Tiziano, de bouw van een speakerstand.

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Tiziano, de bouw van een speakerstand.

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Eindelijk!

Vrouw met kinderen een weekje weg, mooi de tijd om weer eens wat te gaan doen. Nog niet aan de gang met Paranello (helaas) maar wel een projectje wat ik al lang voelde sudderen tussen mijn oren.

Ik heb nog altijd twee oude Cresta's waar ik met veel plezier naar luister, en onderhand hebben ze wel een mooie standaard verdiend.

Dit zijn de benodigdheden:
Bijlagen
En dit had ik ook nodig, maar dat komt later wel.
En dit had ik ook nodig, maar dat komt later wel.
DSCN2059.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

De onderste planken heb ik afgelopen weekend eens op mijn gemakje af zitten tekenen, als volgt:
Bijlagen
DSCN2060.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Die heb ik dan ook maar als eerste gezaagd. Ondertussen kon het zand mooi drogen..
Bijlagen
DSCN2061.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Toen waren de kolommen aan de beurt. Ik gewoon twee balken gemaakt, door drie planken MDF van 22 mm dik tegen elkaar aan te lijmen. Ze zijn 18 cm breed, dus uiteindelijk heeft de kolom een afmeting van 6,6 bij 18 cm.
Daarnaast heb ik een hoogte aangehouden van 71 cm.
Bijlagen
DSCN2063.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Vervolgens heb ik het kruis en de balk afgetekend zodat het ten opzichte van elkaar mooi in het midden zit, en langs de onderzijde twee gaten voorgeboord. Daarna samen met het plankje bovenop met twee RVS schroeven van 6 x 100 mm vastgeschroefd.

Aan de onderzijde komen (uiteraard) wel vier spikes. Beter gezegd: sierdoppen van RVS die je per twee voor 9,95 bij de Karwei kunt kopen. Kijk even bij de gordijnroedes mocht je ze zoeken...

Aangezien ze geen schroefdraad hebben heb ik ze met deuveltjes vastgeklemd. Dat voldoet wat mij betreft prima, en voor mijn Cresta's is dat best zat. Ik heb geen flauw idee wat ze qua gewicht kunnen hebben, maar het puntje was klein genoeg om je eraan te bezeren... ;)
Bijlagen
DSCN2066.JPG
DSCN2065.JPG
DSCN2064.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Toen kwam het lakken! En laten we daar nou dat zand voor nodig hebben!
Oh ja! Oost indische inkt.. ook belangrijk.

Die twee ingredienten heb ik in zwarte acrylverf gemikt. De OI inkt om de verf goed zwart te krijgen, en het zand om een beetje structuur te krijgen in de lak.

Ik moet zeggen dat het wel wat proefstukjes kostte, maar uiteindelijk lukte het me vrij aardig om er iets moois van te maken. Ik heb me gelukkig kunnen bedwingen, maar dit soort dingen moet je dus duidelijk met geduld doen! (Mijn zwakke punt..)
Bijlagen
DSCN2067.JPG
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

En voila! Dit is ie dan! Ik nam de foto toen het ding nog stond te drogen, dus je ziet hier en daar nog wat lichte en donkere vlekken.

Morgen een foto als alles mooi droog is!
Bijlagen
DSCN2069.JPG
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooi hoor :)

Maareh, die speakers van jou gaan hier toch nooit op passen :twisted: :?:
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Wat kan zo'n dagje toch behoorlijk productief zijn hé :lol:

Echt mooi ziet het eruit. Leuk die namaak spikes :P
Wacht in spanning af op de fotos van morgen die in cloes up zijn gemaakt van de oppervlakte.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Nou, welkom terug. Ziet er leuk uit. =D>
Stiekem bezig geweest hé.. :twisted: .. :D
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

aardig tussendoortje :D
echter een vraagje, is het kruis (dat maar 18 mm dik is) sterk genoeg om het geheel te dragen, m.a.w.: gaat dat niet doorbuigen na een tijd?
anders wel mooi gezaagd, zal wel een goede decoupeerzaag zijn, en een vaste hand uiteraard :wink:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Niet bang dat het in der tijd gaat doorzakken onder het gewicht van de boxen en het zand? Moet er toch nog een centre-spike onder...

Kees
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Jongens..........Kef Cresta......dat weegt 4 kilo, op een mooie dag :lol:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Verrek! Ze kennen me nog! Haha.

Ehm.. Dat doorzakken zal wel meevallen denk ik. Het gewicht zit 'm niet in het zand, dat is enkel verwerkt in de lak. De balk zelf heeft wel een gewicht van iets van 9 kilo geloof ik, maar ik verwacht daar geen problemen mee.

Die basis is trouwens ook 22 mm MDF, en van zichzelf al behoorlijk stijf. Daarom heb ik er best wat vertrouwen in, maar goed, de tijd zal het leren of ze doorzakken of niet..

En nee, de Paranello's passen hier niet op nee... ;)

Ik zit eerder even te broeien op een oplossing voor onder die 'spikes' Ik ga dadelijk kijken of ze putjes in m'n laminaat hebben gegraven, anders maar een paar muntjes eronder denk ik...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

leuk ontwerpje hoor !!!!!

Kan je niet mdf schijfjes gebruiken om de spikes op te zetten >?
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Heb ik net al even naar gekeken, maar ik heb er muntjes van 10 Eurocent onder gelegd, met daaronder een rubberen ringetje. Ook tussen de speakers en de stand heb ik rubberen ringetjes gelegd, zo zou het goed moeten zijn. Dadelijk testen!
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Nou, wat mij betreft klinkt het als een tiet! Heb zojuist Harry Potter en de Gevangene van Azkaban zitten kijken, en mijn Cresta's doen het nog steeds niet slecht, ook al zijn ze nu 35 jaar ;)

Natuurlijk ontbreekt het laag in zo'n situatie, en een sub erbij zou best prettig zijn. Maar voor voorlopig kan ik me hier best in vinden!
Bijlagen
Het is geen beste foto, maar vooruit.
Het is geen beste foto, maar vooruit.
Gesloten