Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
De metingen geven geen uitsluitsel of je nu wel of geen absorptie moet toevoegen.
Denk je dat werkelijk?
Als er geen storingen zijn (dus geen staande golf, geen backwave, geen snelheidsvertragend (lees volumevergrotend) effect, enz... dan ga je met de demping uitsluitend nog een persoonlijke afstelling doen om een objectief negatiever resultaat te bekomen.
Dat is zoals opzettelijk vervorming aan een Class-D versterker toevoegen om hem naar transistoren of buizen te laten klinken! ... en laat dat nu net niet mijn bedoeling zijn!

Maar we gaan het vanzelf merken.
jeroen_d schreef:
Ed nu nog een dipoolbas erbij :twisted: .
ach nee jeroen,

met mijn nieuwe kast heb ik toch alle voordelen van de open baffle, maar dan wel met hoge dynamiek, beter controleerbaar en niet richtingsgevoelig :twisted: :twisted:

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik heb vandaag nog een mooi feature ontdekt in Clio.

Het systeem kan een verschilcurve maken uit een gemeten curve en een referentiecurve.

Als referentiecurve neem ik de Scan Speak 15M4531 in de IEC Baffle en als gemeten curve de meting van dezelfde unit in de rechthoekige kast, in de Concave zonder demping en in de concave met demping.

Het resultaat is natuurlijk hetzelfde als de voorgaande grafieken, maar het is een andere manier van analyseren.
Bij deze weergave is nu wel een duidelijker zichtbaar dat de spaarzaam gedempte Concave nauwer aansluit aan de IEC Baffle als de ongedempte Concave.

Alleen in het hoog gaat de curve een andere richting uit, maar dat is heel normaal aangezien we een volledig verschillend afstraalgedrag hebben tussen de Concave frontplaat en de IEC Baffle.

Ed.
Bijlagen
15M4531 difference curve IEC Baffle vs 3 l box.jpg
15M4531 difference curve IEC Baffle vs Concave.jpg
15M4531 difference curve IEC Baffle vs Concave dampened.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
jeroen_d schreef:
De metingen geven geen uitsluitsel of je nu wel of geen absorptie moet toevoegen.
Denk je dat werkelijk?
Als er geen storingen zijn (dus geen staande golf, geen backwave, geen snelheidsvertragend (lees volumevergrotend) effect, enz... dan ga je met de demping uitsluitend nog een persoonlijke afstelling doen om een objectief negatiever resultaat te bekomen.
Dat is zoals opzettelijk vervorming aan een Class-D versterker toevoegen om hem naar transistoren of buizen te laten klinken! ... en laat dat nu net niet mijn bedoeling zijn!

Maar we gaan het vanzelf merken.
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat je meettechnisch geen verslechtering ziet met de absorptie. Ik verwacht die gehoormatig wel...
jeroen_d schreef:
Ed nu nog een dipoolbas erbij :twisted: .
ach nee jeroen,

met mijn nieuwe kast heb ik toch alle voordelen van de open baffle, maar dan wel met hoge dynamiek, beter controleerbaar en niet richtingsgevoelig :twisted: :twisted:

Ed.
Ik weet niet hoe serieus je hier bent, maar in een goede luisterruimte (niet zo'n rare als in Breda) kan een monopool voor mij nooit meer de vergelijking aan met dipoolbas. Het blijft versmeerd en ondoorzichtig. De druk die je bij monopool voelt ervaar ik als onnatuurlijk en komt niet overeen met de concertzaal. De dipoolbas benadert de illusie van de concertzaal veel beter (let wel het blijft altijd illusie dat beseffen we allemaal wel denk ik).

Maar goed, los daarvan denk ik dat jij nu binnen het concept van monopool werkelijk aan een absoluut topsysteem bezig bent!!! Je laatste metingen suggereren trouwens dat je toch wat demping toe moet voegen. Probeer het nog eens zonder de pritex want ik vind dat spul niet klinken. Hopelijk doet de behuizing het zonder pritex net zo goed.
marc.heijligers

Bericht door marc.heijligers »

asterduc schreef:
ook op de watervalcurve is weinig verschil te merken tussen de IEC baffle opstelling, de Concave zonder demping en de Concave met demping.
Geweldig mooi werk, leerzame metingen!

Ik vraag me 3 dingen af:

- Ik zie bij de zeg 2500Hz een langere uitslingertijd in de waterval, en vrij breed verspreid. Zou dat niet komen van de achterwand, grofweg 15cm achter de mid? Dat kan je makkelijk uitsluiten door het hele compartiment eens vol met wol te stoppen, en nog eens te meten en te vergelijken.

- Waar komt die uitslinger in de waterval bij de 6kHz vandaan? Dat zou iets met 5.7cm moeten zijn, of een paneel resonantie?

- Waarom vergelijk je ook niet met een 3 liter kast vol met wol (i.p.v. leeg), of beter nog vol met steenwol of glaswol?

Marc
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat je meettechnisch geen verslechtering ziet met de absorptie. Ik verwacht die gehoormatig wel....
Ik heb onlangs nog wat vervelende paneel resonanties uit mijn eigen ding gehaald, en nu de kast vol met absorptie gestopt. Je wil niet weten wat voor een verbetering dat gaf!
jeroen_d schreef:
Ik weet niet hoe serieus je hier bent, maar in een goede luisterruimte (niet zo'n rare als in Breda) kan een monopool voor mij nooit meer de vergelijking aan met dipoolbas. Het blijft versmeerd en ondoorzichtig. De druk die je bij monopool voelt ervaar ik als onnatuurlijk en komt niet overeen met de concertzaal.
Je kan je huiskamer moeilijk vergelijken met een concertzaal. Een geplukte contrabas bouwt in mijn huiskamer een compleet andere beleving van druk op dan in de concertzaal.

Mijn Sennheiser HD650 is een dipool hoofdtelefoon. Ik vind de basweergave erg veel lijken op die van goede monopool speakers, en meer dan op dipool speakers die ik gehoord heb. Deze hoofdtelefoon heeft geen last van kastkleuring en kamerinvloeden (niet dat ik wil beweren dat het daarom per definitie een betere referentie is, maar het is er net zo goed een).

Een dipool bas klinkt "luchtiger", maar ik heb zo mijn twijfels of dat per definitie "natuurgetrouwer" is. Dat is op wetenschappelijke basis, persoonlijk en qua voorkeur vind ik een dipool een erg plezierig karakter hebben.

M.a.w., ik denk niet dat je kan zeggen dat het per definitie "beter" is, maar ik zou het ook vreemd vinden om het van tevoren uit te sluiten. Ik zou het een gemiste kans vinden om in dit stadium soortgelijke experimenten voor de baskast aan je voorbij te laten gaan. Voor een baskast lijkt me het concept van Lumenwhite een aardige, maar dan wel met demping. Ik snap de aversie tegen demping niet...

Marc
Bijlagen
Lumenwhite uit Stereoplay van 11/06
Lumenwhite uit Stereoplay van 11/06
marc.heijligers

In gemonteerde vorm
Bijlagen
highend2005_lumen_white_klein.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

marc.heijligers schreef:
Ik snap de aversie tegen demping niet... Marc
Op basis van subjectieve ervaring, net als dat heel veel mensen zweren bij de ene of de andere weerstand als IV-omzetter...dat laatste snap ik nu weer niet. Waarom wel heel veel belang hechten aan het type elektronica component en dan tegelijkertijd denken dat verschillende dempingsmaterialen geen invloed hebben? Ik vind dat niet consequent.

Wat die hoofdtelefoon betreft, hoe kan je dat nu vergelijken met een dipool in een luisterruimte? Ik vind het logisch dat een hoofdtelefoon, die direct druk op je oren legt, meer klinkt als een monopool. Of die hoofdtelefoon nu open is of niet. Afstraalgedrag is niet aan de orde met iets dat direct op je oren staat. Dat 'luchtige' wat je noemt van dipoolbas, dat is nu precies wat ik ook in de concertzaal ervaar.

Maar goed, dit dreigt off-topic te gaan...

Ben het wel helemaal met je eens dat Ed, na al deze moeite, niet te luchtig over de basbehuizing moet doen.
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Op basis van subjectieve ervaring, net als dat heel veel mensen zweren bij de ene of de andere weerstand als IV-omzetter...dat laatste snap ik nu weer niet.
Heel simpel. Met de bestaande kennis van toen was er niets beters wat we konden maken. De huidige IV-omzetters die nu gemaakt worden door dezelfde ontwerpers zien er compleet anders uit.

Ik blijf van mening dat je je filter ontwerp moet afstemmen op de gebruikte demping, en dat je dan een prima levendig systeem kan krijgen, met een minimum aan resonanties.
jeroen_d schreef:
Wat die hoofdtelefoon betreft, hoe kan je dat nu vergelijken met een dipool in een luisterruimte? Ik vind het logisch dat een hoofdtelefoon, die direct druk op je oren legt, meer klinkt als een monopool.
Logisch? Er is hier totaal geen sprake van "monopool" of "dipool". Het enige wat ik zeg is dat de gebuikte hoofdtelefoon speaker geen "kast kleuring" kent omdat er geen "kast" omheen zit (da's wat je ook met een dipool speaker probeert te bereiken), maar niet dat vervelende off-axis gedrag van een dipool kent (in dat opzich is het ook niet vergelijkbaar met een monopool, want i.t.t. een speaker heb je bij een hoofdtelefoon amper off-axis gedrag).
jeroen_d schreef:
Of die hoofdtelefoon nu open is of niet. Afstraalgedrag is niet aan de orde met iets dat direct op je oren staat.
Deze hoofd telefoon speakers zijn juist een stuk van de oren vandaan gehouden, maar da's een ander verhaal over oorschelp e.d..
jeroen_d schreef:
Dat 'luchtige' wat je noemt van dipoolbas, dat is nu precies wat ik ook in de concertzaal ervaar.
Dat kan je met een goede monopool redelijk goed benaderen. In de meeste monopolen is de bas simpelweg vaak veel te hard afgesteld. Ik vind een dipool bas altijd wat "los staan van de rest", ik mis homogeniteit. Maar het ongekleurde opene spreekt me wel aan. Maar volgens mij moet het te combineren zijn...

Als je het echt goed wil doen, dan zal je moeten concluderen dat zowel een monopool als dipool hun beperkingen hebben, en zal je een temporeel filter (lees digitaal filter) moeten gebruiken om de impulse response te filteren, anders krijg je het nooit goed. Ik heb een geval gehoord waar op een speaker (bereik globaal 200-5000Hz) een grote buis voorgeplakt werd (gemeten pieken en dalen van meer dan 20dB!!), dat klonk nergens naar, en met een digitaal filter die de reflecties van de buis compenseerde klonk het simpelweg ERG goed (gemeten karakteristiek recht binnen 0.1dB!!!). Daar kan je met kasten, demping, open. dicht etc. etc. niet tegenop. Maar dat vereist een compleet andere manier van ontwerpen. Daar is geen standaard electronica voor te krijgen (m.u.v. de dure TaCT versterkers, die dit concept enigzins benaderen; daarvan zegen ze ook dat de bas "dun en airy" klinkt), dus moeilijk binnen het bereik van de hobbyist.

Maar misschien een volgend project...

Marc
Laatst gewijzigd door marc.heijligers op di 02 jan 2007, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gydotron
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door Gydotron »

Dat een behuizing belang heeft zal zeker en dat wordt ook niet in twijfel getrokken maar er zijn zeker meerdere wegen naar Rome. Een daarvan is dempingsmateriaal gebruiken. Er zijn nog andere manieren.

Ik herinner me dat destijds BNS een systeem heeft gebouwd waar verschillende platen in de speaker waren opgehangen, deze platen zetten het geluid om in beweging. Ik heb deze speaker nog beluisterd en hij klonk erg mooi met een heel zuiver laag. Ik meen dat deze speaker ontworpen was door Frans Van Hauwaert, een Belgische ontwerper.

Wat zeker aangetoond is dat de interne kastvorm belang heeft indien die niet gedempt wordt. Stel dat er nu exact dezelfde buitenvorm wordt gemaakt als de Concave, maar intern een gewone rechthoekige kastvorm die geoptimaliseerd is met dempimgsmateriaal. In hoe verre verschillen de metingen dan. Als het subjectief toch een verschil zou opgeven moet die mijn inziens te meten zijn ook.

MVG Gydotron
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Bedankt voor de complimenten, tips en opmerkingen.
jeroen_d schreef:
Ik weet niet hoe serieus je hier bent, maar in een goede luisterruimte (niet zo'n rare als in Breda) kan een monopool voor mij nooit meer de vergelijking aan met dipoolbas. Het blijft versmeerd en ondoorzichtig. De druk die je bij monopool voelt ervaar ik als onnatuurlijk en komt niet overeen met de concertzaal. De dipoolbas benadert de illusie van de concertzaal veel beter.
Jeroen,
het was eerder plagend bedoeld, maar tegelijkertijd klopt de theorie wel.
Hoedanook, je mag niet vergeten dat een groot deel van moderne muziek niet bedoeld is om te worden weergegeven alsof je in een orkestzaal bent.
Als ik naar mijn favoriete muziek luister of naar een film kijk dan wil ik die genieten met een bepaalde druk. Een dipool geeft een contrabas zeer mooi weer, daar kan ik volledig mee leven dat weet je, maar een geslapte electrische bas die geeft mij op een dipool geen kick.
jeroen_d schreef:
Probeer het nog eens zonder de pritex want ik vind dat spul niet klinken. Hopelijk doet de behuizing het zonder pritex net zo goed.
Die test heb ik ook gedaan en in Clio gesaved. Er was een klein verschil te zien tussen de wol en de Pritex, maar die verschillen zijn allemaal slechts miniem in vergelijking tot de verschillen in een gewone kast.
Ik heb gisteren een curve geplaatst waar alle mogelijke dempingsmaterialen zijn toegepast. Pritex gaf een verschil in de curve vanaf 6khz.
marc.heijligers schreef:
Ik zie bij de zeg 2500Hz een langere uitslingertijd in de waterval, en vrij breed verspreid. Zou dat niet komen van de achterwand, grofweg 15cm achter de mid? Dat kan je makkelijk uitsluiten door het hele compartiment eens vol met wol te stoppen, en nog eens te meten en te vergelijken.
Marc,
- dat is een goede opmerking. De uitslingertijd is inderdaad een paar tienden msec langer, maar daar maak ik mij niet veel zorgen om. Vergeet niet dat hier een vergelijking gemaakt wordt met een IEC klankbord. Dat de Concave dan 5% langer uitslingert denk ik dat we voor lief moeten nemen.
marc.heijligers schreef:
Waar komt die uitslinger in de waterval bij de 6kHz vandaan? Dat zou iets met 5.7cm moeten zijn, of een paneel resonantie?
In de open baffle gaat ie net op dat punt ook bewegen, zij het wel naar boven toe. Na filtering zitten we daar -40 db, dus dat zal niet veel problemen geven denk ik.
marc.heijligers schreef:
Waarom vergelijk je ook niet met een 3 liter kast vol met wol (i.p.v. leeg), of beter nog vol met steenwol of glaswol?
Ik ben vertrokken vanuit het idee om een kast te maken die zonder demping zo weinig mogelijk storingen geeft. Dat was de opzet. Vandaar dat ik mij die tijd zuiver op de lege kast heb toegespitst. Ik heb de kast ook met demping gemeten maar kan nergens een file terugvinden met die data. Als ik er interesse in had zou ik de meting terug kunnen overdoen, maar daar heb ik nu geen echte boodschap aan, toch niet voor het middengebied. Daar ben ik in het huidige ontwerp op mijn eindpunt gekomen.
marc.heijligers schreef:
Ik zou het een gemiste kans vinden om in dit stadium soortgelijke experimenten voor de baskast aan je voorbij te laten gaan. Voor een baskast lijkt me het concept van Lumenwhite een aardige, maar dan wel met demping. Ik snap de aversie tegen demping niet...
Over de bas van de huidige Kwadrant ben ik zelf zeer tevreden. Die ga ik voor de Concave zo overnemen.

- Voor het gesloten basgedeelte ga ik veel belang hechten aan de resonantie van de wanden, dus extra bracings om een solidere kast te bekomen. Wat de demping in dit gedeelte betreft daar ben ik nog niet uit.

- Voor het basgedeelte met passief membraan zal dan meer gelet worden op een gunstige luchtstroming en staande golven omdat die kastinhoud ook groter is en daardoor de golflengte tussen de wanden langer.
Hier zal net zoals in de middentoon behuizing, gepoogd worden om weinig absorbtie te gebruiken.

Groeten,
Ed.
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

Zo, haal die frezen maar uit 't vet.

Nu nog zien hoe we dit naar de frees kunnen sturen. Moet niet zo moelijk zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op za 03 feb 2007, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
marc.heijligers

asterduc schreef:
dat is een goede opmerking. De uitslingertijd is inderdaad een paar tienden msec langer, maar daar maak ik mij niet veel zorgen om.
Uberhaupt zonde om je zorgen te maken over speakers! :D

Heb je de kast van boven en onder gesloten bij je metingen? Je hebt dan ook reflecties van onder en bovenplaat.
asterduc schreef:
In de open baffle gaat ie net op dat punt ook bewegen, zij het wel naar boven toe. Na filtering zitten we daar -40 db, dus dat zal niet veel problemen geven denk ik.
Mijn ervaring is dat hoorbare resonanties nog veel dieper zitten! Onze oren integreren over de tijd heen, dus we tellen die energie op! Ik meet zelf minstens 50dB diep, dan zie je dat resonanties tot in de tientallen of honderden millisecondes doorlopen. Dat zie je in de meeste metingen niet terug.

Verder kan je bepaalde resonanties niet terug vinden in metingen, omdat je niet weet waar je naar moet kijken. Toen ik een paar weken geleden met onze prutsels in de dode kamer stond, deden we een sweep, en ik hoorde de metalen grillen van de units nog een dikke seconde nagonzen. Denk je dat je die direkt terug kan vinden in de metingen? Helaas, no way! Wat putty op de grillen, en het geluid was weg. Maar dat je nu een duidelijk punt in de diagrammen kon zien... Je ziet wel wat verschillen, en omdat ik uit mijn accelerator metingen de grillen heb gemeten, weet ik waar het zit (+/- 400Hz). Maar dat het een overduidelijk verschil in de metingen is... Wel heeeeeel erg hoorbaar.
asterduc schreef:
Ik ben vertrokken vanuit het idee om een kast te maken die zonder demping zo weinig mogelijk storingen geeft. Dat was de opzet. Vandaar dat ik mij die tijd zuiver op de lege kast heb toegespitst. Ik heb de kast ook met demping gemeten maar kan nergens een file terugvinden met die data. Als ik er interesse in had zou ik de meting terug kunnen overdoen, maar daar heb ik nu geen echte boodschap aan, toch niet voor het middengebied. Daar ben ik in het huidige ontwerp op mijn eindpunt gekomen.
Jammer! Want ik denk dat daar de crux zit! Nu weet je nooit of je het kind met het badwater hebt weg gegooid. Een these is pas geldig als je ook de anti-these hebt getest! Anders heb je een correlatie bewezen, en geen oorzaak-gevolg.

Desalnietemin, soms moet je ook pragmatisch zijn, maar het is zo zonde vanwege je gedegen aanpak om dit te laten liggen.
asterduc schreef:
Voor het gesloten basgedeelte ga ik veel belang hechten aan de resonantie van de wanden, dus extra bracings om een solidere kast te bekomen. Wat de demping in dit gedeelte betreft daar ben ik nog niet uit.
Uit een aantal metingen en experimenten kom ik ook terug op het overmatig gebruik van braces. Je verlegt er resonanties mee, en soms naar een punt waar ze onwenselijk zijn. Laten we zeggen dat de woofer ondersteuning exit is, en zelfs de hele brace die daar zat weg gezaagd is. Wat een kreng is dat geweest! Op intuitie erin gestoken, maar dan zie je maar weer hoe makkelijk het is om jezelf voor de gek te houden. Afijn, al-metend leert men.

Succes met de rest, ik volg je met grote interesse op de voet! Het is erg leuk en motiverend! Ik probeer er alleen nog meer info uit te krijgen.

Marc
Bijlagen
NotPutty.jpg
marc.heijligers

Met putty.
Bijlagen
Putty.jpg
JD

Bericht door JD »

Ed, ik ben erg onder de indruk geraakt van dit project !
Nu ook nog eens bevestigt met de meest recente meetresultaten. Super!
Ik ben er het afgelopen jaar ook weer achter gekomen dat metingen veel kunnen bijdragen in een goed resultaat, zij het op een ander technisch gebied :wink:
Ik volg het topic een paar keer per week nadat je bij mij geweest bent.

Ga zo door, respect !

groeten,
Jeroen uit Lochem
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

asterduc schreef:
Volgens mij heb je die file van die gedempte gesloten box nog, staat een plaatje in het draadje ergens aan het begin van de experimenten met de bol/hoorn.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

marc.heijligers schreef:
asterduc schreef:
Voor het gesloten basgedeelte ga ik veel belang hechten aan de resonantie van de wanden, dus extra bracings om een solidere kast te bekomen. Wat de demping in dit gedeelte betreft daar ben ik nog niet uit.
Uit een aantal metingen en experimenten kom ik ook terug op het overmatig gebruik van braces. Je verlegt er resonanties mee, en soms naar een punt waar ze onwenselijk zijn. Laten we zeggen dat de woofer ondersteuning exit is, en zelfs de hele brace die daar zat weg gezaagd is. Wat een kreng is dat geweest! Op intuitie erin gestoken, maar dan zie je maar weer hoe makkelijk het is om jezelf voor de gek te houden. Afijn, al-metend leert men.
Ondanks je slechte ervaring is er weinig reden om bang te worden voor bracings, Marc. Door de horizontale ligging van je wooferondersteuning 'wapperde' die plank als het ware als een springplank heen en weer. Feitelijk gedroeg hij zich dus als de arm van een stemvork, waarbij de wanden van je kast als klankbord fungeerden. Met een andere constructie was dat goed op te lossen, maar verwijderen is ook een manier. O:)

Anyhoe, zolang je zorgt voor starre verbindingsvormen en voldoende stevige, trillingsvrije verankeringspunten (een te ondersteunen driver mag je daar niet in meerekenen), zal extra bracing niet snel problemen opleveren.
marc.heijligers

Marp schreef:
Ondanks je slechte ervaring is er weinig reden om bang te worden voor bracings, Marc. Door de horizontale ligging van je wooferondersteuning 'wapperde' die plank als het ware als een springplank heen en weer. Feitelijk gedroeg hij zich dus als de arm van een stemvork, waarbij de wanden van je kast als klankbord fungeerden. Met een andere constructie was dat goed op te lossen, maar verwijderen is ook een manier. O:)

Anyhoe, zolang je zorgt voor starre verbindingsvormen en voldoende stevige, trillingsvrije verankeringspunten (een te ondersteunen driver mag je daar niet in meerekenen), zal extra bracing niet snel problemen opleveren.
Ook losgemaakt van de woofer was er sprake van een vette resonantie. Een te stijve verbinding zet de kast onder druk, en maakt van je kast panelen een makkelijk resonerend geheel. Het zou me niet verbazen dat veel losse balken, aselect verdeeld over de kast resonanties over een breder frequentie spectrum verdelen dan planken die de kast rondom ondersteunen. Of je moet zoveel braces aanbrengen, dat de resonanties van de kleine subkasten die ontstaan boven het werkingsgebied van je unit komen.

Met een accelerometer zijn dit soort dingen eenvoudig meetbaar.

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

jeroen_d schreef:
Volgens mij heb je die file van die gedempte gesloten box nog, staat een plaatje in het draadje ergens aan het begin van de experimenten met de bol/hoorn.
Geloof ik ook, maar hij staat niet in Clio.
Vermoedelijk heb ik er toen een printscreen van gemaakt.
marc.heijligers schreef:

Heb je de kast van boven en onder gesloten bij je metingen? Je hebt dan ook reflecties van onder en bovenplaat.
uiteraard. De open versie was uitsluitend voor de fotos.

Groeten,
Ed.
marc.heijligers

jeroen_d schreef:
Hiero:
viewtopic.php?p=54661#54661

Marc
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

marc.heijligers schreef:
jeroen_d schreef:
Hiero:
viewtopic.php?p=54661#54661
Marc
nee, dat was de vierkante kast van 5.3 liter netto inhoud waar daarna de sphere hoorn is opgeplaatst.
Maar het resultaat is wel vergelijkbaar, zij het dat de stoorfrekwenties op andere plaatsen liggen.

Ed.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De Medite platen zijn binnen.
Die halen we zaterdag op.

De freessnelheid gaat kunnen opgevoerd worden. Meer info hier.
viewtopic.php?t=2708&start=45

1. Het centergat aan de achterzijde wordt nog wat naar voren gebracht

2. Ik heb nog over de bracings in het baskamergedeelte van de middentoonschijf zitten nadenken. Daarbij denk ik dat het beter is om de volledige hoogte (15cm) van het middendeel te voorzien van een midden bracing. Dat zou de stabiliteit van het gehele deel ten goede moeten komen.

De schijven zouden er dan allemaal zo uit zien.
Bijlagen
Middentoner freesvorm.jpg
Middentoner freesvorm.jpg (12.21 KiB) 6006 keer bekeken
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De freesmachine loopt en de middentoonbehuizing is bijna klaar.

Volgende stap is de gesloten baskamer die net onder de middentoner komt.
Een deel van deze baskamer zit reeds in het middentoner gedeelte.
Achter de basspeaker gaan we een middensteun plaatsen waaraan op sommige punten een bracing is geplaatst.

De middensteun is ontstaan uit nood om voldoende luchtbeweging naar achter te krijgen.
Dwarse bracings verkleinen het doorstroomvolume te veel.
De woofer heeft een afstraalvolume van 225 cm². Daarom had ik graag minstens 330 cm² gehad aan luchtstroomopening.
Met een Matrix van dwarse bracings lukt dit niet.

De middensteun maakt het wel mogelijk om de zijwanden met elkaar te verbinden zonder het dluchtstroomoppervlak naar achteren te teveel te verminderen.

Hierbij het eerste idee om dit te verwezenlijken.
Ik zou beurtelings één van de drie schijven willen gebruiken, beginnende met die zonder bracing.
11 Schijven zijn voor dit kompartiment nodig.

Ed.
Bijlagen
Freesvormen Concave nieuw 2.jpg
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

asterduc schreef:
De Medite platen zijn binnen.
Die halen we zaterdag op.
We hebben de Medite plaat opgehaald, gezaagd en gefreesd.

Je merkt dat dit een kwaliteitsplaat is.
Het oppervlak is zeer gaaf en de kopse kant egaal en fijn.

Teleurstelling: het soortelijk gewicht.
De plaat is 20% lichter tegenover de zware plaat die RJ van Woodtex had meegebracht.
2,5% komt door het verschil in dikte.

Nu is massa wel belangrijk bij een geluidskast, maar in de Concave is hoofdzakelijk de resonantie en dus buigsterkte van de zijwangen van belang.

Die hebben we getest door de schijven op hun kant te zetten en er een gewicht aan te hangen (zie foto).
De Medite, ondanks het lagere gewicht, was het minst buigzaam. Verschil zat in de grootorde van 5%.

Ook bij de kloptest, een eenvoudige akoustische test waarbij de plaat zachtjes tussen de vingertoppen wordt gehangen en met de andere hand wordt aangeklopt, gaat mijn voorkeur uit naar de Medite plaat.
Die klinkt korter, levendiger en hoger in frekwentie.

Ik vermoed dat bij de Medite een zuiverdere houtvezel wordt gebruikt met minder bindmiddel in vergelijking met de zwaardere MDF plaat.

Ed.
Bijlagen
MDF buigsterkte.jpg
robbiedobbie

Bericht door robbiedobbie »

asterduc schreef:
Hierbij het eerste idee om dit te verwezenlijken.
Ik zou beurtelings één van de drie schijven willen gebruiken, beginnende met die zonder bracing.
11 Schijven zijn voor dit kompartiment nodig.

Ed.
we moeten wel nog het volume van de elf schijven bepalen om te weten of 11 schijven wel voldoende is. Ze zouden bij elkaar (samen met de volume achter de midsectie) een volume moeten hebben van 18L.

kan ik binnenkort wel 's in sketchup zien.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Alternatieve middensteun.

Op de linkse tekening loopt de middensteun door tot achteraan de kast waardoor ze iets meer stabiliteit geeft.

Op de rechtse tekening loopt de middensteun van de voorste tot de achterste bracing. Daardoor is er iets meer kastvolume.
Bijlagen
Baskast middenbracing1.jpg
Baskast middenbracing2.jpg
Baskast middenbracing3.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”