Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
ach weet je, sinds ik Taxi 1, 2 en 3 heb gezien is dit mijn startzin voor actie.
Zij die de films kennen weten wat ik bedoel!
Ondertussen zijn de eerste schijven gefreesd en de tweede reeks loopt ook reeds. Ondanks dat de frees door al dat exterimenteerwerk nogal bot is, draait het wel lekker door.
Hij staat nu op 20mm / sec.
Zij die de films kennen weten wat ik bedoel!
Ondertussen zijn de eerste schijven gefreesd en de tweede reeks loopt ook reeds. Ondanks dat de frees door al dat exterimenteerwerk nogal bot is, draait het wel lekker door.
Hij staat nu op 20mm / sec.
- audiomanics
- Contacteer:
- robbiedobbie
en de oppervlakte van de mid-sectie.
In totaal hebben we 3,5liter nodig (-/- 1/2 liter van de unit)
Per schijf in de inhoudsmaat 18mm x 289cm2 = 0,5214 liter
3,5 / 0,5214 = 6.712 plaat voor de midsectie
note: tekening beetje vervormd vanwege transfer Corel->sketchup
In totaal hebben we 3,5liter nodig (-/- 1/2 liter van de unit)
Per schijf in de inhoudsmaat 18mm x 289cm2 = 0,5214 liter
3,5 / 0,5214 = 6.712 plaat voor de midsectie
note: tekening beetje vervormd vanwege transfer Corel->sketchup
Laatst gewijzigd door robbiedobbie op za 30 dec 2006, 1:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
gisteren deed ie dat niet. ... maar dat was toen we de snelheid op 50mm / sec hadden gezet. Volgens de fabrikant komt dit omdat hij dan zijn stoppunt voorbij loopt doordat de geleidingsstangen beginnen te resoneren.audiomanics schreef:Je hebt een serieus probleem als ie dat niet doet...
Kees
Die vlieger gaat niet op Jean-Robert.robbiedobbie schreef:en de oppervlakte van de mid-sectie.
Aangezien we verschillende schijven hebben:
- met bracing
- zonder bracing
- met verstevigingsbalken voor de topplaat.
zul je dus elke schijf apart moeten berekenen en dat allemaal optellen.
Net me haar geknipt en het allerlaatste wat ik dan wil is 'stof op me kop'!robbiedobbie schreef:hé! je hebt je Anti-reflectie-petje weer 's op.
Dat gezegd zijnde ...
Natuurlijk Rik.rho schreef:Ik moet nog eens op bezoek komen om dit fraais in levende lijve te mogen aanzien. (als ik welkom ben toch.)
Dit is echt heel fraai werk!
Geef maar een seintje. Morgen namiddag en zaterdag werk ik er verder aan.
Ondertussen is de frees aan de negende schijf begonnen.
De kans is dan groot dat we morgen een middentonertje in elkaar gaan hebben.
- robbiedobbie
Die vlieger gaat niet op Jean-Robert.robbiedobbie schreef:en de oppervlakte van de mid-sectie.
Aangezien we verschillende schijven hebben:
- met bracing
- zonder bracing
- met verstevigingsbalken voor de topplaat.
zul je dus elke schijf apart moeten berekenen en dat allemaal optellen.
dat weet ik maar de oppervlakte van de midsectie is bij al die schijven even groot. de bracing zitten enkel in het 'bas-sectie' gedeelte.robbiedobbie schreef:hé! je hebt je Anti-reflectie-petje weer 's op.
zie tekening 2 en 3 die ik doorstuurde.
gr
rj
]
- robbiedobbie
- audiomanics
- Contacteer:
De oorzaak is dat bij dergelijke voersnelheden de steppers een of meerdere stappen gaan overslaan.. Ze krijgen wel de puls maar kunnen de stap niet maken.. De kracht van een stepper neemt meer dan evenredig met de steprate af...asterduc schreef:gisteren deed ie dat niet. ... maar dat was toen we de snelheid op 50mm / sec hadden gezet. Volgens de fabrikant komt dit omdat hij dan zijn stoppunt voorbij loopt doordat de geleidingsstangen beginnen te resoneren..
Kees
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
gisteren en vandaag wat verdere testen gedaan met frezen.
Daarbij natuurlijk extra kennis opgedaan.
Ook heb ik verschillende MDF platen uitgeprobeerd, want dat geeft een verschil in de afwerking.
Mijn lokale houthandel heeft mij aangeraden om Medite MDF te gebruiken omdat die een redelijk hoge densiteit heeft en de meest constante kwaliteit levert.
RJ had bij Wootex (een grote hout DHZ in Wilrijk) een MDF plaat opgehaalt waarvan zij 750 kg/m³ claimen. Die freest lekker en geeft niet teveel bramen. Verspaning is mooi.
De MDF die ik in een lokale hobbyzaak haal heb ik voor de eerste schijven gebruikt. Die rafelde zeer sterk naast de frees. Van spanen weinig te merken. Door het uitrafelen vliegt het stof ook moeilijk in de afzuigslang.
Vandaag nog een watervaste plaat opgehaald volgens specificaties van beveka. Die zou 700 kg/m³ in de kern en 1000 kg/m³ op het oppervlak moeten hebben. Deze plaat gaf een gelijkaardig resultaat als de plaat die RJ had meegebracht.
We hebben van de 3 platen de gewichten vergeleken van 3 afvalstukken. De plaat van Woodtex gaf 604 gram, de MDF van de lokale DHZ 510 gram en de plaat van Beveka 614 gram.
Ik heb nu de Medite platen besteld alsook een setje nieuwe frezen, ben benieuwd naar het resultaat.
Voor de middentoner testkast heb ik nog een frontplaatje gefreesd en ingelijmd in de hoop dat ik morgen de test kan doorvoeren.
Verder zitten we ook nog te denken aan de afwerking van de topplaat, de frontplaat, de terminals, de kabels en de plaats van het filter.
In tegenstelling tot de klassieke manier van kasten bouwen, moet je in een ontwerp zoals de Concave alles goed van te voren voorbereiden en de schijven daarop ontwikkelen.
Dat maakt het wel leuk, maar telkens als je denkt te kunnen gaan beginnen merk je plots dat je nog iets vergeten bent, en moet je terug gaan tekenen en wijzigen.
... en RobertJan maar balen!
Groeten,
Ed.
Daarbij natuurlijk extra kennis opgedaan.
Ook heb ik verschillende MDF platen uitgeprobeerd, want dat geeft een verschil in de afwerking.
Mijn lokale houthandel heeft mij aangeraden om Medite MDF te gebruiken omdat die een redelijk hoge densiteit heeft en de meest constante kwaliteit levert.
RJ had bij Wootex (een grote hout DHZ in Wilrijk) een MDF plaat opgehaalt waarvan zij 750 kg/m³ claimen. Die freest lekker en geeft niet teveel bramen. Verspaning is mooi.
De MDF die ik in een lokale hobbyzaak haal heb ik voor de eerste schijven gebruikt. Die rafelde zeer sterk naast de frees. Van spanen weinig te merken. Door het uitrafelen vliegt het stof ook moeilijk in de afzuigslang.
Vandaag nog een watervaste plaat opgehaald volgens specificaties van beveka. Die zou 700 kg/m³ in de kern en 1000 kg/m³ op het oppervlak moeten hebben. Deze plaat gaf een gelijkaardig resultaat als de plaat die RJ had meegebracht.
We hebben van de 3 platen de gewichten vergeleken van 3 afvalstukken. De plaat van Woodtex gaf 604 gram, de MDF van de lokale DHZ 510 gram en de plaat van Beveka 614 gram.
Ik heb nu de Medite platen besteld alsook een setje nieuwe frezen, ben benieuwd naar het resultaat.
Voor de middentoner testkast heb ik nog een frontplaatje gefreesd en ingelijmd in de hoop dat ik morgen de test kan doorvoeren.
Verder zitten we ook nog te denken aan de afwerking van de topplaat, de frontplaat, de terminals, de kabels en de plaats van het filter.
In tegenstelling tot de klassieke manier van kasten bouwen, moet je in een ontwerp zoals de Concave alles goed van te voren voorbereiden en de schijven daarop ontwikkelen.
Dat maakt het wel leuk, maar telkens als je denkt te kunnen gaan beginnen merk je plots dat je nog iets vergeten bent, en moet je terug gaan tekenen en wijzigen.
... en RobertJan maar balen!
Groeten,
Ed.
- audiomanics
- Contacteer: