spiral horn met frs8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

het kostte 1 volle stofzuigzak, maar alle plankjes zijn op lengte gezaagd!

voor het oog eventjes neergezet op de uitgetekende plaat, en eventuele foutjes op nieuw te doen.

een aantal plankjes moeten iets korter worden, en natuurlijk voorzien van een hoek.

Krijgt toch wel iets nu, die Spiral horn.

Echter heb ik een rekenfoutje gemaakt , toen ik naar de korfmaten heb gekeken van de FR 10.

de magneet past netjes in het compartiment, maar een klein deel van de korf niet.

Ik ga dus 1 ophoog ring maken van een 8 mm. dus de speaker komt een beetje naar voren. Ik zelf denk dat het visuele effect zelf beter wordt zo :D

Afbeelding

Alle benodigdheden voor de hoorn:

Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mooi gezicht he? mooi projectje voor de freesbank trouwens..

Kees
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Tja, als ik die had, was ik zo klaar geweest inderdaad!

Paar mm infrezen, beetje lijm, en klaar. Maar helaas.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Dit bedoel ik met konisch. Dat is makkelijker te vouwen en je hebt minder last van afwijkingen in het hoornverloop.

Afbeelding

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op zo 14 jan 2007, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Berichtje weer ff weg gehaald. Was een beetje offtopic?
Laatst gewijzigd door sietse op ma 15 jan 2007, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

audiomanics schreef:
Mooi gezicht he? mooi projectje voor de freesbank trouwens..

Kees
Ja... :-k :idea: :wink:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ivo schreef:
audiomanics schreef:
Mooi gezicht he? mooi projectje voor de freesbank trouwens..

Kees
Ja... :-k :idea: :wink:
Hum, plaatje weer ff verwijderd. Beetje off topic misschien. Kan er eventueel nog een paar laten zien in een apart toppickje? :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

welke plaatjes zijn offline ?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

bartsegers schreef:
welke plaatjes zijn offline ?
Ik had als rectie op de tekening van Ivo, ook een tekening van zo'n kast geplaatst. Zo van " verrek da's een ontwerp van vroeger " weet je wel. Heeft ff niks met dit project te doen. Zal't nie weer doen... :oops:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Sietse, maakt toch niet uit? In het kader van hoorn is hoorn? De Schmacks is een gouwe ouwe.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

bartsegers schreef:
de voordelen van 4 hoorns weet ik niet.
of de 4 hoorns koppelen tot 1 hoorn mond weet ik ook niet gezien de vierkant afstraling.

die kleine devil heb ik ook al gespot. schijnt dat de kick bas weergave super is.
Lees deze luisterervaring eens op 6moons over de cornuhoorn

http://www.6moons.com/audioreviews/cornu/cornu.html

benieuwd hoe deze spiraal straks klinkt....
Idee is klasse :)
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Hoe gaat het met je spiraaltjes? Zeker nog geen tijd gehad? Ik blijf geduldig, doch nieuwsgierig... :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Praat me er niet van.
Het project ligt lijmklaar te wachten, en ik krijg nog geen half uur speling.

Maar, afmaken doe ik ze zeker! anders kan ik niet aan iets nieuws beginnen :D
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

bartsegers schreef:

Maar, afmaken doe ik ze zeker! anders kan ik niet aan iets nieuws beginnen :D
Kijk, dat probleem heb ik nou niet :)

Maar nieuwsgierig naar de spiraaltjes ben ik ook
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

wat ik wel kan vertellen, is dat er naar alle waarschijnlijkheid een unit voor het tophoog bij komt.

ik heb de breedbandertjes eens beluisterd in een open baffle (40x40) en dan merkte ik toch een terughoudend hoog op. Dit is niet meer dan logisch natuurlijk.
Vandaar dat ik een 4 tal zeer kleine dometweeters heb gekocht.

elke spec of parameter helaas ontbreekt. maar dat zijn de nadelen van een limiet aan je budget stellen natuurlijk.

ik wil ze inzetten met een enkele condensator. vanaf waar, is proefondervindelijk en met gezond verstand natuurlijk te bepalen.

(laat staan waar ik ze monteer ? )

3 plaatjes zeggen iemand anders misschien wel wat ?

de dome is een 9 mm ongeveer. unit moet van achter de baffle gemonteerd worden, wil ik reflecties en buigingen voorkomen.

de hoorn ervoor is een 5 cm in diameter. 3cm diep.
Erg schattige units als je ze ziet liggen !


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

bartsegers schreef:
Het project ligt lijmklaar te wachten, en ik krijg nog geen half uur speling.
Zucht, ik ben jaloers op je werkruimte :!: Heb ik niet :cry: .
Kun je de spullen gewoon laten liggen totdat je tijd hebt om verder te gaan :?:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Het is een groot deel van een kelder die niet wordt benut.

Het heeft voor en nadelen. Éen nadeel natuurlijk is het "aan de kant schuiven"

Maar omdat er ook weer nieuwe vraagstukken en extravagante ontwerpjes klaar liggen duwt het ene project de andere door :D

Alleen de stapel units wordt alsmaar groter.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

bartsegers schreef:
Alleen de stapel units wordt alsmaar groter.
Luxe probleem :twisted:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oke. vorderingen!

nu de 4 tal tweeters binnen zijn, ben ik verder gegaan met het spiral hoorntje.

de eerste kast is af. de "ruwbouw" dus.

het probleem wat ik vooraf niet voorzien had, was de inbouwdiepte.
Om de driver toch wat vrijheid te geven , is het front verdikt ter plaatste van de speaker.
Meteen mijn meest creatieve draai eraan gegeven :? . twee 12mm mdf vormpjes moeten de driver uit de hoorn halen.

de tweeters die ik nog een plek moet geven zullen waarschijnlijk via een 6db filter vanaf een 7khz beginnen ?
Daar moet ik me nog eens voor gaan zittten wat wijsheid is.
Feit is dat ze hoog gaan, en een kleine diameter hebben, dus niet laag gaan, maar dat is ook niet de bedoeleing, want dan is het hele breedbander idee weg .

ik moet zo wat fototjes uppen van alles.!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

fotoke´s

Zeg eens AA tegen 2 van de 4 hoornmondjes...
(inclusief nog te schuren hoek)

Afbeelding

de verhoging (voor ik ging frezen :evil: ) en de unit(s)

Afbeelding

En dan gaat het mis 8)

Maar geen man overboord natuurlijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

LEUK!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

bartsegers schreef:
En dan gaat het mis 8)
Oeps.... :? ... zonde.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Hoe ben je dat gaan frezen dan, uit de losse hand :?:
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Mis? Ik vind het best kunstig. Houden zo! 8)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

lepain schreef:
Mis? Ik vind het best kunstig. Houden zo! 8)
Dat was ook mijn eerste gedachte, als het dan maar op een beetje gunstige plek zit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”