Upgrade voor KEF B110
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Upgrade voor KEF B110
Beste zelfbouwers.
Ik hoop dat jullie me adviezen kunnen geven,
Ik ben op zoek naar een upgrade voor de kef B110 SP1003 units welke in nu gebruik als middentoners.
Welke hedendaagse unit komt er voor in aanmerking?.
Ik heb het idee dat de huidige units een beetje sloom overkomen en niet zo luchtig en transparant klinken als wat heden ten dage toch mogelijk is.
Is het touwens zo dat de B110 SP1057 wel beter klinkt of juist niet ?.
Het liefst zoek ik een unit die één op één over te zetten is met zo weinig mogelijk aanpassingen op het filter.
Het hoeven ook beslist geen kef units te wezen.
Ik heb IMF transmissielijn luidsprekers , maar dan met high-end filters voorzien van audyn-cap plus condensatoren, koperfoliespoelen voor het mid en trafokernspoelen voor het laag.
De T27 tweeter is vervangen voor een Audax two 25 als upgrade , maar nu wil ik dus ook de B110 vervangen.
Alvast bedankt
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn luidsprekers in originele staat :
http://imf-electronics.com/RSPM/index.html
het is niet de originele speakerbezetting voor dit type luidspreker, ik heb ze met deze speakerbezetting gekocht.
De gehele bezetting is : B139 Sp1044 voor het laag, B110 sp1003 (B110A) voor het mid En de T27 sp1032 voor het hoog, laatstgenoemde is nu de Audax TWO 25,
Het upgraden van de tweeter is een hele verfrissing.
Maar doordat ikzelf het idee heb dat het mid toch wel luchtiger kan hoopte ik dat er misschien mensen zijn die ervaring hebben met een goede upgrade voor de B110.
Ik hoop dat jullie me adviezen kunnen geven,
Ik ben op zoek naar een upgrade voor de kef B110 SP1003 units welke in nu gebruik als middentoners.
Welke hedendaagse unit komt er voor in aanmerking?.
Ik heb het idee dat de huidige units een beetje sloom overkomen en niet zo luchtig en transparant klinken als wat heden ten dage toch mogelijk is.
Is het touwens zo dat de B110 SP1057 wel beter klinkt of juist niet ?.
Het liefst zoek ik een unit die één op één over te zetten is met zo weinig mogelijk aanpassingen op het filter.
Het hoeven ook beslist geen kef units te wezen.
Ik heb IMF transmissielijn luidsprekers , maar dan met high-end filters voorzien van audyn-cap plus condensatoren, koperfoliespoelen voor het mid en trafokernspoelen voor het laag.
De T27 tweeter is vervangen voor een Audax two 25 als upgrade , maar nu wil ik dus ook de B110 vervangen.
Alvast bedankt
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn luidsprekers in originele staat :
http://imf-electronics.com/RSPM/index.html
het is niet de originele speakerbezetting voor dit type luidspreker, ik heb ze met deze speakerbezetting gekocht.
De gehele bezetting is : B139 Sp1044 voor het laag, B110 sp1003 (B110A) voor het mid En de T27 sp1032 voor het hoog, laatstgenoemde is nu de Audax TWO 25,
Het upgraden van de tweeter is een hele verfrissing.
Maar doordat ikzelf het idee heb dat het mid toch wel luchtiger kan hoopte ik dat er misschien mensen zijn die ervaring hebben met een goede upgrade voor de B110.
Geen ervaring maar wel het volgende gevonden;
Ik meen dat Sietse hier positieve ervaringen mee heeft.
Linkje https://secure.wilmslow-audio.co.uk/aca ... its_8.htmlB110 bass/midrange (not available)(Reference #kef14)
Unfortunately KEF no longer make the B110. We use a Monacor SPH135/AD as a replacement, it has a chassis of the same shape and size and sounds very similar to the original B110. Please see the Monacor section for further details.
Ik meen dat Sietse hier positieve ervaringen mee heeft.
Leuke KEF link http://www.hifiloudspeakers.info/index.html met een eigen forum waar ook een aantal mensen vragen welke unit ter vervanging gebruikt kan worden. http://www.hifiloudspeakers.info/public ... placements
Hollo Stephen,
Denk dat dat lastig gaat worden. Kan eigenlijk wel onderschrijven wat er op dat forum staat in die link van Sark.
De B110 is een toch wel een speaker met een vrij sterk eigen karakter. Maar sloom? Dat zou ik hem zeker niet willen noemen. Het was destijds een van de snelste mids die er te krijgen waren maar hoger dan 3 KHz moest je er toch niet mee gaan. Ik heb hem destijds gecombineerd met een alu ribbon en dat klonk erg lekker. Mijn vrouw is menigmaal naar de telefoon gelopen terwijl dat gerinkel via de boxen uit de radio kwam
Ook was het ding tot verbazingwekkende basprestaties in staat voor een 13 cm speaker.
Als je echt een snelle mid zoekt ter vervanging denk ik aan een Audax HM130-Z12 of anders een 13 cm HDS van Peerless. Maar je zult er dan niet aan ontkomen om het filter aan te moeten passen.
Denk dat dat lastig gaat worden. Kan eigenlijk wel onderschrijven wat er op dat forum staat in die link van Sark.
De B110 is een toch wel een speaker met een vrij sterk eigen karakter. Maar sloom? Dat zou ik hem zeker niet willen noemen. Het was destijds een van de snelste mids die er te krijgen waren maar hoger dan 3 KHz moest je er toch niet mee gaan. Ik heb hem destijds gecombineerd met een alu ribbon en dat klonk erg lekker. Mijn vrouw is menigmaal naar de telefoon gelopen terwijl dat gerinkel via de boxen uit de radio kwam
Als je echt een snelle mid zoekt ter vervanging denk ik aan een Audax HM130-Z12 of anders een 13 cm HDS van Peerless. Maar je zult er dan niet aan ontkomen om het filter aan te moeten passen.
Hoi Stephen,
Dat vervangen is een ongewis avontuur. Als je mijn verhaal over de revisie van de LS3/5a kloon leest dan kun je zien aan de akoestische metingen van de SP1003 dat hij een zeer eigen karakter heeft. Het zou dus puur een toevalstreffer zijn als het upgraden lukt.
Om dan toch een poging te wagen, ik zie hier adviezen staan voor midwoofers met allemaal veel hoger rendement en ook een grotere konusdiameter. Ik denk dat de SEAS H149 veel beter in aanmerking komt als vervanger. Zelfde diameter en vrij laag rendement. Alleen of ie sneller is... Die SP1003 is helemaal niet langzaam hoor!
Jeroen
Dat vervangen is een ongewis avontuur. Als je mijn verhaal over de revisie van de LS3/5a kloon leest dan kun je zien aan de akoestische metingen van de SP1003 dat hij een zeer eigen karakter heeft. Het zou dus puur een toevalstreffer zijn als het upgraden lukt.
Om dan toch een poging te wagen, ik zie hier adviezen staan voor midwoofers met allemaal veel hoger rendement en ook een grotere konusdiameter. Ik denk dat de SEAS H149 veel beter in aanmerking komt als vervanger. Zelfde diameter en vrij laag rendement. Alleen of ie sneller is... Die SP1003 is helemaal niet langzaam hoor!
Jeroen
Re: Upgrade voor KEF B110
Dat die tweeter de boel opfriste, verbaast me niks: hij heeft een veel hoger rendement dan de T27. Je luistert nu dus met "treble" constant flink (ca. 6 dB) opgeschroefd.(...) De gehele bezetting is : B139 Sp1044 voor het laag, B110 sp1003 (B110A) voor het mid En de T27 sp1032 voor het hoog, laatstgenoemde is nu de Audax TWO 25,
Het upgraden van de tweeter is een hele verfrissing.
Maar doordat ikzelf het idee heb dat het mid toch wel luchtiger kan hoopte ik dat er misschien mensen zijn die ervaring hebben met een goede upgrade voor de B110.
En als je de HT uitvoering hebt, is dat nog vier DB erger...
Monacor SPH-135/AD is een goedkope unit met een gestanst stalen chassis, een kunststof apex en een gecarboniseerde kunststof conus.
Het rendement is gemiddeld 89 dB / 1 W / 1 m, maar hij heeft een weergave die van 150 tot 1200 Hz even boven de 85 dB ligt en van 1200 tot 4000 Hz rond de 90 dB. 'n Beetje lastig, dus.
De SPH-135KEP is een veel (2x, inkoop) duurdere unit met een gegoten aluminium chassis, een kevlar conus met phase plug (type SPH-135KE heeft geen plug maar een apex), is recht binnen een paar dB (op de as gemeten) van 120 Hz tot 10 kHz. Een heel andere klasse, dus. Het gemiddelde rendement is wel hetzelfde als dat van de AD.
Het AD type komt in alle opzichten het meest overeen met de B110.
In het KEP type wordt de vooruitgang van de laatste dertig jaar weerspiegeld.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Bedankt voor de reacties.
Het valt mij op dat de B110's steeds beter gaan klinken.
Ik heb het eerder genoemde high-end filters een week geleden gebouwd.
Het zijn filters van 45 bij 45 cm van hout ( geen print )alles is met 6 mm" koper uitgevoerd.
Naarmate dat ik ze langer beluister gaan ze beter klinken , misschien zijn de verhalen van het inspelen van de condensatoren dan wel waar , ik was er altijd sceptisch over.
Ik ga het dus nog even aankijken (luisteren)
Het valt mij op dat de B110's steeds beter gaan klinken.
Ik heb het eerder genoemde high-end filters een week geleden gebouwd.
Het zijn filters van 45 bij 45 cm van hout ( geen print )alles is met 6 mm" koper uitgevoerd.
Naarmate dat ik ze langer beluister gaan ze beter klinken , misschien zijn de verhalen van het inspelen van de condensatoren dan wel waar , ik was er altijd sceptisch over.
Ik ga het dus nog even aankijken (luisteren)
Het kan ook zijn dat je gewoon aan de klank went.
Of heb je een referentie set om mee te vergelijken?
Ik weet dat ik zelf regelmatig door dit fenomeen bedrogen wordt. Als een tijdelijke set staat te spelen, dan klink het geluid na een tijd gewoon normaal. Tot ik nog eens overschakel naar de referentie, dan komen de fouten dubbel terug.
Of heb je een referentie set om mee te vergelijken?
Ik weet dat ik zelf regelmatig door dit fenomeen bedrogen wordt. Als een tijdelijke set staat te spelen, dan klink het geluid na een tijd gewoon normaal. Tot ik nog eens overschakel naar de referentie, dan komen de fouten dubbel terug.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Het klopt helemaal wat je zegt , ik herken dit effect welke je beschrijft heel sterk.
Ik heb dan inderdaad ook een referentie om dit effect te voorkomen.
Aanvankelijk toen de filters net klaar waren klonk het wel gelijk heel indrukwekkend maar het mid leek gewoon een beetje geknepen, een beetje terughoudend en dat vond ik jammer.
Dat was ook ten opzichte van de referentie goed te horen, nu is het net andersom, nu lijkt het er steeds meer op dat de referentie achterblijft met zijn mid terwijl mijn eigen boksen de zanger of zangeres duidelijk op de stage projecteren , ik ga dus steeds meer genieten.
Ik heb mezelf altijd, en nu nog, afgevraagd of het waar is van het inspelen van de condensatoren, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het zo is.
Het inspelen van kabels geloof ik trouwens helemaal niet in.
Misschien wil iemand het onderbouwen of juist ontkrachten dat condensatoren ingespeeld dienen te worden , ik ben wel benieuwd..
Ik heb dan inderdaad ook een referentie om dit effect te voorkomen.
Aanvankelijk toen de filters net klaar waren klonk het wel gelijk heel indrukwekkend maar het mid leek gewoon een beetje geknepen, een beetje terughoudend en dat vond ik jammer.
Dat was ook ten opzichte van de referentie goed te horen, nu is het net andersom, nu lijkt het er steeds meer op dat de referentie achterblijft met zijn mid terwijl mijn eigen boksen de zanger of zangeres duidelijk op de stage projecteren , ik ga dus steeds meer genieten.
Ik heb mezelf altijd, en nu nog, afgevraagd of het waar is van het inspelen van de condensatoren, maar het begint er steeds meer op te lijken dat het zo is.
Het inspelen van kabels geloof ik trouwens helemaal niet in.
Misschien wil iemand het onderbouwen of juist ontkrachten dat condensatoren ingespeeld dienen te worden , ik ben wel benieuwd..
Ik ben bang dat dan nog steeds het effect optreedt. Alleen, nu ga je wennen aan twee verschillende systemen en ze ook nog onderling vergelijken. Kan je nog verder van in de war raken...Stephen2006 schreef:Het klopt helemaal wat je zegt , ik herken dit effect welke je beschrijft heel sterk.
Ik heb dan inderdaad ook een referentie om dit effect te voorkomen.
Zelf vergelijk ik juist niet als ik met een systeem bezig ben. Ik probeer zo goed mogelijk te vergelijken met de klank van echte instrumenten zoals ik die ken en regelmatig hoor. Voor elk systeem probeer je dan het optimum te bereiken. Verschillend klinken blijven ze toch en wint het systeem met recente drivers van goede kwaliteit.
Als je het een keer zeker wilt weten wat die condensators betreft: verander niet beide boxen tegelijk. Eerst eentje en speel daar een week mee en laat in de andere box het oude filter zitten. Zet dan pas na een week in die andere box ook het nieuwe filter en kijk of de twee wezenlijk van klank verschillen (ze verschillen altijd een beetje) en of dit verschil kleiner wordt na verloop van tijd. Ook deze test heeft zijn gebreken, want dan moet je de boxen mono beoordelen... Blijft leuk dat geklooi.
Groet, Jeroen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Upgrade voor KEF B110
spido schreef :
Uiteraard heb ik wel met een weerstand tussen de versterker en de filtercomponenten gewerkt om zo het rendemend op gelijk niveou te krijgen , anders is het niet fris meer maar ondragelijk schelDat die tweeter de boel opfriste, verbaast me niks: hij heeft een veel hoger rendement dan de T27. Je luistert nu dus met "treble" constant flink (ca. 6 dB) opgeschroefd.
En als je de HT uitvoering hebt, is dat nog vier DB erger....
