kijk eens, Roland ook al in de buizen!

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

kijk eens, Roland ook al in de buizen!

Bericht door Henkjan »

http://www.crafty.nl/nieuws/

nog geen 300 euri, alleen al om naar te kijken lijkt t me al wat :wink: :D
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Voor 300 euro kun je toch geen buizenamp maken en verkopen met winst? Wat voor onderdelen zitten daar in...

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Als de versterker net zo werkt als de site (bij mij dan...) dan ....

Chinees vermoedelijk??

Kees
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ziet er wel erg goed uit.....


Jan
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Review:
http://www.audioasylum.com/audio/tubes/ ... 75919.html
dekkersj schreef:
Voor 300 euro kun je toch geen buizenamp maken en verkopen met winst? Wat voor onderdelen zitten daar in...

Groet,
Jacco
What you pay is what you get zeggen de Yanken altijd. Da's hardstikke waar, maar niet in de audio wereld waar slecht een paar grote jongens de dienst uitmaken.

En die onderdelen ... hoevaak gaan die over de kop door alle tussenhandel. Als je dat kunt uitschakelen en gaat voor grote aantallen implodeerd de prijs.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Factory direct is het toverwoord. Yarland bouwt en ontwerpt al jaren voor verschillende grote Europese en USA "fabrikanten" ze weten dus zeer goed waar ze mee bezig zijn. Dit is het huismerk van Yarland. Het zijn serieus presterende versterkers ondanks de speelgoed prijzen. Ik ben positief verbaasd over de prestaties van de Yarlands die ik tot nu toe gehoord heb. Kwa prijs / prestatie zijn ze goed te vergelijken met T-amps. Eind februari zijn de eerste FV 35 CIII amps leverbaar.

Hier staan een paar gebruikers ervaringen (stukje scrollen, naar buizen):
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1181184/0

Ze worden standaard geleverd met Shuguang buizen. Dat zijn erg goed bekend staande buizen. Factory visit:
http://www.supertnt.com/info;_lid;8

Voorlopig worden ze geleverd met Mundorf M-caps (de duurdere versterkers) en Solen caps in de goedkopere amps :roll:

Zo das wel weer genoeg promo voor Yarland voor vandaag. :oops:

Groeten Roland
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Hardstikke goed bezig Roland,
....
alleen jammer dat het zelfbouw gehalte zo laag is.
Kun je niet wat gaan doen met modules zoals je stadsgenootjes met de klasse d printjes? Die rammen de gevestigde orde ook door de prijs kwaliteit verhouding onderuit!

Mvg
Ger
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik zal ze vragen of ze 1 ampje in onderdeeltjes willen opsturen O:). Vertaal jij de bouwhandleiding uit het Mandarijn?

Kitjes en bouwpakketen zijn erg leuk natuurlijk, maar vergen wel heel erg veel service en zo ontzettend veel verstand van versterkers en schakelingen heb ik eerlijk gezegd niet. Niet genoeg om kitjes te gaan ontwikkelen.

Dank je voor het compliment.

Groet Roland
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Roland schreef:
Hoi

Ik zal ze vragen of ze 1 ampje in onderdeeltjes willen opsturen O:). Vertaal jij de bouwhandleiding uit het Mandarijn?
Ik zal ff zoeken in mijn netwerk, denk dat het wel gaat lukken mits het niet te technisch wordt :twisted:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

lukt ook wel zonder handleiding... als er maar een schema bij zit.. Dan is het ook meer iets voor de puzzle-liefhebbers...

Kees
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

dekkersj schreef:
Voor 300 euro kun je toch geen buizenamp maken en verkopen met winst? Wat voor onderdelen zitten daar in...

Groet,
Jacco
Ach gewoon een kwestie van je personeel uitbuiten, liefst minderjarigen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Duck Twacy schreef:
.... liefst minderjarigen.
Jong geleerd is oud gedaan... Ik was vijf dat ik voor het eerst een met een soldeerpook bij het gasfornuis stond... onder toezicht van vaders mijn eerste kristalontvanger in elkaar te bakken... De verwondering van mijn pa was groot dat er zowaar nog geluid uit kwam ook...
----- nostalgie -----

Kees
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik kom er in ieder geval duidelijk voor uit dat deze buizenamps uit China komen. De meeste merken labelen de versterkers om. Als de werk omstandigheden bij Yarland inderdaad hemeltergend zijn, hou ik onmiddelijk op met de verkoop.

Kinderarbeid in stand houden is absoluut niet mijn bedoeling. Ik hoop de fabriek snel te bezoeken.

Het lastige punt is dat high end door de lage lonen in Azie voor het eerste betaalbaar wordt. De keus is dus wat mij betreft als volgt: alles in NL laten maken met als resultaat dat het onbetaalbaar is en dus alleen weggelegd voor de rijken der aarde. Of de spullen goedkoper laten maken in Azie zodat meer mensen het kunnen betalen.

Ik weet dat een audioforum en politiek slecht mixed, maar wat stel je voor? De globalisering afschaffen? Maakarbeid in Nederland houden, de grenzen dicht houden voor producten uit ontwikkelingslanden? En wat nu als blijkt dat het resultaat is dat de helft van de noest werkend Nederlanders geen tv meer kan betalen?

Vergeet niet dat 98% (kan er wat procenten naast zitten) van de tv's, computers, faxen, dvd spelers, schoenen, kleren, etc. Nu al uit china komt. Ook al die dure merken high end merken worden doodleuk daar in elkaar gezet. (ik zal verder geen namen gaan noemen maar we hebben het hier over grote gerespecteerde "europeese" merken).

We kunnen niet onder globalisering uit. Nog sterker onze hele huidige welvaart is er op gebaseerd.

Groeten Roland

Mag deze discussie in een ander topic voortgezet worden?
Laatst gewijzigd door Roland op do 28 dec 2006, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

ovni schreef:
Hardstikke goed bezig Roland,
....
alleen jammer dat het zelfbouw gehalte zo laag is.
Kun je niet wat gaan doen met modules zoals je stadsgenootjes met de klasse d printjes? Die rammen de gevestigde orde ook door de prijs kwaliteit verhouding onderuit!

Mvg
Ger
Hier een buizenbakje met wat meer zelfbouw gehalte...

http://diyaudioprojects.com/Tubes/K-12M/K-12M.htm

Hoe de prijskwaliteit verhouding is weet ik niet ?
Duck Twacy
Berichten: 528
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Hoi Roland,

Fijn dat je hier op in durft te gaan. Ik maakte mijn opmerking voordat ik wist dat een forum lid iets met dit merk deed. Ik erger me gewoon wel eens aan de ongegeneerde koopjesjacht van sommige audiofielen (ook op andere forums) als het om rete goedkope apparatuur gaat, die hier een veelvoud zou kosten. Natuurlijk scheelt tussenhandel veel en kun je ook goedkopere componenten toepassen, maar het blijft zo dat gelijkwaardige producten goedkoper daar te te maken, inclusief 20000km tranportkosten en invoerrechten, als hier. Dan kan het alleen maar om 1 aspect gaan, arbeidsloon. Als je een beetje rond googeld op "Child labor China" dan zie je dat dat een serieus probleem is in die regio's. In hoeverre dat ook voor de audio industrie geldt, weet ik natuurlijk ook niet. Daar kom je alleen achter als je de fabrieken zelf bezoekt (en liefst nog onofficeel). China zal zelf alles ontkennen.
Ik kan me ook voorstellen dat in arme regio's het op een goede manier wordt toegepast. Als buitenlande afnemer kun je daar wellicht ook wel enigzins aan bijdragen. Wel wat werk door minderjarigen, maar ook een opleiding, onderdak en een redelijke behandeling. Daar zou ik graag een paar procent extra voor betalen. Want het andere uiterste vind je bv in Noord Korea, wat daar gebeurd door hongersnood en dergelijke is volgens mij nog veel erger.

Persoonlijk koop ik liever geen producten als ik weet dat ze onder erbarmelijke omstandigheden door kinderen gemaakt zijn. Ik koop bv geen Nike sport schoenen, maar Brooks (zijn ook veel beter). Natuurlijk weet ik het nooit helemaal zeker.

Als je het liever hebt wil in mijn opmerking wel weghalen (kan dat hier eigenlijk?).

Edit Roland heeft me via een PB geantwoord het gewoon te kunnen laten staan. Mijn opmerking was ook niet zozeer tav Roland bedoeld (of Crofty), maar meer in het algemeen. Ik heb alle vertouwen in de integriteit van Roland (uit wat ik even op zijn site gezien heb, mooi bedrijfje).
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Dit is inderdaad altijd moeilijk.
Over kinderarbeid of verkapte slavenarbeid is wel het e.e.a. bekend. Als er 'made in Birma' staat moet je het gewoon niet kopen, dat weten we allemaal.

Maar het schemer gebied is ook groot. Mensen die weleens camperen in een eigen tent houden in 80% van de gevallen kinderarbeid in stand.
We moeten niet roomser worden dan de paus en elke vorm van kinderarbeid veroordelen.
Mits goed gecontroleerd blijkt dat met behulp van partiele kinderarbeid kinderen in 3e wereld landen ook naar school kunnen en te eten hebben. (Pakistan en zijn tenten industrie) Deze mensen kunnen dan dus zonder hun hand op te houden aan hun toekomst werken, en dat is menswaardiger dan bilaterale ontwikkelingshulp.

Grootste probleem is niet dat alles zo goedkoop mogelijk moet zijn. Het probleem is veel eerder de belachelijke wens om in Europa en Nederland bepaalde vormen van arbeid vast te houden terwijl dat elders in de wereld goedkoper en milieu vriendelijker kan. De tariefmuren maken het voor enkele landen onmogelijk om met Europa te concureren, armoede dictatuur en mens onterende gebeurtenissen zijn het gevolg. Ik wil graag goed verdienen, maar als het iets minder moet worden zodat ze in afrika zelf hun boontjes kunnen doppen vind ik dat prima.
Het meest idioote komt nog, in de supermarkt zullen een aantal producten goedkoper worden. De prijs die wij hiervoor gaan betalen is een vorm van kwalitatieve structurele werkloosheid, alleen op te lossen met het echt inzetten op een kenniseconomie.

Aldus deze verlate "kerstgedachte" van Ovni.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

bovendien halen onze chinese vrienden de schade snel in. ik moet voor sommige specialistische werkzaamheden al 50% betalen van wat ik er hier voor betaal (met een lagere efficiency in China). In sommige gevallen zijn we al duurder uit en recent hebben we werk terug gehaald uit India, het manhour tarief leek wel ok maar de efficiency was 20%

In sommige branches moet je al gaan rekenen of het hier niet goedkoper is.

Kinderarbeid speelt bij mij niet, tenzij er kinderen zijn met universitaire opleiding en minimaal 10 jaar ervaring
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

fftjes los van het topic, maar om te reageren over de kosten van uit China.

Die zijn idd laag, maar ik heb een tijdje gewerkt bij een bedrijf die daar dingen liet maken en mijn ervaring is dat ze meer op kwantiteit zijn gericht dan op kwaliteit.

je krijgt een hele boel dingen snel terug, maar een grote hoeveelheid daarvan is niet goed genoeg en zie je of terug als garantie, of je laat ze überhaupt niet verkopen of mensen zien het niet.
(dat zijn dus producten die bij voorbaat al eigenlijk niet door de keuring zijn gegaan.)

Een andere mentaliteit is bij Chinezen, zo veel mogelijk werk aannemen, en dan bij de rest pech verkopen. Ken zelf een aantal mensen die al meer dan 15 jaar met zulke (verschillende) bedrijven werken die daar last van hebben.

Niet dat het echt een verwijt is, maar het is wel iets anders dan dat we hier doen.

Met andere woorden, of altijd een lage (loon) prijs beter is, ik betwijfel het... ?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik ben op bezoek geweest bij de Yarland fabriek in Wenzhou. (China).

Het is een erg kleine fabriek, ongeveer 80 m2. Daikai de eigenaar is 30 jaar oud en ontwerpt alle Yarlands zelf. Indrukwekkend om te zien hoe bezeten hij is van buizenversterkers. De voicing gebeurt ook in de fabriek. Grappig om helemaal aan de andere kant van de wereld mensen te ontmoeten die bezig zijn om componenten op het oor uit te zoeken. (en knap hoe hij zonder Engels kennis de hand weet te leggen op mundorfs, jentzen en solen cap's om ze te testen).

De fabriek is absoluut geen sweatshop. De werktijden zijn voor Chinese begrippen erg kort, omdat het werk veel concentratie vergt. De medewerkers werken allemaal plus 4 jaar voor Yarland omdat ze een lange training nodig hebben om het werk goed te kunnen doen.

Alle buizenversterkers worden nu 24 uur getest voor ze ingepakt en verstuurd worden. Over een tijdje verhuist Yarland naar een ander pand. Dan is er ruimte om 72 uur te testen. Ze zijn erg trots op de bouwkwaliteit en deze testen.

Als ik terug ben uit Azie zal ik foto's van de Yarland fabriek/ werkplaats op mijn site zetten. En natuurlijk foto's van Daikai de eigenaar en Bowie de marketing director. Ze waren erg enthousiast over foto's maken in de fabriek. Ik hoop deze ontzettend aardige en gastvrije mensen snel weer eens te zien.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Hoi

Ik ben op bezoek geweest bij de Yarland fabriek in Wenzhou. (China).
Als ik terug ben uit Azie zal ik foto's van de Yarland fabriek/ werkplaats op mijn site zetten.
Groeten Roland
Azie... toe maar leuke trip....
foto's zijn altijd leuk...
Moet toch die Yarland amps eens beluisteren.. :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Roland schreef:
Hoi

Ik ben op bezoek geweest bij de Yarland fabriek in Wenzhou. (China).

Het is een erg kleine fabriek, ongeveer 80 m2.
Niet groter dan twee flinke woonkamers?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Inderdaad niet veel groter als twee grote huiskamers. 300 versterkers max. per maand. Ik schat 9 a 10 werknemers op twee verdiepingen in verschillende ruimtes kan er dus ook zo 20 m2 naast zitten. Ben niet met een meetlint bezig geweest :wink: .

Ik had geen fototoestel mee. Ik verwacht de foto's volgende week in mijn mail. (Het is Spring festival in China dus kan ook wat langer duren).

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

weidok schreef:
ovni schreef:
Hardstikke goed bezig Roland,
....
alleen jammer dat het zelfbouw gehalte zo laag is.
Kun je niet wat gaan doen met modules zoals je stadsgenootjes met de klasse d printjes? Die rammen de gevestigde orde ook door de prijs kwaliteit verhouding onderuit!

Mvg
Ger
Hier een buizenbakje met wat meer zelfbouw gehalte...

http://diyaudioprojects.com/Tubes/K-12M/K-12M.htm

Hoe de prijskwaliteit verhouding is weet ik niet ?
Voor het geld kun je je er weinig builen aan vallen. Maar als ik die UGT's zie.. :( Ik had ook monoblokjes met dat formaat trafo's, toen ik de trafo's uit een andere versterker erin zette viel ik van mijn stoel van het verschil! (die andere waren ongeveer vier keer zo groot) In positieve zin natuurlijk..
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

De beloofde foto's uit China staan eindelijk online. Een uitgebreider verslag en een interview met de ontwerper/baas volgt nog. Eerst het 1 en ander vertalen in het Chinees en vice versa.

http://www.crafty.nl/nieuws/YarlandWenzhou.php

Groeten Roland
Plaats reactie