Buizen voorversterker: hulp gezocht

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Walt

Buizen voorversterker: hulp gezocht

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Raphael buizenvoorversterker. Het type is mij onbekend (er zit in ieder geval geen phono op, is eind jaren tachtig).

Tot alsnog dacht ik dat de twee buisjes vast gesoldeerd zaten op de printplaat. Echter toen ik vandaag intern wat bekabeling ging aanpassen zag ik dat de buisjes in voetjes zitten en er dus makkelijk uit kunnen. Het type van de twee buisjes is:

- CVC
- ecc 83
- Chelmer valve

Nu is mijn vraag of dit goede buizen zijn, en zo niet, welke zouden er als vervangers inkunnen. Een tweede vraag, hoe weet ik of de buizen versleten zijn? Het enige meetinstrument dat ik heb is een eenvoudige multimeter.

Groeten Walter
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Met een multimeter kun je niet veel meer als kijken of de gloeidraad er nog in zit.. Maar als je 'm ziet gloeien zit ie er nog..
De ECC83 is best een leuk buisje, waar heel wat verschillende typeaanduidingen van in omloop zijn (12AX7, CV4004 om er maar een paar van te noemen)
Van dit type zijn ook een paar heel goed klinkende types te verkrijgen.
De Mullard CV4004 Boxplate vind ik zelf de beste. Maar ook Philips (made in Holland) en Telefunken (met het ruitje tussen de pennen!!.. andere zijn niet door Telefunken gemaakt)
Ik heb zat van dergelijk buisjes op voorraad eventueel (wie niet??)

Kees
Walt

Bericht door Walt »

Bedankt voor de snelle reply.

Op marktplaats staan nu deze:

Te koop: TELEFUNKEN ecc83 12ax7 smoothplates RED TIP meten uitstekend voor de kenner verder geen uitleg nodig.
Een ECHTE opwaardering voor uw voorversterker en/of phono.

Zou dit wat zijn? Zit hier vlak in de buurt vandaar.

Mijn huidige buizen gloeien nog. Wat gebeurt er als de gloeidraad op is, valt het kanaal dan uit, krijg ik een grote brom?

Groetjes Walter
audiomanics
Contacteer:

Als de gloeidraad kapot gaat heb je geen electronen-emissie meer.. Geen electronen.. geen geluid..

Als die buizen echt goed zijn heb je er een paar mooie exemplaren mee. Vraag wel eerst of er een ruitje tussen de pennen staat. (er wordt nog wel eens imitatie als Telefunken gestempeld)
Voor echte Telefunkens moet je wel behoorlijk in de buidel tasten..
Laat ze in ieder geval meten voor je ze wil kopen..Liefst door een onafhankelijk iemand... Ook ik kan een absoluut verrotte buis als uitstekend uit een test laten komen.. kwestie van iets anders instellen..
(Niet gemeten of "as is" betreft maar al te vaak defecte of versleten exemplaren)

Kees
Walt

Bericht door Walt »

Dat klinkt voor een leek toch als een risicovolle onderneming om buizen aan te schaffen. Wat moet ik me voorstellen bij 'diep in de buidel tasten'? Is dat 25-50 euro per buis of zomaar 200 euro per buis?

Wellicht is het slimmer om via het forum bij iemand te kopen waarvan bekend is dat deze persoon betrouwbaar is.

Is het trouwens zo dat een ecc83 buis altijd in dezelfde buisvoet past, of kunnen de pinnen bijv. op andere plekken zitten?

Groeten Walter
audiomanics
Contacteer:

Een ECC83 is een ECC83.. Kun je gewoon inprikken.. Ook heel wat andere types zullen prima voldoen op die plaats. (de NIET ECC83/12AX7/CV4004 buisjes)
Vaak is het gewoon een kwestie van prikken en luisteren..
Wel even in de datasheets kijken van de andere types of de pin-out hetzelfde is (gloeidraden willen nog wel eens iets anders zitten, bijv: 2 x 6,3V in serie met midden aftakking)
Telefunkens, en dan heb ik het over NOS/NIB (New-Old-Storage/New In Box) kunnen oplopen tot wel 150 euro per stuk voor de betere types maar ik denk dat 50 euro voor deze (per stuk) toch wel ruim betaald is... ze zijn niet nieuw meer namelijk..
En ja, buizen kopen op het internet kan link zijn als je niet weet waar je op moet letten.

Kees
Walt

Bericht door Walt »

Zonet de oude buizen preventief vervangen door nieuwe Sovteks. Voorlopig kan ik dus weer vooruit, in de komende tijd ga ik maar eens op zoek naar echt goede ecc83 buizen.

Groeten Walter
audiomanics
Contacteer:

Om je alvast lekker te maken:
de M8137 Mullard Boxplate milspec uitvoering van de CV4004=ECC83.. Betere (en meer gewilde types) zul je niet snel vinden..
Deze zijn NOS-NIB.....

Kees
Bijlagen
Boxplates.jpg
Boxplates.jpg (36.76 KiB) 1517 keer bekeken
CV4004.JPG
KT88
In memoriam †

Bericht door KT88 »

audiomanics schreef:
Als die buizen echt goed zijn heb je er een paar mooie exemplaren mee. Vraag wel eerst of er een ruitje tussen de pennen staat. (er wordt nog wel eens imitatie als Telefunken gestempeld)
Voor echte Telefunkens moet je wel behoorlijk in de buidel tasten..
Er zijn vele gevallen bekend op FraudBay van gewone TFK ECC83s, dus met ruitje, maar verder doodordinair, die aan het einde van hun levensduur even opnieuw als ECC803S gestempeld worden, een verguld voetenbadje krijgen en dan voor $150/stuk geadverteerd worden............oppassen dus!

Een buizentester geeft trouwens ook niet alles aan, hoor.
De buis moet in de schakeling zelf beluisterd en gemeten worden, bijv. microfonie haal je er op de beste tester ook niet uit.

Ik zou zelf als leek slechts buizen kopen met omruilgarantie bij een handelaar met een goede reputatie, bij al die marktplaatsverkopers weet je nooit wat je krijgt.
Ik sluit me aan bij Kees wat betreft de box anodes, Telefunken is echt niet alleen-zaligmakend.
Probleem met zelfs origineel NOS is dat de besten er zo langzamerhand wel uitgevist zijn, ook bij die oude productie kwamen er regelmatig "duds" voor.

Van de nieuwe productie vind ik JJ ook erg goed, en niet duur ook.
Probeer Sovtek en Electro Harmonics te vermijden, die klinken in sommige schakelingen wat muffig naar mijn smaak.
JJ is wat sprankelender.
Plaats reactie