Wat maakt een driver detailrijk?
Moderator: Beheerdersteam
-
NurEinTier
Wat maakt een driver detailrijk?
Op mijn hoofdtelefoon hoor ik details die ik op mijn speakers niet hoor.
Met details bedoel ik nuances in de stemmen en al die zachte achtergrond deuntjes.
Hoe kun je aan de specs herkennen of een driver goed is in het weergeven van details?
Is het moving mass?
Maakt de kracht van de motor nog wat uit?
Of spl?
Met details bedoel ik nuances in de stemmen en al die zachte achtergrond deuntjes.
Hoe kun je aan de specs herkennen of een driver goed is in het weergeven van details?
Is het moving mass?
Maakt de kracht van de motor nog wat uit?
Of spl?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ik denk dat je hiermee inderdaad de belangrijkste factoren noemt. Voor de vervorming in de basis (de driver zelf) heb je dus weinig aan TSP: ze kunnen hooguit een indicatie zijn, net als de door Rho aangedragen eigenschappen. Maar inderdaad is dat geen enkele garantie, dus een selectie begint waarschijnlijk bij betrouwbare vervormigstesten.Montana schreef:Het heeft uiteindelijk allemaal met vervorming te maken en bijluidsprekers spelen reflecties binnen de ruimte een hele grote rol in het "smeren"van het geluid.
Bij minimale vervorming door de driver en een optimale behuizing (goede impulseresponce, weinig reflecties en voldoende eliminatie van de backwave) denk ik dat fasecoherentie (afhankelijk van filter en evt. timeallignment van de drivers) ook nog wel iets kan bijdragen aan de hoorbaarheid van minuscule details.
- asterduc
- Contacteer:
je mag de reden niet alleen bij de driver gaan zoeken.
De grootste faktor is volgens mij de luisterruimte. Hoe groter het verschil tussen je achtergrondgeluid en je weergave, hoe hoger de dynamiek en hoe beter hoorbaar de details. Ga maar eens met je hoofdtelefoon in een ruimte staan met enorm veel geluid, dan zijn ook je details in je hoofdtelefoon weg.
De aansturing van de speaker. Neem maar eens een goede detailrijke CD speler, een recht toe -recht aan voorversterker en een UcD eindtrap. Je weet niet welke details je plots hoort
Het complete speakerproject. Luister bij gelegenheid eens naar Jeroen_D's monitors. Daar komt elk detail duidelijk naar voor en dat komt niet (alleen) door de driver.
Uiteindelijk is de driver natuurlijk geen onbelangrijke link in het verhaal.
Een lage bewegende massa, krachtige motor, soepele ophanging. Deze parameters hebben allemaal invloed op het eindresultaat, maar ik denk dat je dat niet mag overschatten.
Ed.
De grootste faktor is volgens mij de luisterruimte. Hoe groter het verschil tussen je achtergrondgeluid en je weergave, hoe hoger de dynamiek en hoe beter hoorbaar de details. Ga maar eens met je hoofdtelefoon in een ruimte staan met enorm veel geluid, dan zijn ook je details in je hoofdtelefoon weg.
De aansturing van de speaker. Neem maar eens een goede detailrijke CD speler, een recht toe -recht aan voorversterker en een UcD eindtrap. Je weet niet welke details je plots hoort
Het complete speakerproject. Luister bij gelegenheid eens naar Jeroen_D's monitors. Daar komt elk detail duidelijk naar voor en dat komt niet (alleen) door de driver.
Uiteindelijk is de driver natuurlijk geen onbelangrijke link in het verhaal.
Een lage bewegende massa, krachtige motor, soepele ophanging. Deze parameters hebben allemaal invloed op het eindresultaat, maar ik denk dat je dat niet mag overschatten.
Ed.
- voodooless
- Contacteer:
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Ik blijf het me altijd wel af vragen.
Het aansturen is geen probleem, maar door de massa blijft het geheel traag.
In de zin van afremmen etc.
Het is en blijft een moeilijk te plaatsen geval.
Met een dikke motor kan je het iets beter maken maar het zal volgens mij altijd moeizaam verlopen.
Maar wat ik nog niet heb langs zien komen is bv het materiaal van een speaker.
Dit verschilt ook enorm.
Maar het grootste verschil is denk ik de som van alle verschillen bij elkaar.
Het aansturen is geen probleem, maar door de massa blijft het geheel traag.
In de zin van afremmen etc.
Het is en blijft een moeilijk te plaatsen geval.
Met een dikke motor kan je het iets beter maken maar het zal volgens mij altijd moeizaam verlopen.
Maar wat ik nog niet heb langs zien komen is bv het materiaal van een speaker.
Dit verschilt ook enorm.
Maar het grootste verschil is denk ik de som van alle verschillen bij elkaar.
- asterduc
- Contacteer:
ik wil hier geen spelbreker zijn hoor, maar die vlieger gaat niet altijd op.JeroenKV schreef:Hebben we gelijk het antwoord!rho schreef:Door de zeeeeeeeeer lage Mms waarschijnlijk.JeroenKV schreef:Hoe komt het dan dat ESL's en magnetostaten vaak detailrijker klinken? (Terwijl de balans in het geluidsbeeld niet verstoord raakt).
Mms van hoofdtelefoon speakers zal ook vrij laag zijn.
Een hogere mechanische compliantie kun je corrigeren door een zwaardere aandrijving.
Wat is sneller een lichte wagen aangedreven door een lichte motor of een zware auto met een zware motor?
De lichte auto met de zware motor, daar moeten we zijn!
Bij speakers is het toch net zo?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Zo is het inderdaad. Maar anderzijds is het wel zo dat een 2x zo snelle auto met een 4x zo sterke motor diezelfde prestaties kan benaderen, en met een 5x zo sterke motor zelfs overtreffen (even niet meegerekend dat de omvang bij gelijke materialen navenant zal zijn). Het zijn toch vooral de verhoudingen die hierin bepalend zijn.
En het is inderdaad te kort door de bocht om enkel op MMS af te gaan. Zoals eerder gezegd is MMS slechts één factor.
En het is inderdaad te kort door de bocht om enkel op MMS af te gaan. Zoals eerder gezegd is MMS slechts één factor.
b_force schreef:Maar wat ik nog niet heb langs zien komen is bv het materiaal van een speaker.
Dit verschilt ook enorm.
rho schreef:Een lage Mms,lage Rms, hoge BL en een stijf conus-materiaal zorgen ook wel voor een goede detailweergave. Maar een garantie is het niet.
- voodooless
- Contacteer:
In de racerij zit je dat ook met fixe beperkingen van remmen, vermogen en andere dingen. Zijn die er niet, dan zou je prima een 10 tonner op het F1 circuit los kunnen laten.JeroenKV schreef:Alleen als je het vermogen kunt verhogen, zonder het gewicht te laten toenemen heeft het echt zin.
Bij speakers zijn die beperkingen er natuurlijk ook. Echter zijn die imho nog best een eind weg.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bij racewagens en -motoren geldt dat ze vliegensvlug van richting moeten kunnen veranderen of een zijdelingse beweging maken. In functie van bochtengedrag en wendbaarheid speelt gewicht een zeer grote rol. Bij bijv. tankbouw weten ze dat massa wel degelijk te compenseren is met een evenredig groot vermogen en remoppervlak als het om acceleratie en deceleratie gaat.
Zet je een tank stil, dan staat hij ondanks (of eigenlijk juist dankzij) zijn grote gewicht ook echt stil. Er zijn natuurlijk grenzen, want op een gegeven moment is alleen al extra vermogen nodig om het toegenoemen eigen gewicht van de krachtbron te compenseren, maar de insteek mag duidelijk zijn.
Om het bij drivers te houden: een luidsprekerconus maakt rechtlijnige bewegingen.
Edit: accent aangebracht
Om het bij drivers te houden: een luidsprekerconus maakt rechtlijnige bewegingen.
Edit: accent aangebracht
Laatst gewijzigd door Marp op zo 07 jan 2007, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Magnetostaten en elektrostaten hebben een groter oppervlak en richten dus veel meer. Met name ESL's natuurlijk, die zijn nog detailrijker dan magnetostaten. Je schakelt de luisterruimte veel meer uit, zeker als ze voldoende vrij staan. Zijn we toch weer bij de luisterruimte. Zet konusluidsprekers in een echt zwaar gedempte ruimte en je zult achterover slaan van het detail. Zeker als het goede zijn, met lage vervorming en weinig resonanties.
.
Maak die lotus zo groot als een ESL en de bugatti zo groot als een konusluidspreker. Eens kijken welke dan het snelst accelereertJeroenKV schreef:Doe maar eens een start - stop wedstrijd (naar 100 en terug naar 0) tussen een zware Bugatti Venron (1001pk voor de kenners) en een lichte Lotus.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
mjah je zou de vergelijking kunnen trekken tussen een straaljager en een lotus 
De straaljager heeft zo enorm veel vermogen dat je dus ook echt helemaal wegschiet.
Toch denk ik dat een voertuig met weinig massa het altijd nog beter doet met flink vermogen. (dus sneller reageert)
En dit betreft niet alleen voor auto's maar natuurlijk voor alles wat massa heeft.
De straaljager heeft zo enorm veel vermogen dat je dus ook echt helemaal wegschiet.
Toch denk ik dat een voertuig met weinig massa het altijd nog beter doet met flink vermogen. (dus sneller reageert)
En dit betreft niet alleen voor auto's maar natuurlijk voor alles wat massa heeft.