Wolfson WM8816 vs BB PGA

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
voodooless
Contacteer:

Wolfson WM8816 vs BB PGA

Bericht door voodooless »

Ik kwam het de WM8816 digitale volume regelaar tegen.

Als we die vergelijken dan zien we dat deze externe opamps nodig heeft t.o.v de PGA welke alles ingebakken heeft. Ook valt op dat de THD+N van de Wolfson 20 dB slechter is (-100dB).

Nu lees ik op internet nogal tegenstrijdige verhalen over welke van de twee nu de betere is. Puur op specs zou de PGA winnen. Echter heb ik ook gelezen dat Wolfson de specs geeft i.c.m een nogal brakke opamp, dus een betere opamp zou betere resultaten moeten leveren :?:

Mijn vraag is of iemand van jullie ze al eens beiden gehoord heeft en er wat meer over kan vertellen?
GerardJ

Bericht door GerardJ »

In 2004 heb ik de AudioLink uit de Elektuur in aangepaste vorm gebouwd. Hierin is de volumeregelaar PGA2311UA gebruikt (de versie met de minste vervorming). In het begin beviel dit heel goed, totdat ik een keer een vergelijking hoorde met een 24 stappenverzwakker op basis van weerstanden. Dit klonk duidelijk een stuk helderder met meer presentie.
Daarna thuis vergeleken met een vaste weerstandsverzwakker en het verschil was weer overduidelijk.

De PGA2311 is in CMOS gemaakt met dito opamps. Er wordt gezegd dat de PGA2310 en PGA2320 (beide bipolaire IC's) beter klinken maar dit heb ik niet meer uitgeprobeerd.

In mijn voorversterker heb ik nu de PGA2311 vervangen door een relais geschakelde stappenverzwakker met weerstanden waarin het volume in stappen van 0.2 dB geregeld kan worden over een bereik van 51 dB.

Groeten,

Gerard
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik heb een PGA2311, klinkt prima. Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal.

Zelf eens vergelijken? Bestel je van allebei eentje.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”