Dan baseer ik liever daar mijn keuze op, dan op het DIY-gehalte. Ik hoop dat ik je daar niet al te zeer mee voor het hoofd stoot
Sneak-preview, superlatieve klasse-A
Moderator: Beheerdersteam
Ach, het modificeren van UcD en een fatsoenlijke voeding klussen is al spannend genoeg. Het kan natuurlijk dat ik de een beter vind klinken dan de ander, ondanks dat het allebei ongetwijfeld goede versterkers zijn.
Dan baseer ik liever daar mijn keuze op, dan op het DIY-gehalte. Ik hoop dat ik je daar niet al te zeer mee voor het hoofd stoot
Dan baseer ik liever daar mijn keuze op, dan op het DIY-gehalte. Ik hoop dat ik je daar niet al te zeer mee voor het hoofd stoot
Laatst gewijzigd door sphere op vr 24 nov 2006, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kees,
LM4562 opamps ipv. de AD8620's en Panasonic polyester caps ipv. de AVX caps die er nu opzitten (3x 330nF) in 't uitgangsfilter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
LM4562 opamps ipv. de AD8620's en Panasonic polyester caps ipv. de AVX caps die er nu opzitten (3x 330nF) in 't uitgangsfilter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Kees,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nee, is puur als je ze full-range gebruikt, anders kan je je de moeite besparen.Oh bedankt... die had ik nog niet gevonden... Zit er alleen mee dat ik deze amps puur voor <500Hz gebruik... Is 't dan nog wel nuttig??
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja ik heb hem ook besteld, ik ben echt super benieuwt!
Hey Sander je speakers doen het erg goed hoor. Die fostex speakers moeten even inspelen maar dan heb je ook wat!
Nog even een vraag betreft "de" versterker van dit topic; op diy audio loopt ook een interesante discussie waar jij ook aan deel nam. Daar ging het over de frequentieresponse afhankelijk van de load. En over dat die van een UcD eigenlijk heel goed is... En dan nu de vraag, Hoe is dat bij deze versterker?
Want deze is zover ik kan zien niet 100% teruggekoppeld zoals een UcD dat wel is, of zie ik iets over het hoofd?
Hey Sander je speakers doen het erg goed hoor. Die fostex speakers moeten even inspelen maar dan heb je ook wat!
Nog even een vraag betreft "de" versterker van dit topic; op diy audio loopt ook een interesante discussie waar jij ook aan deel nam. Daar ging het over de frequentieresponse afhankelijk van de load. En over dat die van een UcD eigenlijk heel goed is... En dan nu de vraag, Hoe is dat bij deze versterker?
Want deze is zover ik kan zien niet 100% teruggekoppeld zoals een UcD dat wel is, of zie ik iets over het hoofd?
we zijn nog steeds in blijde afwachtingSSassen schreef:Ik zal binnenkort, kort voor 't verschijnen van de Elektuur DIY Special, inderdaad wat mededelingen doen over kostprijs van printen etc. Een luistersessie behoort ook tot de mogelijkheden maar ik probeer daar eerst eens een paar zelfbouw winkels voor te benaderen. Want uiteraard vind ik 't best leuk af en toe een luistersessie, maar om nu drie avonden in de week bezoek te hebben is ietwat te gortig.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
U vraagt, wij draaien, zie hieronder:
Elektuur ExtremA klasse-A printen etc.
viewtopic.php?t=3152
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Elektuur ExtremA klasse-A printen etc.
viewtopic.php?t=3152
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hilbren,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
De versterker is 'recht' tot ver boven de 100kHz, geen bandbreedte beperking dus, zelfs niet voor SACD of DVD-A, of andere bronnen met >20kHz bandbreedte.En dan nu de vraag, Hoe is dat bij deze versterker?
Want deze is zover ik kan zien niet 100% teruggekoppeld zoals een UcD dat wel is, of zie ik iets over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Christiaan,
Voor mooie plaatjes etc. zul je toch even moeten wachten tot de DIY Special op de mat ligt, ik kan daar helaas niet op vooruit gaan lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja, alleen heb je wel de beperking, zoals bij iedere klasse-A versterker, op de maximaal te leveren stroom. Dus bij lagere impedanties krijg je ook lagere vermogens. Bij 100W in 8-ohm geldt (W=I*R, 100=I*8, I=12.5A), bij 4-ohm blijft er dan 50W over (50=12.5*4).Kortom: net als bij de UcD is ook deze amp geheel loadonafhankelijk kwa response?
Hoe zit het eigenlijk met IMD plaatjes?
Voor mooie plaatjes etc. zul je toch even moeten wachten tot de DIY Special op de mat ligt, ik kan daar helaas niet op vooruit gaan lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Als het goed is heeft de drukker ze gisteren afgeleverd bij het distributiepunt vanwaar ze richting de kiosken en de mensen gaan die een exemplaar gereserveerd hebben, dus met een beetje mazzel ligt hij morgen, of begin volgende week op de mat.Geen probleem. Dacht echter dat die ondertussen al in de winkel zou liggen..
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Zo, het is zover, we kunnen echt discussieeren.
Dus ook ik had hem binnen gisteren
Als eerste: complimenten aan Sander en ook aan de rest van de mensen die de Elektuur samengesteld hebben
. Jullie mogen allemaal trots zijn op de prestaties!
Toch maar effe een vraagje over de ExtremeA: Waar zijn de IMD metingen? Die miste ik toch eigenlijk wel in het hele verhaal, met name ook omdat er in het begin het een en ander over uitgelegd is.
Dus ook ik had hem binnen gisteren
Als eerste: complimenten aan Sander en ook aan de rest van de mensen die de Elektuur samengesteld hebben
Toch maar effe een vraagje over de ExtremeA: Waar zijn de IMD metingen? Die miste ik toch eigenlijk wel in het hele verhaal, met name ook omdat er in het begin het een en ander over uitgelegd is.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Bedankt Christiaan,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het AP meetsysteem waar we de metingen op hebben gedaan beschikte niet over de juiste module om diep IMD metingen te kunnen doen. Hadden we dat wel gedaan dan hadden we eenvoudig de IMD van het meetsysteem bepaald en niet van de versterker, dat leek ons nu niet echt bijzonder nuttig. Helaas was het door de naderende deadline niet mogelijk om op een later tijdstip deze meting nog eens te doen.Toch maar effe een vraagje over de ExtremeA: Waar zijn de IMD metingen? Die miste ik toch eigenlijk wel in het hele verhaal, met name ook omdat er in het begin het een en ander over uitgelegd is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Laatst gewijzigd door SSassen op vr 15 dec 2006, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
-
Bruno
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 130
- Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
- Locatie: Rotselaar, België
De hoogfrequente IMD (b.v. 19+20kHz) is niet zo spannend, want die laat gewoon hetzelfde plaatje zien als de THD bij 20kHz, zij het wat anders gepresenteerd. Van zodra ik een versterker en de andere AP (die wel IMD kan) in één ruimte krijg, doe ik wel een 60Hz+7kHz en die zie je hier tzt verschijnen.
-
paarslicht
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 06 jan 2007, 10:30
- Locatie: Assen
Nieuwe wet van Ohm die we nog niet kennen? Of bedoel je toch P=V*A en V=I * R ?SSassen schreef:Christiaan,
Ja, alleen heb je wel de beperking, zoals bij iedere klasse-A versterker, op de maximaal te leveren stroom. Dus bij lagere impedanties krijg je ook lagere vermogens. Bij 100W in 8-ohm geldt (W=I*R, 100=I*8, I=12.5A), bij 4-ohm blijft er dan 50W over (50=12.5*4).Kortom: net als bij de UcD is ook deze amp geheel loadonafhankelijk kwa response?
Hoe zit het eigenlijk met IMD plaatjes?
Voor mooie plaatjes etc. zul je toch even moeten wachten tot de DIY Special op de mat ligt, ik kan daar helaas niet op vooruit gaan lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het lijkt me ook normaal dat een versterker zijn vermogen weet te vedubbelen bij iedere halvering van de aangeboden last. (50W/8 Ohm en 100W/4 Ohm 200W/2 Ohm etc.)
Dat zou dan hetvolgende betekenen:paarslicht schreef:Nieuwe wet van Ohm die we nog niet kennen? Of bedoel je toch P=V*A en V=I * R ?SSassen schreef:Christiaan,
Ja, alleen heb je wel de beperking, zoals bij iedere klasse-A versterker, op de maximaal te leveren stroom. Dus bij lagere impedanties krijg je ook lagere vermogens. Bij 100W in 8-ohm geldt (W=I*R, 100=I*8, I=12.5A), bij 4-ohm blijft er dan 50W over (50=12.5*4).Kortom: net als bij de UcD is ook deze amp geheel loadonafhankelijk kwa response?
Hoe zit het eigenlijk met IMD plaatjes?
Voor mooie plaatjes etc. zul je toch even moeten wachten tot de DIY Special op de mat ligt, ik kan daar helaas niet op vooruit gaan lopen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het lijkt me ook normaal dat een versterker zijn vermogen weet te vedubbelen bij iedere halvering van de aangeboden last. (50W/8 Ohm en 100W/4 Ohm 200W/2 Ohm etc.)
P = I² * R of I = sqrt(P/R)
In dit geval I = sqrt(100 / 8 ) = 3,5355A
Als dat de maximale stroom is die je door de eindtrap kan sleuren is je maximale uitgangsvermogen bij een last van 4 ohm inderdaad 50W. Maar ik had altijd de indruk dat je een versterker moest designen op een minimale last-impedantie. Dat je dus je met de maximale spanning op de zwaarste last moest rekening houden bij het dimensioneren van de eindtrap. Dan geldt dus P = U²/R en U = sqrt( 100 * 8 ) = 28,3V. Bij die spanning krijg je een uitgangsvermogen van 200W bij 4 ohm en loopt er maximum 7,1A.
Is de versterker daarop voorzien?
Een klasse AB versterker heeft (normaal) een vaste ruststroom. Deze ruststroom bepaalt tot hoeveel vermogen de versterker in klasse A speelt. Daarboven gaat hij over naar klasse B.
Als een versterker tot 100W bij 8 Ohm in klasse A ingesteld staat, dan is de stroom bij dat vermogen Wortel (100 /
= 3,5355 A.
Als je de stroom "vastzet" en je verlaagt de belastingsimpedantie naar 4 Ohm, dan is de spanning over de belasting: 3,5355 x 4 = 14,142 V.
Spanning x stroom = vermogen: 3,5355 x 14,142 = 50W.
Dus: bij een impedantie van 4 Ohm speelt hij tot 50W in klasse A en gaat hij daarboven naar klasse B.
Als je gaat kijken naar hoeveel de versterker maximaal kan leveren (dus ook met klasse B meegerekend), dan moet je de SPANNING "vastzetten", en verdubbelt het vermogen wél als je de belastingsimpedantie halveert.
Groeten, Joris
Als een versterker tot 100W bij 8 Ohm in klasse A ingesteld staat, dan is de stroom bij dat vermogen Wortel (100 /
Als je de stroom "vastzet" en je verlaagt de belastingsimpedantie naar 4 Ohm, dan is de spanning over de belasting: 3,5355 x 4 = 14,142 V.
Spanning x stroom = vermogen: 3,5355 x 14,142 = 50W.
Dus: bij een impedantie van 4 Ohm speelt hij tot 50W in klasse A en gaat hij daarboven naar klasse B.
Als je gaat kijken naar hoeveel de versterker maximaal kan leveren (dus ook met klasse B meegerekend), dan moet je de SPANNING "vastzetten", en verdubbelt het vermogen wél als je de belastingsimpedantie halveert.
Groeten, Joris
In het artikel staat het ook, de overgang van A naar B (AB) verloopt nogal bruut, het ontwerp is er niet op aangepast.
De versterker clipt dan op stroom (of liever: begrenst daarop).
Om dat te wijzigen, zou het ontwerp grondig op de helling moeten, en het auto-bias systeem dmv. de emitterweerstanden zou verlaten moeten worden, evenals de current limiting dmv. T31/32 en T41/42.
M.a.w. de eigenschappen zouden drastisch verslechteren.
De versterker clipt dan op stroom (of liever: begrenst daarop).
Om dat te wijzigen, zou het ontwerp grondig op de helling moeten, en het auto-bias systeem dmv. de emitterweerstanden zou verlaten moeten worden, evenals de current limiting dmv. T31/32 en T41/42.
M.a.w. de eigenschappen zouden drastisch verslechteren.
