SEAS Exel EX2 mag

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
audiojohn
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 17:09
Locatie: Delden

SEAS Exel EX2 mag

Bericht door audiojohn »

Nu toch maar eens begonnen met het bouwen van luidsprekers.
Naar (weer) een luister sessie bij speakerland heb ikgekozen voor de EX2 met Seas Exel drivers nl:T25CF001 tweeter en W17E002.
In eerste instantie wilde ik zuilen bouwen maar ik ben toch gegaan voor monitoren waar ik evt later nog een sub bij ga bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De achterkant met de afwerking die op de kasten komt.

Afbeelding
Het wissel filter dit was nog een heel werkje om het voor elkaar te krijgen,
hoog en laag hebben ieder een apart filter.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ziet er erg veelbelovend uit.
Alleen jammer dat het filter zoveel moeite heeft gekost want er is eigenlijk nog wel een klein puntje voor verbetering: link
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ziet er veelbelovend uit zeg. Dat van die spoelen kun je nog meenemen in "modificaties".
We wachten af op de foto's van de afwerking....
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Op zich is het geen "ramp" als je spoelen dicht bij elkaar zet zonder deze te draaien, zolang ze maar dienen in het zelfde spectrum, en voor dezelfde unit.

Zolang ie de afstand tussen de twee printen groot genoeg houd is er geen enkel probleem, het "kan" idd beter, maar zolang spoelen van tweeter en hoge toner maar vergenoeg uit elkaar staan is er geen probleem.

Die "foto" van de spoelen in handig, maar vergeet ook niet dat de spoelen van je units ook een invloed hebben, al dan niet meer of minder.

Groetjes
Rudy / die een zeer aardig laagfilter ziet \:D/
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Bericht door Motorfret »

de EX 2 mag is een erg fijne speaker.
(ik heb ze zelf nl ook)

ik ga ze binnenkort modificeren met audyn cap plus condensatoren.

veel plezier ermee!

wat ik verder nog gevonden heb:
een (blijkbaar) beter filter voor de EX-2 Mag:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... x2m_fw.htm

iemand een mening over dit filter ipv het origineel?
Laatst gewijzigd door Motorfret op do 17 feb 2005, 12:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Ziet er heel mooi uit!

Wat is die afwerking die je gaat gebruiken? Echt hout fineer?
Gebruikersavatar
audiojohn
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 17:09
Locatie: Delden

Bericht door audiojohn »

@Motorfret dat filter waar jij naar verwijst heb ik er in zitten.
Het is wel proppen om het filter er in te krijgen maar is toch gelukt en hoog en laag zitten zover mogelijk van elkaar.
Woendag en donderdag (hele middag) flink doorgewerkt en ze zijn nu "klaar".
De achterkant zit nog niet verlijmt zodat ik overal nog gemakkelijk bij kan mocht ik het nog willen veranderen.
De afwerking is elasgoflex beuken, de foto's geven niet de juiste kleur weer maar ik zal morgen bij daglicht wel een paar foto's maken.
Later zal ik nog uitgebreid terrug komen op de materialen en mijn bevindingen.
Terwijl ik dit inklop staan ze te draaien en ze hebben mijn verwachtingen overtoffen (nog niet eens ingespeeld) :lol: :lol: :lol:
Een gevalletje van size doesn't matter.

Afbeelding

Mijn vrouw is ook zeer tevreden met het resultaat (goede waf factor) en heeft er direct maar een plant op gezet. :?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door audiojohn op zo 20 feb 2005, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ziet er goed uit :shock:
Maar wat doet die plant op de box, doodzonde nummer 2 (doodzonde nummer 1 is het bewateren van de plant terwijl deze nog op de box staat :!: )
Gebruikersavatar
audiojohn
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 17:09
Locatie: Delden

Bericht door audiojohn »

:? Tja vrouwen!
Let wel 10 jaar terug moesten de luidsprekers nog achter de bank en in dat licht kan ik wel met deze oplossing leven.
Ja het leven is nemen en geven.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Dat ziet er goed uit zeg. Ben best wel benieuwd naar je verhaal over de afwerking.

Mooi project.. =D>
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Bericht door Motorfret »

audiojohn schreef:
@Motorfret dat filter waar jij naar verwijst heb ik er in zitten.
Het is wel proppen om het filter er in te krijgen maar is toch gelukt en hoog en laag zitten zover mogelijk van elkaar.
dus je hebt niet het standaard filterschema van intertechnik?

want dat schema waar ik naar verwees is wat anders dan speakerland normaal meegeeft met deze speaker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

audiojohn schreef:
.... er direct maar een plant op gezet.
dat geeft toch kringen (even wat argumenten voor je verzinnen)
Gebruikersavatar
Dinobe
Berichten: 252
Lid geworden op: ma 27 dec 2004, 12:23

Bericht door Dinobe »

Mooie speakertjes!!

jammer van die plant :(
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er netjes uit. Niks mis mee.
Je kan kringen van de bloempot voorkomen door van die ronde filtjes, bedoeld voor onder stoelpoten, aan de onderkant van de bloempotten te plakken. Zo heb ik dat ook. Geen rubbervoetjes, want die kunnen invreten op de ondergrond. En je vrouw is vast wel zo verstandig om ze er even af te halen bij het water geven. De bloempotten dus he...:D

Sietse
Gebruikersavatar
audiojohn
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 17:09
Locatie: Delden

Bericht door audiojohn »

@motorfret
Ik heb niet het standaard filter want ik heb het zelf moeten opbouwen.
De standaard voorgeschreven componeneten heb ik ook niet gebruik maar meestal iets beters. Ik ben nu wel benieuwd wat voor een filter jij hebt. :?:

Bierfiltjes helpen goed tegen kringen en krassen, bij mijn oude luidsprekers stond er meestal ook wel een plantje op de speaker maar mij is nooit opgevallen dat er extra kringen of krassen opkwamen.
Mijn vrouw is wel voorzichtig. :lol:
Gesloten