Marantz CD-80 modificatie

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Volgens mij begrijp je niet goed wat ik bedoel. Ik bedoel dat de 2k2 niet meer op de emitter van Q1/2 zit.
Momentje, zal even e.e.a. illustreren met een paar simulaties, dan zijn we allemaal weer op dezelfde bladzijde aan 't lezen, geef me een paar minuten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok, ik ga ondertussen op 5ohm weerstanden uit. Mocht het noodzakelijk zijn, dan zijn de 2k2 en Q6/9 er natuurlijk zo uitgesloopt...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Goed, daar gaan we dan, als eerste jouw versie:

Buffer, versie Jeroen
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11963.gif

De vervorming is 10x zo hoog als de DAC bij 4Vpp uit, dus nog niet eens de 2Vrms die jij wilt halen. Ter vergelijking de buffer zoals gebruikt in de I/V omzetter zelf.

Buffer, versie I/V omzetter
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11964.gif

Het lijkt me dan ook niet wenselijk om de versie die je nu hebt gebouwd zo te gebruiken, alle winst die je boekt in de I/V omzetter raak je nu in de buffer weer kwijt. De optie om 5-ohm weerstanden toe te voegen in de emitters van Q1/Q2 verergert de boel zelfs, de vervorming verdubbelt bijna.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Wat ik mis in bovenstaande simulaties is het feedbacknetwerkje van Jeroen. De buffer moet wel de stroom daardoor leveren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
Wat ik mis in bovenstaande simulaties is het feedbacknetwerkje van Jeroen. De buffer moet wel de stroom daardoor leveren.
Nee, dat zit in de I/V omzetter, tussen de I/V omzetter en de buffer komt een passief filter. Deze buffer wordt dus open-loop gebruikt als afsluiting van 't geheel om een hoge ingangsimpedantie en een lage uitgangsimpedantie te bewerkstelligen. Da's waar het hier om draait, de I/V omzetter is volgens (eerder gepost) onderstaand schema:

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Waarom een buffer gebruiken? Of heb ik iets gemist?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Sander,

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je in bovenstaande simulaties die stroom wel mee moet nemen voor een realistisch resultaat. Dus door in die (gedeltelijke) simulaties het feedbacknetwerkje wel aan te sluiten. En in die situatie dan naar gnd. Waarschijnlijk wordt het verschil dan nog groter door het wel en niet aanwezig zijn van de 5 ohm weerstandjes (R19 en R20 in het 2e schema).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jacco,
Waarom een buffer gebruiken? Of heb ik iets gemist?
D'r zit nog een stuk passieve filtering, oa. een notch voor de 176kHz sample frequentie, tussen de Í/V omzetter en de uitgang, anders is je filtercurve natuurlijk niet gewaarborgd en afhankelijk van de afsluitimpedantie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Hoi Sander,

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je in bovenstaande simulaties die stroom wel mee moet nemen voor een realistisch resultaat. Dus door in die (gedeltelijke) simulaties het feedbacknetwerkje wel aan te sluiten. En in die situatie dan naar gnd. Waarschijnlijk wordt het verschil dan nog groter door het wel en niet aanwezig zijn van de 5 ohm weerstandjes (R19 en R20 in het 2e schema).
Het gaat nu even niet om de buffer zoals gebruikt in de IV-omzetter, maar om de buffer die achter het filter komt, na de IV-omzetter. Die buffer wordt belast met 10kohm.

Sander, ik heb toch maar even een plaatje gemaakt van wat ik bedoelde. Als die slechter scoort, dan snap ik dat niet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Het gaat nu even niet om de buffer zoals gebruikt in de IV-omzetter, maar om de buffer die achter het filter komt, na de IV-omzetter. Die buffer wordt belast met 10kohm.
Ok, het is ook wat verwarrend om te volgen als daarbij het schema van de hele I/V converter voorbij komt ;)
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Waarom wordt die buffer open loop gebruikt? Zo gooi je toch alles weg waar we nu zo hard mee bezig zijn geweest?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Geloof me, of anders onderstaande simulatie, da's factoren slechter dan de buffer zoals ik 'm hierboven laat zien.

Buffer, Jeroen versie 002
http://hardwareanalysis.com/images/arti ... /11967.gif

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bedankt Sander. Vreemd, met die extra componenten erbij gaat het helemaal mis met de oneven harmonischen. Na ja, die weerstanden van 2k2 soldeer ik dan wel los en van die torren knip ik de pootjes wel af. Verwijderen gaat niet, secondenlijm zit erg vast...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Die weerstanden gewoon even overbruggen met 5-ohm weerstanden, basis van de transistors losknippen/solderen en de collector/emitter doorverbinden, koud kunstje 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, ik weet niet wat het is maar de schakeling meette perfect zoals ik hem had en met de nieuwe schakeling wordt het nu gewoon slechter, de vervorming schiet omhoog.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Tja, ik weet niet wat het is maar de schakeling meette perfect zoals ik hem had en met de nieuwe schakeling wordt het nu gewoon slechter, de vervorming schiet omhoog.
Da's vreemd, doe eens een schema (evt. even een kladje op papier via email) hoe je de totale schakeling hebt aangesloten en opgebouwd, dan giet ik ook dat even in een simulatie.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Schema is overbodig: gewoon rechtstreeks zonder het passieve filter op de IV-omzetter gezet en aan dezelfde voedingslijnen gehangen.

Ik vertrouw jouw simulatie van mijn 2k2-weerstand versie niet. Het gaat er bij mij niet in dat een transistor erbij in cascode voor zo'n verhoging van oneven harmonischen zorgt. Je moet ipv de 220ohm weerstanden in de stroombron terug naar de 470 ohm anders staat er veel te veel spanning over de 2k2, wellicht was de schakeling aan het clippen (blokgolf=oneven harmonischen).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,
Ik vertrouw jouw simulatie van mijn 2k2-weerstand versie niet. Het gaat er bij mij niet in dat een transistor erbij in cascode voor zo'n verhoging van oneven harmonischen zorgt. Je moet ipv de 220ohm weerstanden in de stroombron terug naar de 470 ohm anders staat er veel te veel spanning over de 2k2, wellicht was de schakeling aan het clippen (blokgolf=oneven harmonischen).
Ik ga gelijk weer even simuleren, geen probleem, we gaan dit varkentje wassen, ook achter z'n oren en onder z'n staart 8)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, stom ik had vanuit jouw schema de 220 ohm overgenomen toen ik het plaatje maakte terwijl bij mij gewoon die 470 ohm er nog in zit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Met de 470-ohm gaat 't helemaal goed, dus daarmee is het mysterie uit de wereld geholpen. Met 470-ohm levert deze buffer de beste prestaties, de 5-ohm weerstanden zijn overigens niet nodig, vervorming zonder deze weerstanden is 0.000009% met deze weerstanden maar liefst een faktor 10 hoger.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Met de 470-ohm gaat 't helemaal goed, dus daarmee is het mysterie uit de wereld geholpen. Met 470-ohm levert deze buffer de beste prestaties, de 5-ohm weerstanden zijn overigens niet nodig, vervorming zonder deze weerstanden is 0.000009% met deze weerstanden maar liefst een faktor 10 hoger.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Heb ik weer extra vertrouwen in mijn soldeerkunsten en metingen terug :lol: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

By the way, is het niet handig om in de IV-omzetter deze 5ohm weerstanden ook gewoon te verwijderen? Ik ben niet bang voor teveel stroom. Dan laat ik ook daar de 470ohm weerstanden gewoon zitten ipv ze te vervangen door 220 ohm in de stroombronnen van de stuurtrap.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Jeroen,

Met de 470-ohm gaat 't helemaal goed, dus daarmee is het mysterie uit de wereld geholpen. Met 470-ohm levert deze buffer de beste prestaties, de 5-ohm weerstanden zijn overigens niet nodig, vervorming zonder deze weerstanden is 0.000009% met deze weerstanden maar liefst een faktor 10 hoger.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Beste Sander,

En wat gebeurt er nu als je de buffer vanuit een reële bronimpedantie aanstuurt, dus met Jeroen's filtertje er aan? 0.000009% is absurd laag, iets wat je met een simulator wel voor elkaar krijgt maar nooit in de praktijk.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

SSassen schreef:
vervorming zonder deze weerstanden is 0.000009% met deze weerstanden maar liefst een faktor 10 hoger.
Ja zeg, 0.00009% vervorming is zeker niet meer aanvaardbaar. Weg met die weerstanden! :wink: :shock: :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Peter,
En wat gebeurt er nu als je de buffer vanuit een reële bronimpedantie aanstuurt, dus met Jeroen's filtertje er aan? 0.000009% is absurd laag, iets wat je met een simulator wel voor elkaar krijgt maar nooit in de praktijk.
Da's gesimuleerd met 1K bronimpedantie. Jeroen heeft deze versie al eens eerder gemeten en kwam toen op bijzonder lage vervormingscijfers bij 6Vpp, deze simulatie is op 4Vpp, dus e.e.a. klopt wel aardig in de praktijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gesloten