Deense VV Kit: TRemPre
Moderator: Beheerdersteam
Die moeten allebei worden gemonteerd anders wordt dat relais ook niet aangestuurd.
Wees voorzichtig met die 89C4051 microcontroller. Deze is geprogrammeerd en zou je weer bij hem moeten bestellen als hij stuk gaat.
Dat metalen schermpje zal er wel zitten voor de afscherming van storing.
Als je iig de voeding meet en controleert (op de IC pinnen) voordat je de ICs erin stopt. Want als de voeding te hoog is zegt je IC *poef*.
Ik weet de volgordes niet van de manual, kijk maar wat je volgende stap moet zijn. (ik denk, voedingen meten, kijken naar eventuele sluitingen en dan die 2 IC's monteren) Het relais wordt iig niet aangestuurd zonder IC's...
Wees voorzichtig met die 89C4051 microcontroller. Deze is geprogrammeerd en zou je weer bij hem moeten bestellen als hij stuk gaat.
Dat metalen schermpje zal er wel zitten voor de afscherming van storing.
Als je iig de voeding meet en controleert (op de IC pinnen) voordat je de ICs erin stopt. Want als de voeding te hoog is zegt je IC *poef*.
Ik weet de volgordes niet van de manual, kijk maar wat je volgende stap moet zijn. (ik denk, voedingen meten, kijken naar eventuele sluitingen en dan die 2 IC's monteren) Het relais wordt iig niet aangestuurd zonder IC's...
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Ook raar dat ie dan eerst het doormeten van R23 noemt. Daarna wordt het zelfs nog vager. Je kan namelijk het relay testen door tussen pin 10 en 17 een 47-150ohm weerstandje kortstondig te plaatsen, echter bij welk IC hij dat wilt staat er niet bij! Lekker is dat... :S
Welk voltage kunnen die IC's aan eigenlijk? Bij 89C4051 zit volgens mij pin 1 de Vcc, bij de ULN2003A is dat pin 9.
Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar Mikkel...
Welk voltage kunnen die IC's aan eigenlijk? Bij 89C4051 zit volgens mij pin 1 de Vcc, bij de ULN2003A is dat pin 9.
Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar Mikkel...
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Okee, met de relaydriver chip U4 op zijn plaats gaan al een paar meer ledjes branden. Joepie. Dan even het voltage meten over R23: om en nabij de 350V! Argh dat is ruim 150V boven wat het volgens het boekje zou moeten zijn. To make it even worse: Na verloop van tijd hoor ik iets zoemen, volgens mij de trafo...
Wat nu?
Overigens heeft Mikkel het commentaar goed opgenomen en verwerkt in zijn boekje!
Wat nu?
Overigens heeft Mikkel het commentaar goed opgenomen en verwerkt in zijn boekje!
-
Digidoo
- Contacteer:
Het is misschien mijn eigen fout geweest. Ik liep te hard van stappel. Voordat ik het voltage had gemeten over R23 had ik alvast een handmatige test gedaan met een weerstandje om te kijken of de relays met U4 op zijn plaats zouden uitzetten, daarnaast ook de motorpot getest. De motorpot deed het goed, maar bij het testen van de uit- / aanschakkeling van de relais door U4 trilde ik iets te veel met mijn hand en schakelde boel en aantal keer aan/uit.
Is dat slecht?
Moet de Microcontroller (U5) er eigenlijk niet ook inzitten voor ik R23 kan gaan meten? Die stuurt immers U4 aan, toch?
Is dat slecht?
Moet de Microcontroller (U5) er eigenlijk niet ook inzitten voor ik R23 kan gaan meten? Die stuurt immers U4 aan, toch?
Heb je ff sluiting gemaakt? Mee uitkijken bij het testen. Als hij het nu nog doet is het waarschijnlijk goed gegaan.Digidoo schreef:Het is misschien mijn eigen fout geweest. Ik liep te hard van stappel. Voordat ik het voltage had gemeten over R23 had ik alvast een handmatige test gedaan met een weerstandje om te kijken of de relays met U4 op zijn plaats zouden uitzetten, daarnaast ook de motorpot getest. De motorpot deed het goed, maar bij het testen van de uit- / aanschakkeling van de relais door U4 trilde ik iets te veel met mijn hand en schakelde boel en aantal keer aan/uit.
Is dat slecht?
Als het relais inschakelt kan je gewoon meten. Kijk maar in het schema.Moet de Microcontroller (U5) er eigenlijk niet ook inzitten voor ik R23 kan gaan meten? Die stuurt immers U4 aan, toch?
-
Digidoo
- Contacteer:
Het gaat om een Gerth trafotje op de print die van 15V 240mA - 230V 3,6vA maakt. Fototje lijkt me misschien overbodig. Hij staat ook op het schema en op de print zit ie rechtsonder.
Na de truuk met de weerstand, schakelt de boel nog wel mooi gewoon in. Alleen dus een rare zoem en een te hoog voltage daarnet...
Na de truuk met de weerstand, schakelt de boel nog wel mooi gewoon in. Alleen dus een rare zoem en een te hoog voltage daarnet...
Ja maar 230V gelijkgericht is ook 320V. (230 maal wortel2)
Anders Mikkel eens vragen?
/edit
Dat is de voeding voor de buis he? (kan het niet helemaal zien in het schema)
Dan kan het kloppen, maar ik durf dit niet te zeggen (ik denk dat het een type fout is in de manual van die 150V, maar wacht maar even met testen totdat dit zeker is).
Even op KT88 wachten, dat is de buizenman
En een ligt brommetje is niet erg hoor.
Anders Mikkel eens vragen?
/edit
Dat is de voeding voor de buis he? (kan het niet helemaal zien in het schema)
Dan kan het kloppen, maar ik durf dit niet te zeggen (ik denk dat het een type fout is in de manual van die 150V, maar wacht maar even met testen totdat dit zeker is).
Even op KT88 wachten, dat is de buizenman
En een ligt brommetje is niet erg hoor.
-
Digidoo
- Contacteer:
Mja, de voeding zat op hetzelfde blok als de rest van mijn apparatuur en ik merkte toch wel een onprettig plopje over mijn speakers :S. Het gaat inderdaad om de buizenvoeding, die buis zit er echter niet in. Misschien dat het daarom nog zo hoog is, geen belasting immers. Intussen is Mikkel gemailt en heb jij (Juul) PB...
Wat is nu nog het probleem?
Zonder de stroom die de buis trekt, zal B+ oplopen tot wortel2 maal Vac, en afhankelijk van de transformators kan dat nog wel iets hoger uitkomen.
Ergo, buis erin en vlammen.
BTW voorversterkers lekker aan laten staan, kost amper stroom, is beter voor alle componenten en het schijnt ook nog beter te klinken.
Buizen lijden meer van aan/uit cycli dan van continue aanstaan, tenzij er grote stromen lopen zoals bij eindbuizen.
Zonder de stroom die de buis trekt, zal B+ oplopen tot wortel2 maal Vac, en afhankelijk van de transformators kan dat nog wel iets hoger uitkomen.
Ergo, buis erin en vlammen.
BTW voorversterkers lekker aan laten staan, kost amper stroom, is beter voor alle componenten en het schijnt ook nog beter te klinken.
Buizen lijden meer van aan/uit cycli dan van continue aanstaan, tenzij er grote stromen lopen zoals bij eindbuizen.
Als de 5V er staat, kun je wat mij betref gewoon alle ICs erin stoppen en gaan testen.
Desnoods even zonder de hoogspanningstrafo aangesloten.
Als alle digitale prul functioneel werkt, buis erin, HSP erop en gaan kijken of het werkt.
Ik verwacht geen problemen, maar ik ben met je eens dat voor beginners de manual wat summier overkomt.
Desnoods even zonder de hoogspanningstrafo aangesloten.
Als alle digitale prul functioneel werkt, buis erin, HSP erop en gaan kijken of het werkt.
Ik verwacht geen problemen, maar ik ben met je eens dat voor beginners de manual wat summier overkomt.
Dan heb je ook geen netfilter nodigKT88 schreef:BTW voorversterkers lekker aan laten staan, kost amper stroom, is beter voor alle componenten en het schijnt ook nog beter te klinken.
-
Digidoo
- Contacteer:
Nou. De bijna alles zit er in! De IC's en het buisje, alleen de remote receiver nog niet. Eerst maar eens kijken of het zo werkt. Buisje gloeit mooi, heeft wel even tijd nodig (denk ik) om in te spelen. Heb meteen maar een metalen doosje om de u-controller en X1 geplaatst aan de gnd. Lijkt me veilig om eens te testen met de muziek...
Die trafo zoemt overigens nog steeds, maaarrrrrr
Er komt in ieder geval muziek uit, zonder zoem/brom
:D:D:D.
Waar kan die trafobrom eigenlijk aan liggen? Wellicht aan de externe adaptervoeding?
Edit: Volgens Mikkel zou het heel goed kunnen liggen aan een te warm wordende LM7805. Daar zit echter wel een bijgeleverde heatsink stevig opvast (misschien nog wat pasta ertussen?). Later bevestig ik de twee regulators aan het chassis.
Daarnaaast heb ik last bij het inschakelen/uitschakelen van de mute functie van een plopje. Als het volume nog (gedeeltelijk) openstaat overigens nog meer.
Die trafo zoemt overigens nog steeds, maaarrrrrr
Er komt in ieder geval muziek uit, zonder zoem/brom
Waar kan die trafobrom eigenlijk aan liggen? Wellicht aan de externe adaptervoeding?
Edit: Volgens Mikkel zou het heel goed kunnen liggen aan een te warm wordende LM7805. Daar zit echter wel een bijgeleverde heatsink stevig opvast (misschien nog wat pasta ertussen?). Later bevestig ik de twee regulators aan het chassis.
Daarnaaast heb ik last bij het inschakelen/uitschakelen van de mute functie van een plopje. Als het volume nog (gedeeltelijk) openstaat overigens nog meer.
-
Digidoo
- Contacteer:
Even afgezien van de kwaliteit waar ik zeer over te spreken ben...
Soms als ik op de mute knop duw (met het volume dicht of open) krijg ik op mijn rechterkanaal een schreeuwerig hoge piep. Erg irritant, maar vooralsnog niet destructief. Daarnaast blijven ook die plopjes enz. bestaan met die muteknop. Argh...
Soms als ik op de mute knop duw (met het volume dicht of open) krijg ik op mijn rechterkanaal een schreeuwerig hoge piep. Erg irritant, maar vooralsnog niet destructief. Daarnaast blijven ook die plopjes enz. bestaan met die muteknop. Argh...
- audiomanics
- Contacteer:
Ik kan in je schema niet zo snel ontdekken waar die muteknop zit maar check even goed og je niet ergens een slechte soldering hebt of dat er misscien ergens wat zwerftin sluiting maakt, rondom het mute-circuit..
Als de mute gedaan wordt door de hoogspanning van het buisje af te schakelen zou ik 't eens met een ander buisje proberen..
Kees
Als de mute gedaan wordt door de hoogspanning van het buisje af te schakelen zou ik 't eens met een ander buisje proberen..
Kees
-
Digidoo
- Contacteer:
Ben ondertussen er achter wat het probleem was met mute plopjes. Dat lag aan de voltage regulators (LM7805 en -12). Daar moest gewoon een grotere koelplaat achter, dus ik heb dat maar eens gedaan. Ik heb nu een flauw vermoeden dat daar wat mis is gegaan, want ik bemerkte, na de handeling, een lichte brandlucht toen ik de boel weer aansloot.
Meteen alles weer opengemaakt. Ik heb geen zwerftin, slechte solderingen of sluiting kunnen ontdekken. Misschien heb ik die regulators te lang te weinig gekoeld gebruikt en zou ik ze nu moeten ze vervangen... Dat ga ik dus maar eens eerst proberen!
Meteen alles weer opengemaakt. Ik heb geen zwerftin, slechte solderingen of sluiting kunnen ontdekken. Misschien heb ik die regulators te lang te weinig gekoeld gebruikt en zou ik ze nu moeten ze vervangen... Dat ga ik dus maar eens eerst proberen!