PC als surround-voorversterker?
Moderator: Beheerdersteam
PC als surround-voorversterker?
Ik zoek voor mijn budget HT-systeem een goedkope AV-receiver.
Kan ik mijn PC als voorversterker en DVD-speler gebruiken? Er zitten immers een DVD-speler en een meerkanaals geluidskaart in. Enkel eindversterking verzorgen voor de luidsprekers en klaar is Kees. Of niet? Ik ben niet op zoek naar High-End oplossingen, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het een waardeloos geluid produceert.
Op deze manier zou ik een AV-receiver eventueel achterwege kunnen laten.
Iemand ervaring? Tips?
Kan ik mijn PC als voorversterker en DVD-speler gebruiken? Er zitten immers een DVD-speler en een meerkanaals geluidskaart in. Enkel eindversterking verzorgen voor de luidsprekers en klaar is Kees. Of niet? Ik ben niet op zoek naar High-End oplossingen, maar het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat het een waardeloos geluid produceert.
Op deze manier zou ik een AV-receiver eventueel achterwege kunnen laten.
Iemand ervaring? Tips?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Re: PC als surround-voorversterker?
Dat kan zeker, maar vanwege de dure licentie voor Dolby is er geen freeware DVD-programma te vinden met 5.1 ondersteuning. Verder is de bediening wat omslachtiger, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook al bedacht. Ook moet je extra geld op tafel leggen als je met een afstandsbediening wilt werken. Zodra je dus ook maar énige eisen stelt, is een losse DVD-speler al snel stukken goedkoper.
Hou er verder rekening mee dat veel geluidskaarten aardig ruisen of soms ook brommen als je hem eventueel rechtstreeks op een eindtrap aansluit, en dat er vaak forse aan-/uitschakelpoppen ontstaan als je de PC en versterker niet in de juiste volgorde aan/uit zet. Gebruik je nog een aparte volumeregeling tussen geluidskaart en eindtrap (op de versterker zelf?), dan is dit allemaal niet zo'n probleem.
Hou er verder rekening mee dat veel geluidskaarten aardig ruisen of soms ook brommen als je hem eventueel rechtstreeks op een eindtrap aansluit, en dat er vaak forse aan-/uitschakelpoppen ontstaan als je de PC en versterker niet in de juiste volgorde aan/uit zet. Gebruik je nog een aparte volumeregeling tussen geluidskaart en eindtrap (op de versterker zelf?), dan is dit allemaal niet zo'n probleem.
Dat is klare taal. Dank je.
Nee, ik gebruik geen aparte volume-regeling. Naast mijn beide projecten (een High-End- en een Budget HT-systeem), ben ik bezig met de bouw van een PC. Het Budget-systeem is voor mijzelf. Dat betekent dat ik het liefst zo min mogelijk geld uitgeef aan materiaal. Als ik kosten kan besparen door een DVD-speler en een AV-receiver weg te laten, dan doe ik dat natuurlijk graag. Daarvoor in de plaats moeten dan wel eindtrappen komen. Ik heb niet de behoefte een erg goed klinkend systeem te maken. Als het werkt zonder problemen, dan vind ik het al prima, maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat ik ruis ga horen.
Ik ga eens wat proberen.
DualdudE schreef:Kosten van software hoeft geen probleem te zijn....![]()
hier nog een ideetje voor je; iets wat ik bij het 'ontwerpen' van de "ed2.5" ook lichtjes heb overwogen:
Als het geheel niet zo luid hoefd te spelen, kan je iedere box actief gaan maken (nl een mono velleman kitje in de box inbouwen, 220v aanlsuiting en line-in voorzien. Deze kitjes (mono 7w) kosten iets van een €10 dacht ik. je kan mss dan nog na het filter voor iedere driver 7w voorzien om wat meer vermogen te krijgen (2weg 14watt, 3weg 21 watt)
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Er valt ook wat te zeggen voor het gebruik van een niet te zware versterker (of een weerstand/potmeter er tussen).
Zelf heb ik al zo'n 6 jaar een pentium 120 staan voor muziek. Deze staat altijd aan en speelt constant als ik geen CD beluister. Sinds 3 jaar hangen daar 3 LM3886's aan (2.1-opstelling). Ik heb er potmeters tussen moeten plaatsen omdat de ruis bij 100% volume de ruis te sterk was. Gewoonlijk staan die potmeters op ca. 40%, waarbij de volumeregeling van de PC goed doseerbaar is en de ruis op afstand niet hoorbaar is.
Bij een gesprek klinkt de laagste stand echter nog te hard en moet ik terug naar 25%. Doordat mijn volumeregeling in de computer niet logaritmisch werkt, zijn de stappen onderin gewoon te grof. Wil ik eens echt uit mijn dak, dan gaat de logaritmische potmeter op 50%, wat bij een 8-Ohmse belasting waarschijnlijk neerkomt op hooguit 20 of 25 Watt(?). In die stand hebben de buren 2 deuren verder alleen satelietluidsprekers nodig, want de bas krijgen ze van mij. Met luidsprekers met een gemiddeld rendement (90dB/1W) gaat dit dus al erg hard .
Ik meen te begrijpen dat er nog eindtrappen moeten komen, dus afhankelijk van het rendement van je luidsprekers zou ik niet verder gaan dan 20 of 25 Watt. Voor normaal gebruik heb je waarschijnlijk aan 10 of 15 Watt al meer dan voldoende, wat nog altijd een meer dan gemiddelde geluidsdruk oplevert bij genoemd rendement.
Zelf heb ik al zo'n 6 jaar een pentium 120 staan voor muziek. Deze staat altijd aan en speelt constant als ik geen CD beluister. Sinds 3 jaar hangen daar 3 LM3886's aan (2.1-opstelling). Ik heb er potmeters tussen moeten plaatsen omdat de ruis bij 100% volume de ruis te sterk was. Gewoonlijk staan die potmeters op ca. 40%, waarbij de volumeregeling van de PC goed doseerbaar is en de ruis op afstand niet hoorbaar is.
Bij een gesprek klinkt de laagste stand echter nog te hard en moet ik terug naar 25%. Doordat mijn volumeregeling in de computer niet logaritmisch werkt, zijn de stappen onderin gewoon te grof. Wil ik eens echt uit mijn dak, dan gaat de logaritmische potmeter op 50%, wat bij een 8-Ohmse belasting waarschijnlijk neerkomt op hooguit 20 of 25 Watt(?). In die stand hebben de buren 2 deuren verder alleen satelietluidsprekers nodig, want de bas krijgen ze van mij. Met luidsprekers met een gemiddeld rendement (90dB/1W) gaat dit dus al erg hard .
Ik meen te begrijpen dat er nog eindtrappen moeten komen, dus afhankelijk van het rendement van je luidsprekers zou ik niet verder gaan dan 20 of 25 Watt. Voor normaal gebruik heb je waarschijnlijk aan 10 of 15 Watt al meer dan voldoende, wat nog altijd een meer dan gemiddelde geluidsdruk oplevert bij genoemd rendement.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=210
Met de pc kun je heel behoorlijke resultaten bereiken.
Let er wel op dat er niet zo veel souncards zijn die DTS etc. analoog uitsturen. De in bovengenoemde post gebruikte M-audio Transit (stereo analoog) kent wel een DTS en Dolby "througput" mode maar dit is dan wel digitaal. en zonder separate dac dus niet werkbaar om direct te voeden aan eindeversterkers. Hoe het zit met andere kaarten als de M-audio Sonica theater en vergelijkbare kaarten weet ik niet.
De gebruikte miniversterker is van prima kwaliteit maar vergt veel SMD soldeerwerk en als je daar geen ervaring mee hebt is een waarschuwing op z'n plaats. Er zijn wel vergelijkbare niet-SMD versterkers op de markt of zelfs kan en klare kits.
Met de pc kun je heel behoorlijke resultaten bereiken.
Let er wel op dat er niet zo veel souncards zijn die DTS etc. analoog uitsturen. De in bovengenoemde post gebruikte M-audio Transit (stereo analoog) kent wel een DTS en Dolby "througput" mode maar dit is dan wel digitaal. en zonder separate dac dus niet werkbaar om direct te voeden aan eindeversterkers. Hoe het zit met andere kaarten als de M-audio Sonica theater en vergelijkbare kaarten weet ik niet.
De gebruikte miniversterker is van prima kwaliteit maar vergt veel SMD soldeerwerk en als je daar geen ervaring mee hebt is een waarschuwing op z'n plaats. Er zijn wel vergelijkbare niet-SMD versterkers op de markt of zelfs kan en klare kits.
Waarom gebruik je in dit geval de PC dan? Vanwege het gebrek aan een losse DVD-speler of kan jij soms films downloaden die DTS en DD afspelen?Nils_vn schreef:eventjes ter informatie, ik beluister dts etc digitaal van de pc via coax naar m'n surround receiver
En als je al een surround receiver hebt, kan je die dan beter gebruiken in de meeste gevallen?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Bij mijn weten geen enkele, al kan daar de laatste tijd best verandering in zijn gekomen. Punt is dat de fabrikant teveel aan licenties moeten betalen aan Dolby, wat de kaart onnodig duur maakt. Daar zal waarschijnlijk te weinig markt voor zijn, aangezien de meesten wel aan sofware weten te komen die daarin voorziet.indoubt schreef:Let er wel op dat er niet zo veel souncards zijn die DTS etc. analoog uitsturen.
Dat de resultaten met een PC heel behoorlijk kunnen zijn, staat als een paal boven water. Alhoewel mijn kaart van een oorspronkelijke muziekinstrumentenfabrikant is (Roland, ook wel bekend onder de naam Boss, Rhodes en Edirol), stamt hij nog uit de tijd van de 486/Pentium60 en Windows95. De klank is nog altijd beter dan van veel moderne kaarten, maar dat hij bij volle versterking wat ruist is dus niet zo vreemd. Ik moet wel zeggen dat mijn volumeregling via de AB digitaal werkt, dus de analoge volumeregeling op de kaart staat altijd 100% open. Met de juiste geluidskaart (wat tegenwoordig heel betaalbaar is) en een PC die niet al te veel storing veroorzaakt, heb je kans dat je ook bij 100% versterking weinig ruis hoort.
Ik heb zelf al even gekeken bij Creative en M-Audio. Ook Terratec natuurlijk, maar ik moet zeggen dat M-Audio (die 5.1) erg aantrekkelijk lijkt als voorversterker/decoder.indoubt schreef:Let er wel op dat er niet zo veel souncards zijn die DTS etc. analoog uitsturen. De in bovengenoemde post gebruikte M-audio Transit (stereo analoog) kent wel een DTS en Dolby "througput" mode maar dit is dan wel digitaal. en zonder separate dac dus niet werkbaar om direct te voeden aan eindeversterkers. Hoe het zit met andere kaarten als de M-audio Sonica theater en vergelijkbare kaarten weet ik niet.
Nog andere geluidskaarten die deze klus zouden kunnen klaren? Let wel, ik heb geen interesse in een 7.1-systeem.
Ik mis op dit ogenblik een dvd speler en tv waarop ik dit kan afspelen ('k woon nog maar sinds september alleen, in een huis met nood aan verbouwingen, dus budget s daar ook niet voorthefinlux schreef:Waarom gebruik je in dit geval de PC dan? Vanwege het gebrek aan een losse DVD-speler of kan jij soms films downloaden die DTS en DD afspelen?Nils_vn schreef:eventjes ter informatie, ik beluister dts etc digitaal van de pc via coax naar m'n surround receiver
En als je al een surround receiver hebt, kan je die dan beter gebruiken in de meeste gevallen?
Maar idd, ik speel dvd's via de PC af met dts (die de receiver zonder probleem herkend en decodeerd) sommigen downloadbare films bevatten een DD of soms zelfs een dts signaal, hoewel dit zelden voorkomt.
De PC is hier dus een soort 'media center' voor mp3, dvd, film ....
OK, duidelijk taal allemaal.
Maar als ik nu een DVD huur of koop en ik douw die in mijn PC, krijg ik dan wel DTS of DD op mijn luidsprekers? Ik ga er in dit geval van uit dat ik mijn geluidskaart direct gekoppeld heb aan mijn actieve luidsprekers.
En die DTS em DD, is dat software of zit dat zeg maar op de geluidskaart?
Maar als ik nu een DVD huur of koop en ik douw die in mijn PC, krijg ik dan wel DTS of DD op mijn luidsprekers? Ik ga er in dit geval van uit dat ik mijn geluidskaart direct gekoppeld heb aan mijn actieve luidsprekers.
En die DTS em DD, is dat software of zit dat zeg maar op de geluidskaart?
dts of dd, zit in uw geval software matig in elkaar. Soundblaster heeft kaarten met analoog 5.1 kanaal uitgang, of dit al dan niet het dd of dts gedecodeerd geluid is, betwijfel ik (ivm de licenties hoger genoemd) vermoedelijk zal dit prologic oid zijn.
Je kan mss eens bij een plaatselijke PC-boer uw oor te luister leggen ivm geluidskaarten.
Je kan mss eens bij een plaatselijke PC-boer uw oor te luister leggen ivm geluidskaarten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Onder de "betaalbare" kaarten (onder de 300,-) zijn Terratec en M-Audio toch wel zo'n beetje de top als het om geluidskwaliteit gaat. Laatstgenoemde lijkt Terratec van zijn lang behouden 1e positie te hebben gestoten, en de drivers zijn schijnbaar ook een heel stuk beter.thefinlux schreef:Ik heb zelf al even gekeken bij Creative en M-Audio. Ook Terratec natuurlijk, maar ik moet zeggen dat M-Audio (die 5.1) erg aantrekkelijk lijkt als voorversterker/decoder.
Nog andere geluidskaarten die deze klus zouden kunnen klaren? Let wel, ik heb geen interesse in een 7.1-systeem.
Dat de kaarten van Creative zo vaak goed beoordeeld worden, ligt vooral aan een ander soort consument en testers. Niet dat ze slecht klinken hoor, maar voordat Creative synthesizerfabrikant EMU opkocht, waren ze vooral op de spelletjesmarkt gericht, en EMU was ook niet echt vooroplopend op zijn gebied. Hopelijk kan je hier wat mee.
Ps: wat die licenties betreft gaat het vooral om Dolby Surround, DD5.1 en DTS.
- voodooless
- Contacteer:
Onzin, er zijn zowel freeware DD als DTS decoders, evenals DVD softwareMarp schreef:Dat kan zeker, maar vanwege de dure licentie voor Dolby is er geen freeware DVD-programma te vinden met 5.1 ondersteuning.
Wat wel een probleem is, is de volumeregeling, die helaas nog op de meeste kaarten in het digitale domein gebeurt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Gratis software was er altijd al, maar zoals je ziet ligt dat voor bepaalde codecs wel anders. Ook van Dolby Laboratories is algemeen bekend dat ze altijd moeilijk hebben gedaan vanwege zijn patenten. Goed als daar verandering in is gekomen, maar Digital Theater Systems heeft DTS nog altijd niet vrijgegeven.Wikipedia schreef:In October 2004, VideoLan stopped its public distribution and removed it because of DTS patent infringement claims. The source has since reappeared on the libdca homepage.
"Onzin" is dus behoorlijk grof.
- voodooless
- Contacteer:
Oke, onzin is een groot woord. Maar feit blijft dat er gewoon gratis code voor is, die je gewoon vrij mag gebruiken. Zolang je niet commercieel bezig bent mag je met patenten alles doen wat je maar wil.
Zo is ook libdca nog gewoon te downloaden: http://developers.videolan.org/libdca.html
Zo is ook libdca nog gewoon te downloaden: http://developers.videolan.org/libdca.html
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Geruime tijd waren de DTS-functies in die codec uitgeschakeld. DTS werd wel ingelezen, maar enkel om te bijpassen naar een decoder. Inmiddels wordt gebruik gemaakt van het feit dat patent niet in elk land rechtsgeldig is om de software te kunnen distribueren, waarbij de verantwoordelijkheid op misbruik bij de gebruiker wordt gelegd.

Althans, dat hoop ik dan maar...
De strijd is nog niet gestreden, maar voorlopig kunnen we inderdaad mooi profiteren van DTS-functionaliteit.VideoLan schreef:Provisional Warning:
DTS Inc. claims that use of libdca software, to decode DTS compressed sound data on a DVD could violate DTS's patent rights. If you are unsure about the legality of using and distributing this code in your country, in particular in the USA, please consult your lawyer before downloading it
Althans, dat hoop ik dan maar...
VideoLan schreef:DEVELOPMENT STATUS
None of the extensions (extra channels, 96/192kHz sample rates) have been implemented (and unfortunately the public standard provides only minimal information on them).