de FaB4 monitor - KLAAR !
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
de spoel voor t laag heb ik nu als meest kansmakende kandidaat een 2.2mH luchtspoel van 1.4mm liggen, die krijg ik er nog wel in. problematisch gaat het worden als het 1e orde filter op de tweet niet klinkt en ik daar naar 2e orde toe moet en er dus nog een grote spoel bijkomt.... de enige uitgading nu is de puzzel waar het moet en hoe vast te zetten, qua ruimte lukt t nog wel denk ik (hoop ik)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nou, wer wat zitten denken over waarom die simu van 2e orde op hoog liet zien wat ik zag (een nette x-over bij 400Hz die met 1e orde op hoog niet lukte).
de 1e conclusie is dat het toevoegen van de L aan het filter er voor zorgt dat de respons van de tweet bij 400Hz hoger is dan zonder deze. lager valt deze uiteraard veel sneller af. gelet op dat dat waarschijnlijk komt door een resonantie en erbij dat onder de 400Hz de vervorming hard oploopt lijkt me dit (puur gevoelsmatig) niet een fijne optie.
de 2e, en veel confronterendere, conclusie is dat ik dus niet het gevoel van filters heb om dit soort effecten te kunnen visualiseren in m'n hoofd (let op hoe ik de combinatie "niet" en "begrijpen" uit de weg ga). ik heb kwa literatuur alleen t boek van Vance D en onze eigen bieb, beide prima bronnen, maar voor inzicht in de theorie hebben deze niet tot het gewenste effect geleid.... ik vertaal de E schema's meestal in een stromings equivalent, want dat deel van de natuurkunde zit wel op de juiste manier in m'n hoofd. maar op het moment dat het gaat over minder simpele filters en interacties tussen diverse spoelen gaat dit dus niet meer werken... heeft er iemand wat tips voor wat literatuur in deze? nivo: beginnend HBO/WO, de VWO wiskunde ging me goed af (incl complexe getallen) daarna is er nooit meer wat bijgekomen (ik heb scheikundige technnologie gedaan, en volgens de wiskunde docent hadden alleen bedrijfskundigen nog makkelijkere wiskunde; als ik wat moeilijks qua wiskunde tegenkwam waren er voor mij 2 oplossingen: uit de weg gaan (bv Fourier) of numeriek aanpakken (pdv's))
de 1e conclusie is dat het toevoegen van de L aan het filter er voor zorgt dat de respons van de tweet bij 400Hz hoger is dan zonder deze. lager valt deze uiteraard veel sneller af. gelet op dat dat waarschijnlijk komt door een resonantie en erbij dat onder de 400Hz de vervorming hard oploopt lijkt me dit (puur gevoelsmatig) niet een fijne optie.
de 2e, en veel confronterendere, conclusie is dat ik dus niet het gevoel van filters heb om dit soort effecten te kunnen visualiseren in m'n hoofd (let op hoe ik de combinatie "niet" en "begrijpen" uit de weg ga). ik heb kwa literatuur alleen t boek van Vance D en onze eigen bieb, beide prima bronnen, maar voor inzicht in de theorie hebben deze niet tot het gewenste effect geleid.... ik vertaal de E schema's meestal in een stromings equivalent, want dat deel van de natuurkunde zit wel op de juiste manier in m'n hoofd. maar op het moment dat het gaat over minder simpele filters en interacties tussen diverse spoelen gaat dit dus niet meer werken... heeft er iemand wat tips voor wat literatuur in deze? nivo: beginnend HBO/WO, de VWO wiskunde ging me goed af (incl complexe getallen) daarna is er nooit meer wat bijgekomen (ik heb scheikundige technnologie gedaan, en volgens de wiskunde docent hadden alleen bedrijfskundigen nog makkelijkere wiskunde; als ik wat moeilijks qua wiskunde tegenkwam waren er voor mij 2 oplossingen: uit de weg gaan (bv Fourier) of numeriek aanpakken (pdv's))
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, net de eerste stereo luistertesten gedaan.... daar is dus nog wel wat werk aan helaas. mannen stemmen klinken wat dun, vrouwen slissen (nee, ik luisterde geen Katie M) en t hoog is iets te.
ruimtelijkheid is zoals verwacht erg mooi, het laag voor zo'n klein kastje indrukwekkend. percussie knalt er echt uit.
dus eerst maar eens gaan meten (beter gezegd: tweedst gaan meten, eerst het meetsetje weer werkend krijgen, ergens een losse verbinding tussen geluidskaart en rig, krijg vage foutmelding van sw
).
ruimtelijkheid is zoals verwacht erg mooi, het laag voor zo'n klein kastje indrukwekkend. percussie knalt er echt uit.
dus eerst maar eens gaan meten (beter gezegd: tweedst gaan meten, eerst het meetsetje weer werkend krijgen, ergens een losse verbinding tussen geluidskaart en rig, krijg vage foutmelding van sw
Hoi Henkjan,
Het plotseling oplopen bij overgaan naar 2de orde filter voor de tweet (breedbander) komt doordat je filter gaat reageren op de impedantiepiek van de breedbander die net even lager zit.
Heb je wel de impedanties van de speakers opgemeten en net als de SPL data ingevoerd in AudioCad? Ook lijkt het erop dat je geen faseinformatie hebt ingevoerd, ik zie in je grafiek de fase van het elektisch filter alsof het op een ideale impedantie is aangesloten. Op deze manier gaat je hele curve in werkelijkheid compleet anders zijn dan wat je simuleert.
Het plotseling oplopen bij overgaan naar 2de orde filter voor de tweet (breedbander) komt doordat je filter gaat reageren op de impedantiepiek van de breedbander die net even lager zit.
Heb je wel de impedanties van de speakers opgemeten en net als de SPL data ingevoerd in AudioCad? Ook lijkt het erop dat je geen faseinformatie hebt ingevoerd, ik zie in je grafiek de fase van het elektisch filter alsof het op een ideale impedantie is aangesloten. Op deze manier gaat je hele curve in werkelijkheid compleet anders zijn dan wat je simuleert.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik heb alleen Z en SPL gemeten. fases zijn door AudioCAD erbij verzonnen, ik vermoed op basis van T/S. dit vanwege het gerommel van m'n meetset waardoor ik niet een fatsoenlijke fase er uit kreeg.
wat betreft dat oplopen van de tweet: dat effect is er dus ook als ik de impedantiepiek heb gladgestreken met een RCL?
wat betreft dat oplopen van de tweet: dat effect is er dus ook als ik de impedantiepiek heb gladgestreken met een RCL?
Ok, ik dacht al iets te zien in die fase wat overeen kwam in ieder geval toch met de amplitude van de impedantie.
Als je die Z rechtstrijkt met een RLC, dan zul je de piek niet meer zien, dan gaat het filter volgens het boekje werken.
Wat je ook kunt doen, en dit gaat tegen je gevoel in maar het werkt wel, dat is de spoel in het hoogdoorlaatfilter zeker twee keer zo klein maken. Misschien zelfs wel meer. Met akoestische metingen en nog wat spelen met de waarden voor de condensator en spoel kun je dan een heel nette respons krijgen zonder dat je impedantiecorrectie hoeft te doen.
Hoe heb je trouwens de breedbander gedempt?
Als je die Z rechtstrijkt met een RLC, dan zul je de piek niet meer zien, dan gaat het filter volgens het boekje werken.
Wat je ook kunt doen, en dit gaat tegen je gevoel in maar het werkt wel, dat is de spoel in het hoogdoorlaatfilter zeker twee keer zo klein maken. Misschien zelfs wel meer. Met akoestische metingen en nog wat spelen met de waarden voor de condensator en spoel kun je dan een heel nette respons krijgen zonder dat je impedantiecorrectie hoeft te doen.
Hoe heb je trouwens de breedbander gedempt?
Zelf speakers ontwerpen is mooi ...Henkjan schreef:naja, daar heb je tenminste nog een bestaand ontwerp als startpunt, ik moet dit helemaal zelf verzinnen want van de bijdragen van anderen hoef ik t in dit topic niet te hebben.. sorry moest er ff uit
maar de units ken ik niet ..
dus veel hulp kan ik niet bieden.. sorry
Zou wel willen natuurlijk maar een bestand ontwerp
als startpunt is meer mijn "ding" zeg maar ...
Maar blijf dit draadje wel volgen... natuurlijk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zal grafiek later plaatsen, maar de resonantie piek van de tweet en de hoogste (in frequentie) van de twee van de woof heb ik dus platgemept met een RCL.jeroen_d schreef:Hoe is de impedantie dan nu en hoe heb je je filter berekend?
filter "berekend" op basis van de gemeten impedantie en SPL middels AudioCAD simulatie
Niet zozeer lowpass, het is net andersom. Die spreekspoelinductie belemmert de laagdoorlaatfunctie van de seriespoel voor de woofer. Maar aangezien Henkjan al op 400Hz filtert kan dit nog wel. En de condensator van het 2de orde filter sluit de impedantie van de luidspreker kort.
Maar rho heeft wel een punt. Beter is om over de woofer nog een zobel te zetten om in ieder geval tot zo'n 1000 Hz de impedantie lineair te maken. Dat scheelt nog een stuk in de voorspelbaarheid van het eindresultaat.
Maar rho heeft wel een punt. Beter is om over de woofer nog een zobel te zetten om in ieder geval tot zo'n 1000 Hz de impedantie lineair te maken. Dat scheelt nog een stuk in de voorspelbaarheid van het eindresultaat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, na een tijd lang zo geregeld wat luisteren met t filter zoals t ook al bij Michael thuis was, maar weer eens aan de gang om t beter te krijgen.
even weer een opfrisser: na het inspelen ging t laag steeds beter klinken, ik ben er nog steeds enorm verbaasd over hoe goed en volwassen zo'n 13cm woofertje met maar 4 liter kast klinkt. contrabas staat er gewoon, percusie idem, zonder een spoor boemerigheid.
maar ja, de overall klank was gewoon kil en iel. uit de metingen van Edo bleek dat er in elk geval geen rare dips zaten in de curve in t mid ofzo, dus ben ik maar eens aan t experimenteren gegaan met het hoog. eerst een 0.05mH spoel er voor, deed eigenlijk weinig. toen 0.1mH, scherpte weg, maar de helderheid ook.... tja das nou ook niet de bedoeling natuurlijk... toen een 12ohm weerstand over de spoel gehangen (letterlijk, hangt er nog los aan....), en dat bracht de helderheid weer terug. en de kilte bleef weg!
net een halve CD Nits en een hele SaintSeans geluisterd, en nog steeds tevreden
gaat t project dan toch nog afkomen? morgen maar weer eens verder luisteren, en wat meer schakelen met de Audiolabs als ref.
nog vrijwilligers in de buurt die ook eens hun oren uit willen lenen?
even weer een opfrisser: na het inspelen ging t laag steeds beter klinken, ik ben er nog steeds enorm verbaasd over hoe goed en volwassen zo'n 13cm woofertje met maar 4 liter kast klinkt. contrabas staat er gewoon, percusie idem, zonder een spoor boemerigheid.
maar ja, de overall klank was gewoon kil en iel. uit de metingen van Edo bleek dat er in elk geval geen rare dips zaten in de curve in t mid ofzo, dus ben ik maar eens aan t experimenteren gegaan met het hoog. eerst een 0.05mH spoel er voor, deed eigenlijk weinig. toen 0.1mH, scherpte weg, maar de helderheid ook.... tja das nou ook niet de bedoeling natuurlijk... toen een 12ohm weerstand over de spoel gehangen (letterlijk, hangt er nog los aan....), en dat bracht de helderheid weer terug. en de kilte bleef weg!
net een halve CD Nits en een hele SaintSeans geluisterd, en nog steeds tevreden
nog vrijwilligers in de buurt die ook eens hun oren uit willen lenen?
