Thesis, mini vloerstaandertje als navolging op de Hestia

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

idd, petje af hoor. Ziet er goed uit. Hadden zelfs nog meer diverse fineerstukjes mogen zijn, geeft een goed effect!!

Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Thanks, was er zelf ook best tevreden over zo. Nu maar hopen dat deze "laminaatvloer" ook op de andere 3 vlakken zo goed uitpakt. Het is best lastig kan ik vertellen. Lijmen, drogen, op z'n plaats houden, strijken etc.
Die kleine redius kan mits heel rustig gebogen, prima. Dit is de rede dat is witte houtlijm gebruik en de strijkbout. Dit gaat beter dan de bisontix lijmmethode. Door de rondingen in de kast moet je nog een klein beetje kunenn schuiven en met bisontix vond in het iets te tricky om te doen...dan is het "vast is vast".....


Ja Jan, nog meer stukjes had misschien ook mooi geweest....alleen dit was al een aardig werkje om te snijden/plakken. Maar misschien ooit later nog eens wat kleinere strookjes gebruiken..... :)
Laatst gewijzigd door Edo op zo 14 jan 2007, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Erg net werk Edo! Het is duidelijk dat je meer zorg besteedt aan de afwerking van je speakers, dan aan de afwerking van de hierboven staande post :lol: :wink: .

Mogen we na deze speaker een sonusclone van een wat groter formaat verwachten? Dat zou het kunststukje als geheel natuurlijk compleet maken 8) .
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Schrijven (typen) is nooit mijn sterkste kant geweest...laat mij maar lekker met gereedschap in m'n schuurtje...heerlijk... :D
Lekker freubelen.

Wat groter formaat?..Denk het wel. Qua vorm en combi leer/hout vind ik heel mooi dus als ik de ruimte heb in het volgende huis komt we waarschijnlijk wel een wat grotere versie als het aan mij ligt..... :roll:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En't laatste stukje.....kantje 2 van kast 1...

Afbeelding

De top is ook met strookjes uitgevoerd, alleen deze heb ik niet verlijmt met de houtlijm/strijkbout, maar vanwege het gladde oppervlak
met Bisontix geplakt. Scheelt tijd....en zit ook goed vast. Randjes eraf gesneden (grofweg) en met een klosje van kurk met wat
schuurpapier erover heeeeel langzaam afgewerkt.

Afbeelding

wordt vervolgt....
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 jan 2007, 20:31, 2 keer totaal gewijzigd.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jasper Joppe Geers schreef:
Helemaal top! Zoals altijd eigenlijk.. :)
Idem! Sta altijd met open mond te kijken naar die speakers van jou.
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Waanzinnig 8)

Wat is de radius van de ronding bij de baffle? Leent elk fineer zich voor een dergelijke kromming, of niet?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

sphere schreef:
Wat is de radius van de ronding bij de baffle? Leent elk fineer zich voor een dergelijke kromming, of niet?
Zal ik even voor je opmeten van de week.
Niet elk fineer leent zich hiervoor. Het eiken wat ik gebruik is zeer goed te buigen. Maar er zijn er heel veel die wel kunnen buigen, maar niet met zo'n kleine radius zoals aan de voorkant van de kast. De kleine kromming naar achteren gaat met een heleboel houtsoorten goed.

tip:
Voor meer informatie over hout kun je kijken op http://www.houtinfo.nl/
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

En aangezien de auto vandaag toch vroeg de bij de garage moest zijn, maar vroeg het schuurtje ingedoken. De achterkant van kast 1 heeft nu vorm gekregen. Die wordt op z'n plek gehouden d.m.v. deuvels, dus verschuiven gaat niet. Eerst met de bandschuurmachine de grote stukken weggehaalt. Even erg voorzichtig, want voor je het weet zit je in de kast die al een fineerlaagje heeft....Maar, da's allemaal goed gegaan, dus nadat de schuur vol met stof stond van de bandschuurmachine, het fijne werk gedaan met de vlakschuurmachine. En ook dat is gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de terminals geplaatst. Deze zitten alleen aan de achterplaat vast. Onder die plaat, dus in de kast zelf, zit een groot rond gat. Zodoende als later alles gelakt en in elkaar gelijmt zit, ik er via de voorkant nog makkelijk bijkan via de wooferopening. De terminals waren iets te kort om door de gehele achterwand te gaan. Maar dit werkt prima.
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Dit wordt fraai! 8)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Geenius schreef:
Dit wordt fraai! 8)
Moet eerlijk toegeven dat het wel wat meer werk kost dan dat ik dacht aan het begin.... :)
Maar begint nu zeker leuke vormen te krijgen. Vandaag eens in Photoshop kijken met kleur....(en ben best nieuwsgierig naar klank en resutataen van het gesimuleerde filter).
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Is leuk model geworden. Die achterkant ook nog fineren neem ik aan.?
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 240
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 18:54
Locatie: omgeving Haarlem

Bericht door Joost »

Mooi gemaakt Edo! Hele aparte achterkant.

=D>
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Joost schreef:
Mooi gemaakt Edo! Hele aparte achterkant.

=D>
Zekers.... :)

sietse schreef:
Is leuk model geworden. Die achterkant ook nog fineren neem ik aan.?
Ehm, nee. Die wordt zwart. Ik zal vanavond een photoshop plaatje plaatsen hoe het eruit gaat zien.
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Zwarte voor- en achterkant en dat fineer, mooie combo!
Leuk dat je steeds wat nieuws probeert, wel kwestie van lef hebben :D
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Vond het wel wat hebben.
Hier de Photoshop file om een idee te geven....
Bijlagen
proef.jpg
proef.jpg (32.57 KiB) 3461 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 jan 2007, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

en dan in hoogglans of net zijdemat?

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Zijdemat Kees.

Ik heb hoogglans geprobeert, maar is toch minder vind ik. Met zijdemat komen ook de nerven van het hout beter uit, het leer was ook niet echt glanzend en de zodoende heb ik besloten om de achterkant ook zwart zijdemat te maken.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Gisteravond het front met de kast verlijmt. Is goed gelukt en kunnen de drivers erin (met demping etc). De achterkant zit nu twee keer in de grondverf en 1 keer in de zwarte lak. Nog twee lagen te gaan dan kan ook dit deel worden verlijmt met de kast.
Bijlagen
achterkant2.jpg
achterkant2.jpg (34.81 KiB) 3468 keer bekeken
achterkant1.jpg
achterkant1.jpg (22.37 KiB) 3468 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 jan 2007, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Bericht door Walt »

Werkelijk meer dan prachtig, wat een mooie kasten zeg!

Groeten Walter
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Fantastisch \:D/

Natuurlijk hoort er zoals altijd wel nog wat glans bij:

Afbeelding

:lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Natuurlijk hoort er zoals altijd wel nog wat glans bij
Ook weer niet te... Dan zie je alleen Edo met zijn camera staan..
(Grappig spul dat Photoshop..)
't is mooi zo.. Lijkt inderdaad heel veel op een van je eerder geposte plaatjes..

Kees
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Inderdaad leuk (en makkelijk) dat Photoshop om even te kijken wat het wordt....(wordt trouwens geen hoogglans.... :) )

Kreeg nog een vraag wat het nu allemaal kost.
Hieronder even snel een "ongeveer" lijstje wat het kost:

Per kast:

Filter:100 euro
Terminal: 8 euro
Spikes: 50 euro
Pritex: 10 euro
BAF: 7 euro
MDF: 20 euro
Buigplex: 30 euro
Lijm: 20 euro
Lak: 30 euro
Fineer: 20 euro
B.R. pijp: 2 euro
Tweeter: 30 euro
Mid: 50 euro
Bass (2 units) 100 euro (50 euro p.s.)

Totaal: 477 euro per kast

(manuren maar niet meetellen)
sphere
Berichten: 242
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 14:54
Locatie: Leiden

Bericht door sphere »

Hopelijk blijft voodooless er voortaan vanaf, want hij heeft meteen een stuk fineer losgetrokken :shock:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Sorry jongens :oops:

Edo, ga je nog wat met kleurverschillen doen in het fineer net als het orgineel?
Gesloten