RIAA-correctie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
rho

RIAA-correctie

Bericht door rho »

Ik heb net m'n RIAA-correctie geassembleerd. Nu twijfel ik een beetje hoe ik best met de massa van het geheel omga.
Ik dacht eraan om de aarding (geel/groene van de voedingskabel) aan de behuizing te verbinden en de signaal-grond (middenaftakking voedingstransfo) te verbinden met de signaal-grond van de eindversterker. Zou ik nu ook de aarding verbinden met de signaal-grond van de RIAA? De eindversterker is momenteel niet geaard (geen geel/groene).
Hoe zou ik het aanpakken met m'n toekomstige set: apparte voorversterker met aarding (optioneel verbonden met locale signaal-grond) en eindversterker met aarding (ook optioneel verbonden met locale signaal-grond).

M'n draaitafel heeft geen apparte aardingsaansluiting.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

t meeste klinkt logisch om t zo te doen, t enige waar ik wat twijfel is die signaal-grond aan de aarde.. is dat die signaal grond de 0 of is dat de bedoeling dat t een massa is? als het de 0 is zou ik t niet doen (of op z'n minst twijfelen).

wel apart, geen massa kabeltje aan je draaitafel, als ik die van m'n 505 niet aan de versterker vastmaak gaatie toch een partij brommen
rho

Bericht door rho »

Ja, ik vind dat ook wel vreemd, maar het massa-draadje zat er niet op toen ik 'm kocht.

Tja, die aarding baart me ook wel zorgen. Ik had 'm vandaag in de finale behuizing willen steken, maar ik heb me wat vergist bij het opgeven van de afmetingen. Dat werd dus niks. Ik de nieuwe behuizing is het veel makkelijker om met de massa en aarding te spelen.

't Zal voor volgend weekend zijn.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

En rho?
Al vorderingen gemaakt?

Edo
rho

Bericht door rho »

Niet echt. Ik ben wat aan het werken aan de luidsprekers voor m'n moeder. Dus ligt dit even stil.
Henri1

Bericht door Henri1 »

Ik zou de draaitafel toch voorzien van aarding.
rho

Bericht door rho »

Dat was toen nog een CS704 van Dual denk ik. Ondertussen speelt ik met een TD147, die voorzien is van een aarding. De dual speelde prima zonder apparte aarding. De Thorens daar en tegen, niet.

Nu ligt de aarding via 2 anti-parallelle diodes aan de signaal-grond van de RIAA. Signaalgrond van de RIAA hangt via de mantel van de interlink aan de signaal-grond van de eindversterker. Die signaalgrond hangt op zich weer met 2 anti-parallelle diodes en een netfilter aan aarding.
Resultaat is een heel klein beetje brom. Het stoort niet bij het luisteren, maar ik zoek toch nog iets om het te verbeteren.

Ik ga eens proberen om de aarding van de RIAA en die van de eindversterker rechtstreeks aan elkaar te hangen.
Zelfde poging met de signaal-grond van beiden. Dus niet via de mantel van de interlink, maar met een zeer laag-ohmige verbinding.
rho

Bericht door rho »

Ik heb de solderingen nog eens nagekeken en daar bleek toch wel het 1 en ander beter te kunnen. Ondertussen is de brom ver genoeg weg om 'm niet meer te horen. Dat was de bedoeling he. :D

En nu verder werken aan de MC voorversterker. 20dB gain met een SSM2019 en een resem mogelijkeheden om de load van de cel aan te passen. :)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Rho,

Vanwaar je keuze voor een SSM2019 ? Schema'tje?

Zit zelf te puzzelen om een INA103 te gaan gebruiken voor een gabalanceerde MC pre. Ruisarmer vind je niet m.i.

Wil deze 40 dB laten versterken en gelijk de 75 uS tijdconstante af laten handelen. Daarachter een 30 dB buizentrapje die passief de 318uS/3180 tijdconstantes afhandelt.
rho

Bericht door rho »

Bwa eigenlijk heb ik die gekozen omdat ie makkelijk te implementeren valt en goede reviews krijgt.
De parameters zijn zeker niet slecht. Al bij al dus wel een zeer interessante keuze dacht ik. Vooral omdat ie maar weer eens gratis is. :D
Ik had eerst gedacht de AD797 te gebruiken maar daar schijnen de resultaten nogal gemengd uit te vallen. De ene heeft er veel geluk mee, de andere slaagt er niet in de ruis laag te houden of het ding stabiel te laten spelen.

Schema? Daar ben ik nu aan bezig. :D Niks speciaal eigenlijk hoor. Gewoon 20dB gain en that's it. De RIAA is gewoon die van Rod Elliot. Super eenvoudig, super goed. Veel speciaals had ik er niet van verwacht, maar hij speelt nog steeds naar vol genoegen. Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. :D
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Ik gebruik en OP270 in kerdip behuizing en de beide opamps staan parallel, dit geeft een zeer laag ruisnivo en een zeer goede geluidskwaliteit dat kan meten met hele dure MC vorversterkers. Ik heb de zaak wel op Accus draaien, dat scheelt ook een heel eind.
De 797 heeft een nog lagere ruis maar zoals dat al een aantal keren geschreven is op diverse fora is deze lastig stabiel te krijgen.
Met de SSM serie heb ik niet zulke goede ervaringen, ik wil liefst 100KHz bandbreedte en dat halen ze niet.
Plaats reactie