zelfbouw hybride esl

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
badduh

zelfbouw hybride esl

Bericht door badduh »

Ik ben van plan om een paar hybride elektrostaten zelf te gaan bouwen.
het zal waarschijnlijk gaan bestaan uit een 12" woofer in dipole opstelling per kant, mischien dat het er twee per kant worden maar dat weet ik nog niet zeker want ik moet eerst nog metingen van de woofers verichten voordat ik daar een beslissing over kan nemen.
Voor het midden en hoog ga ik een esl element maken, wat voor afmetingen deze gaat krijgen weet ik nog niet precies maar ik denk dat het iets in de richting van 10 bij 50 cm gaat worden met draad statoren, ik overweeg ook nog om ze iets smaller te maken en dan per speaker twee naast elkaar te plaatsen onder een kleine hoek aangzien dit volgens het boek van fikier een betere spreiding van de weergave tot gevolg zou hebben.

Ik heb op diyaudio.com gelezen dat je voor een hybride esl twee normale trafo's van 220v/6v (waarvan je de secundaire windingen parallel schakeld en vervolgens op de versterker aansluit, de primaire windingen komen dan in serie te staan en komen aan de statoren) kan gebuiken als step-up trafo's, ik wil voor dit doel vier ringkern trafo's van 6v aanschaffen, mijn vraag is echter hoeveel Va zouden deze moeten zijn? http://www.ratoshop.be/transformatoren/ ... 62825.html

Voor de hoogspaning unit wil ik gewoon de schakeling die fikier in zijn boek beschrijft gebruiken, met mischien een paar kleine toevoegingen, hij gebruikt daarbij twee printtravo's van 12v waarbij hij de secundaire windingen met elkaar verbind om zo de hs unit van het lichtnet te isoleren, hoe zwaar moeten deze trafo's zijn? het lijkt mij dat deze niet zo zwaar hoeven te zijn aangezien zo'n hs unit haast geen stroom verbuikt, zou deze trafo hiervoor geschikt zijn? http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449371

kortom nu al een hoop vragen zonder dat er nog maar iets gebouwd is, hopelijks willen jullie mij verder helpen.
Gr Bas
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Hallo,
Daniel is in dit topic http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... sl+hybride ook een paar electrostaten aan het maken, waar ik de frames voor gefreesd heb.. Misschien dat je daar je licht nog kan opsteken.. Verder zijn er op internet ook een paar groepen die zich vrij intensief bezig houden met het bouwen van ESL's..

Kees
badduh

Bericht door badduh »

Leuk topic ga ik zeker volgen, ik had hem ook nog niet eerder gezien.
Heb jij een computer gestuurde frees staan, ik neem aan dat je dat niet met een gewone bovenfrees hebt gedaan?
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Check my website for details (het www knopje onderaan..)

Kees
daniel

Bericht door daniel »

Als je iets meer uit wilt geven aan je trafo's, zou je de persoon uit deze advertentie eens kunnen benaderen. Wellicht heeft ie nog een setje. Ik heb mijn trafo's ook bij hem vandaan, en heb begrepen dat ze van best goede kwaliteit zijn.
badduh

Bericht door badduh »

Bedankt voor de tip, ik heb echter op diyaudio.com gelezen dat met een hybride esl het verschil tussen een echte audio step-up trafo en een omgekeerde power trafo nauwlijks hoorbaar is. Aangezien ik het enigzins betaalbaar wil houden en later eventueel voor vrienden ook nog een gelijk paar wil kunnen bouwen ga ik denk ik toch maar voor normale ringkern trafo's. De vraag waar ik nu nog mee zit is hoe zwaar die trafo's moeten zijn. Daniel wat voor esl heb je gebouwd en hoe is het resultaat geworden?

Gr Bas.
daniel

Bericht door daniel »

ik heb nog niks gebouwd, maar ben net begonnen. Het idee is dus een hybride, met een paneeltje van ongeveer 1mx20cm (membraamoppervlak wordt ongeveer 85cmx16cm). De woofersectie heb ik nog geen besluit over genomen. Het wordt waarschijnlijk geen dipool, want die kan ik niet kwijt in mijn luisterruimte.

Over de vraag van de VA-waarde van je trafo's: een gefundeerd antwoord kan ik je niet geven, maar als ik naar mijn trafo's kijk, hebben die afmetingen vergelijkbaar met een 80-120VA 'normale' ringkern.

trafootjes voor je hoogspanningsectie kunnen denk ik inderdaad zo klein mogelijk zijn. Hier hoeft namelijk geen vermogen door geleverd te kunnen worden (liever niet zelfs). Ik heb voor mijn hoogspanningsvoeding twee kleine 220V:220V scheidingstrafootjes (ik schat hooguit 2VA, staat er niet op), gevolgd door zo'n standaard cascade.
badduh

Bericht door badduh »

begrijp ik je goed dat je per hs voeding 1 trafo gebruikt met zowel primair als secundair 220 volt? Dat kost natuurlijk wel minder ruimte dan de oplossing van fikier waarbij je twee trafo's per voeding nodig hebt.
daniel

Bericht door daniel »

jep, zie ge-attachte foto. Trafootje is trouwens slechts 1VA, stond er toch op. Ik vraag me alleen wel af of je zoiets uberhaubt ergens zou kunnen kopen. De mijne waren deel van een complete set elektronica voor een ESL, zoals beschreven in mijn topic.
Bijlagen
Clipboard01.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”