Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Het enige dat je gedaan hebt is een slecht functionerend digitaal filter weggelaten. Het is modieus stemmingmakerij om het toe te schrijven aan non-os. Je trekt conclusies waarvan je hoopt dat ze waar zijn.
Ah, de mailtjes naar hoenderhok.nl zijn aangekomen zie ik :lol:

Ik ben het met Jacco eens, een dergelijke conclusie is veel te kort door de bocht. Plaats eens zo'n mooi ASRC filter voor je DAC, eens kijken wat het dan gaat doen :)
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
[...]Dat was voor mij als liefhebber van klassiek nog wel de grootste eye opener met non-os. [...]
Het enige dat je gedaan hebt is een slecht functionerend digitaal filter weggelaten. Het is modieus stemmingmakerij om het toe te schrijven aan non-os. Je trekt conclusies waarvan je hoopt dat ze waar zijn.
Ah, de mailtjes naar hoenderhok.nl zijn aangekomen zie ik :lol:

Ik ben het met Jacco eens, een dergelijke conclusie is veel te kort door de bocht.
Ik wilde het niet tot een discussiepunt maken of een knuppel in een hoenderhok werpen, maar ik merk dat jeroen audiofiel aan het zweven gaat. Een onachtzame lezer zou zomaar kunnen gaan denken dat non-os heel goed is en dat ik daar als persoon het nog mee eens ben ook. Omdat ik geen tegengas geef.

Groet,
Jacco
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geef jij maar lekker tegengas hoor. Alleen wil ik wel even kwijt dat ik meer CD-spelers heb gehoord dan deze CD-80 met slecht functionerend digitaal filter. En toen hij nog in die staat was kon hij uitstekend meekomen. Dan wil ik verder nog kwijt dat het kamp van de voorstanders van non-os helemaal niet zo groot is, zeker op zelfbouwaudio verwacht ik dat niet want hier kunnen ze niet tegen audiofiele zweverij :roll: .

Ik denk dat ik mijn CD's maar eens groen ga stiften :lol: .

It's just a phase I'm going through. Ik zal wel zien hoe de speler van Sander, die waarschijnlijk erg goed gaat klinken, heb ik alle vertrouwen in, anders klinkt dan die van mij. En zoals je weet jacco, ben ik niet te beroerd om die bevindingen straks ook te posten ook al blijkt die oversamplede versie mooier te zijn.

Waar maak jij je eigenlijk zorgen over?
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
[...]

Dit lijkt me een druk belezen draad en ik wil niet de indruk wekken dat we hier het wiel van de non-os aan het uitvinden zijn. Dat heeft verder niks met jou te maken.

Groet,
Jacco
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

dekkersj schreef:
SSassen schreef:
Als iemand d'r goesting voor heeft, maak even een aantal test bestanden, dwz. 1kHz - 0dB en 1kHz -60dB, 6kHz 0dB en 6kHz -60dB en graag ook 12kHz 0dB en 12kHz -60dB en wat dubbeltonen naar keuze.[...]
Hoe lang moeten die zijn? 1 minuut of zo?

Groet,
Jacco
Bij deze de files:

http://amorgignitamorem.nl/Temp/SingleT ... 03dBFS.wav
http://amorgignitamorem.nl/Temp/SingleT ... 60dBFS.wav

En alle originele 32 bit files als zip bestand:
http://amorgignitamorem.nl/Temp/Audio_cd.zip

Oh ja, het zijn stereo signalen en er zit een faseverschil van 90 graden tussen links en rechts (dat geldt ook voor de al eerder genoemde signalen). Dan kun je naar lissajous figuren kijken mocht je dat ooit nodig hebben.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Jacco!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Vandaag nog even zitten puzzelen op een goed testsignaal met een zo laag mogelijk ruisniveau op de CD.

Dit kan bereikt worden als alle sample waarden exact gelijk zijn aan een PCM-niveau. Dit kan op de volgende manier (misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden maar ik heb gezocht naar de tweetoon met zo hoog mogelijke frequentie).
Door de frequenties 11025 Hz en 14700 Hz te nemen en te starten met fase 0 en -pi/2, respectivelijk, wordt het signaal op 11025 Hz repeterend gesampled bij de fasen phi1 = 0, pi/2, pi en 3pi/2. Het 14700 Hz signaal wordt gesampled bij de fasen phi2 = -pi/2, pi/6 en 5pi/6.
De uitkomst van 0.5*sinus(phi1) + 0.5*sin(phi2) van deze fasewaarden bevat alleen de waarden -1, 0.75, -0.5, +/-0.25 en 0, allemaal exacte PCM niveaus en dit blijft ook zo bij een demping van een veelvoud van 6 dB.
Het spectrum bestaat uit twee frequentiecomponenten en een ruisniveau rond -170 dB (door afrondfouten bij de berekening van de FFT).

Alle rommel die we met dit signaal meten aan de uitgang van de CD speler ontstaat bij NOS in of na de DAC.

Bijgevoegd zijn een aantal testfiles.

Groeten,

Gerard
Bijlagen
Test_2toon_11025_14700.zip
(451.85 KiB) 115 keer gedownload
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hallo Gerard,

Mooi werk. Heb er even een FFT van gemaakt een de ruisvloer ligt dan onder de limiet van de nauwkeurigheid van de PC: onder de -300 dB.

Nadeel van deze aanpak is dat je maar een paar DA waarden gebruikt die repeteren en je zo dus uiteindelijk erg weinig van de vervorming van de DAC zelf plus eventueel filter kunt zeggen.

Denk toch dat je meer hebt aan signalen hebt die geen gehele deler van Fs zijn. Ook al is dan de ruisvloer beperkt tot ca -120 dB.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
pjotr, die signalen die dat programma genereert zijn rare wav files, ze kunnen niet worden afgespeeld door media player en mijn brander herkent ze ook niet.
Zal vanavond ff ernaar kijken ;) Zou toch leuk zijn als dat zou werken. Ik kan ze n.l. wel afspelen in mediaplayer.

Dacht trouwens dat alles wat door de Windoosmixer als wav gaat met afspelen, je ook kunt saven met de Windoosrecorder.
Hmm, werkt idd niet zo lekker met gesavede files onder XP. Weet ook niet waarom. Het is al een oud progje.

Heb je meer aan Goldwave. Onder tools vind je een expression editor waarmee je .wav naar believen van wilekeurige lengte kunt maken dmv een mathematische expressie.
GerardJ

Bericht door GerardJ »

Pjotr schreef:
Nadeel van deze aanpak is dat je maar een paar DA waarden gebruikt die repeteren en je zo dus uiteindelijk erg weinig van de vervorming van de DAC zelf plus eventueel filter kunt zeggen.
Voor het testen van de vervorming van de DAC is dit geen goed signaal. Echter als er DAC-afwijkingen in de gekozen PCM-waarden zitten komen ze er wel uit. Voor het detecteren van niet-lineariteiten in de iv-omzetter en het analoge filter is dit een ideaal signaal. Het bevat zelf geen "troep" die lage vervorming kan verbergen. Uiteraard dient het gebruikte meetsysteem dan ook erg goed te zijn.

Groeten,

Gerard
dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Gerard,

Wat zou er gebeuren als je dat ongeditherde signaal door een 16 bits digitaal filter of ander soort filter haalt wat nog steeds in de DAC zit? Niet per se deze CD-80 set-up, maar meer in het algemeen. Of als er ergens een resampling plaatsvindt? Dan zijn de rapen gaar denk ik.

Groet,
Jacco
GerardJ

Bericht door GerardJ »

dekkersj schreef:
Wat zou er gebeuren als je dat ongeditherde signaal door een 16 bits digitaal filter of ander soort filter haalt wat nog steeds in de DAC zit? Niet per se deze CD-80 set-up, maar meer in het algemeen. Of als er ergens een resampling plaatsvindt? Dan zijn de rapen gaar denk ik.
Mee eens, als je eerst digitaal gaat filteren/interpoleren/resamplen krijg je weer de periodieke afrondproblemen terug. Vandaar dat ik ook verwees naar de NOS setup.
Echter als er wordt geinterpoleerd en tegelijkertijd naar een grotere woordlengte wordt overgegaan (20 of 24 bits bijvoorbeeld) dan verwacht ik voor dit geval minder rommel dan met een 16 bit gedithered signaal.

Groeten,

Gerard
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Allemaal erg interessant jongens! Ik ben nog aan het stoeien met de speler maar ga nu eerst wat klussen in huis. Dat stond ook nog op het programma in de vakantie...

Ik had het reclocken goed werkend, maar het zorgde voor juist minder goede sync bij de DAC dan zonder. Ik denk dat ik gewoon teveel last heb van het feit dat ik dit niet op de DAC print zelf kan aanbrengen en voor een enorme puzzel sta waar ik dan de massareferenties voor de klokken en hun voeding moet leggen. Ik heb al van alles geprobeerd maar het stoort op elkaar, dus laat maar zitten. Ik heb ook gemengde reakties van anderen gezien of het uberhaupt veel zin heeft om te reclocken, als het synchroon gebeurt in een geintegreerde speler en niet asynchroon met een 60MHz klok of zo in een separate DAC.

Waar ik nu verreweg het meest succes mee heb is het conditioneren van de signalen na een tip van Henk ten Pierick op diyaudio.com gelezen te hebben. Dit is specifiek voor de TDA1541(A), hij gaf aan dat de ingangssignalen het liefst niet te grote spanningen zien staan en liefst ook niet te snel. http://www.diyaudio.com/forums/showthre ... post369849

Dit leidde tot dit netwerkje voor elke ingang http://www.diyaudio.com/forums/attachme ... 1082485878 maar dan zonder de 10pF en de 6k2 verlaagd naar 4k7.

Dit netwerk zorgde ervoor dat de piek, die ik meette bij lagere signaalniveau's rond 4000 Hz, verdween. Ook wat andere pieken verdwenen, het signaal uit de DAC werd duidelijk schoner. Toen heb ik gekeken of het niet eenvoudiger kon. Gewoon door de signalen alleen wat minder steil te maken, gebruikmakend van de ingangscapaciteit van de TDA (12pF). De klok, data en woordsynchronisatie via een 1kohm weerstand naar de TDA geleid gaf hetzelfde goede resultaat.

Ik heb nu ook de DEM-reclocking werkend, die moet ik nog testen. Maar eerst klussen dus in huis.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dekkersj schreef:
jeroen_d schreef:
[...]

Dit lijkt me een druk belezen draad en ik wil niet de indruk wekken dat we hier het wiel van de non-os aan het uitvinden zijn. Dat heeft verder niks met jou te maken.

Groet,
Jacco
Maar het is wel mijn speler waar dit draadje over gaat. Ikzelf ben de enige hier die met non-os bezig is en ik ben inderdaad dit wiel opnieuw aan het uitvinden, bijna tien jaar nadat mensen ontdekt hadden dat dit te genieten was zonder een brick wall filter erachter. Guido Tent en anderen hebben het 'licht' al veel eerder gezien :wink: .

Je had al eerder gepost dat jij perse een digitaal filter ertussen wilt hebben. Ook Sander doet dit. Gerard geeft meetresultaten die er niet om liegen, behaald met digitaal filter. Ook mijn eigen DVD-speler doet het niet slecht, zit vast en zeker een digitaal filter in. Het lijkt me dat een goede balans in dit draadje voldoende aanwezig is.

Maar als jouw aversie tegen non-os dusdanig groot is, dat je tot drie keer toe bevestigt dat jij er niets, maar dan ook niets, mee te maken wilt hebben, dan ga je gang.
voodooless
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik vind dat toch allemaal wat te makkelijk en nog steeds erg kort door de bocht Jeroen.

Je weet zelf hoe lastig het was om voor elkaar te krijgen wat je nu hebt t.o.v je standaard speler. Met een goed digitaal filter zal dat niet anders zijn. Je zult er gewoon flink wat moeite in moeten steken om het netjes te krijgen.

Uiteindelijk denk ik niet dat het een voor het ander zal onder doen. Het zijn beiden compromissen met hun voor en nadelen. Daar maakt ieder zijn eigen keuze in.

Over balans maak ik me in dit draadje overigens ook geen zorgen. Dat zit echt wel goed hoor jongens :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben weer terug naar de IV-omzetters en heb de AD811 werkend. Ik zal hem vanavond laat gaan beluisteren. Hij is duidelijk breedbandiger dan onze eigen TIA, maar ook iets minder stabiel. Dit is te zien aan een lichte rimpel op blokgolven. Dit is ook te zien in de datasheet van de AD811 en bij mij is het erger vanwege Rfb die niet rond de 600 ohm zit zoals aanbevolen wordt maar 1500 ohm.

Dat vind ik wel een nadeel van zo'n opamp, je kunt hem niet 'tunen'. Wij kunnen C1 gewoon aanpassen aan Rfb. Bij de AD844 zou dit wel kunnen overigens, alleen heeft die zonder tegenkoppeling een ingangsweerstand van 50 ohm. Er loopt dus een hele kleine ruststroom door de ingangstrap. Ook weer zoiets dat we met ons eigen ontwerp gemakkelijk naar wens kunnen instellen, net als de russtroom van de klasse-A uitgangstrap.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ik ben weer terug naar de IV-omzetters en heb de AD811 werkend. Ik zal hem vanavond laat gaan beluisteren. Hij is duidelijk breedbandiger dan onze eigen TIA, maar ook iets minder stabiel. Dit is te zien aan een lichte rimpel op blokgolven. Dit is ook te zien in de datasheet van de AD811 en bij mij is het erger vanwege Rfb die niet rond de 600 ohm zit zoals aanbevolen wordt maar 1500 ohm.
Kijk, da's leuk, ben heel benieuwd hoe de AD811 presteert, ik heb hier inmiddels m'n hele collectie opamps al de revue laten passeren, en ben uiteindelijk blijven steken op de OPA2134 voor I/V, doet 't best aardig moet ik eerlijk zeggen.

Wat no-oversampling betreft, je zal van mij weinig tegengas krijgen hoor, 't heeft best z'n charmes, alleen is 't niet mijn ding. Dat kan nog veranderen met m'n direct geinterpoleerde oplossing, maar goed, die is nog niet in een stadium dat ik daar serieus naar kan gaan luisteren, maar dan heb je feitelijk met een 8-tal TDA's 8-voudige oversampling in hardware.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heel jammer, maar met 2 AD811's op dezelfde voeding krijg ik het niet stabiel. Ik heb het een en ander geprobeerd en hoop dat je het niet al te erg vind dat ik ermee stop. Een extra voeding bouwen gaat me te ver. Ik heb hier al zo gruwelijk veel tijd in zitten en wil het project zo langzamerhand gaan afronden. Ze oscilleren nog niet eens zo heel hard maar worden wel heet. Ik wil ze weer in goede staat aan je afleveren, end of show dus voor mij. Misschien dat je het zelf nog wilt proberen. Een korte luisterindruk via 1 kanaal op de hoofdtelefoon gaf een wat scherpe klankindruk, maar ik ben bang dat dit toch eigenlijk weinig wil zeggen zo'n slechte luistertest.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Heel jammer, maar met 2 AD811's op dezelfde voeding krijg ik het niet stabiel. Ik heb het een en ander geprobeerd en hoop dat je het niet al te erg vind dat ik ermee stop. Een extra voeding bouwen gaat me te ver. Ik heb hier al zo gruwelijk veel tijd in zitten en wil het project zo langzamerhand gaan afronden. Ze oscilleren nog niet eens zo heel hard maar worden wel heet. Ik wil ze weer in goede staat aan je afleveren, end of show dus voor mij. Misschien dat je het zelf nog wilt proberen. Een korte luisterindruk via 1 kanaal op de hoofdtelefoon gaf een wat scherpe klankindruk, maar ik ben bang dat dit toch eigenlijk weinig wil zeggen zo'n slechte luistertest.
Misschien nog één poging wagen? Even per voedingsrail met 4.7 of 10-ohm naar iedere individuele opamp, dan op de pinnen ontkoppelen met 10~47uF en 100nF multilayer naar massa, dan zou 't goed moeten gaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hé Jeroen, ga je het opgeven? Ja nu wordt het eggie :lol: Sander geeft je juist goeide tips. Maar goed, ik begrijp dat je geen volleerd elektronicus wilt worden want kwa ontwerpen zijn dit soort HF problemen wel een sport op zich.

@ Sander

De polymeer tantaaltjes van Epcos en polymeer aluminium elco's van Panasonic (beide SMD) zijn werkelijk fantastische HF killers in voedingeslijnen. Gaan ver door tot over de 100 MHz. Ze hebben een erg lage Ri. Ik jas 10A piek pulsen door zo'n 150uF elco'tje op 100 KHz zonder dat ze er warm of koud van worden.

Even terugkomend op het zelf genereren van testtonen op een CD. Dat gaat erg goed met Goldwave. Eerst een lege file maken van het gewenste format, sample rate en de gewenste lengte en die dan vullen met de expression evaluator. Branden maar ....

Wat ook kan is een signaal vanuit ARTA opnemen met Goldwave. Wat bij mij prima werkt is in ARTA de M-Audio driver als output device selecteren en in Goldwave de M-Audio mixer als input device. Nix Virtual Audio Cable nodig. Wel eerst ook een lege file maken waar naar toe opgenomen moet worden.

Als voorbeeld een FFT van een gegenereerde wav file die gegenereed is met: 0.45*sin(2*pi*10000*t)+0.45*sin(2*pi*11000*t) in de expression evaluator.

Je ziet nu duidelijk de lijnen van de quantiseringsvervorming op 100 Hz afstand
Bijlagen
2_tone.png
2_tone.png (5.45 KiB) 2605 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

En nu geditherd volgens:

0.45*sin(2*pi*10000*t)+0.45*sin(2*pi*11000*t)+(rand(1)-rand(1))/2^15

Je ziet nu dat de quantisereingsvervorming weg is en de ruisvloer onder de -120 dB zakt. Meer is er niet uit te halen op 16 bits tenzij je op specifieke frequenties gaat zitten zoals Gerard aangaf. Maar eigenlijk is dat in feite niet meer dan een rekenkundig truukje.

Het blijft leuk speelgoed dit, en dat gratis van het internet :D
Bijlagen
2_tone_dith.png
2_tone_dith.png (5.37 KiB) 2601 keer bekeken
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb nu alle IV-omzetters beluisterd en vind de TIA het mooist. De AD811 klinkt het meest scherp, de open loop klinkt erg direct maar minder agressief en de TIA geeft het meest verfijnde geluid.

Wel of geen tweede orde filter/buffer erbij met een kantelfrequentie van ca 50 kHz maakt klankmatig niet uit. Blijkbaar heeft de UcD daar geen last van. Maar ik laat hem lekker zitten, het is een geruststellend gevoel als je versterker niet teveel hoogfrequent krijgt toegevoerd.

P.S. het conditioneren van de signalen van SAA7310 naar TDA1541 met de 1kohm weerstanden pakte gehoormatig niet goed uit, de grote ruimtelijkheid die ik met non-os verkreeg verdween weer grotendeels.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat testsignaal van Gerard is inderdaad grappig. Al die ongeditherde ellende ben je kwijt, maar de DAC is niet ideaal. De 2de orde IM produkten stijgen naarmate het niveau daalt. Met name het 3675Hz produkt stijgt als het signaalniveau daalt. Het absolute niveau van de produkten blijft wel altijd onder de -100dBFS. Hieronder een voorbeeld, eerst het linkerkanaal dan het rechter. Het rechterkanaal presteert iets beter. De piekjes in het laag en midden zitten in de geluidskaart ook als ik loopback meet en zijn niet afkomstig van de speler.

Afbeelding

Afbeelding
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

jeroen_d schreef:
Wel of geen tweede orde filter/buffer erbij met een kantelfrequentie van ca 50 kHz maakt klankmatig niet uit. Blijkbaar heeft de UcD daar geen last van. Maar ik laat hem lekker zitten, het is een geruststellend gevoel als je versterker niet teveel hoogfrequent krijgt toegevoerd.
Dit is wel aardig om even uit te lichten, eigenlijk.

Ik had altijd al het idee dat een UcD of anderszins schakelende versterker geen tot weinig last zou hebben van RF rommel aan de ingangen, omdat dat simpelweg wordt weggefilterd of geen invloed heeft op de juiste werking.

Bij traditionele versterkers met halfgeleiders zou het wel degelijk een probleem kunnen vormen, als het anti-slweing filter teveel toelaat.
En dat is meestal zo, het is immers maar 6 dB/oct afgefilterd, en veel high spend ontwerpen hebben de kantelfrequentie te hoog liggen.
Voorbeeld daarvan oa. bepaalde Sphinx ontwerpen, die op onverklaarbare wijze zichzelf "opbliezen".
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Fraai resultaat Jeroen. Alleen is het op deze nieveaus niet meer uit te maken of je nu de vervormingsproducten van je DAC meet of die van je geluidskaart... :roll: ;)

Nu nog een meting bij Fs = 96 Khz om te zien wat re rond de 44.1 Khz gebeurt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 06 jan 2007, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten