Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Moet op pin 16-17 altijd 176 kHz staan ongeacht de sampling rate? Ik neem aan van wel, heb immers de 470pF ook niet hoeven veranderen...
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
[...]Binnenkort maar eens 1:1 vergelijken als ik bij je op bezoek ben. [...]
Eigenlijk zou je een manier moeten vinden om het blind te doen. Anders kun je niet zo veel zinnigs zeggen. Misschien met een schakelaartje en dan de test met zijn tweeen doen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gelukkig zijn de verschillen dusdanig groot dat ik daar tot nu toe geen behoefte aan heb gehad. Trouwens, Gerard heeft een mooie voorversterker die tot op de tienden dB's is in te stellen. We gaan vast binnenkort weer eens testen. Wel is een nadeel dat we tot nu toe alleen complete spelers A/B hebben vergeleken, niet IV-omzetters onderling op dezelfde spelers.

Ik heb nog niet de klok/4 naar BCK en de DEM-reclocking gedaan, maar nu wel het digitale filter van de voeding afgehaald en de Tentklok rechtstreeks op de SAA7310 decoder aangesloten. Verbazingwekkend gewoon.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Gelukkig zijn de verschillen dusdanig groot dat ik daar tot nu toe geen behoefte aan heb gehad. Trouwens, Gerard heeft een mooie voorversterker die tot op de tienden dB's is in te stellen. We gaan vast binnenkort weer eens testen. Wel is een nadeel dat we tot nu toe alleen complete spelers A/B hebben vergeleken, niet IV-omzetters onderling op dezelfde spelers.
Jeroen

Mooi werk. Je bent er nu helemaal los op. Als je meerdere spelers of iv-omzetters wilt vergelijken, laat maar weten.

Uit de laatste posts wordt niet zo duidelijk hoe de nieuwe discrete iv-omzetter presteerd t.o.v. jou versie 1. Het lijkt erop dat je veel meer winst geboekt hebt met het omzeilen van de digitale interpolator/filter. Kun je dit een beetje toelichten.

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

Net voor kerst heb ik nog wat zitten stoeiien met de "simpele" opamp iv-omzetter die ik gebruik. Door i.p.v. de transistor een cfp te gebruiken (zie figuur) vermindert de vervorming heel aanzienlijk: ongeveer 30 dB!!! t.o.v. de 1-transistor versie.

Dit was veelbelovend, ook omdat de instellingen niet heel kritisch waren, veel minder dan met een enkele transistor. Na bouwen van de schakeling was deze stabiel, en de vervorming was niet (betrouwbaar) te meten. Voor 1 Vpp is de gesimuleerde vervorming minder dan -130 dB.

Vervolgens heb ik de schakeling in viervoud opgebouwd (voor een gebalanceerde DAC: 4x PCM1702). De +6V voeding komst van een Jung regelaar en is schoon en stabiel. Bij aansluiten op de DAC's treedt echter hevige oscillatie op. Het blijkt de dat aansluitdraden op de ingang al tot instabiliteit leiden.

Wie heeft er suggesties om dit aan te pakken?

Groeten,

Gerard
Bijlagen
IV6.jpg
IV6.jpg (24.35 KiB) 2330 keer bekeken
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

GerardJ schreef:
jeroen_d schreef:
Gelukkig zijn de verschillen dusdanig groot dat ik daar tot nu toe geen behoefte aan heb gehad. Trouwens, Gerard heeft een mooie voorversterker die tot op de tienden dB's is in te stellen. We gaan vast binnenkort weer eens testen. Wel is een nadeel dat we tot nu toe alleen complete spelers A/B hebben vergeleken, niet IV-omzetters onderling op dezelfde spelers.
Jeroen

Mooi werk. Je bent er nu helemaal los op. Als je meerdere spelers of iv-omzetters wilt vergelijken, laat maar weten.

Uit de laatste posts wordt niet zo duidelijk hoe de nieuwe discrete iv-omzetter presteerd t.o.v. jou versie 1. Het lijkt erop dat je veel meer winst geboekt hebt met het omzeilen van de digitale interpolator/filter. Kun je dit een beetje toelichten.

Groeten,

Gerard
Klopt dat het nog niet duidelijk is. Wat er gebeurde is, dat ik met de nieuwe iv-omzetter vrij snel ontevreden werd over het geluid. Ik hoorde allerlei rotzooi die ik eerst niet hoorde. Dit zou verhoogde transparantie kunnen zijn, maar ook kunnen komen doordat de nieuwe iv-omzetter uiteindelijk toch niet zo goed kan omgaan met de troep veroorzaakt door het digitale filter. Met de opamp iv-omzetter leidt dat tot minder transparantie, versmeerd geluid. Met de open loop was het mooi, zoals we beiden hebben gehoord. Met de nieuwe iv-omzetter was de eerste indruk goed, met soft hoog (vandaar die opmerking over vinyl). Maar de low level rotzooi werd erg duidelijk hoorbaar.

Dus toen ben ik begonnen met dat laatste aan te pakken en een nieuwe wereld ging voor me open. Had die verhalen op het internet gelezen over nonos en dat eigenlijk niet serieus genomen. Totdat ik het zelf probeerde. Ook gelezen dat sommige mensen luistermoe worden, zogenaamd van de spiegelfrequenties boven 22 kHz. Begrijp ik niets van, nog nooit zo'n relaxed geluid uit een CD-speler gehoord.

Die low level rotzooi is nu mooi verdwenen. Bijkomend effect is natuurlijk dat de iv-omzetter nu veel minder hoogfrequent krijgt te verwerken. Maar toch mis ik nog de kracht in het geluid die er met de open loop meer in zat. Ik moet dus nog wat experimenteren.

Maar eerst wil ik het digitale gedeelte afkrijgen, volgens plan heb ik morgen het hele klokgedeelte voor elkaar en kan ik terug naar het gehoormatig vergelijk van de volgende IV-omzetters:
- de nieuwe
- de nieuwe in open loop
- de oude, mijn versie 1 waarmee dit draadje is gestart
- de AD811.

Wat betreft je laatste vraag over oscillatie, das een lastige. Heb je verbonden middels coax?
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Wat betreft je laatste vraag over oscillatie, das een lastige. Heb je verbonden middels coax?
Het gaat om de verbinding naar de DAC. Dit is ongeveer 3 cm, twee draads getwist. Bij doormeten met de geluidskaart was er niets aan de hand. Dit signaal werd via enkele cm ongetwist draad toegevoerd.

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hmm. Moeilijk.
Gebruikersavatar
GerardJ
Berichten: 301
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:51

Bericht door GerardJ »

jeroen_d schreef:
Ik vond dat er bij zachte passages teveel 'rubbish' hoorbaar was. Mijn DVD-speler produceert een veel schoner geluid. Het klinkt blikkerig maar is wel schoner. Ik luister dus veel liever naar de oude TDA1541 maar die achtergrond rotzooi ergerde me mateloos.

Ik heb dus een CD met testtonen gemaakt en ben me wild geschrokken van de ruis die het ding produceert. De vervorming was afschuwelijk hoog met vreselijk veel spikes in het spectrum. Nogmaals geluisterd en toch klonk ie beter :roll: dan de DVD-speler. Vreemd dat een zo vies signaal beter klinkt (althans voor mij).
Jeroen,

Hoe uit zich de 'rubbish' in zachte passages? Is het altijd aanwezig, of gerelateerd aan het signaal (aanwezigheid, sterkte)? Hoe heb je eraan gemeten? Met een testtoon, treedt het ook op bij een nul-signaal?
Ik neem aan dat de scoopplaatjes de audiouitgang betreffen. Wat is de vertikale resolutie (is moeilijk te lezen)?

Ik ben van plan om dit vanavond na te meten bij mijn speler met de PCM1798. Ik kan deze niet in NOS zetten, maar het geeft iig een extra vergelijking.

Groeten,

Gerard
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De scoopplaatjes zijn metingen direct op de voedingspin van het digitale filter. Een vakje is 10mV. Dit zijn stoorniveau's waar je niet vrolijk van wordt en het werkt door naar de voeding van de DAC.

Digitale filter nog aanwezig gaf het volgende:
Bij geen signaal is er geen rubbish maar ligt de ruisvloer tot 1kHz op -95dBFS en daalt dan geleidelijk tot -120 dBFS bij 20kHz. De rubbish is bij signaal altijd aanwezig en afhankelijk van het signaalniveau. De 3d orde IM is zorgwekkend, op -70dB tov de 2-toon van 15435 en 17640 Hz.

Nu is de ruis tot 1kHz tot onder de -120dBFS gezakt, de rubbish is ruim 10dB gezakt en de 3de orde IM is onmeetbaar. Er zit wel een produkt net boven 2000 Hz net onder de -100dBFS bij een signaalniveau van -10dBrms en als ik het signaalniveau verminder naar -40dBFS dan verschuift dat produkt naar 4000 Hz.

Helaas heb ik geen direct vergelijkbare plaatjes meer van toen het digitale filter nog zijn werk deed. Ik realiseer me dat ik nog niet het maximale uit de DAC haal, ga de ingangssignalen nog verder conditioneren om de vervorming nog omlaag te halen. Ik zit nu al wel dicht in de buurt van de specs. Het is tenslotte geen moderne 20-bit DAC.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Jeroen,

Die signalen die je er in stopt, waar komen die vandaan? Van een cd?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja.
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Ok, en hoe kom je aan het bestand dat er op die cd staat? ff checken.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Heb ik zelf opgenomen. Door ARTA laten genereren en in loopback mode opgenomen mbv RMAA in de 16-bit 44,1kHz stand. De resulterende .wav gebrand op een CD-RW.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ehmm, loopback mode? lijkt me niet de meest handige manier. Als ARTA het bestand maakt, dan heb je het toch al? Dan hoef je het toch niet eerst op te nemen?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

jeroen_d schreef:
Heb ik zelf opgenomen. Door ARTA laten genereren en in loopback mode opgenomen mbv RMAA in de 16-bit 44,1kHz stand. De resulterende .wav gebrand op een CD-RW.
Just out of curiousity.

Probeer het eens met deze file:
http://amorgignitamorem.nl/FolderForTra ... k1_16b.wav

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
Ehmm, loopback mode? lijkt me niet de meest handige manier. Als ARTA het bestand maakt, dan heb je het toch al? Dan hoef je het toch niet eerst op te nemen?
Als je het door ARTA gegenereerde signaal zou kunnen saven, dan zou dat inderdaad kunnen ja.

Ik zal straks eens kijken wat dat signaal van jacco doet, ben benieuwd.

BTW, Sander, klok delen door vier ging prima, maar toevoeren aan pin2 van de TDA1541 resulteert in zeeeeeer sterke vervorming. Ik vrees dat dit signaal toch iets teveel uit sync is met de klok die uit de SAA7310 komt. Baal ik effe dat ik geen tweede probe voor de scoop heb meegenomen om de signalen te kunnen vergelijken qua timing.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 03 jan 2007, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Als je het door ARTA gegenereerde signaal zou kunnen saven, dan zou dat inderdaad kunnen ja.
Kan dat niet dan? Of moet je dan de betaalde versie hebben? Ik neem wel aan dat je dan een digitale loopback gebruikt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, analoog loopback, ik zou niet weten hoe ik het met deze geluidskaart digitaal zou moeten doen. Ik heb van het internet nog andere testsignalen gehaald, maar die zijn niet op de frequenties waar jacco en sander op hebben gesimuleerd. Als die van jacco ander resultaat geeft en gegarandeerd zuiver is, ga ik daar gewoon mee verder.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Vaak kun je in de mixer de opname op "stereo mix" zetten. Dan neem je gewoon op wat je afspeelt :)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

jeroen_d schreef:
voodooless schreef:
Ehmm, loopback mode? lijkt me niet de meest handige manier. Als ARTA het bestand maakt, dan heb je het toch al? Dan hoef je het toch niet eerst op te nemen?
Als je het door ARTA gegenereerde signaal zou kunnen saven, dan zou dat inderdaad kunnen ja.
Misschien heb je hier wat aan. Schrijft de output direct naar een PCM-bestand.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Nee, analoog loopback, ik zou niet weten hoe ik het met deze geluidskaart digitaal zou moeten doen. Ik heb van het internet nog andere testsignalen gehaald, maar die zijn niet op de frequenties waar jacco en sander op hebben gesimuleerd. Als die van jacco ander resultaat geeft en gegarandeerd zuiver is, ga ik daar gewoon mee verder.
Nou heb ik een aantal posts terug een gratis signaal generator gepost waarmee je .wav kan saven zo lang als je wilt. Is die niet goed dan?

Als je vanuit ARTA . wav wilt saven Google dan eens op Virtual Audio Cable (helaas niet gratis maar ook niet echt duur).

[Edit]

Zie dat Marp me net voor is :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Die signaalgenerator is mooi maar ik zag niet zo gauw hoe ik dubbeltonen ermee kon maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als iemand d'r goesting voor heeft, maak even een aantal test bestanden, dwz. 1kHz - 0dB en 1kHz -60dB, 6kHz 0dB en 6kHz -60dB en graag ook 12kHz 0dB en 12kHz -60dB en wat dubbeltonen naar keuze.

Ik ben overigens druk doende met een dubbele TDA1541A (S1) in differentiële configuratie. Ik sommeer daarna alle spanningen uit de vier stuks I/V omzetters zodat ik effectief nul offset overhou en uiteraard een vermindering te zien krijg van vervorming en ruis. Als e.e.a. functioneert zal ik even wat plaatjes schieten.

Uiteraard ga ik ook direct interpoleren zonder oversampling eens proberen in navolging van Jeroen, ik heb dat namelijk alleen in 't verleden met de TDA1543 gedaan, nimmer met de TDA1541A.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
BTW, Sander, klok delen door vier ging prima, maar toevoeren aan pin2 van de TDA1541 resulteert in zeeeeeer sterke vervorming. Ik vrees dat dit signaal toch iets teveel uit sync is met de klok die uit de SAA7310 komt. Baal ik effe dat ik geen tweede probe voor de scoop heb meegenomen om de signalen te kunnen vergelijken qua timing.
Ik had hier 't zelfde vanmiddag, gewoon een 74HC04 tussen zetten, per invertor vertraag je de klok met een halve periode, dus zodoende kan je een stuk vertraging inbouwen, bij mij was 't met een enkele invertor al goed.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gesloten