afwerking --> dilemma

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

afwerking --> dilemma

Bericht door mel »

De kast van mijn eerste sub is zo goed als af :D

Afbeelding

Nu zit ik met een lastige keuze: zal ik de kast verven ( spuiten misschien )?? Fineren?? (heb ik wel schrik van ), of zal ik , zoals ik eigenlijk van plan was er en laaf massief hout op leggen ( grenen )

Iemand raad? of tips?

bedankt voor het antwoord
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

als je het simpel wilt oplossen(minste werk met prima resultaat)zou ik `m fineren met formica,tevens ook erg goedkoop 8)
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

En is formica ook onder deze naam gekend in de handel?
Hoe ga je dan juist te werk?

mvg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Formica is bekend onder die naam... Gewoon verlijmen met een contactlijm (bisonkit ofzo) Maar het is heel hard dus er butst zo een kantje af.. Het heeft ook niet door en door dezelfde kleur dus blijf je met randjes zitten.. Kan mooi worden maar ik denk dat het moeilijker mooi te krijgen is dan fineren vanwege het makkelijk barsten..

Kees
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Formica? Nee joh...dat spul is allang achterhaald.

Elesgoflex is wat je zoekt.

http://www.elesgo.nl

Dat spul is inmiddels bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.

Makkelijk, snel en goed.

Mooi is wat anders...ik houd niet van dat spul, maar ik denk dat het wel wat voor je is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

thefinlux schreef:
Formica? Nee joh...dat spul is allang achterhaald.

Elesgoflex is wat je zoekt.

http://www.elesgo.nl

Dat spul is inmiddels bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.

Makkelijk, snel en goed.

Mooi is wat anders...ik houd niet van dat spul, maar ik denk dat het wel wat voor je is.
Dat het overal verkrijgbaar is zou ik zo maar niet van uitgaan. Ik heb al jaren sterk de indruk dat er in Nederland veel meer voor de doe-het-zelver te krijgen is in de DHZ-zaken in Nederland dan in België.

Edit: Ik heb even gezocht op de site http://www.elesgoflex.com naar dealers. Je kan het echt zowat overal krijgen! :D Effe m'n post-code ingevuld en er rolt een complete lijst van dealers in de buurt uit.
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

:D

Het spul is al sinds geruime tijd op de markt. Enkele jaren geleden echter, kon je het slechts via een aantal zaken in Nederland krijgen. Hoewel ik weinig reklame e.d. zie van dit product, is het aantal verkooppunten toch aardig gegroeid. Ik denk dat het gewoon goed spul is, althans, dat zijn mijn ervaringen.
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

thefinlux schreef:
Formica? Nee joh...dat spul is allang achterhaald.

Elesgoflex is wat je zoekt.

http://www.elesgo.nl

Dat spul is inmiddels bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.

Makkelijk, snel en goed.

Mooi is wat anders...ik houd niet van dat spul, maar ik denk dat het wel wat voor je is.
Waarom hou je niet van dit spul? En: Mooi is wat anders ? leg eens uit :D
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Het is een prachtig product hoor! Niets mis mee.

Maar het is niet mijn smaak...that's it. Ik kan me heel goed voorstellen dat andere mensen het prachtig kunnen vinden.

Ik geef de voorkeur aan een goede spuitbeurt voor MDF of echt hout. Hout in de vorm van fineer of dunne platen, maar ook gewoon de hele luidspreker maken van een andere houtsoort dan MDF.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

thefinlux schreef:
Mooi is wat anders...ik houd niet van dat spul, maar ik denk dat het wel wat voor je is.
Ik kan me er wat bij voorstellen; het heeft wel wat van vinyl met parketmotief en steentjesbehang.
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Ik heb net naar enkele winkels gebeld die elesgoflex zouden verdelen, maar geen een van die winkels kent het of heeft het niet meer.
Doodlopende straat dus :?
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

En eventueel alles mooi opschuren en met een spuitbus spuiten? of met een roller verven? Met een spuitbus lijkt me mss wel wat, of niet?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Bericht door CarloPJB »

Heb ook goeie ervaring met spuitbus.Eerst `n paar lagen goeie kwaliteit grondlak aanbrengen met de lakroller en spiegelglad schuren.Daarna meerdere dunne lagen spuiten.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

mel,

Massief hout erop leggen kan erg mooi worden en is niet moeilijk. Een groot voordeel is vind ik dat geen naden meer hebt (als je verft wil het door de tand des tijds nog wel eens zichtbaar worden) en een voordeel van massief hout boven fineer is dat je kunt bijschuren, frezen en dergelijke, waar je bij fineer vrij snel door de laag heen bent. Ook is massief hout doorgaans goedkoper dan een lap fineer, daar je die meestal per enorme velafmetingen moet kopen. Ik heb dus parket gekocht bij de parketboer, en ik ben in totaal 30 euro kwijtgeweest voor Afzelia en 10 euro voor het Wengé voor twee speakers.
Let er wel op dat je hout al is uitgewerkt als je het eropzet. Dat was bij mij wel het geval gelukkig, omdat het bij de parketboer lag.

Met Elesgoflex heb ik ook wel goede ervaringen, maar het opbrengen behelst wel een paar kleine handigheidjes. Óf afsnijden met een vlijmscherp mes (als het mes bot is gaat het scheuren in plaats van dat je erdoorheen snijdt) of haaks afschuren (dus de laag eronder afplakken). Als je op 45' gaat afschuren krijg je laten we maar zeggen een wit stukje. Dit probleem heb je niet bij massief hout natuurlijk.

Je kunt natuurlijk ook nog meer afwerkingen kiezen die meer exclusief zijn. Op de hoeken aluminiumprofielen (geen PA-stijl) en daartussen glasplaten die van binnen beschildert zijn bijvoorbeeld. Of een afwerking met botten, lijkt mij helemaal prachtig, maar erg moeilijk te realiseren.

Edit: ik zie dat je een extra dikke baffle hebt. Let erop dat je een erg grote magneet hebt, dus probeer te voorkomen dat je een veels te kleine lekke gesloten kast maakt tussen je baffle en je magneet. Het zou goed zijn als hij van binnen even wordt rondgefreesd.

Zelf heb ik altijd dat ik me bij schilderen vrij veel erger aan stofjes of onregelmatigheden.
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

En het parket dat jij hebt gebruikt , was dat met een tand-groef verbinding?
Alvast bedankt voor de hulp

mvg
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

mel schreef:
En het parket dat jij hebt gebruikt , was dat met een tand-groef verbinding?
Alvast bedankt voor de hulp

mvg
Nee, gewoon recht toe recht aan strookjes massief hout. Ik heb ze per strookje opgebracht. Het is dat mijn server down is, anders had ik plaatjes kunnen laten zien.
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Ja,dat zou leuk zijn, enkele foto's zeggen meer dan duizend woorden :wink:
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Afbeelding

Resulteert in:

Afbeelding
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Das inderdaad prachtig!!
hoe heb je de hoeken afgerond??
En welk hout is het? Met lijm aangebracht?

mvg
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Dit is Afzelia. En op de bovenkant zit Wengé. Ik bedenk me net dat ik precies ook een XLS10 heb met eenzelfde afwerking. Dat is wat dikker parket (9mm) en daar heb ik de V-groef laten staan. Is wel moeilijker, maar geeft een wat 'ruiger' effect.

Afbeelding
Daar had ik alleen de randjes nog niet gedaan, maar je hebt een idee. Je weet ook gelijk waarom ik voor een afzelia afwerking ga. ;)

De hoeken heb ik niet afgerond maar afgeschuind met een bovenfrees, en wel zo dat de naden wegvallen.
Afbeelding
Hier zijn ze nog niet geolied.

Over het aanbrengen:
Zo ben ik begonnen:
Afbeelding

En later ziet het er zo uit:
Afbeelding

En inderdaad, het zit niet perfect recht, maar de plankjes zijn ook niet evenlang. Maar dat boeide mij niets, want als laatste de bovenfrees erlangs en hij ziet er zo uit:

Afbeelding

En dan hoekje dat je ziet is weer weggevallen bij het afschuinen. Áls je afzelia wilt frezen, let dan op dat waar je frees dwars op de naad vrij spel heeft (zoals bij dat hoekje als je vanaf rechtsonder aankomt), dat je je hout goed sterk afplakt om te voorkomen waar ik nu ervaring mee heb opgedaan. ;)
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

zeer mooi, ben je trouwens tevreden van je sub met de 10'' woofer en slave?? Ik heb de mijne nog niet geprobeerd :(
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

mel schreef:
zeer mooi, ben je trouwens tevreden van je sub met de 10'' woofer en slave?? Ik heb de mijne nog niet geprobeerd :(
Jawel, ik ben wel tevreden. Ik heb echter een andere afstelling, ik heb de lichtste slave in een grotere behuizing. Dit om de snelheid erin te houden. Echter merk ik wel dat hij bij afstellen moeilijker is dan mijn vorige gesloten sub. Ik moet eigenlijk nog wel een degelijk versterker erbij maken, een Hypex UcD400... heb alles eigenlijk hier liggen behalve softstarter.
mel
Berichten: 54
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 22:33

Bericht door mel »

Ik was eigenlijk aan het denken van eiken parket te nemen. Maar ik zit nog te twijfelen, heb jij ooit aan een eiken afwerking gedacht?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

mel schreef:
Ik was eigenlijk aan het denken van eiken parket te nemen. Maar ik zit nog te twijfelen, heb jij ooit aan een eiken afwerking gedacht?
Nee, want Afzelia vind ik veel mooier. En het is niet duurder dan eiken dus waarom eiken in mijn geval. Eiken is wel lekker sterk en zwaar hoor, net zoals Afzelia, dus wat dat betreft zal het wel goed zitten. Ook zet het denk ik niet zoveel uit aangezien het veel voor vrloeren wordt gebruikt. Zulke gegevens zijn allemaal na te zoeken op internet, bijvoorbeeld www.houtinfo.nl

Ook deze site vind ik wel belangrijk:
http://www.cs.rochester.edu/u/roche/rec ... wood.toxic

Maar eiken is zonder meer een mooie afwerking, maar persoonlijk vind ik Afzelia gewoon stukken mooier. Maar dáár moet je je niets van aantrekken.

Edit: Als je gewoon naar de 'specs' kijkt blijft Afzelia gewoon een enorm mooi en goedkoop hout voor zijn prestaties, de beste duurzaamheid, geringe werking en lijmbaarheid. Alleen eiken buigt een stuk beter. Je zou dus kunnen stellen dat je voor subwoofers Afzelia oid goed te gebruiken valt en voor hogetonenkastjes eiken of iets dergelijks. Om de resonanties uit je werkgebied te halen. In hoeverre het echt uitmaakt...
Plaats reactie