alleen had de trafo die wij gebruikten (zoals ik al eerder vermeld heb) niet voldoende uitgangsspanning om dit ook in de finale metingen te laten zien, dat kan je de versterker echter niet aanrekenen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

SSassen schreef:
Paarslicht,

Ik vind dat je nogal voorbarig conclusies trekt, zeker voor iemand met een psotcount van 'drie'. Zo is de versterker prima in staat om zeer laagohmige luidsprekers aan te sturen door de lage uitgangsimpedantie. Alleen zit er een maximum aan 't te leveren vermogen, da's NORMAAL met klasse-A, alle klasse-A versterkers hebben dit euvel, kennelijk is 't je niet geheel duidelijk hoe klasse-A versterkers precies werken? E.e.a. is nu al een aantal maal correct uiteen gezet door andere forumleden, dus ik snap niet helemaal waarom je m'n reply over het vermogen bij 4-ohm nog steeds in twijfel trekt?

Ook is het vermogen prima schaalbaar, de 100W wordt wel degelijk gehaald, alleen had de trafo die wij gebruikten (zoals ik al eerder vermeld heb) niet voldoende uitgangsspanning om dit ook in de finale metingen te laten zien, dat kan je de versterker echter niet aanrekenen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik heb nu eenmaal veel vermogen, bij <2,5 Ohm nodig, voor m'n luidsprekers. Als een klasse A versterker als de jouwe vervolgens in klasse AB net zo goed presteerd dan gaat er natuurlijk weer een wereld voor me open
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht,
Ik heb nu eenmaal veel vermogen, bij <2,5 Ohm nodig, voor m'n luidsprekers. Als een klasse A versterker als de jouwe vervolgens in klasse AB net zo goed presteerd dan gaat er natuurlijk weer een wereld voor me open
Als je 't artikel goed hebt gelezen zie je daarin een berekening voorbij komen waarmee je de vereisten voor de ruststroom en de trafo spanning exact kan aanpassen aan de vereisten voor de belasting. Dus als jij 2.5-ohm als target neerzet kan je eenvoudig de ruststroom en trafospanning berekenen adhv. het door jou gewenste uitgangsvermogen. Hou daarbij wel rekening met 't feit dat meer dan 75W dissipatie per eindtransistor duidelijk teveel is, ikzelf vind 50W een mooi compromis waarmee je een zekere veiligheidsmarge inbouwt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

De verwarring komt denkelijk vanuit de commerciële high (sp)end wereld, waar Jan en alleman hun klasse AB versterkertjes aanprijst als klasse A.

Dat mechanisme is duidelijk anders, die staan wel in A voor een klein gedeelte van het vermogen, en gaan bij hogere uitsturing of zwaardere belasting over naar B.
Daar hoor je ze niet over natuurlijk :lol:

@ Paarslicht: de ExtremA presteert dus niet in AB, daar is die niet voor ontworpen.

Vermogen is zeer relatief, ik stuur Magnepans aan met 20 watt aan 2 ohm (twee in parallel per kanaal).
Dat is om precies te zijn 87 dB/w/m , en het gaat hard zat.

Wat betreft dissipatie: 50 watt per device is best wel een hoop om weg te koelen........wie gaat nabouwen, moet beslist het aanbevolen koelprofiel gebruiken, of groter.
Denk ook aan zeer goede isolatiefolie tussen de devices en de koelplaat, er bestaat speciaal siliconefolie daarvoor.
Geen mica of ceramiek gebruiken, dat heeft een te hoge thermische weerstand.
Geforceerd koelen is een mogelijkheid, maar meestal ongewenst in de huiskamer.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Hé, kijk eens! Mijn onderdelen leverancier! Die siliconenmatjes zijn inderdaad erg gemakkelijk in het gebruik.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Geforceerd koelen is een mogelijkheid, maar meestal ongewenst in de huiskamer.
De tweakers uit de PC wereld moeten daar toch wel waard mee weten 8) Desnoots gebruik je waterkoeling :P
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Grote koelventilator nemen en die langzaam laten draaien. Vraag me af of je hem dan nog hoort.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

voodooless schreef:
KT88 schreef:
Geforceerd koelen is een mogelijkheid, maar meestal ongewenst in de huiskamer.
De tweakers uit de PC wereld moeten daar toch wel waard mee weten 8) Desnoots gebruik je waterkoeling :P
Of Phasechange 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nog even wat fijne plaatjes, uiteraard is het koellichaam op de foto niet bedoeld om zonder ventilator te gebruiken, of je moet e.e.a. dimensioneren voor een kleine 50W aan dissipatie.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh ja, aan de hand van vragen die ik kreeg via email, en voor degenen die binnenkort willen gaan bouwen nog even een paar suggesties voor de gebruikte onderdelen, met onderstaande heb ik tot nu toe de beste ervaringen.

- Weerstanden: Phoenix of Vishay MRS25
- Vermogens weerstanden : Phoenix PRO2 MOX
- Condensatoren 100uF/50V/63V : Elna Starget of Cerafine
- Condensatoren 1000uF/63V : Panasonic ECA of FM

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

SSassen schreef:
Oh ja, aan de hand van vragen die ik kreeg via email, en voor degenen die binnenkort willen gaan bouwen nog even een paar suggesties voor de gebruikte onderdelen, met onderstaande heb ik tot nu toe de beste ervaringen.

- Weerstanden: Phoenix of Vishay MRS25
- Vermogens weerstanden : Phoenix PRO2 MOX
- Condensatoren 100uF/50V/63V : Elna Starget of Cerafine
- Condensatoren 1000uF/63V : Panasonic ECA of FM

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik ken type mrs25 van Philips. Is dat het zelfde als wat jij bedoelt?

Verder zie ik op de foto weerstanden die me sterk doen denken aan de Philips metaaloxide weerstanden (2 of 3 Watt,) die weerstanden die steeds 4 stuks parallel (?) zijn geplaatst. Als dat is wat ik denk dat het is.........sorry, maar dat vind ik k*t weerstanden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht?
maar dat vind ik k*t weerstanden.
Da's duidelijk een mening, MOX weerstanden, en vooral deze 2W versies zijn zeer robuust en kunnen kortstondig vele malen hun nominale vermogen verwerken, iets waardoor een draadgewonden weerstand allang al defect zou geraken. Daarnaast zijn ze niet inductief en hebben ze nauwe toleranties, prima vermogensweerstanden dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

SSassen schreef:
Paarslicht?
maar dat vind ik k*t weerstanden.
Da's duidelijk een mening, MOX weerstanden, en vooral deze 2W versies zijn zeer robuust en kunnen kortstondig vele malen hun nominale vermogen verwerken, iets waardoor een draadgewonden weerstand allang al defect zou geraken. Daarnaast zijn ze niet inductief en hebben ze nauwe toleranties, prima vermogensweerstanden dus.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Heb ik de datsheets bekeken blijkt dat ik me jaren heb vergist. Het is helemaal geen mox-weerstand maar een metaalfilm-weerstand. Maar wel een met een hele hoge temperatuurscoeficient. En magnetisch waren die van mij ook (ijzeren hoedjes)
In iedergeval vond ik ze slecht klinken in vergelijk met andere metaalfilm weerstanden (en zelfs draadgewonden).
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Zeg, heeft inmiddels iemand anders behalve Sander en Bruno het ding al kunnen beluisteren? Ben eigenlijk wel benieuwd naar indrukken :)
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Ik wacht nog steeds op de printen en enkele andere onderdelen...........
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

KT88 schreef:
Ik wacht nog steeds op de printen en enkele andere onderdelen...........
same here ... maar ondertussen ben ik er bijna uit hoe de kast er gaat uitzien, het wordt waarschijnlijk een kast geïnspireerd op de Classé Audio Omega Mono kast maar dan gemaakt uit carbon en hout (en alu voor de verbindingen en bodemplaat) met 2 grote Seifert KL-217/280/sw koelprofielen (1 per 2 eindtorren en drivers) en een HS Marston 307CL/250 koelprofiel er tussenin voor o.a. de gelijkrichters. Uiteraard 1 kast per monoblok :D Een en ander moet nog uitgetekend worden na ontvangst van de transformatoren e.d. om te weten hoe diep en breed de kast dient te worden.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Afbeelding

das een wel heel solide pc kast :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Aquilon,

Svp. wel alle eindtransistoren op dezelfde koelplaat monteren, anders heb je kans op een offset spanning die vrijwel niet weg te regelen is door temperatuurverschil tussen beide koelpanelen. Als je persé van de door jouw genoemde koelpanelen gebruik wil maken dan zou ik een ~8mm dikke aluminium of koperen plaat hiervoor monteren waarop de transistoren vastgezet worden, deze kan dan vervolgens tegen de koelpanelen geschroefd worden, zodoende hebben alle transistoren toch dezelfde temperatuur.

Ps. printen e.d. zullen komende maandag/dinsdag verstuurd worden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Paarslicht,
Heb ik de datsheets bekeken blijkt dat ik me jaren heb vergist. Het is helemaal geen mox-weerstand maar een metaalfilm-weerstand. Maar wel een met een hele hoge temperatuurscoeficient. En magnetisch waren die van mij ook (ijzeren hoedjes)
In iedergeval vond ik ze slecht klinken in vergelijk met andere metaalfilm weerstanden (en zelfs draadgewonden).
Ik weet niet hoe jij je datasheets interpreteert, maar de 2W Pro2 weerstanden die ik hier noem en die ook in de ExtremA worden toegepast zijn wel degelijk MOX. MOX is gewoon een benaming van het proces wat hier gebruikt wordt, namelijk het opdampen van een metal(oxide) film. Daarnaast zou ik in deze, maar ook in andere toepassingen, geen draadgewonden weerstanden gebruiken, simpelweg omdat de puls belastbaarheid daarvan erg klein is in vergelijking met MOX. De temperatuurscoëfficient is met ~250ppm/C niet veel beter, of slechter, dan een doorsnee 1/4W metaalfilm weerstand.

Wat je opmerking over klank betreft kan ik heel kort zijn. Waar baseer je dat op? Of is dat in dezelfde categorie als verschil horen tussen vergulde cinch pluggen en niet vergulde cinch pluggen? Ik kan me in deze toepassing geen voorstelling maken waarom deze weerstanden slechter zouden klinken dan een andere MOX weerstand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

SSassen schreef:
Paarslicht,
Heb ik de datasheets bekeken blijkt dat ik me jaren heb vergist. Het is helemaal geen mox-weerstand maar een metaalfilm-weerstand. Maar wel een met een hele hoge temperatuurscoeficient. En magnetisch waren die van mij ook (ijzeren hoedjes)
In iedergeval vond ik ze slecht klinken in vergelijk met andere metaalfilm weerstanden (en zelfs draadgewonden).
Ik weet niet hoe jij je datasheets interpreteert, maar de 2W Pro2 weerstanden die ik hier noem en die ook in de ExtremA worden toegepast zijn wel degelijk MOX. MOX is gewoon een benaming van het proces wat hier gebruikt wordt, namelijk het opdampen van een metal(oxide) film. Daarnaast zou ik in deze, maar ook in andere toepassingen, geen draadgewonden weerstanden gebruiken, simpelweg omdat de puls belastbaarheid daarvan erg klein is in vergelijking met MOX. De temperatuurscoëfficient is met ~250ppm/C niet veel beter, of slechter, dan een doorsnee 1/4W metaalfilm weerstand.

Wat je opmerking over klank betreft kan ik heel kort zijn. Waar baseer je dat op? Of is dat in dezelfde categorie als verschil horen tussen vergulde cinch pluggen en niet vergulde cinch pluggen? Ik kan me in deze toepassing geen voorstelling maken waarom deze weerstanden slechter zouden klinken dan een andere MOX weerstand.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De fabrikant (Phoenix) zelf noemt de pr02 een metaalfilm en hun MOR-serie een metaaloxide (Metal OXide). Tja, geleider vs halfgeleider,meer kan ik er niet van maken.
Een "standaard" 1/4W kwaliteits metaalfilmweerstand heeft nog altijd een 50ppm temperatuursdrift en niet 250ppm. Echt goede weerstanden als de Vishay bulkfoils zijn heel veel lager dan dat.

Wat de klank betreft, ja dat is subjectief. Net zo subjectief als dat jou versterker een betere versterker dan elk andere versterker zou zijn op grond van de meetgegevens. Ik bedoel maar wat stellen die cijfers nu werkelijk voor? Ik ga op de weegschaal staan en weeg meer dan m'n chef. Ben ik nu ook slimmer dan hij is? En hiermee bedoel ik niet dat je een slecht product hebt afgeleverd maar dat je alles subjectief is.
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Een bizarre vergelijking, Paarslicht.

Ik bespeur ook enige vijandigheid richting Sander Sassen.........jammer en niet nodig.

Ik kan pas een waardering aan de ExtremA geven als ik hem heb gebouwd en beluisterd.
De *objectieve* cijfers zijn verreweg de beste die ik ooit heb gezien.

Of dat een *voor mij* fijn klinkende versterker oplevert, is inderdaad de vraag.
paarslicht
Berichten: 31
Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
Locatie: Assen

Bericht door paarslicht »

KT88 schreef:
Een bizarre vergelijking, Paarslicht.

Ik bespeur ook enige vijandigheid richting Sander Sassen.........jammer en niet nodig.

Ik kan pas een waardering aan de ExtremA geven als ik hem heb gebouwd en beluisterd.
De *objectieve* cijfers zijn verreweg de beste die ik ooit heb gezien.

Of dat een *voor mij* fijn klinkende versterker oplevert, is inderdaad de vraag.
Bizare vergelijking..?Hoezo? Lees je laatste twee opmerkingen (met de " " ) nog even door, zo subjectief is het dus.
Laatst gewijzigd door paarslicht op zo 21 jan 2007, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie