Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Straf stukje werk! En zo'n scope wil ik ook, dus mochten ze ooit weg gaan voor een zacht prijsje laat 't dan even weten. Goed, back on topic. De oscillatie van de buffertrap is wel weg te poetsen door stopweerstanden te gebruiken. Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je 10-ohm opneemt in de emitters van de ingangstransistoren. Ook kan je eens keramische SMD multilayers proberen, 10~100nF op iedere rail, zo dicht mogelijk op de schakeling. Voor de rest ziet 't er prima uit. Ik ben heel benieuwd en kom graag langs met mijn TDA1541A CD-speler voor een direct vergelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Straf stukje werk! En zo'n scope wil ik ook, dus mochten ze ooit weg gaan voor een zacht prijsje laat 't dan even weten. Goed, back on topic. De oscillatie van de buffertrap is wel weg te poetsen door stopweerstanden te gebruiken. Je kunt eens kijken wat er gebeurt als je 10-ohm opneemt in de emitters van de ingangstransistoren. Ook kan je eens keramische SMD multilayers proberen, 10~100nF op iedere rail, zo dicht mogelijk op de schakeling. Voor de rest ziet 't er prima uit. Ik ben heel benieuwd en kom graag langs met mijn TDA1541A CD-speler voor een direct vergelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Even ter controle, zodat ik 't juiste kan simuleren, het schema hieronder is de versie die jij hebt gebouwd? Of heb je voor de I/V omzetter en de buffer aparte stroombronnen met LED's gebruikt? Volgens mij wel toch? Is namelijk niet nodig. Ook las ik dat je de emitterweerstanden verlaagd had naar 2.5-Ohm in de buffer?

Bovenstaande complete schakeling levert onderstaande prestaties. Wellicht is het zinvol om nog een 330uH spoel in serie met de 2.2nF condensator naar Vout op te nemen, je krijgt dan een zeer nette onderdrukking van de sample frequentie op 176KHz.
Harmonic Distortion:
1 6.000e+03 2.954e-04 1.000e+00 -161.00° 0.00°
2 1.200e+04 1.576e-09 5.333e-06 -17.96° 143.04°
3 1.800e+04 9.915e-10 3.356e-06 -82.79° 78.21°
4 2.400e+04 5.149e-12 1.743e-08 -177.30° -16.30°
5 3.000e+04 6.398e-12 2.166e-08 152.83° 313.83°
6 3.600e+04 2.931e-14 9.921e-11 46.81° 207.81°
7 4.200e+04 4.740e-13 1.604e-09 -40.99° 120.01°
8 4.800e+04 1.503e-13 5.088e-10 -52.01° 108.99°
9 5.400e+04 8.199e-13 2.775e-09 173.43° 334.43°
Total Harmonic Distortion: 0.000630%
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Even ter controle, zodat ik 't juiste kan simuleren, het schema hieronder is de versie die jij hebt gebouwd? Of heb je voor de I/V omzetter en de buffer aparte stroombronnen met LED's gebruikt? Volgens mij wel toch? Is namelijk niet nodig. Ook las ik dat je de emitterweerstanden verlaagd had naar 2.5-Ohm in de buffer?

Bovenstaande complete schakeling levert onderstaande prestaties. Wellicht is het zinvol om nog een 330uH spoel in serie met de 2.2nF condensator naar Vout op te nemen, je krijgt dan een zeer nette onderdrukking van de sample frequentie op 176KHz.
Harmonic Distortion:
1 6.000e+03 2.954e-04 1.000e+00 -161.00° 0.00°
2 1.200e+04 1.576e-09 5.333e-06 -17.96° 143.04°
3 1.800e+04 9.915e-10 3.356e-06 -82.79° 78.21°
4 2.400e+04 5.149e-12 1.743e-08 -177.30° -16.30°
5 3.000e+04 6.398e-12 2.166e-08 152.83° 313.83°
6 3.600e+04 2.931e-14 9.921e-11 46.81° 207.81°
7 4.200e+04 4.740e-13 1.604e-09 -40.99° 120.01°
8 4.800e+04 1.503e-13 5.088e-10 -52.01° 108.99°
9 5.400e+04 8.199e-13 2.775e-09 173.43° 334.43°
Total Harmonic Distortion: 0.000630%
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Om even te illustreren wat ik bedoel met de opmerking in m'n vorige post:

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Om even te illustreren wat ik bedoel met de opmerking in m'n vorige post:
Hieronder een plot van de 2.2nF condensator met 330uH spoel in serie en alleen de 2.2nF condensator, duidelijk zichtbaar is de diep dip op pakweg 176kHz. De eerste plot is de versie zonder en de tweede plot de versie met 330uH spoel, maar dat lijkt me ook zonder bijschrift duidelijk.Bovenstaande complete schakeling levert onderstaande prestaties. Wellicht is het zinvol om nog een 330uH spoel in serie met de 2.2nF condensator naar Vout op te nemen, je krijgt dan een zeer nette onderdrukking van de sample frequentie op 176KHz.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik heb inderdaad aparte stroombronnen gebruikt. Is denk ik niet perse nodig, maar maakt het wel mogelijk dat ik de IV-omzetter eruit kan halen voor een vergelijk met de AD811SSassen schreef:Jeroen,
De emitterweerstanden van de stroombronnen in de stuurtrap van de eindtrap zijn 220ohm ipv 470ohm (alleen in de IV-omzetter waar de 2k2 niet in zit!!!). De emitterweerstanden zijn verlaagd naar 2.5ohm, klopt. In de buffer van het filter zitten geen emitterweerstanden.
Voor de condensators heb ik 2,7nF en 1,2nF gebruikt en de weerstanden zijn niet 2k2 maar 2k0 ohm.
Ik weet dat ik die mooie nul kan maken met dat spoeltje. Had ik eerst ook erin zitten. Ik hoor echter geen verschil. Wat is de amplitude van die samplefrequentie, maw hoe belangrijk is het deze eruit te filteren?
-edit- 10-100nF keramisch op de voedingslijn deed veel te weinig. Ik moest echt naar het pF domein, we praten hier over 140MHz!!!
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 29 dec 2006, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- dekkersj
- Contacteer:
Right, dat betekent dat de modellen van die BC's goed overeenkomen. Wel leuk overigens om het ook te zien werken als zodanig.jeroen_d schreef:Niks d'r van!Wowly schreef:ej! ga'sslapenjij!
Jan
Ok, dan de testen met de IV-omzetter. Ik heb eerst de bandbreedte gecontroleerd met C1=100pF en Rfb=1500ohm. Die bleek -3dB op 980kHz, dit ligt wel heel dicht bij de simulatie van Jacco!!![...]
Dat er geen overshoot is, komt doordat de fasemarge gezond is. Dat is geen 100 % garantie maar vaak wel.
Ik ben nu bezig met een iets andere aanpak waarvan ik eea nog niet heb doorgerekend. Ik vind het namelijk zonde om achter de IV omzetter nog eens een buffer te plaatsten die bovendien gevoelig is voor oscillatie. Daar zou ik natuurlijk ook naar kunnen kijken mbt fasemarge oid. Ziet er wel mooi uit overigens, maar ik vind dat er genoeg torren zijn gebruikt. Ik ga proberen om een passief filter te maken voor de IV omzetter. Mijn filosofie wijkt daarbij af van de hier gepresenteerde, maar dat maakt eea juist leuker denk ik (hoop ik). Ben nog aan het puzzelen, maar een LCL filter met daarbij de mogelijkheid tot een notch lijkt mij wel aardig (een spoel in serie met de C). Dan kom ik tot de volgende vraag: moet dat filter een derde orde Bessel zijn op 30 kHz? Dit om het gedrag te compenseren van het digitale filter. En die notch op 176k4 dat lijkt mij voor de hand liggen. Moet daar ook een notch bij op 2*- of 3*176k4 (harmonische van de samplefrequentie)? Mijn filosofie is dat ik geen signalen door tegengekoppelde systemen wil jagen die er uiteindelijk niets toe doen (voorkomen is beter dan...).
Groet,
Jacco
- dekkersj
- Contacteer:
Goede vraag. Ik heb geen idee, maar het lijkt mij als je goed filtert met een LDF dat dan dat stoorsignaal op 176k4 er al voldoende uit is.jeroen_d schreef:[...]
Ik weet dat ik die mooie nul kan maken met dat spoeltje. Had ik eerst ook erin zitten. Ik hoor echter geen verschil. Wat is de amplitude van die samplefrequentie, maw hoe belangrijk is het deze eruit te filteren?
Groet,
Jacco
Deze link geeft het antwoord en legt de denkfout uit die wordt gemaakt als je meent de sampling frequentie te moeten filteren. http://www.pedjarogic.com/non_os/index.html .
In het originele Marantz filter ligt de notch op 156,5kHz (2,2nF met 470uH). Dat is logisch gezien het verhaal in de link, want daar zit de meeste energie. Het nadeel van de notch, dat kun je ook in de grafieken van Sander zien, is dat voor de hogere frequenties bijvoorbeeld op 352,8 kHz, er minder goed gefilterd wordt. Met het 3de orde Bessel filter heb je dus de ellende rond 176,4kHz meer dan 30 dB naar beneden gehaald en alles wat daarboven zit is dusdanig goed gedempt dat het er niet meer toe doet.
Ik denk dat ik de notch maar weglaat en het filter houd zoals het nu is.
In het originele Marantz filter ligt de notch op 156,5kHz (2,2nF met 470uH). Dat is logisch gezien het verhaal in de link, want daar zit de meeste energie. Het nadeel van de notch, dat kun je ook in de grafieken van Sander zien, is dat voor de hogere frequenties bijvoorbeeld op 352,8 kHz, er minder goed gefilterd wordt. Met het 3de orde Bessel filter heb je dus de ellende rond 176,4kHz meer dan 30 dB naar beneden gehaald en alles wat daarboven zit is dusdanig goed gedempt dat het er niet meer toe doet.
Ik denk dat ik de notch maar weglaat en het filter houd zoals het nu is.
Ok, was niet zo duidelijk uit de vorige foto's. Idd 100nf multilayers direct naar het aardvlak solderen en zet er dan een 2n2 NPO'tje direct overheen. Afijn je hebt hem voor elkaar zie ik.jeroen_d schreef:Kijk nog even naar bladzijde 1 van dit draadjePjotr schreef:Tip: als je dit soort hoogfrequent dingen bouwt: Neem een blank stukje printplaat als common ground waar je je spinnewebbetje op bouwt.. Ik bouw natuurlijk niet voor niets spinnewebben.
Ja ze zijn al een jaar of 20 oud. Ze zitten stikvol met dikkefilm hybides en als daar wat mee is kunnen ze bij het afval. Tektronix heeft er allang geen reserve ondedelen meer voor. Maar zolang ze het nog doen zijn het een van de beste scoops.Oud gevalletje maar werkt nog perfect. De meeste van deze leeftijd beginnen het bij ons nu langzaam te begeven.Hé zo'n scoop zoek ik nog, hebben jullie er niet eentje over?
Wel achter aansluiten SanderSSassen schreef:En zo'n scope wil ik ook, dus mochten ze ooit weg gaan voor een zacht prijsje laat 't dan even weten.
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Vandaag niet aan toegekomen om alles nog eens te simuleren, hopelijk van 't weekend weer even tijd hiervoor. Ik ben 't met je eens dat 't kwa filtering niet zo'n vaart zal lopen, 2e orde Bessel op circa 50kHz zie je inderdaad veel, misschien gewoon eens gaan luisteren, doordat de filtersectie passief is prik je d'r zo wat anders tussen tenslotte.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Vandaag niet aan toegekomen om alles nog eens te simuleren, hopelijk van 't weekend weer even tijd hiervoor. Ik ben 't met je eens dat 't kwa filtering niet zo'n vaart zal lopen, 2e orde Bessel op circa 50kHz zie je inderdaad veel, misschien gewoon eens gaan luisteren, doordat de filtersectie passief is prik je d'r zo wat anders tussen tenslotte.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ik vond dat er bij zachte passages teveel 'rubbish' hoorbaar was. Mijn DVD-speler produceert een veel schoner geluid. Het klinkt blikkerig maar is wel schoner. Ik luister dus veel liever naar de oude TDA1541 maar die achtergrond rotzooi ergerde me mateloos.
Ik heb dus een CD met testtonen gemaakt en ben me wild geschrokken van de ruis die het ding produceert. De vervorming was afschuwelijk hoog met vreselijk veel spikes in het spectrum. Nogmaals geluisterd en toch klonk ie beter
dan de DVD-speler. Vreemd dat een zo vies signaal beter klinkt (althans voor mij).
Toen ben ik me maar eens gaan verdiepen hoe ik het digitale filter kon by-passen. Ik vermoedde dat daar alle ellende vandaan kwam. Nu zit ik dus in non-oversampling mode. Had ik nog nooit gehoord, ik wist niet dat dat zo goed klonk. Werkelijk niet te geloven! Nu snap ik waarom Guido Tent dit doet.
Toen maar weer eens gemeten. De ruisvloer was 20 dB gezakt. De vervorming en ruis nu helemaal volgens spec van de TDA1541. Weer helemaal gerustgesteld. Ik kan nu ook mooi meten hoe sterk de samplefrequentie 44,1kHz doorkomt. Nou, die zit ergens rond -80 dB, niets om je zorgen over te maken. Hoeft niet te worden weggefilterd. Doordat alles nu veel laagfrequenter is kan ik ook mooi de spiegelfrequenties meten. Ik post later nog wel een plaatje. Dit moedigt me aan om te kijken of ik helemaal zonder het digitale filter kan en de decoderchip SAA7310 en de DAC TDA1541A-S1 rechtstreeks kan klokken met de Tentklok.
Ik ga ook eens kijken of ik heel het uitgangsfilter van de IV-omzetter kan weglaten. In principe levert een eerste orde filter (1500//1nF) in combinatie met de sinc-functie genoeg demping om de UcD niet teveel hoogfrequent te geven. Het helpt daarbij flink dat ik nu op 44,1kHz zit.
Ik ga niet terug naar het digitale filter, niet met deze speler althans. Ik weet niet of het altijd zo erg is met die SAA7220P/B of dat die van mij gewoon niet goed meer is. De getoonde metingen op deze link doen mij vermoeden dat het gewoon aan die chip ligt. http://www.kutloch.cz/Engl/cd/cd.htm . Ook hier zie je een enorm verschil in vervormingsprodukten. Bij mij liggen ze trouwens een stuk lager, ligt misschien ook aan zijn geluidskaart of IV-omzetter.
Ik heb dus een CD met testtonen gemaakt en ben me wild geschrokken van de ruis die het ding produceert. De vervorming was afschuwelijk hoog met vreselijk veel spikes in het spectrum. Nogmaals geluisterd en toch klonk ie beter
Toen ben ik me maar eens gaan verdiepen hoe ik het digitale filter kon by-passen. Ik vermoedde dat daar alle ellende vandaan kwam. Nu zit ik dus in non-oversampling mode. Had ik nog nooit gehoord, ik wist niet dat dat zo goed klonk. Werkelijk niet te geloven! Nu snap ik waarom Guido Tent dit doet.
Toen maar weer eens gemeten. De ruisvloer was 20 dB gezakt. De vervorming en ruis nu helemaal volgens spec van de TDA1541. Weer helemaal gerustgesteld. Ik kan nu ook mooi meten hoe sterk de samplefrequentie 44,1kHz doorkomt. Nou, die zit ergens rond -80 dB, niets om je zorgen over te maken. Hoeft niet te worden weggefilterd. Doordat alles nu veel laagfrequenter is kan ik ook mooi de spiegelfrequenties meten. Ik post later nog wel een plaatje. Dit moedigt me aan om te kijken of ik helemaal zonder het digitale filter kan en de decoderchip SAA7310 en de DAC TDA1541A-S1 rechtstreeks kan klokken met de Tentklok.
Ik ga ook eens kijken of ik heel het uitgangsfilter van de IV-omzetter kan weglaten. In principe levert een eerste orde filter (1500//1nF) in combinatie met de sinc-functie genoeg demping om de UcD niet teveel hoogfrequent te geven. Het helpt daarbij flink dat ik nu op 44,1kHz zit.
Ik ga niet terug naar het digitale filter, niet met deze speler althans. Ik weet niet of het altijd zo erg is met die SAA7220P/B of dat die van mij gewoon niet goed meer is. De getoonde metingen op deze link doen mij vermoeden dat het gewoon aan die chip ligt. http://www.kutloch.cz/Engl/cd/cd.htm . Ook hier zie je een enorm verschil in vervormingsprodukten. Bij mij liggen ze trouwens een stuk lager, ligt misschien ook aan zijn geluidskaart of IV-omzetter.
Hallo Jeroen,
Mooi en leuk verhaal. Ja, die discussie over wel of niet oversamplen is al een oude en we zullen er nooit uitkomen ben ik bang. Je krijgt zonder het digitale filter wel te maken met de sinx/x verzwakking in de passband.
Dat zo'n digitaal filter vervorming veroorzaakt wil ik wel geloven gezien de afrondingsfouten die zo'n filter maakt, zeker die van een paar generaties terug.
Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd naar een gehoormatig vergelijk met een modernere variant zoals die in je M-Audio kaart zit. Maar ja, daar zitten dan weer de verguisde NExxx op-ampjes in en oei-joei-joei, goedkope elco's in de signaalweg.
Waarmee heb je trouwens je test CD gemaakt? Dacht eigenlijk dat je daarmee allang aan het meten was. Anyway, hier staat een erg fraaie signaalgenerator waarmee je ook direct .wav files kunt genereren, al dan niet bandlimited/dithered.
Mooi en leuk verhaal. Ja, die discussie over wel of niet oversamplen is al een oude en we zullen er nooit uitkomen ben ik bang. Je krijgt zonder het digitale filter wel te maken met de sinx/x verzwakking in de passband.
Dat zo'n digitaal filter vervorming veroorzaakt wil ik wel geloven gezien de afrondingsfouten die zo'n filter maakt, zeker die van een paar generaties terug.
Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd naar een gehoormatig vergelijk met een modernere variant zoals die in je M-Audio kaart zit. Maar ja, daar zitten dan weer de verguisde NExxx op-ampjes in en oei-joei-joei, goedkope elco's in de signaalweg.
Waarmee heb je trouwens je test CD gemaakt? Dacht eigenlijk dat je daarmee allang aan het meten was. Anyway, hier staat een erg fraaie signaalgenerator waarmee je ook direct .wav files kunt genereren, al dan niet bandlimited/dithered.
- voodooless
- Contacteer:
Zo, back van vakantie
Leuk dat het hier flink verder is gegaan
Resultaten zijn veelbelovend zo te zien

mail naar: knuppel@hoenderhok.nldekkersj schreef:Altijd oversamplen, geen discussie nodig. Maar wel met een digitaal filter dat zijn werk goed doet...
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Wat Sander zegt over bejaarde SAA7220's klopt, ook is het een IC wat feitelijk geplaagd wordt door het verlangen om zoveel mogelijk functies te integreren en de voeding voor de diverse secties aan één enkele voedingspin te knopen. Ze hadden beter meerdere voedingspinnen kunnen gebruiken voor de diverse secties. Het resultaat is een DIL-24 IC dat last heeft van 't groundbounce effect.
Het resultaat is toch duidelijk overspraak tussen de diverse secties binnen 't IC, waardoor je ook inderdaad last kunt krijgen van beinvloeding van de weergave. De oplossing hiervoor is feitelijk simpel. Groundbounce verhelp je niet met betere ontkoppeling, maar wel een snubber die op de juiste manier evt. rotzooi verwijdert. Een snubber van 10-Ohm/100pF heeft al duidelijk meetbaar effect. Ook is 't IC duidelijk gebaat bij direct op de pinnen ontkoppelen met een elco met lage ESR, van minimaal 470uF.
Dan dien je nog de secties uit te schakelen die je niet wilt gebruiken binnen 't IC, zoals de digitale uitgang. Gelukkig is de SAA7220 hierop voorzien en hebben de benodige pinnen intern pull-up of pull-down weerstanden, zodat 't IC ook puur als digitaal filter te gebruiken is. Onderstaand schema geeft aan hoe e.e.a. aan te sluiten, let ook op de 47-Ohm weerstanden, deze zorgen ook voor een stuk HF reductie en beter EMC gedrag.

Om de ingezette strategie tot 't eind door te zetten komt ook de klok voor de DAC niet uit de SAA7220 maar is simpelweg de Tent klok gedeeld door twee. Als 't goed is is de Tent klok module hierop voorbereid, of anders kan je hiervoor eenvoudig een 74HC74 gebruiken om de klok door twee te delen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Wat Sander zegt over bejaarde SAA7220's klopt, ook is het een IC wat feitelijk geplaagd wordt door het verlangen om zoveel mogelijk functies te integreren en de voeding voor de diverse secties aan één enkele voedingspin te knopen. Ze hadden beter meerdere voedingspinnen kunnen gebruiken voor de diverse secties. Het resultaat is een DIL-24 IC dat last heeft van 't groundbounce effect.
Het resultaat is toch duidelijk overspraak tussen de diverse secties binnen 't IC, waardoor je ook inderdaad last kunt krijgen van beinvloeding van de weergave. De oplossing hiervoor is feitelijk simpel. Groundbounce verhelp je niet met betere ontkoppeling, maar wel een snubber die op de juiste manier evt. rotzooi verwijdert. Een snubber van 10-Ohm/100pF heeft al duidelijk meetbaar effect. Ook is 't IC duidelijk gebaat bij direct op de pinnen ontkoppelen met een elco met lage ESR, van minimaal 470uF.
Dan dien je nog de secties uit te schakelen die je niet wilt gebruiken binnen 't IC, zoals de digitale uitgang. Gelukkig is de SAA7220 hierop voorzien en hebben de benodige pinnen intern pull-up of pull-down weerstanden, zodat 't IC ook puur als digitaal filter te gebruiken is. Onderstaand schema geeft aan hoe e.e.a. aan te sluiten, let ook op de 47-Ohm weerstanden, deze zorgen ook voor een stuk HF reductie en beter EMC gedrag.

Om de ingezette strategie tot 't eind door te zetten komt ook de klok voor de DAC niet uit de SAA7220 maar is simpelweg de Tent klok gedeeld door twee. Als 't goed is is de Tent klok module hierop voorbereid, of anders kan je hiervoor eenvoudig een 74HC74 gebruiken om de klok door twee te delen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Oh ja, ik zie dat ik nog een klein detail vergeten ben, uiteraard dien je de SAA7310 ook direct uit de Tent klok van een klok te voorzien ipv. pin 9 van de SAA7220 (xsys) te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Oh ja, ik zie dat ik nog een klein detail vergeten ben, uiteraard dien je de SAA7310 ook direct uit de Tent klok van een klok te voorzien ipv. pin 9 van de SAA7220 (xsys) te gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Nu ik er wat meer over gelezen heb, begrijp ik niet zo goed waarom oversampling en een digitaal filter nu perse nodig is. Ik kan het me voorstellen als fabrikanten een produkt op de markt willen brengen dat recht meet van 20-20.000Hz. De sinc-functie vind ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen punt, zeker voor een zelfbouwer die met zijn speakers zeer eenvoudig een beetje gemis aan hoog kan verhelpen. -0,2 dB op 5 kHz, -0,75dB op 10kHz, -1,7 op 15 kHz, eenvoudig op te lossen door in je speaker het hoog iets te laten oplopen. Het is zelfs vaak zo dat tweeters van zichzelf iets oplopen tussen 10kHz en 15 kHz. Ook heel veel commerciele speakers hebben een oplopend hoog. -3dB op 20kHz maak ik me echt geen zorgen over. Met hoofdtelefoon op vol volume hoor ik feitelijk geen verzwakking van 10kHz tov 5 kHz. Boven 10kHz begint het zachter te worden. 18 kHz hoor ik nog maar flink verzwakt tov 15 kHz, 19kHz ook nog net, 20kHz heel heel vaag meer een sensatie dan dat je wat hoort.
Er gebeurt veel meer dan een beetje minder hoog, bij non-oversampling. Het is moeilijk te omschrijven, maar zoals ik al schreef ik begrijp nu waarom Guido Tent aan dit concept vasthoudt.
Sander, bedankt voor alle tips. Toch ben ik bang dat ik met de genoemde maatregelen niet 20dB reductie van 3de harmonische vervorming krijg, dat is namelijk het verschil met en zonder filter. Om nog maar niet te spreken over allerlei andere IM-produkten die op komen zetten. Direct over de pinnen had ik al een mooie elco staan en die reduceerde de spikes (11MHz) op de voedingslijn substantieel, ze waren feitelijk verdwenen en er bleef alleen ruis over (nog steeds met een te hoog niveau trouwens). Hieronder fotootjes van die maatregel die ik ruim 2 maanden geleden al had genomen. Maar het heeft niet mogen baten...

Er gebeurt veel meer dan een beetje minder hoog, bij non-oversampling. Het is moeilijk te omschrijven, maar zoals ik al schreef ik begrijp nu waarom Guido Tent aan dit concept vasthoudt.
Sander, bedankt voor alle tips. Toch ben ik bang dat ik met de genoemde maatregelen niet 20dB reductie van 3de harmonische vervorming krijg, dat is namelijk het verschil met en zonder filter. Om nog maar niet te spreken over allerlei andere IM-produkten die op komen zetten. Direct over de pinnen had ik al een mooie elco staan en die reduceerde de spikes (11MHz) op de voedingslijn substantieel, ze waren feitelijk verdwenen en er bleef alleen ruis over (nog steeds met een te hoog niveau trouwens). Hieronder fotootjes van die maatregel die ik ruim 2 maanden geleden al had genomen. Maar het heeft niet mogen baten...

Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 01 jan 2007, 14:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Had ik al door. Even terug naar direct klokken van de TDA1541A, ik neem aan dat ik die naar pin2 (BCK) moet leiden? Ik vind dit wat onduidelijk, omdat de TDA1541 zonder A toevoeging wél een system clock moet krijgen op pin4 en de TDA1541 met A blijkbaar niet. Dan blijft pin2 over als enige klok-ingang. Maar is er geen verschil in timing opgetreden tussen de in de SAA7310 ingevoerde klok en de klok die uit het interpolating en muting circuit van de SAA7310 komt?SSassen schreef:Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Simpel, om de zijbanden rond Fs en veelvouden daarvan weg te werken. Of dat gehoormatig ook nodig is? Iig vindt 47Labs van niet.jeroen_d schreef:Nu ik er wat meer over gelezen heb, begrijp ik niet zo goed waarom oversampling en een digitaal filter nu perse nodig is.
Mee eens. Denk dat die sinc functie gehoormatig er wel is maar dat het heel weinig is. Je zou daarvoor nog wel met een simpel passief filtertje kunnen compenseren achter je DAC.Ik kan het me voorstellen als fabrikanten een produkt op de markt willen brengen dat recht meet van 20-20.000Hz. De sinc-functie vind ik persoonlijk eigenlijk helemaal geen punt, zeker voor een zelfbouwer die met zijn speakers zeer eenvoudig een beetje gemis aan hoog kan verhelpen. -0,2 dB op 5 kHz, -0,75dB op 10kHz, -1,7 op 15 kHz, eenvoudig op te lossen door in je speaker het hoog iets te laten oplopen. Het is zelfs vaak zo dat tweeters van zichzelf iets oplopen tussen 10kHz en 15 kHz. Ook heel veel commerciele speakers hebben een oplopend hoog. -3dB op 20kHz maak ik me echt geen zorgen over. Met hoofdtelefoon op vol volume hoor ik feitelijk geen verzwakking van 10kHz tov 5 kHz. Boven 10kHz begint het zachter te worden. 18 kHz hoor ik nog maar flink verzwakt tov 15 kHz, 19kHz ook nog net, 20kHz heel heel vaag meer een sensatie dan dat je wat hoort.
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
De TDA1541A krijgt op pin 2 en 4 BCK (bit klok) aangeboden. BCK is bij Fs (44.1kHz) 2.82MHz, dus 11.29MHz/4. Bij 4x Fs (176.4kHz) is BCK 5.64MHz, klinkt onlogisch want je zou 11.29MHz verwachten, maar zo is e.e.a. gespecificeerd voor de TDA1541A.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De TDA1541A krijgt op pin 2 en 4 BCK (bit klok) aangeboden. BCK is bij Fs (44.1kHz) 2.82MHz, dus 11.29MHz/4. Bij 4x Fs (176.4kHz) is BCK 5.64MHz, klinkt onlogisch want je zou 11.29MHz verwachten, maar zo is e.e.a. gespecificeerd voor de TDA1541A.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Ja klopt Sander, ik heb het net nagemeten. Op pin 9 van de SAA7220 staat trouwens 11,28 MHz met een wat lagere amplitude dan van 0-5V, namelijk 0,4V-3,2V.
Samengevat bij non oversampling:
- Tent klok rechtstreeks naar SAA7310
- Extra uitgang van Tent klok door vier delen en naar pin 2 en 4 leiden van de TDA1541A.
En dan nog de DEM-reclocking neem ik aan als finishing touch? Waarbij de BCK door xx? wordt gedeeld en naar pin 16 geleid.
En het klinkt nu al zo mooi
.
BTW: ik heb het gevoel dat de TIA toch minder klinkt dan het open loop circuit dat ik eerst had. Ik ga de TIA schakeling dus nog eens testen in open loop mode door de tegenkoppeling weg te laten en het C1 punt als uitgang te gebruiken. Daar komt dan weer de 1500ohm//1nF op te staan zoals in mijn inmiddels gouwe ouwe versie 1 (die ik nog netjes heb bewaard).
Samengevat bij non oversampling:
- Tent klok rechtstreeks naar SAA7310
- Extra uitgang van Tent klok door vier delen en naar pin 2 en 4 leiden van de TDA1541A.
En dan nog de DEM-reclocking neem ik aan als finishing touch? Waarbij de BCK door xx? wordt gedeeld en naar pin 16 geleid.
En het klinkt nu al zo mooi
BTW: ik heb het gevoel dat de TIA toch minder klinkt dan het open loop circuit dat ik eerst had. Ik ga de TIA schakeling dus nog eens testen in open loop mode door de tegenkoppeling weg te laten en het C1 punt als uitgang te gebruiken. Daar komt dan weer de 1500ohm//1nF op te staan zoals in mijn inmiddels gouwe ouwe versie 1 (die ik nog netjes heb bewaard).
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
Klopt da's de manier. Ik heb overigens net even gemeten aan mijn SAA7220P/B maar die laat toch een heel ander plaatje zien, da's inclusief het pakket maatregelen dat ik in m'n voorgaande post de revue liet passeren. Binnenkort maar eens 1:1 vergelijken als ik bij je op bezoek ben. Heb je toevallig de AD811 al aan de tand gevoeld? Ik ben wel erg benieuwd hoe die presteert tov. de discrete I/V omzetter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Klopt da's de manier. Ik heb overigens net even gemeten aan mijn SAA7220P/B maar die laat toch een heel ander plaatje zien, da's inclusief het pakket maatregelen dat ik in m'n voorgaande post de revue liet passeren. Binnenkort maar eens 1:1 vergelijken als ik bij je op bezoek ben. Heb je toevallig de AD811 al aan de tand gevoeld? Ik ben wel erg benieuwd hoe die presteert tov. de discrete I/V omzetter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
- SSassen
- Contacteer:
Jeroen,
De DEM reclocking heb ik inmiddels wat uitgebreid, omdat er nog betere resultaten zijn te behalen met wat meer moeite. De schakeling hieronder sluit hier prima op aan, evt. is dmv. een andere uitgang op de 74HC161 te kiezen de frequentie op de uitgang te varieren.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
De DEM reclocking heb ik inmiddels wat uitgebreid, omdat er nog betere resultaten zijn te behalen met wat meer moeite. De schakeling hieronder sluit hier prima op aan, evt. is dmv. een andere uitgang op de 74HC161 te kiezen de frequentie op de uitgang te varieren.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen