woofer erbij
Moderator: Beheerdersteam
woofer erbij
ik ben in het bezit van de vifa premium 11,kan ik hier een zelfde woofer bijplaatsen zonder al teveel aan het filter te veranderen(tweeter volume)?
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... em11_3.htm
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... em11_3.htm
1. Wat is het doel daarvan?
2. Red je tweeter dat?
Die heeft een sensitivity van 91 db. Woofertjes zijn 86 (+6) is 92 db. Als ik het me goed herinder wordt 'ie met 1 woofertje ook maar 4db afgezwakt ofzo?
Wat ik als een verbetering ervoer met de premium 11 was de hier: http://www.zaphaudio.com/ZD5.html voorgestelde notch...
2. Red je tweeter dat?
Die heeft een sensitivity van 91 db. Woofertjes zijn 86 (+6) is 92 db. Als ik het me goed herinder wordt 'ie met 1 woofertje ook maar 4db afgezwakt ofzo?
Wat ik als een verbetering ervoer met de premium 11 was de hier: http://www.zaphaudio.com/ZD5.html voorgestelde notch...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
We krijgen ook nog een beetje kast compensatie heh (tot max -6dB in het laag), en de rest is (midden gebied) is nog weg te filteren.
Maar zoiets moet je simuleren / uitproberen of dat zo is, hangt een beetje van de woofer af hoe hij daar op reageert.
Welke woofer is het precies, er zijn een aantal versies van de PL14W
Als je niet al te exotisch wil gaan kan je idd de primium 22 na gaan bouewen:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm
Voor het hele idee:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... um_eng.htm
2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).
Maar kan uiteraard wel gewoon overgenomen worden.
Maar zoiets moet je simuleren / uitproberen of dat zo is, hangt een beetje van de woofer af hoe hij daar op reageert.
Welke woofer is het precies, er zijn een aantal versies van de PL14W
Als je niet al te exotisch wil gaan kan je idd de primium 22 na gaan bouewen:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm
Voor het hele idee:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... um_eng.htm
2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).
Maar kan uiteraard wel gewoon overgenomen worden.
[quote="b_force"]We krijgen ook nog een beetje kast compensatie heh (tot max -6dB in het laag), en de rest is (midden gebied) is nog weg te filteren.
en dan krijg je:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm
2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).
quote]
en dan krijg je:
http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... 22xt_4.htm
2,5Weg systeem dus met briggs-filter in de kast. Beetje complex om te gaan simuleren (ik heb zelf een soortgelijk systeem).
quote]
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
eeeehm ?
oow, et kwartje valt wat laat
.
mjah klopt dat je dat dan krijgt jah

Ik snap het ontwerp niet helemaal trouwens.
Normaal gesproken zou je met briggs-filter en demping 2 soorten kasten krijgen.
1 BR die het hele systeem ziet en 1 kast die een kleine kast ziet die enorm "lek" is.
Als we dat principe hier toepassen dan is de kast veel te groot voor 1 woofer (24L ongeveer).
Ook voor 2 woofers parallel met de gebruikte BR50 port (14,5cm lang) is de afstemming vreemd.
oow, et kwartje valt wat laat
mjah klopt dat je dat dan krijgt jah
Ik snap het ontwerp niet helemaal trouwens.
Normaal gesproken zou je met briggs-filter en demping 2 soorten kasten krijgen.
1 BR die het hele systeem ziet en 1 kast die een kleine kast ziet die enorm "lek" is.
Als we dat principe hier toepassen dan is de kast veel te groot voor 1 woofer (24L ongeveer).
Ook voor 2 woofers parallel met de gebruikte BR50 port (14,5cm lang) is de afstemming vreemd.
de woofer is de pl14wj09-08
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=124
ik kan nog 2 stuks van deze woofer kopen het leek me dus een leuk projectje om een d appolito te maken waardoor het rendement van de premium 11 aanzienlijk stijgt.
maar filtertechnisch ben ik geen held,dus vandaar de vraag of ik er paralel eeen woofertje overheen kan zetten en het tweeter rendement aanpassen.
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=124
ik kan nog 2 stuks van deze woofer kopen het leek me dus een leuk projectje om een d appolito te maken waardoor het rendement van de premium 11 aanzienlijk stijgt.
maar filtertechnisch ben ik geen held,dus vandaar de vraag of ik er paralel eeen woofertje overheen kan zetten en het tweeter rendement aanpassen.
@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400
Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..
@B force,
in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..
@B force,
in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ehm er zit een Briggs tussen, dat wil zeggen een plaat met gaten er in en pritex er boven.Paul schreef:@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400![]()
Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..
@B force,
in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
Dus absoluut NIET gesloten. Eerder het zelfde systeem.
1 woofer zit de hele kast en de andere een kleine kast niet flink "lekt".
Maar ik snao het kast volume niet bij deze woofer. Die is dan veeeels te groot.
Ik zie het inderdaad, er zitten gaten in het tussenschotb_force schreef:Ehm er zit een Briggs tussen, dat wil zeggen een plaat met gaten er in en pritex er boven.Paul schreef:@Dre73, ojaaa jij vond dat ze zoveel vermogen nodig hebben om lekker te spelen, moet je ze eens horen op de UcD400![]()
Zoals eerder gezegd, de twee wooftertjes parralel hebben een hoger rendement dan de tweeter (nu zou een en ander in praktijk wel wat kunnen meevallen maar toch) dus dat gaat niet werken..
@B force,
in de andere tekeningen wordt het duidelijk, een aparte gesloten behuizing voor de ene mid en een gepoorte voor de andere.
Dus absoluut NIET gesloten. Eerder het zelfde systeem.
1 woofer zit de hele kast en de andere een kleine kast niet flink "lekt".
Maar ik snao het kast volume niet bij deze woofer. Die is dan veeeels te groot.

