Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

fgroen schreef:
Wow!!

Dat zal behoorlijk wat snij-afval geven!!
huh, hoe bedoel je?
Bijlagen
Freesafval concave.jpg
fgroen

Bericht door fgroen »

YEEEEEEEHAAAAAAAAAAAAAA!!!

Mag ik een keer fikkie komen stoken? :lol: 8)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Voor de uitgefreesde stukken heb ik een mooie bestemming.

De BABY Concave.

Met een hoge WAF factor en in een tijd van doorgedreven recyclage moet dit wel aanslaan.

Ed.
Bijlagen
Babyconcave.jpg
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Op de een of andere manier vind ik alleen al de gefreesde stukken een kunstwerk.....

Jan
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

voodooless schreef:
Gelukkig ga je niet dit soort dingen krijgen:
Sjonge, dat zit wel echt verkeerd.

De schijven die we nu frezen zijn echt allemaal identiek. Er is geen verschil meer te voelen tussen de delen onderling.

Maar je moet wel met dissipline blijven werken.
Zaterdag toevallig het snijvlak van de frees lichtjes beschadigd.
Frezen doet ie nog goed, maar toch moet er een nieuwe in om de gelijkheid tussen de schijven te behouden.

Ed.
Bijlagen
Freesnauwkeurigheid2.jpg
Freesnauwkeurigheid1.jpg
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
Voor de uitgefreesde stukken heb ik een mooie bestemming.

De BABY Concave.

Met een hoge WAF factor en in een tijd van doorgedreven recyclage moet dit wel aanslaan.

Ed.
daarin krijg je nooooooiiiitt twee woofers, een mid, tweeter en een PR.... :lol: :lol:
robbiedobbie

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
Gelukkig ga je niet dit soort dingen krijgen
SchOts & ScHeeF???
Uitlijnen en strak frezen is heel goed te doen met je bankje...
Nog effe een, gedeeltelijk, uit eigen keuken...

Kees
strak freeswerk kees...

Zie je ed? De eerte conclones komer er al aan... :twisted: :twisted:
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

robbiedobbie schreef:
Zie je ed? De eerste conclones komer er al aan... :twisted: :twisted:
Euh... Dit was al gefreesd voor dat jullie een freesmachientje hadden... 't is dat de bouw zo gestaag gaat.. Maar goede aandacht en ruim de tijd nemen geeft ook hele mooie dingen..

Kees
Dennis

Bericht door Dennis »

audiomanics schreef:
voodooless schreef:
Gelukkig ga je niet dit soort dingen krijgen
SchOts & ScHeeF???
Uitlijnen en strak frezen is heel goed te doen met je bankje...
Nog effe een, gedeeltelijk, uit eigen keuken...

Afbeelding

Kees
Zie voor een eerste aankondiging de website van Tony Gee, alias Geenius(http://www.humblehomemadehifi.com).....
audiomanics
Contacteer:

Alweer off topic :oops: :
Mooi geworden die frontplate.. Ik zie alleen geen linkjes naar wat meer info op Tony's site..?

Kees
Dennis

Bericht door Dennis »

Dank Kees!

Het proect staat aangekondigd onder http://www.humblehomemadehifi.com/News.html als Project-X

En dan gaan we nu weer on topic.....
robbiedobbie

audiomanics schreef:
robbiedobbie schreef:
Zie je ed? De eerste conclones komer er al aan... :twisted: :twisted:
Euh... Dit was al gefreesd voor dat jullie een freesmachientje hadden... 't is dat de bouw zo gestaag gaat.. Maar goede aandacht en ruim de tijd nemen geeft ook hele mooie dingen..

Kees
dat dacht ik al hoor kees. Was maar een geintje. :)
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Ik ben vandaag een restpartij Volkern gaan bekijken.
Dat materiaal zou ik willen aanwenden voor de frontplaat.

De platen zijn 3 meter op 1,5 m, een dikte van 20 mm en loodzwaar.
Ik schat dat ze een SG hebben van minstens 2500 kg / m³!!!

Ze zijn keihard, kunnen mooi gefreesd worden en er kan probleemloos draad in getrokken worden.

Specificaties ivm acoustisch gedrag, verlijming en verwerking zijn in aanvraag.

wordt vervolgd ...

Ed.
sietse

Bericht door sietse »

Pas op. Hoe dichter de structuur, hoe meer het de klank kleurt !
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

sietse schreef:
Pas op. Hoe dichter de structuur, hoe meer het de klank kleurt !
:?:
hoe verklaar je dat Sieste?

Ik zou eerder denken dat door de verhoogde massa het paneel minder gevoelig gaat worden voor het doorgeven van trillingen.

Het frontpaneel wordt zoals op de tekening te zien, voor het grootste deel weggefreesd. De zijkanten worden daarenboven nog over een breedte van 25mm aan de kast verlijmd en tevens ook in het midden aan de bracings.
Dus veel zal dit resterende deel aan de klank niet beinvloeden.
De sterkte of resonantiestijfheid van het hele frontpaneel zal voor een groot gedeelte worden bepaald door de mechanische eigenschappen van de driver korf.

Het voordeel van de zware kunststof plaat is echter dat ze zeer precies en nauwkeurig kan worden bewerkt en vooral ook dat er draad in getapt kan worden. Daardoor worden de schroeven direct in de frontplaat gevezen waardoor er achter de unit zeer veel materiaal kan worden geruimd om luchtstroming te optimaliseren en compressieverschijnselen tot een minimum te beperken.
Ik acht daar veel belang aan aangezien de units dat werkelijk nodig hebben. Dat is duidelijk te zien op voorgaande fotos die ik gepost heb.

Groeten,
Ed.
Bijlagen
concave Frontplaat kunststof.jpg
concave Frontplaat kunststof.jpg (36.24 KiB) 3221 keer bekeken
audiomanics
Contacteer:

Bij volkernmateriaal moet je wel iets anders frezen als je een nauwkeurige tolerantie wil verkrijgen:
Je moet het toolpath twee keer uitvoeren in climb-milling.
Verklaring: omdat het materiaal zeer taai is om te frezen zal de frees zelf met grote kracht weggedrukt worden. Hoe stijver de bank hoe minder de afwijking zal worden, maar wij hebben geen granieten gantry's van een ton ofzo. De krachten zijn echt enorm. je zit zo een halve mm mis in dit materiaal. Door climbmilling zal het gat eerst te klein worden en tijdens de tweede pass frees je het op maat omdat er dan nog maar weinig weggehaald hoeft te worden.. Als je conventioneel gaat frezen zal het gat ietsje te groot worden. Je kunt je vervorming uittesten met een zgn kanteel-test, waarbij je van het materiaal een kantje met kantelen affreest. Je houdt dan een rechte kant over waar je de afwijkingen op terug ziet.. Deze afwijking wordt groter naarmate je dieper steekt, per keer.. Ik kan je wel eens een bestandje sturen om dit te testen..

Kees
sietse

Bericht door sietse »

Ed schreef:
Het enige zinvolle dat ik weet te bedenken is dat mat. met een dichte structuur niet "dood" is. Verders ook de ervaring die ik heb met diverse materialen zoals PVC, glas, multiplex enz.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Als afsluiter van een avondje muziek luisteren heb ik samen met een kennis en muziekfanaat Yves, de Concave middentoner beoordeeld, zowel met als zonder demping.

Als referentiemuziek is gekozen voor 'Take Five' van Dave Brubeck.

De middentoner is uitsluitend op het linker kanaal aangesloten. Bij Take Five is daar de drumsolo en de sax op geplaatst. Ideaal dus voor onze test.

We zijn begonnen met de kast vol demping (wol en pritex).
De middentoner klonk echt full range als een volwaardige speaker. We waren tevreden van het resultaat.

De volgende test was met volledig lege kast.
Net voor de drumsolo stopt de saxsolo met een iets forsere noot. Die hebben we iets agressiever ervaren als bij de kast met demping.
De drumsolo echter kwam veel echter over. De toms klonken echt en de snaardrum dynamischer. Vooral de rimschots knalden duidelijker op de voorgrond. De vingerzetting op de contrabas heb ik in de gedempte kast éénmaal duidelijk kunnen horen. Bij de ongedempte kast was die vingerzetting frekwenter hoorbaar.
De middentoner klonk nu niet meer als een full range systeem, maar als een middentoner. Een deel hiervan is volgens mij weg te schrijven aan het feit dat de bas nu minder aanwezig was door het gebrek aan dempingsmateriaal.

Als tweede referentienummer hebben we de eerste Track van Tina Turners 'Private Dancer' genomen. Yves wou graag een drukker stuk met een forse vrouwenstem. Deze CD bleek een goede keuze te zijn.

We begonnen met de ongedempte kast. Toen Tina begon te zingen bleek ze in een grote lege ruimte te staan. Er was een zeer duidelijk hoorbare galm aanwezig. Verder klonk het geheel zeer druk.

Toen hebben we de wol in de 2 hoorns aangebracht.
Dit gaf weinig verandering. Ik zou zelfs durven zeggen dat er geen hoorbare wijziging was.

Als volgende test hebben we de wol weer weggenomen en één laagje pritex op de bodem gelegd.
Het resultaat was verrassend. Het keyboard bleek plots een octaaf lager te spelen en ruimte te geven voor de electrische gitaar. Zonder de Pritex klonken ze als één instrument. Met de pritex is er een duidelijke scheiding tussen deze 2 instrumenten.
Ook Tina's stem is nu iets zachter, maar de galm is gebleven. Dit is zo in de opname afgemixt.

Conclusie: In tegenstelling tot wat ik verwachtte geeft de Pritex op de bodem een enorm verschil in de rust van het geluid. Dit zullen we zowieso toepassen in de definitieve Concave.
Met de wol wil ik nog experimenteren op basis van metingen van de harmonische vervorming. Ik denk dat vooral daar de wol een impact zal hebben.

Ed.
Paul

Bericht door Paul »

Heb je de eerste track nog herhaald met enkel pritex op de bodem? -aangezien leeg daar beter klonk dan het volledige pakket demping-
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Goed werk Ed. Kan ik ook wat mee voor de mid in mijn nieuwe systeem.

Het meer aanwezig zijn van de lage tonen bij de met wol gevulde kast is natuurlijk goed te verklaren. Simuleer de 15M4531 maar eens met het kastvolume dat je hebt en met een 10-20% groter volume (wat de wol op zijn geweten heeft). Zul je ongetwijfeld zien je dat met die 10% extra een lager Fc hebt.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Paul schreef:
Heb je de eerste track nog herhaald met enkel pritex op de bodem?
Paul,

nee, hebben we niet. We wilden eigenlijk 2 uiterste situaties creëren om duidelijker het verschil te kunnen constateren tussen de gedempte en ongedempte kast.
In de komende dagen zal ik ongetwijfeld nog muziek beluisteren met verschillende andere demingsconfiguraties.
Hans Nootdorp schreef:
Goed werk Ed. Kan ik ook wat mee voor de mid in mijn nieuwe systeem.

Het meer aanwezig zijn van de lage tonen bij de met wol gevulde kast is natuurlijk goed te verklaren.
Hans,

ik denk niet dat je dit mag veralgemenen.
Als je backwave of staande golven hebt zul je die eerst moeten wegwerken want dat zijn probleempunten.
Dat probleem heb ik nu met de Concave minder doordat er meettechnisch geen van beide euvels te zien zijn.
Het zuiver op het gehoor aanbrengen van de demping is dan meer een fijntuning van de klank naar je eigen smaak.

Het vergroten van het schijnbaar kastvolume is een feit omdat je de luchtsnelheid vertraagd. In ons experiment van gisteren was dat volgens mij echter niet de hoofdoorzaak. De oorzaak moeten we daar eerder zoeken in het wegvallen van drukte in het middengebied waardoor een duidelijker laag en hoog ontstond.

Groeten,
Ed.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het lijkt erop dat Marc Heijligers gelijk heeft dat je dieper moet meten. Wellicht dat dan die staande verticale golf beter tevoorschijn komt. Die heb je namelijk stevig aangepakt met dat laagje Pritex, ik weet hoe krachtig dat werkt. Het is maar een vermoeden. Je ervaringen komen niet overeen met de mijne, maar ik heb in mijn behuizing dan ook geen specifieke afstand verticaal die in de gehele behuizing terugkomt. Vandaar een poging tot verklaring in deze richting.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

... enkele luisteruren verder ...

ik heb de rechthoekige 3 liter kast er terug bijgehaald om een referentiepunt te hebben en A-B vergelijk te kunnen doen.

De 3 liter kast heb ik gedempt met pritex op 3 wanden en een vulling van BAF.

De Concave middentoonbehuizing achtereenvolgens:
- leeg
- pritex op de bodem
- wol in de hoorn
- pritex op de bodem en wol in de hoorn
- pritex op de bodem, wol in de hoorn en in de kast

De verschillen zijn klein, maar ze zijn er en ze zijn hoorbaar.

Pritex op de bodem lijkt mij absoluut noodzakelijk
Wat de demping van de kamer betreft denk ik dat we steeds een compromis vormen tussen rust en levendigheid.

Hoe rustiger de muziek, hoe minder demping nodig. De instrumenten zijn dan zeer levendig en gedetailleerd, daarbij ook voldoende van elkaar gescheiden.

Als er meer drukte in de muziek komt slipt het zonder demping snel dicht en je verliest rust en detail.

Bij de CD "Salt" van Lizz Wright bijvoorbeeld heb ik volgende test gedaan.
De intro Vocalise (track acht) is een stuk van 45 seconde waarbij Lizz's stem, een gestreken Cello en een piano spelen. Alle drie de instrumenten zitten op ongeveer dezelfde frekwentie en zijn min of meer gelijk van volume opgenomen. Op het stemkanaal zit een stoorsignaal tussen 20 en 32 sec (windruis of ringing of overspraak van de cello of zo).
Ik heb telkens het introstuk 5 keer laten spelen met eenzelfde opstelling en daarbij de verhoudingen en hun karakteristieken van de drie instrumenten en het stoorsignaal geanalisseerd.

Bij de gesloten 3 liter kast staat alles mooi rustig, maar de piano speelt op de achtergrond terwijl de Cello mooi zacht klinkt. De storing op het stemkanaal is merkbaar.

De lege Concave maakt hier een andere opname van. De Cello verdwijnt naar de achtergrond, de stem staat gewoon voor je en de piano komt sterk percussief naar voren. De storing op het stemkanaal werkt irritant.

Na het plaatsen van de Pritex wordt de piano rustiger maar staat nog steeds ver boven de cello die op de achtergrond blijft.
De stem wordt zachter maar blijft levendig. De storing op het stemkanaal is minder irritant maar nog steeds duidelijk hoorbaar.

Het bijplaatsen van de wol brengt nu de Cello naar voor en temt de pianoklanken. De wol werkt dus duidelijk op percussieve klanken waar de pritex voor een rustiger klankbeeld zorgt.

Het verschil tussen de gedempte Concave en de gedempte 3 liter kast zit vooral in een meer levendige klankkarakteristiek van de Concave en een rustigere meer terughoudende karakteristiek van de rechthoekige kast.

Ed.
Bijlagen
luistertestConcaveMid01.jpg
richard

Bericht door richard »

sietse schreef:
Ed schreef:
Het enige zinvolle dat ik weet te bedenken is dat mat. met een dichte structuur niet "dood" is. Verders ook de ervaring die ik heb met diverse materialen zoals PVC, glas, multiplex enz.
Van een dichte structuur is de stijfheid (e-modulus) meestal ook hoog en heeft daardoor weinig inwendige demping. Daardoor zullen trillingen niet uitsterven maar worden doorgegeven of gereflecteerd.

Voor demping is een materiaal met een lage e-mudulus en hoge massa ideaal, als extreem voorbeeld loodbitumen.
Laatst gewijzigd door richard op za 20 jan 2007, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

net nog wat liggen testen.
Ditmaal op de lagere frekwenties (150 - 300 hz).

De resultaten zijn echter minder extreem dan ik verwacht had.

Als referentiemuziek heb ik "heart of the night" van Spyro Gyra genomen.
Die track is niets speciaal maar ik gebruik hem al 10 jaar als referentie voor het beoordelen van laag en midlaag.

De bas speelt op de achtergrond en heeft een lichte 'Growl'.
Bij een speaker zonder gedetailleerd laag middengebied is dat knorren van de bas gewoon niet merkbaar.

De rechthoekige 3 liter kast geeft dit mooi weer.

De lege Concave geeft aanzienlijk meer detail in dat gebied. Echter snaardrum en bas zweven wat in elkaar.
Pritex op de bodem lost dit euvel op.

Toevoegen van wol in de hoorn haalt het laag/midden detail in Concave kast weg.

Het volledig vullen van de kast met BAF laat het laag/midden detail echter terug komen. Dit gaat wel ten koste van fijne details in de hogere frekwenties.
Ik vermoed dat door het extra dempen, de hogere midden frekwenties worden verzwakt waardoor het laag/midden beter hoorbaar is.

Conclusie:
- Volledig lege kast geeft beste detail maar maakt het geheel ook drukker (instrumenten staan minder los van elkaar).
- Pritex maakt het rustiger en veranderd weinig aan detaillering.
- Extra wol aanbrengen haalt detail in het laag/midden weg.
- Teveel wol haalt ook detail in de hogere frekwenties weg.

Ed.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”