als iemand ooit nog mocht twijfelen....

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

als iemand ooit nog mocht twijfelen....

Bericht door Henkjan »

.... over de voordelen van zelfbouw: een setje Needles voor $1995 :shock:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Re: als iemand ooit nog mocht twijfelen....

Bericht door DIY_Freak »

Henkjan schreef:
.... over de voordelen van zelfbouw: een setje Needles voor $1995 :shock:
De hamvraag... hoeveel zijn er al verkocht? ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

das ongeveer 40 keer zo duur ofzo ? :P

ik vind het raar dat zulke dingen niet als diefstal worden gezien...
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Iemand paar needles kopen? DIY-Vrienden prijsje.........€999,-

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

b_force schreef:
das ongeveer 40 keer zo duur ofzo ? :P

ik vind het raar dat zulke dingen niet als diefstal worden gezien...
De wet kende altijd zoiets als "woekerwinst", maar het lijkt wel of dat uit het wetboek is geschrapt sinds de massale ontdekking dat bepaalde mensen zich graag laten belazeren.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
b_force schreef:
das ongeveer 40 keer zo duur ofzo ? :P

ik vind het raar dat zulke dingen niet als diefstal worden gezien...
De wet kende altijd zoiets als "woekerwinst", maar het lijkt wel of dat uit het wetboek is geschrapt sinds de massale ontdekking dat bepaalde mensen zich graag laten belazeren.
Mjah ik noem het altijd maar de "domheid" van de consument.
En die is er, dat weet iedereen. En daar maken mensen dus misbruik van.

Wat ik persoonlijk dan vreemd vind, is dat Otto/Wehkamp niet verder mocht met leningen (leasen) omdat mensen dat veel geld kosten omdat ze zich niet bedachten dat je dat later allemaal terug moet betalen.

Is een andere kwestie, ik weet het, maar ik heb het dus over de "domheid" van de consument. Waarom doen ze er wel wat bij de Wehkamp aan, maar bij deze kwesties niet (die je veel en veel vaker ziet, en waar mensen nog veel meer geld kwijt voor zijn.)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

De consument wordt toch op alle vlakken bedonderd?
Bij deze kastjes valt het op omdat je een beetje een inschatting kan maken van de kostprijs van die dingen. Maar bij de meeste andere producten weet je de kostprijs meestal niet en betaal je zonder morren de gevraagde verkoopprijs.
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

:shock:

Hier heb je er nog een paar van de Japanse firma list en bedrog AKA 47Labs:

Afbeelding
$4000,--/paar

Afbeelding
$1500,--/paar

Afbeelding
$12000,--/paar

Schandalige rommel. Dit niet ten nadele van de gebruikte breedbandertjes, maar met dit soort prijzen is de prijs/kwaliteit verhouding toch helemaal zoek.

... Dus die commerciele Needles zijn eigenlijk maar een prikkie... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
StevenW
Berichten: 610
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 2:13

Bericht door StevenW »

Daar blijft het niet bij...stelletje oplichters. Ik heb nog even gekeken of het misschien in andere valuta was, zoals de Australische Dollar ofzo, maar het is toch echt een bedrijf uit de VS.

http://www.roleaudio.com/theater-sys.html

Het is net als bij Yomanda, Emil Ratelband en Bose. Zij zijn het probleem niet. De afnemers wel.

Vergeet niet, er zijn een heleboel domme mensen op dit ronde stukje aarde.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.soundstageav.com/onhifi/20061115.htm

Een review boezemt een consument veel vertrouwen in!
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

tja, prijsberekeningen lopen soms sterk uiteen.

Toen ik nog basgitaren bouwde rekende ik voor het goedkoopste model 60.000 BEF. De componenten die ik daarvoor gebruikte waren van hoogste kwaliteit en kostte op dat model in totaal zo'n 20.000 BEF.

Een Yamaha "Nathan East" model bijvoorbeeld die kostte verkoop toen eveneens 60.000 BEF maar was opgebouwd met slechts 3.000 BEF aan componenten.

Mijn vroegere baas berekende de verkoopsprijs door de prijs van de onderdelen te vermenigvuldigen met Pi.
Als ik snel een prijs moet berekenen gebruik ik die formule ook. Het is voor mij een goede benadering van een eindprijs.
Maak maar eens een paar berekeningen, je vult merken dat dit dikwijls van toepassing is.
Een setje A4's bvb zou daarmee in de 3.000 euro klasse vallen (900 x 3.14).
Een Subwoofer met een XLS en een actieve module zo'n 500 x 3,14 = 1500 euro.


Een verhoging van 10 of meer lijkt mij pas mogelijk als je heel rendabel kunt werken (goedkope aankoop in massa, verminderde loonkosten in lage loonlanden) of als je een goede marketing hebt. Bijvoorbeeld als je er een "hype" van kunt maken.


Ed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ed, dat snap ik zeker, maar dat iets 22 keer zo duur is ?
(als je uitgaat dat de afwerking zo duur is en dan als totaal op max 100 euro voor die Needles komt)

vind ik vrij pittig...


( trouwens (offtopic) kunnen mensen bij jou ook samen gitaren maken, dat doet de gier gitaarbouw ook (niet om reclame te maken hoor.. ))
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Ed, dat snap ik zeker, maar dat iets 22 keer zo duur is ?
vind ik vrij pittig...


( trouwens (offtopic) kunnen mensen bij jou ook samen gitaren maken, dat doet de gier gitaarbouw ook (niet om reclame te maken hoor.. ))
- 22 keer zo duur: kijk eens rond in design zaken, probeer een idee te vormen van wat de kostprijs zou zijn, en kijk dan naar het prijskaartje dat eraan hangt! Je gaat het zelf niet geloven!

- samen een instrument bouwen: ik heb dat vroeger ook aangeboden maar ben in 2000 gestopt met de gitaarbouw. Ik heb nog wel wat materiaal liggen om verder af te werken maar steek er zelf wegens tijdsgebrek geen tijd meer in.

Ed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

asterduc schreef:
b_force schreef:
Ed, dat snap ik zeker, maar dat iets 22 keer zo duur is ?
vind ik vrij pittig...


( trouwens (offtopic) kunnen mensen bij jou ook samen gitaren maken, dat doet de gier gitaarbouw ook (niet om reclame te maken hoor.. ))
- 22 keer zo duur: kijk eens rond in design zaken, probeer een idee te vormen van wat de kostprijs zou zijn, en kijk dan naar het prijskaartje dat eraan hangt! Je gaat het zelf niet geloven!

- samen een instrument bouwen: ik heb dat vroeger ook aangeboden maar ben in 2000 gestopt met de gitaarbouw. Ik heb nog wel wat materiaal liggen om verder af te werken maar steek er zelf wegens tijdsgebrek geen tijd meer in.

Ed.
Daarom koop ik ook nooit wat uit de design wereld :P
9 van de 10 keer vind ik het ook absoluut niet mooi (rond uit suf en saai).
Laat staan dat ik er dan veel geld voor wil neer tellen.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Kijk da is nu echt te gort voor woorden.

Ik kan begrijpen dat er merken zijn die duur zijn, maar je kan begrijpen waarom ze duur zijn. B&W 800 series of KEF of Dynaudio. De dure prijs is ergens te rechtvaardigen. Research, engineering, ... (natuurlijk betaal je ook de marketing en het merk)

Niet alle grote fabrikanten zijn pure oplichters.

Maar er zijn massa's merken die gewoon 6 planken aan elkaar lijmen, units van Scan Speak of Visaton er in plaatsen en er een schandalige prijs op kleven. Role Audio, RedRose Music, .... en er zijn er nog genoeg te vinden...
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ook even off topic, over design:
http://en.wikipedia.org/wiki/Eileen_Gray

Dat glazen bijzet tafeltje recht komt uit 1924. Dat vindt ik zijn geld wel waard als iets er na 83 jaar nog steeds modern uitziet.

kom eens met een luidspreker aan die er niet gedateerd uitziet. Alleen de dynaudio zelfbouw lijn van vroegah is een beetje slijtvast.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dinobe schreef:
Maar er zijn massa's merken die gewoon 6 planken aan elkaar lijmen, units van Scan Speak of Visaton er in plaatsen en er een schandalige prijs op kleven. Role Audio, RedRose Music, .... en er zijn er nog genoeg te vinden...
En die weten vaak niet eens wat er allemaal speelt bij goede boxen bouwen... Ach een leuk glimmend laagje verf lost dat wel weer op... :?

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Roland schreef:
kom eens met een luidspreker aan die er niet gedateerd uitziet.
Bron: http://www.radioverzameling.nl/2003-1926.jpg
Bron: http://www.radioverzameling.nl/2003-1926.jpg
1928.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

En daar betaal je ECHT geld voor... Prachtig om zo'n ding te hebben..

Kees
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Als je diè stereo wilt hebben, moet je twee verkopers zien te vinden. :lol:
kiriku
Berichten: 8
Lid geworden op: za 30 dec 2006, 20:59
Locatie: amsterdam

Bericht door kiriku »

Ik vind ze niet zo mooi, niet mijn smaak, ik vind het als 2 schalen op elkaar lijken :p
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig zijn er maar een paar mensen die zulk spul kunnen apprecieren..
Ik wel dus..

Kees
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Inderdaad prachtig spul!

Waardering voor zoiets komt volgens mij ook een beetje met de leeftijd. Best jammer, want wat mij betreft zijn er nu al teveel liefhebbers voor. :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Zelfbouw-vergrijzing???
Ik zie geen stapels papier en CD's anders zou ik denken dat KT 'm thuis heeft staan 8)
Oh nee, toch niet... het is geen magnetostaat of ESL

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hier is de mijne, het is de grootste uit de reeks.
Er zijn 3 formaten in.

Afbeelding

Gekocht voor 150 gulden toen ik met mijn bedrijfje stopte in een periode dat ik wel meer gekke dingen gedaan heb :oops:

Niet mint, de schaal zelf is wel heel mooi, met zelfs de Philips zegeltjes nog in de schroeven.
En uiteraard werkend.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”