Ondertussen begonnen met het fineer op maat snijden. Eerst de grote stroken op 30cm afgesneden, dan van die stukken de smalle strookjes gesneden. Nu wordt het een beetje een puzzel...wat pas qua nerf het minst bij elkaar dat de strookjes dadelijk het meest zullen opvallen....!!!
Ik zou wel rekening houden met de verhouding tussen de hoeveelheid streepjes ten opzichte van de totale hoogte van de speaker. En de streepjes niet te dik maken..
Denk zeker dat het goed komt....alleen is er al een kleine verandering.
Door alle stroken fineer aan elkaar te maken is het onderscheid beetje weinig. Dus ben ik naar wat anders opzoek geweest.... Aluminium.
Kreeg net orderbevestiging van 0.8mm aluminium en daar gaan we wat mee doen. Niet teveel streepjes, maar denk kleine subtiele kleine "streepjes" aluminium.
Hoe precies weet ik nog niet....eens photoshoppen vanavond.
En als die 0.8mm te dun blijkt heb ik nog 3mm stripingband liggen (medium-grijs) wat misschien ook wel gaat lukken.....
Ik zal je de ideeen als ze af zijn wel even mailen JJ.
Vandaag begin gemaakt met de BR openingen. Pijpjes had ik van de week al in de kast geplaatst. Vandaag het achtersuk aangepast met de openingen en even met de bovenfrees een kleine ronding gegeven.
Verder niet zo gek veel gadaan want er moest nog even een klein podium gemaakt worden voor m'n dochter.
Edo, gebruik je dikwandige (3mm) PVC-buis of neem je genoegen met de gewone 1,2mm wanddikte?
Heb je ooit met 90° bochten gewerkt bij die kleinere diamaters buis? Zoja: Hoe viel dat klankmatig mee? (ik ben namelijk van plan om 2 ø5cm buisjes te gebruiken in een volgend ontwerp)
Jep, dit is dikwandig. 3mm dus.
Ik heb voor deze kleine maten nooit een bochtje van 90 graden gebruikt. Wel met grotere diameters, maar zo klein altijd recht.
Het is dat ik 2 pijpjes in 1 kastje ga steken. Dan worden ze betrekkelijk lang he. (ik heb altijd schrik voor te weinig poortoppervlak ) Dan heb ik inwendig 2 x ø44mm voor 1 18cm unit. Zou ik nog kleiner mogen gaan ook? (sorry voor deze tussenkomsten in jou showcase)
Geen probleem rho. Ik zou 1 en ander eens in de simulatie zetten en kijken wat de doorvoersnelheid van de lucht wordt. Als die niet te hoog oploopt is er geen probleem.
En vandaag begonnen met het fineren van de kasten.
De alu stroken tussen de fineerstroken is komen te vervallen. Ik heb wat testen gedaan met lak, kit, aludraad etc, maar was toch niet het idee wat ik dacht dat het zou gaan worden. Dus wat hebben we nu gedaan....De grote fineerplaten in kleine stukken gesneden, daar weer losse strookjes van gesneden...beetje husselen en weer aan elkaar plakken met tape, maar wel met de nerf horizontaal. Lijken nu dus allemaal verschillende plankjes.
En nog maar een paar foto's dan. De stroken en de kast zijn ingesmeerd met witte houtlijm (d.m.v. lakrollertje). Even laten staan (15 minuten) en tegen elkaar plakken. Flink klemmen overal en zo laten staan voor een uurtje. (sneldrogende witte houtlijm).
De randjes van de losse strookjes kunnen een beetje opbollen....en ook ik schrok me even een hoedje. Mmm...komt goed. Moest de strijkbout er nog overheen halen. Na de strijkbout en klosje kurk voor het aandrukken gebruikt te hebben was alles weer lekker glad.