Voorversterker met OPA-2134
Moderator: Beheerdersteam
Voorversterker met OPA-2134
Ik ben bezig met het ontwerpen van een voorversterker (of eigenlijk regelversterker) met OPA2134 als uitgangsbuffers.
De 6 ingangen worden geschakeld met relais die worden aangestuurd door een stappenschakelaar. Vervolgens gaat het signaal naar een potmeter en dan naar de uitgangsbuffer(s).
De voorversterker moet 2 normale uitgangen en een sub uitgang krijgen.
Mijn vraag is nu of ik alle uitgangen het beste allemaal appart kan bufferen (dus signaal voor de opamp's splitsen) of de splitsing na een enkele opamp maken.
Een andere vraag is of er bij in en uitschakelen ook plopjes en andere bijgeluiden optreden, ik heb namelijk geen uitgangsrelais in de schakeling opgenomen. De voorversterker inschakelen voor de einversterker is ook geen optie, omdat de voorversterker alle apparatuur inschakelt (master/slave).
Met vriendelijke groet,
Durk Siesling
De 6 ingangen worden geschakeld met relais die worden aangestuurd door een stappenschakelaar. Vervolgens gaat het signaal naar een potmeter en dan naar de uitgangsbuffer(s).
De voorversterker moet 2 normale uitgangen en een sub uitgang krijgen.
Mijn vraag is nu of ik alle uitgangen het beste allemaal appart kan bufferen (dus signaal voor de opamp's splitsen) of de splitsing na een enkele opamp maken.
Een andere vraag is of er bij in en uitschakelen ook plopjes en andere bijgeluiden optreden, ik heb namelijk geen uitgangsrelais in de schakeling opgenomen. De voorversterker inschakelen voor de einversterker is ook geen optie, omdat de voorversterker alle apparatuur inschakelt (master/slave).
Met vriendelijke groet,
Durk Siesling
Persoonlijk zou ik eerst bufferen, dan de volumeregeling en dan weer bufferen. Als je die eerste buffer niet zet heb je steeds een andere load op je bron als je aan de volumeknop draait. Dat kan voor andere prestaties zogen op elke andere volumestand.
Verder zou ik eerst splitsen en dan bufferen voor het opdelen van je main- en sub-kanalen.
Ik denk dat je die plopjes wel kan oplossen. Ik denk dat je een stappenschakelaar moet zoeken waar de ground eerst schakelt en dan pas het signaal. (als ik me niet vergis. Ff verifiëren bij andere forumleden
)
Verder zou ik eerst splitsen en dan bufferen voor het opdelen van je main- en sub-kanalen.
Ik denk dat je die plopjes wel kan oplossen. Ik denk dat je een stappenschakelaar moet zoeken waar de ground eerst schakelt en dan pas het signaal. (als ik me niet vergis. Ff verifiëren bij andere forumleden
Bedankt voor je reactie.
Met de bijgeluiden bedoelde ik eigenlijk ploppen bij het in- en uitschakelen van de voorversterker. Dus eventuele bijgeluiden als de opamp zich nog niet heeft ingesteld.
Het schakelen tussen de verschillende ingangen doe ik met relais (zoals hierboven reeds beschreven). Hier wordt de gnd helemaal niet geschakeld. Dit heb ik eerder toegepast maar dan zonder buffers, dit ging geruisloos.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik gebruik namelijk liever geen uitgangsrelais.
Met vriendelijke groet,
Durk Siesling
Met de bijgeluiden bedoelde ik eigenlijk ploppen bij het in- en uitschakelen van de voorversterker. Dus eventuele bijgeluiden als de opamp zich nog niet heeft ingesteld.
Het schakelen tussen de verschillende ingangen doe ik met relais (zoals hierboven reeds beschreven). Hier wordt de gnd helemaal niet geschakeld. Dit heb ik eerder toegepast maar dan zonder buffers, dit ging geruisloos.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik gebruik namelijk liever geen uitgangsrelais.
Met vriendelijke groet,
Durk Siesling
Klopt niet rho. Als de ingangsimpedantie van de uitgangsopamp voldoende hoog is, dan ziet de bron alleen de totaalweerstand van de volumeregelaar onafhankelijk van de stand (tenminste als je zoals het hoort de middelste pin naar de uitgangsbuffer leidt). Ingangsbuffers zijn niet nodig, als je een potmeter van 22k neemt weet je zeker dat elke bron dit kan aansturen.rho schreef:Als je die eerste buffer niet zet heb je steeds een andere load op je bron als je aan de volumeknop draait. Dat kan voor andere prestaties zogen op elke andere volumestand.
Als je geen uitgangsrelais wilt gebruiken, dan is een andere oplossing een inschakelvertraging voor de eindversterker.Dsiesling schreef:Een andere vraag is of er bij in en uitschakelen ook plopjes en andere bijgeluiden optreden, ik heb namelijk geen uitgangsrelais in de schakeling opgenomen. De voorversterker inschakelen voor de einversterker is ook geen optie, omdat de voorversterker alle apparatuur inschakelt (master/slave).
Met vriendelijke groet,
Durk Siesling
Even het schema'tje visualiseren.....en nu even Jeroen gelijk geven ....jeroen_d schreef:Klopt niet rho. Als de ingangsimpedantie van de uitgangsopamp voldoende hoog is, dan ziet de bron alleen de totaalweerstand van de volumeregelaar onafhankelijk van de stand (tenminste als je zoals het hoort de middelste pin naar de uitgangsbuffer leidt). Ingangsbuffers zijn niet nodig, als je een potmeter van 22k neemt weet je zeker dat elke bron dit kan aansturen.rho schreef:Als je die eerste buffer niet zet heb je steeds een andere load op je bron als je aan de volumeknop draait. Dat kan voor andere prestaties zogen op elke andere volumestand.
De load zal natuurlijk wel iéts verschillen, maar dat is met zo'n hoge ingangsimpedantie (zoals bij de meeste opamps wel het geval is) natuurlijk maar marginaal.
Ik ben intussen al zover dat ik wel relais aan de uitgangen ga gebruiken. Niet in de signaalweg maar als kortsluiting naar massa (via R).
Ik ben al aan het expirimenteren geweest met een inschakelvertragings schakeling. Het probleem daarmee is echter dat het relais niet meteen bij uitschakelen van de voeding afvalt doordat de voedingsspanning langzaam daalt.
Hebben OPA2134 ook vervelende bijgeluiden bij wegvallen van de voeding? Zo ja, hoe kan ik er voor zorgen dat het relais meteen uitschakelt als de voeding wordt uitgeschakeld? Ik heb geprobeerd met onderstaande schema's. Beide werken goed met inschakelen, alleen het duurt erg lang voor het relais afvalt.
http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/dec ... delay2.gif
http://www.rlocman.ru/shem/i/users.oten ... amp_2b.gif
Bij de onderste link lijken D6 en R27 toch voor de ontlading van C13 te zorgen?
Wie heeft hier een oplossing voor.....
Ik ben al aan het expirimenteren geweest met een inschakelvertragings schakeling. Het probleem daarmee is echter dat het relais niet meteen bij uitschakelen van de voeding afvalt doordat de voedingsspanning langzaam daalt.
Hebben OPA2134 ook vervelende bijgeluiden bij wegvallen van de voeding? Zo ja, hoe kan ik er voor zorgen dat het relais meteen uitschakelt als de voeding wordt uitgeschakeld? Ik heb geprobeerd met onderstaande schema's. Beide werken goed met inschakelen, alleen het duurt erg lang voor het relais afvalt.
http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/dec ... delay2.gif
http://www.rlocman.ru/shem/i/users.oten ... amp_2b.gif
Bij de onderste link lijken D6 en R27 toch voor de ontlading van C13 te zorgen?
- audiomanics
- Contacteer:
Ja, ook.. C13 zal zich ook gaan ontladen via de uitgang van die ene poort bij R27, als die naar nul gaat..Dsiesling schreef:Bij de onderste link lijken D6 en R27 toch voor de ontlading van C13 te zorgen?
Een eenvoudige "snelle" oplossing is een relaisje dat rechtstreeks aan de voedingtrafo hangt op de AC.. Door met het NC contact de basis van de transistor aan massa te leggen zal, zodra je de trafo spanningloos maakt de transistor gaan sperren en het relais afvallen, Nog ruim voor de voedingspanning zal gaan instorten..
't is maar een ideetje..
Kees
Ik heb de volgende oplossing gevonden, eigenlijk een variatie op de oplossing van Kees:
Ik schakel gewoon de voedingsspanning (secundair) af met een relais. Het relais wordt dan gevoed gelijk achter de trafo met een enkele diode en een kleine C en een serieweerstand om op 12 V te komen. Dit heb ik getest met als resultaat dat het uitgangsrelais direct afvalt zodra de netspanning wordt uitgeschakeld. Voor de opkomvertraging gebruik ik de schakeling met de NE555, erg simpel maar goed werkend.

Schema van http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/index.html
Bedankt allemaal voor de input. Ik laat het resultaat wel zien zodra hij klaar is.....
Ik schakel gewoon de voedingsspanning (secundair) af met een relais. Het relais wordt dan gevoed gelijk achter de trafo met een enkele diode en een kleine C en een serieweerstand om op 12 V te komen. Dit heb ik getest met als resultaat dat het uitgangsrelais direct afvalt zodra de netspanning wordt uitgeschakeld. Voor de opkomvertraging gebruik ik de schakeling met de NE555, erg simpel maar goed werkend.

Schema van http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/index.html
Bedankt allemaal voor de input. Ik laat het resultaat wel zien zodra hij klaar is.....
-
sebastiaan de vries