Read the manualjeroen_d schreef:Die signaalgenerator is mooi maar ik zag niet zo gauw hoe ik dubbeltonen ermee kon maken.
Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Dat kan je proberen, uiteraard tussen 74HC74 en de DAC ingang.tussen tentklok en 74hc74 of tussen 74hc74 en dac ingang? in het laatste geval kan ik net zo goed de geinverteerde uitgang van de 74hc74 gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Jeroen, Jacco,jeroen_d schreef:De 3d orde IM is zorgwekkend, op -70dB tov de 2-toon van 15435 en 17640 Hz.
De twee tonen die gebruikt worden om het systeem te testen zijn hier niet zo geschiktworden. Door de periodieke relatie met de samplefrequentie (15435 = 0.35*Fs en 17640 = 0.45*Fs) treden er bij het digitaal genereren van deze testtonen periodieke afrondfouten op hetgeen naast de bedoelde frequenties resulteert in een aantal behoorlijk sterke componenten op verschillenden mengfrequenties. Ik kwam hier achter toen ik in Matlab een aantal testsignalen gebaseerd op deze frequenties wilde maken. Dit lijkt op niet-lineaire vervorming (en dat is het ook), maar dan t.g.v. de digitale afronding. De componenten zitten op -107 dBFS bij 2205 Hz, -109 dBFS bij 4428 Hz en -105 dBFS bij 13245 Hz, en dan zijn er nog een aantal zwakkere componenten rond de -120 dBFS.
Hiermee is na de CD-speler natuurlijk niet meer te zien welk mechanisme de veroorzaker is van de niet-lineariteiten.
Door twee tonen te kiezen waarvan er tenminste een niet gerelateerd is aan FS krijg je een net 2-toon spectrum met een vlak ruisspectrum op zo'n -130 dB door de random afrondfouten. ik gebruik nu tonen op 17450 Hz en 15353 Hz.
Groeten,
Gerard
Ik heb hem doorPjotr schreef:Read the manualjeroen_d schreef:Die signaalgenerator is mooi maar ik zag niet zo gauw hoe ik dubbeltonen ermee kon maken.Speel er eens mee (eerst via je PC speakertjes bv). Je hebt vier generators, C1, C2 en C3 en C4. Die kun je afzonderlijk aan en uit zetten en de golfvorm er van kiezen. Bij meerdere generators tegelijk dan wel het level aanpassen anders clipt de boel.
Bedankt, dan zal ik volgens de tips van Gerard eens wat meer bruikbare testtonen gaan maken. Zijn verhaal van afrondingsfouten in het digitale domein verklaart ook dat 2000 en 4000 Hz verschillend omhoogkomen afhankelijk van het signaalniveau.
Hierbij twee resultaten voor de 2-toon test met 15353 Hz en 17450 Hz voor mijn CD-speler (een Denon DCD-3000 met de PCM1798 DAC).
De metingen zijn bij 0 dBFS en -10 dBFS. Het ruisniveau is nagenoeg dat wat ook op de CD staat. Verder wordt de verschiltoon op 2097 Hz deels door bijna volle uitsturing van mijn geluidskaart veroorzaakt. Bij een beetje verder opdraaien van de ingangsvolumeregelaar wordt deze component onevenredig veel sterker.
Hiermee ben ik niet ontevreden
.
Groeten,
Gerard
De metingen zijn bij 0 dBFS en -10 dBFS. Het ruisniveau is nagenoeg dat wat ook op de CD staat. Verder wordt de verschiltoon op 2097 Hz deels door bijna volle uitsturing van mijn geluidskaart veroorzaakt. Bij een beetje verder opdraaien van de ingangsvolumeregelaar wordt deze component onevenredig veel sterker.
Hiermee ben ik niet ontevreden
Groeten,
Gerard
Jeroen,jeroen_d schreef:Digitale filter nog aanwezig gaf het volgende:
Bij geen signaal is er geen rubbish maar ligt de ruisvloer tot 1kHz op -95dBFS en daalt dan geleidelijk tot -120 dBFS bij 20kHz. De rubbish is bij signaal altijd aanwezig en afhankelijk van het signaalniveau. De 3d orde IM is zorgwekkend, op -70dB tov de 2-toon van 15435 en 17640 Hz.
Nu is de ruis tot 1kHz tot onder de -120dBFS gezakt, de rubbish is ruim 10dB gezakt en de 3de orde IM is onmeetbaar. Er zit wel een produkt net boven 2000 Hz net onder de -100dBFS bij een signaalniveau van -10dBrms en als ik het signaalniveau verminder naar -40dBFS dan verschuift dat produkt naar 4000 Hz.
Ik bgrijp nog niet goed de invloed van het digitale filter op de "low level rubish" in jou uitgangssignaal. Het uitgangssignaal van het digitale filter is een digitaal signaal met een klok signaal. Als het digitale filter niet stuk is komt er de juiste data uit. Werkt het niet goed dan komt er echt "rubbish" uit en geen "low level rubbish". Het is waarschijnlijk dat het kloksignaal uit het digitale filter jitter bevat, maar niet zoveel zoveel dat daardoor datafouten zullen optreden. Als je de TDA1541 klokt met de Tent-klok dan ben je die jitter ook kwijt. Kortom: digitaal is er niet direct een probleem.
Het lijkt erop dat het digitale filter op de een of andere manier veel rommel op de voeding de van de DAC teweegbrengt (de digitale voeding maar misschien ook wel de analoge voeding). Zijn deze voedingen schoon? Wat is de invloed van het digitale filter hierop (vooral ook de analoge voeding en de referentie spanningen pin 7-13 en 18-24)?
Groeten,
Gerard
Gerard, kan ik nu allemaal niet meer zo gauw vergelijken. In ieder geval is de voeding nu schoon.
Sander, ik heb het geinverteerde kloksignaal genomen en dat gaat goed. Zoveel vertraging vind ik uiterst onwaarschijnlijk. Zou het kunnen dat de logica van de SAA7310 zodanig is dat de data een halve klokcycle later wordt uitgelezen?
Sander, ik heb het geinverteerde kloksignaal genomen en dat gaat goed. Zoveel vertraging vind ik uiterst onwaarschijnlijk. Zou het kunnen dat de logica van de SAA7310 zodanig is dat de data een halve klokcycle later wordt uitgelezen?
- voodooless
- Contacteer:
- dekkersj
- Contacteer:
Niet als je correct dithered en de file die ik heb gegenereerd is zo behandeld. Daar zitten die problemen dus niet in.GerardJ schreef:Jeroen, Jacco,jeroen_d schreef:De 3d orde IM is zorgwekkend, op -70dB tov de 2-toon van 15435 en 17640 Hz.
De twee tonen die gebruikt worden om het systeem te testen zijn hier niet zo geschiktworden. Door de periodieke relatie met de samplefrequentie (15435 = 0.35*Fs en 17640 = 0.45*Fs) treden er bij het digitaal genereren van deze testtonen periodieke afrondfouten op [...]
Groeten,
Gerard
Groet,
Jacco
Klopt, daar heb ik ook mee gespeeld. Om de ongewenste componenten te laten verdwijnen kwam ik op een iets hogere ruisvloer dan met frequenties ongerelateerd aan Fs. Wat is dan nog het voordeel van de specifieke frequenties: 15435 Hz en 17640 Hz?dekkersj schreef:Niet als je correct dithered en de file die ik heb gegenereerd is zo behandeld. Daar zitten die problemen dus niet in.
Groeten,
Gerard
- dekkersj
- Contacteer:
Je moet never ende nooit niet werken met niet geditherde 16 bit signalen. Ter info het plaatje wat er in de door mij gepubliceerde file te vinden is als ruisniveau:

No problemo dus en dit is echt the way to go. Opwekken als 32 of 24 bit en dan op het allerlaatste correct ditheren naar 16 bits. Ik kan het ook niet helpen...
De reden om die frequenties te kiezen was omdat deze zo uitkomen in de simulatie. Als je een frequentie kiest die niet op bin ligt (grootste gemene deler), dan krijg je smerige versmeringen als je niet het juiste window kiest. Dat heb ik in 1 keer omzeild door die frequenties zo te kiezen en de grootste gemene deler was dan 2205 Hz. Dat scheelt behoorlijk in rekentijd overigens.
Groet,
Jacco

No problemo dus en dit is echt the way to go. Opwekken als 32 of 24 bit en dan op het allerlaatste correct ditheren naar 16 bits. Ik kan het ook niet helpen...
De reden om die frequenties te kiezen was omdat deze zo uitkomen in de simulatie. Als je een frequentie kiest die niet op bin ligt (grootste gemene deler), dan krijg je smerige versmeringen als je niet het juiste window kiest. Dat heb ik in 1 keer omzeild door die frequenties zo te kiezen en de grootste gemene deler was dan 2205 Hz. Dat scheelt behoorlijk in rekentijd overigens.
Groet,
Jacco
1 minuut is prima. Wat ik nu van je aan het downloaden ben is 50Mb
.
Sander, dat inverteren is niks, ik zie een vreemd spectrum ontstaan in ARTA ook al komt er nu wel muziek uit. Heb het nu geprobeerd met reclocken van het kloksignaal uit de SAA7310, is ook niks. Ik denk dat reclocken van alle drie de ISR signalen 'the way to go' is.
Sander, dat inverteren is niks, ik zie een vreemd spectrum ontstaan in ARTA ook al komt er nu wel muziek uit. Heb het nu geprobeerd met reclocken van het kloksignaal uit de SAA7310, is ook niks. Ik denk dat reclocken van alle drie de ISR signalen 'the way to go' is.
- dekkersj
- Contacteer:
Dat duurt bij mij 5 seconden...jeroen_d schreef:1 minuut is prima. Wat ik nu van je aan het downloaden ben is 50Mb.
[...]
Enfin, morgen denk ik wel tijd te hebben voor die files. Ik moet nog wat andere signaaltjes maken ook dus dat is geen moeite. Die 0 dBFS wordt dan wel -0.3 dBFS om vastlopers te voorkomen.
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Contacteer:
Voor de liefhebber alvast wat dubbeltonen voor IMD:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... Hz7kHz.wav
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... 8020Hz.wav
En ook wat aanvullende zaken:
Witte ruis met een bandstopgedeelte. Het idee is dat bij een goed presterende cd speler er niets in het bandstopgedeelte mag terugvouwen:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... 0%20Hz.wav
Twee blokgolven van 44,1 Hz:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... eLab)).wav
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... actor).wav
De eerste blok is er een die in het tijddomein er mooi uitziet, geen slingering aan de bovenkant van de blok. De tweede blok is een mathematisch veel correctere blok met een "doorschot" of "ringeling" van 1.43 dB. Bij de kleine aantal cd spelers die ik tot nu toe heb gemeten komen beide blokken er nagenoeg identiek uit terwijl het signaal toch echt anders is...
Groet,
Jacco
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... Hz7kHz.wav
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... 8020Hz.wav
En ook wat aanvullende zaken:
Witte ruis met een bandstopgedeelte. Het idee is dat bij een goed presterende cd speler er niets in het bandstopgedeelte mag terugvouwen:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... 0%20Hz.wav
Twee blokgolven van 44,1 Hz:
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... eLab)).wav
http://amorgignitamorem.nl/Audio/Meetsi ... actor).wav
De eerste blok is er een die in het tijddomein er mooi uitziet, geen slingering aan de bovenkant van de blok. De tweede blok is een mathematisch veel correctere blok met een "doorschot" of "ringeling" van 1.43 dB. Bij de kleine aantal cd spelers die ik tot nu toe heb gemeten komen beide blokken er nagenoeg identiek uit terwijl het signaal toch echt anders is...
Groet,
Jacco
- SSassen
- Contacteer:
Gerard,
Zonder oversampling, dus zonder de SAA7220, vind ik de weergave overigens niet correct, kijk maar eens wat er gebeurt met een sinus van >2kHz of een blokgolf, dat lijkt allang niet meer op een echte sinus of blokgolf. Daarnaast vind ik 't stereobeeld erg krimpen zowel in hoogte als in breedte.
Ps. wel merk ik dat de besturing en VFTD display van de speler en de aansturing van 't loopwerk nogal wat storing geeft op de voedingsrails, wellicht heeft Jeroen hier ook last van?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik heb hiervoor al een oplossing gegeven in een voorgaande post, daarmee doet de SAA7220 bij mij geen bijdrage aan de ruis/rimpel of andere RF rotzooi in 't signaal meer. Sterker nog, de CD-speler laat op z'n uitgangen, maar ook op de diverse voedingsrails hetzelfde plaatje zien met een identieke ruis/rf hash zowel MET als ZONDER SAA7220 (voedingspinnen los van de voeding), dus ik vraag me af waar de schoen wringt? Heeft Jeroen wellicht een defecte SAA7220?Het lijkt erop dat het digitale filter op de een of andere manier veel rommel op de voeding de van de DAC teweegbrengt (de digitale voeding maar misschien ook wel de analoge voeding). Zijn deze voedingen schoon? Wat is de invloed van het digitale filter hierop (vooral ook de analoge voeding en de referentie spanningen pin 7-13 en 18-24)?
Zonder oversampling, dus zonder de SAA7220, vind ik de weergave overigens niet correct, kijk maar eens wat er gebeurt met een sinus van >2kHz of een blokgolf, dat lijkt allang niet meer op een echte sinus of blokgolf. Daarnaast vind ik 't stereobeeld erg krimpen zowel in hoogte als in breedte.
Ps. wel merk ik dat de besturing en VFTD display van de speler en de aansturing van 't loopwerk nogal wat storing geeft op de voedingsrails, wellicht heeft Jeroen hier ook last van?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Reclocken voor de DAC is zowieso de beste optie, omdat de TDA1541A geen eigen klok heeft en verder niet maalt over er vertraging optreedt in de datalijnen, zolang e.e.a. maar gelijk is voor iedere datalijn. BCK is hier het kloksignaal waarmee de DAC de DA conversie synchroniseert.
Reclocken kan je doen met een drietal 74HC74's, je kan namelijk geen niet-synchrone signalen door eenzelfde 74HC74 heen sturen, je latcht dan op de masterklok (11.29MHz) of de inverse daarvan, op de scope even kijken of alles netjes op tijd uitklokt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Dan gaat de DA conversie toch nog niet helemaal correct op tijd, doe d'r nog 'ns een halve periode bij? Jammer dat je geen twee probes hebt, anders was 't varkentje zo gewassen. Je moet overigens niet vergeten dat de diverse IC's ook een propagation delay hebben en 't dus best een periode kan duren voordat een IC het signaal op de uitgang zet, datasheets voor de SAA7310/SAA7220 geven dit soort info echter niet.Sander, dat inverteren is niks, ik zie een vreemd spectrum ontstaan in ARTA ook al komt er nu wel muziek uit. Heb het nu geprobeerd met reclocken van het kloksignaal uit de SAA7310, is ook niks. Ik denk dat reclocken van alle drie de ISR signalen 'the way to go' is.
Reclocken voor de DAC is zowieso de beste optie, omdat de TDA1541A geen eigen klok heeft en verder niet maalt over er vertraging optreedt in de datalijnen, zolang e.e.a. maar gelijk is voor iedere datalijn. BCK is hier het kloksignaal waarmee de DAC de DA conversie synchroniseert.
Reclocken kan je doen met een drietal 74HC74's, je kan namelijk geen niet-synchrone signalen door eenzelfde 74HC74 heen sturen, je latcht dan op de masterklok (11.29MHz) of de inverse daarvan, op de scope even kijken of alles netjes op tijd uitklokt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ja, weet ik ga ik doen.
Wat breedte en hoogte van het beeld betreft, dat ging er bij mij juist zwaar op vooruit. Om over de tonale correctheid nog maar niet eens te spreken... Dat was voor mij als liefhebber van klassiek nog wel de grootste eye opener met non-os. Dat een sinus voor hoge frequenties niet meer correct is, is natuurlijk logisch. Als je een sinus van 6 kHz mengt met 38,1kHz en dat op een scoop zet, ja dat ziet er niet goed uit. Maar dan hou je jezelf voor de gek. Dit is natuurlijk een van de redenen dat fabrikanten in de begintijd van CD niet met dergelijke spelers op de markt durfden te komen, omdat sinussen er niet goed meer uitzien als de hifi-bladen gaan meten.
Wellicht inderdaad een niet goed meer werkende SAA7220. We zullen straks de spelers gewoon eens naast elkaar beluisteren.
Wat breedte en hoogte van het beeld betreft, dat ging er bij mij juist zwaar op vooruit. Om over de tonale correctheid nog maar niet eens te spreken... Dat was voor mij als liefhebber van klassiek nog wel de grootste eye opener met non-os. Dat een sinus voor hoge frequenties niet meer correct is, is natuurlijk logisch. Als je een sinus van 6 kHz mengt met 38,1kHz en dat op een scoop zet, ja dat ziet er niet goed uit. Maar dan hou je jezelf voor de gek. Dit is natuurlijk een van de redenen dat fabrikanten in de begintijd van CD niet met dergelijke spelers op de markt durfden te komen, omdat sinussen er niet goed meer uitzien als de hifi-bladen gaan meten.
Wellicht inderdaad een niet goed meer werkende SAA7220. We zullen straks de spelers gewoon eens naast elkaar beluisteren.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 04 jan 2007, 0:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen et al,
Ik had nog even een blik op m'n werkbank beloofd, dus bij deze iig. 't schema voor de differentiële I/V omzetter etc. uitgevoerd met opamps, OPA134/2134 in dit geval (dus NIET de LT1360). Dit is puur een eerste opzet en werkt momenteel zo met twee stuks TDA1541A waarbij bij één van de TDA1541A's de datalijn is geinverteerd, zodoende worden bij deze DAC de analoge uitgangen ook geinverteerd.

Uiteraard is hiervan zonder veel moeite een filtersectie te maken, eenvoudig een tweetal condensatoren en twee weerstanden toevoegen rondom de derde opamp en ik heb al een tweede orde filter. Ik ga in eerste instantie eens een 2e orde Bessel proberen met een kantelpunt op circa 50kHz.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik had nog even een blik op m'n werkbank beloofd, dus bij deze iig. 't schema voor de differentiële I/V omzetter etc. uitgevoerd met opamps, OPA134/2134 in dit geval (dus NIET de LT1360). Dit is puur een eerste opzet en werkt momenteel zo met twee stuks TDA1541A waarbij bij één van de TDA1541A's de datalijn is geinverteerd, zodoende worden bij deze DAC de analoge uitgangen ook geinverteerd.

Uiteraard is hiervan zonder veel moeite een filtersectie te maken, eenvoudig een tweetal condensatoren en twee weerstanden toevoegen rondom de derde opamp en ik heb al een tweede orde filter. Ik ga in eerste instantie eens een 2e orde Bessel proberen met een kantelpunt op circa 50kHz.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met een gewone sinus vanaf >2kHz gaat 't al fout zonder oversampling, neem de proef op de som maar, dan zie je gauw genoeg wat er gebeurt, het lijkt meer op een getrapte sinus met wel zeer grote stappen, logisch, want de bemonsteringsfrequentie is natuurlijk erg laag zonder oversampling. D'r zitten slechts ~22 samples in een 2kHz sinus (44.1/2). Met 4x Fs zijn dat er vier keer zoveel, dwz. ~90 samples.Als je een sinus van 6 kHz mengt met 38,1kHz en dat op een scoop zet, ja dat ziet er niet goed uit.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De informatiedichtheid verandert niet Sander.
Bij 6 kHz zie ik gewoon een paal staan bij 6kHz en 38,1 kHz op de spectrum analyser van ARTA. Niks mis mee lijkt me. Dit is gewoon wat de analoge ingang van de geluidskaart ziet, waarvan ik de analoge ingang zelf laat samplen op 96kHz bij 24-bit. Zet er bij jou een brickwall filter achter als je weer mooie sinussen wilt zien
.
Bij 6 kHz zie ik gewoon een paal staan bij 6kHz en 38,1 kHz op de spectrum analyser van ARTA. Niks mis mee lijkt me. Dit is gewoon wat de analoge ingang van de geluidskaart ziet, waarvan ik de analoge ingang zelf laat samplen op 96kHz bij 24-bit. Zet er bij jou een brickwall filter achter als je weer mooie sinussen wilt zien
- dekkersj
- Contacteer:
Het enige dat je gedaan hebt is een slecht functionerend digitaal filter weggelaten. Het is modieus stemmingmakerij om het toe te schrijven aan non-os. Je trekt conclusies waarvan je hoopt dat ze waar zijn.jeroen_d schreef:[...]Dat was voor mij als liefhebber van klassiek nog wel de grootste eye opener met non-os. [...]
Groet,
Jacco
Zal vanavond ff ernaar kijkenjeroen_d schreef:pjotr, die signalen die dat programma genereert zijn rare wav files, ze kunnen niet worden afgespeeld door media player en mijn brander herkent ze ook niet.
Dacht trouwens dat alles wat door de Windoosmixer als wav gaat met afspelen, je ook kunt saven met de Windoosrecorder.