
Marantz CD-80 modificatie
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou nee, de eindtrap staat dan bij volle uitsturing (4mA) niet meer in klasse-A en de vervorming neemt dus toe. Met 220-Ohm en de 5-ohm weerstanden op de emitters van de stuur transistoren loopt er nominaal 6mA en heb je dat probleem dus niet.By the way, is het niet handig om in de IV-omzetter deze 5ohm weerstanden ook gewoon te verwijderen? Ik ben niet bang voor teveel stroom. Dan laat ik ook daar de 470ohm weerstanden gewoon zitten ipv ze te vervangen door 220 ohm in de stroombronnen van de stuurtrap.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Ps. ik heb onderstaand circuit even gesimuleerd, je realiseert je wel dat met een 1500-Ohm weerstand je 12Vpp uitstuurt, da's 4.2Vrms? E.e.a. volgt uit 1500x0.004 = 6, dus ik zou deze verlagen naar 750 of zelfs 680-Ohm, met 680-Ohm zit je precies op 5.6Vpp wat neerkomt op 2Vrms.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ps. ik heb onderstaand circuit even gesimuleerd, je realiseert je wel dat met een 1500-Ohm weerstand je 12Vpp uitstuurt, da's 4.2Vrms? E.e.a. volgt uit 1500x0.004 = 6, dus ik zou deze verlagen naar 750 of zelfs 680-Ohm, met 680-Ohm zit je precies op 5.6Vpp wat neerkomt op 2Vrms.

Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, moeten we nu alweer praten over die stuurstroom
. Die loopt van 0-4mA met 2mA in rust als de CD niet speelt.
Verder wel dank als je deze wilt simuleren
. Wil je dan ook meenemen met de 220ohm weerstanden weer gewoon naar 470 ohm en de 5 ohm weerstanden allevier eruit? Lijken me overbodig die dingen. Als die eruit zijn loopt er ruim 4mA ruststroom door de eindtorren, lijkt me voldoende.
Verder wel dank als je deze wilt simuleren
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
- Idc = 2mA
- Iac = 0-4mA
- Vout = 12Vpp, 4.2Vrms
DAC AC en DC stroom en output voltage
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11969.gif
Kortom, die 1500-ohm is teveel van 't goede en ik zou ook gewoon 2mA injecteren in de DAC, zodoende ben je ook de offset kwijt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ja en nee, de 2mA ruststroom is een DC stroom, de 0-4mA een AC stroom. Dwz. de 2mA zorgt voor een offset, de 0-4mA voor de uitsturing. In onderstaande simulatie kan je exact zien wat er gebeurt.Sander, moeten we nu alweer praten over die stuurstroom . Die loopt van 0-4mA met 2mA in rust als de CD niet speelt.
- Idc = 2mA
- Iac = 0-4mA
- Vout = 12Vpp, 4.2Vrms
DAC AC en DC stroom en output voltage
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11969.gif
Kortom, die 1500-ohm is teveel van 't goede en ik zou ook gewoon 2mA injecteren in de DAC, zodoende ben je ook de offset kwijt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Oh wacht, ik zie al waar 't misgaat, LTspice neemt voor de stroom niet de Ipp waarde, maar de waarde voor een halve periode, dus 4mA is 8mApp, niet 4mApp.Nee, de AC is 4mAp-p dwz van 0-4mA met een DC component van 2mA. De originele Marantz gebruikt ook die 1500 ohm!!!!! Zucht...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Svp. even gedetailleerd uitleggen waar 't misgaat want ik volg je niet? Als je de uitgang kortsluit gaat er aardig wat stroom lopen, maar dan neem je gewoon een 100~220-Ohm weerstand in serie op, dan gaat 't niet zo'n vaart lopen.5 ohm weerstanden in de stuurtrap of alle 5 ohm weerstanden weg is geen goed idee . Dan blaas je de eindtrap op. Bij sterke spanningswijzigingen over C1 moet er een stroombegrenzing aanwezig zijn. Dus genoegen nemen met de ruststroom van 2mA of de weerstanden verlagen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Idem dito, gezellig samen knutselen, zo leer je nog 'ns wat van een ander.Ik vind deze samenwerking wel leuk eigenlijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Nou, ik had dus de IV-omzetter van zijn 5 ohm weerstanden ontdaan. Wel op de collectors er eentje gezet zodat ik kon kijken hoeveel stroom er loopt. Ik had hem verder niet belast. Maar op een gegeven moment liep door de collector van de BC547C eindtor geen stroom meer. De spanning op C1 was blijven hangen op -8V. En de emitter van de BC557C eindtor was doorgebrand...ik snap het zelf eigenlijk ook niet goed.SSassen schreef:Jeroen,
Svp. even gedetailleerd uitleggen waar 't misgaat want ik volg je niet? Als je de uitgang kortsluit gaat er aardig wat stroom lopen, maar dan neem je gewoon een 100~220-Ohm weerstand in serie op, dan gaat 't niet zo'n vaart lopen.5 ohm weerstanden in de stuurtrap of alle 5 ohm weerstanden weg is geen goed idee . Dan blaas je de eindtrap op. Bij sterke spanningswijzigingen over C1 moet er een stroombegrenzing aanwezig zijn. Dus genoegen nemen met de ruststroom van 2mA of de weerstanden verlagen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hehe. Lange zucht. Na twee dagen hard werken met elektronica en meetapparatuur (het was onderhand alsof ik weer aan het stagelopen was...) is het dan klaar!
De buffers werken erg mooi en ze hebben een bandbreedte van 10MHz. Dat is mooi voor een correcte werking van het filter, ook in het hoogfrequent. Wel waren ze aan het oscilleren op zo'n 140 MHz met een amplitude van 20mVpiek-piek. Dit overigens alleen als het filternetwerk erop aangesloten was. Na een tijdje puzzelen was ik er achter dat het kwam door de fasedraaiing veroorzaakt door de 1,2nF condensator.

Als ik die weghaalde verdween de oscillatie. Maar goed, daar was ik niet mee geholpen. Ofschoon zeer hoogfrequent en niet groot in amplitude (de UcD versterker oscilleert op ruim 400kHz met 800mVpiek-piek) wilde ik deze oscillatie toch kwijt. Dit lukte door twee goede kwaliteit condensators van 22pF op de voedingslijnen naar massa te zetten. Styroflex 100pF gaf meer oscillatie en een normale keramische van 22 pF was niet goed genoeg. Ik geloof dat wat ik nu succesvol heb gebruikt zilver-mica is.
De buffers werken erg mooi en ze hebben een bandbreedte van 10MHz. Dat is mooi voor een correcte werking van het filter, ook in het hoogfrequent. Wel waren ze aan het oscilleren op zo'n 140 MHz met een amplitude van 20mVpiek-piek. Dit overigens alleen als het filternetwerk erop aangesloten was. Na een tijdje puzzelen was ik er achter dat het kwam door de fasedraaiing veroorzaakt door de 1,2nF condensator.

Als ik die weghaalde verdween de oscillatie. Maar goed, daar was ik niet mee geholpen. Ofschoon zeer hoogfrequent en niet groot in amplitude (de UcD versterker oscilleert op ruim 400kHz met 800mVpiek-piek) wilde ik deze oscillatie toch kwijt. Dit lukte door twee goede kwaliteit condensators van 22pF op de voedingslijnen naar massa te zetten. Styroflex 100pF gaf meer oscillatie en een normale keramische van 22 pF was niet goed genoeg. Ik geloof dat wat ik nu succesvol heb gebruikt zilver-mica is.
Niks d'r van!Wowly schreef:ej! ga'sslapenjij!
Jan
Ok, dan de testen met de IV-omzetter. Ik heb eerst de bandbreedte gecontroleerd met C1=100pF en Rfb=1500ohm. Die bleek -3dB op 980kHz, dit ligt wel heel dicht bij de simulatie van Jacco!!! Hieronder de blokgolf op 1MHz.

Daarna heb ik gekeken hoe het circuit zich gedraagt als er mijn netwerk op zit met de 1500ohm, de 2,2nF en de 470ohm. Ook weer C1=100pF.
Bij 1kHz 6Vp-p, bij 156,4kHz 1,9Vp-p, bij 1MHz 1,4Vp-p. Bij 1MHz zit je in het gebied waar de 2,2nF een kortsluiting is en Rfb gelijk is aan de parallelschakeling van 470 en 1500 ohm (ca 360ohm). Tov van dit punt krijg je dan een -3dB punt op 4,1MHz (1Vp-p). Op een gegeven moment is het over en op 20MHz is nog 140mVp-p over. Nergens een spoor van peaking.
Hieronder de weergave indien een blokgolf wordt toegevoerd, achtereenvolgens 1kHz, 10kHz, 100kHz, 1MHz en 10MHz. Geen enkel spoor van overshoot, wat je ziet is de bandbreedtebeperking van de 2,2nF (vooral bij 100kHz) en op 1MHz is de blokgolf weer mooier omdat daar de 2,2nF als kortsluiting kan worden beschouwd. Op 10MHz kan het circuit geen blokgolf meer weergeven.
1kHz

10kHz

100kHz

1MHz

10MHz

Mooi werk Jeroen,
Ja, het is hardstikke hoogfrequent waar je mee bezig bent. Een stopweerstandje in serie met de bufferingang wil ook nog wel eens helpen.
Btw waarom bouw je dat filter nier gewoon passief op die frequentie? Heb je ook geen gezanik met de bandbreedte beperkende factor van de buffer. Jah ik weet het, heb je een spoeltje nodig, nou èn, die zitten ook in je speakerfilters
Tip: als je dit soort hoogfrequent dingen bouwt: Neem een blank stukje printplaat als common ground waar je je spinnewebbetje op bouwt.
[Edit]
Hé zo'n scoop zoek ik nog, hebben jullie er niet eentje over?
Ja, het is hardstikke hoogfrequent waar je mee bezig bent. Een stopweerstandje in serie met de bufferingang wil ook nog wel eens helpen.
Btw waarom bouw je dat filter nier gewoon passief op die frequentie? Heb je ook geen gezanik met de bandbreedte beperkende factor van de buffer. Jah ik weet het, heb je een spoeltje nodig, nou èn, die zitten ook in je speakerfilters
Tip: als je dit soort hoogfrequent dingen bouwt: Neem een blank stukje printplaat als common ground waar je je spinnewebbetje op bouwt.
[Edit]
Hé zo'n scoop zoek ik nog, hebben jullie er niet eentje over?
Geprobeerd, verschillende waarden, frequentie werd alleen lager was geen echt succes.Pjotr schreef:Mooi werk Jeroen,
Ja, het is hardstikke hoogfrequent waar je mee bezig bent. Een stopweerstaddje in serie met de bufferingang wil ook nog wel eens helpen.
Had gekund ja. Ik vind deze oplossing mooier. Met een passief filter met spoel ben je van correcte werking afhankelijk van de ingangsimpedantie van de (voor)versterker. En het werkt nu perfect met die 22pF op de voedingslijn.Btw waarom bouw je dat filter nier gewoon passief op die frequentie? Heb je ook geen gezanik met de bandbreedte beperkende factor van de buffer. Jah ik weet het, heb je een spoeltje nodig, nou èn, die zitten ook in je speakerfilters![]()
Kijk nog even naar bladzijde 1 van dit draadjeTip: als je dit soort hoogfrequent dingen bouwt: Neem een blank stukje printplaat als common ground waar je je spinnewebbetje op bouwt.
Oud gevalletje maar werkt nog perfect. De meeste van deze leeftijd beginnen het bij ons nu langzaam te begeven.[Edit]
Hé zo'n scoop zoek ik nog, hebben jullie er niet eentje over?
- edit - Ok, ik heb nu eindelijk eens goed kunnen luisteren. Volgens mij wint deze het van de open loop versie. Geweldig!!! Het hoog doet vinyl-achtig aan, let op KT88!
