Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, ze zijn niet van de geluidskaart, in loopback met ARTA deze twee frequenties laten genereren laten deze 2de orde IM produkten niet zien.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ok, dat zou betekenen dat je geluidskaart beter is dan je DAC? Ben nu toch wel nieuwsgierig naar een luistervergelijk met je geluidskaart :)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Ik heb nu alle IV-omzetters beluisterd en vind de TIA het mooist. [...]
Daar drink ik er eentje op! Gefeliciteerd iedereen die er aan meegeholpen heeft. En hulde aan Jeroen om de moeite van het elektronica-breien te doen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik ben ook erg blij dat al die moeite niet voor niets was. En allen bedankt zonder wie ik nooit zo'n mooi schema had kunnen bouwen!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Da's goed nieuws, ben blij dat hij bevalt en dat we samen een net ontwerp hebben kunnen maken 8)

Goed, als proef op de som is d'r uiteraard binnenkort een luistersessie, dus ik ben heel benieuwd. Daarna zal ik maar een begin gaan maken met de printen voor de I/V omzetter inclusief een nette voeding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

OK, nu komen dus de vragen van de na-bouwers. :D

Als ik het ontwerp op een PCB wil zetten, waar let ik dan best op om het design niet meteen al te verneuken?
Zijn er b.v. eisen kwa track-to-track-spacing die ik best in acht neem bij bepaalde netten?
Hoe ontkoppel ik de voeding best en welke types caps gebruik ik bij voorkeur?

...meer volgt. ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rho?

Je hebt de opmerking in mijn laatste post gemist?
Daarna zal ik maar een begin gaan maken met de printen voor de I/V omzetter inclusief een nette voeding.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Een mooi resultaat Jeroen =D> !

In je metingen vallen de rommeltjes rond de twee signalencomponenten op. Heb je enig idee waar deze vandaan komen: fasemodulatie door jitter of amplitudemodulatie via de voeding (het zijn betrekkelijk lage frequenties).

Hoe zou je het verschil tussen de TIA en jou versie 1 omschrijven?

Ik ben natuurlijk heel geinteresseerd in een vergelijkende test.

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, die rommeltjes komen overeen met dat bultje bij 500 Hz. Ik meet hetzelfde in loopback en denk dat het gewoon in mijn geluidskaart zit.

Vergelijkende test gaan we doen!

Het verschil met versie 1 is niet zozeer meer transparant, maar iets softer hoog en iets vollere bas. Ik vind ss-en realistischer klinken, de allereerste indruk wordt bevestigd na verder vergelijk.

Het wordt straks wel een beetje appels met peren vergelijken, met de non-os. Maar ik heb alle vertrouwen dat de TIA het in andere spelers ook goed doet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmmm, wil jullie niet teleurstellen in jullie queste naar zo laag mogelijke vervorming maar dit is wat mijn AKM dacje presteert op mijn M-Audio PCI kaartje.

Ter vergelijk eerst Jeroen zijn resultaat.

Afbeelding

En dan de -12 dB file van Gerard door de AKM (incl. oversampling en digitaal filter):
Bijlagen
2_tone_AKM.png
2_tone_AKM.png (5.06 KiB) 2825 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

En, heb jij je computer al aan je hifi-rek hangen :lol: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Staat te ver uit elkaar. Maar wie weet soldeer jij dadelijk gewoon zo'n AKM DAC'je in je speler. Heb je wel mooi alle werk voor niets gedaan want daar komt gewoon 4V_pp gebalanceerd uit :twisted: ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,

Ik heb recentelijk zo'n AKM DAC gebruikt in een DAC in ontwikkeling, de AK4395 om precies te zijn. Klinkt op zich prima, maar de TDA1541A klinkt toch een stuk echter, natuurlijker, etc. De AKM is daarbij vergeleken totaal niet boeiend of muzikaal, feitelijk gewoon saai (en ja, ik weet 't, ik klink nu als een een Hifi.nl journalist).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Tja Sander, dat zijn in feite audiofiele kwalificaties en daar zullen we maar niet op door gaan. De aandacht in dit draadje lag toch vooral op een zo laag mogelijke vervorming? Of gaat het er nu om dat HF rommel het geluid veraangenaamd? Iig vind ik de Superdac (na de nodige modificaties in het analoge gedeelte) ook bijzonder "muzikaal".

Er was laatst op Hear een aardige discussie over ruimtelijkheid gaande en Mark Levinson market tegenwoordig het artificieel toevoegen van HF galm om het geluid beter te doen klinken: http://www.danielhertz.com/
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb precies hetzelfde wat Sander aangeeft, ik snap er niets van. Het is vreemd dat een DAC een zo duidelijke signatuur kan hebben, bijna net zo duidelijk als een luidspreker. Tja, en als we die op smaak mogen kiezen, waarom dan een DAC niet?

Overigens ging dit draadje helemaal niet over zo laag mogelijke vervorming. Dan zou ik toch nooit aan een CD-80 begonnen zijn? Nee het ging om het voor mij mooiste geluid. Dat dat toevallig met de minst vervormende IV-omzetter wordt bereikt, omdat die andere blijkbaar onaangename vervorming teweeg brengen, is mooi meegenomen. Ook is mooi meegenomen dat zo'n IV-omzetter straks voor anderen met een 'stroom-uit DAC' nuttig is.

Voor de zuivere objectivisten is de Chinese DVD-speler goed genoeg :wink: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Overigens, ik heb nu de directe BCK-klok alsnog werkend en laat met deze direct van het Tent bordje afkomstige klok ook via een 16-delen de DEM-reclocking meenemen. Door een beetje tuning met de DEM-reclocking is de even harmonische vervorming ietsje lager geworden. DEM is trouwens hiervan de oorzaak in de TDA1541, vrij gevoelig voor jitter en als de matching niet optimaal is dan kan de TDA1541 zijn lage vervorming niet helemaal waar maken. Ach, de TDA1543 zit sowieso 20 dB hoger...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Jeroen,

Het gaat natuurlijk niet om jouw prestaties in deze want je hebt een prachtig resultaat bereikt. Maar je kunt niet zomaar zo'n AKM die goed opgetuigd is als saai afdoen zoals Sander deed.

De essentie zit 'm veel meer in NOS vs oversampelen+digitaal filteren. Crux daarbij is of die extra informatie die gegenereerd wordt bij NOS nu echt een verbetering is of gewoon nep (zie Mark Levinson) want op de CD is die informatie niet aanwezig.

En dat staat geheel los van wat je meer waardeert.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Toch niet helemaal, want de kwaliteiten waar Sander het over heeft zitten ook in de TDA1541 met een digitaal filter ervoor. Het is dus niet zozeer NOS versus oversampling en digitaal filter. De oude TDA1541 heeft gewoon een signatuur die muzikaal is. Hoe dit samenhangt met de vervorming is me niet geheel duidelijk. In het stadium waar de DVD-speler nog beter meette (toen het ruisende digitale filter er nog in zat) klonk de CD-80 nog steeds beter.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SSassen schreef:
Rho?

Je hebt de opmerking in mijn laatste post gemist?
Daarna zal ik maar een begin gaan maken met de printen voor de I/V omzetter inclusief een nette voeding.
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, die had ik gemist.
Maar ik doe dat graag (pcb's layouten) en leer er graag wat over bij. Je mag me de uitleg dus nog doen als je daar zin in hebt. :wink: Thanks.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
De essentie zit 'm veel meer in NOS vs oversampelen+digitaal filteren. Crux daarbij is of die extra informatie die gegenereerd wordt bij NOS nu echt een verbetering is of gewoon nep (zie Mark Levinson) want op de CD is die informatie niet aanwezig.
Da's niet de vraag hier, ook met digitaal filter klinkt de TDA1541A gewoon veel muzikaler. En ja, de AKM is correct geimplementeerd volgens de regelen der kunst, dus daar ligt 't 'm niet aan. Ik vraag me trouwens af waar je 't idee vandaan haalt dat NOS informatie toevoegt? Je krijgt meer HF voor je kiezen, zeker als je niet filtert met een brickwall filter, maar daar wringt de schoen niet. Als ik m'n AKM zonder filtering aansluit dan klinkt de TDA nog steeds klasses beter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik vraag me trouwens af waar je 't idee vandaan haalt dat NOS informatie toevoegt?
Beste Sander,

De hele audioband vouwt terug tov 44,1 kHz tot 22,05 Khz. En nee ik geloof niet dat onze waarneming ophoudt bij 22 kHz. Wmb is de "levendigheid" van NOS in dat opzicht artificieel. Kun je natuurlijk waarderen maar dat is smaak.

Nogmaals dit staat los van de kwaliteiten van de TDA want die ken ik zeker wel net zo goed als van de PCM63.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
De hele audioband vouwt terug tov 44,1 kHz tot 22,05 Khz. En nee ik geloof niet dat onze waarneming ophoudt bij 22 kHz. Wmb is de "levendigheid" van NOS in dat opzicht artificieel. Kun je natuurlijk waarderen maar dat is smaak.
Ja, dat lijkt mee een duidelijk gegeven, netzoals de afval in 't hoog, klassieke ingredienten voor DA convertors zonder oversampling.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Het is vreemd dat een DAC een zo duidelijke signatuur kan hebben, bijna net zo duidelijk als een luidspreker. Tja, en als we die op smaak mogen kiezen, waarom dan een DAC niet?
Het is jammer dat we bij een speaker wel in hoge maten kunnen aangeven waar die signatuur vandaan komt, en in DAC's veel minder.

Want ik ben wel erg benieuwd waar dit nu vandaan komt.

Het argument van Peter dat er rommer achter zit die je in je waarneming meeneemt is niet valide, immers blijft die signatuur als je er een digitaal filer voor zet, en de rommel na 22 Khz is toch echt een heel eind weggeschoven.

Maar het is fantastisch dat er zo'n mooi resultaat is geboekt, met al die inzet van jullie allemaal! Lijkt me leuk om het eens een keer uit te testen in mijn CD-spelertje (in ieder geval, zonder teveel aan het ding te verneuken).
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

jeroen_d schreef:
Ik heb precies hetzelfde wat Sander aangeeft, ik snap er niets van. Het is vreemd dat een DAC een zo duidelijke signatuur kan hebben, bijna net zo duidelijk als een luidspreker. Tja, en als we die op smaak mogen kiezen, waarom dan een DAC niet?.
Tja, en waarom dan de versterker niet?

Dat roep ik al jaren, en heb het bewijs ook geleverd met oa. de WK versterker ;-)

Nadeel: dit is in hoge mate subjectief, waarbij we weer bij smaak aankomen, en de onmogelijkheid om objectieve maatstaven neer te zetten die de keuze zouden moeten vergemakkelijken.

In dat opzicht zijn de DIY-ers natuurlijk in het voordeel, die kunnen "tunen" naar hun eigen smaak.
Als ik op andere fora lees hoe moeizaam sommigen tot een voor hun bevredigende setup komen, tientallen versterkers uitproberen, kabels, CD spelers..........ben ik blij dat ik de boel zelf kan bouwen.

Speakers beschouw ik als een gegeven, daar ik die dingen nu eenmaal niet kan bouwen.
Met vliezen is dat ook helemaal niet nodig :twisted:

De I/V converter staat hier op het programma na de ExtremA en een geschikte stuurtrap daarvoor.

Gaatjesprint, what else? :lol:
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

SSassen schreef:
Daarna zal ik maar een begin gaan maken met de printen voor de I/V omzetter inclusief een nette voeding.
Sander ik houd me zeker aanbevolen voor een paar printen.
Of als je bouwpaketten overweegd nog beter.. :D

Het aanpassen van een standaard speler heeft me werkelijk behoorlijk verbaasd en wil dit toch zeker ook eens uitproberen.

Geweldig dit soort projecten. 8)
Is een gezamelijk project voor een DAC of zelfs een complete CD speler geen optie?
Ik heb makkelijk praten aangezien ik niet mee kan helpen maar toch.
Eerst maar de voorversterker voor de ExtremA want daar is al begonnen geloof ik...

Marcel
Gesloten