Saba Cello met Greencone's of alternatieven ?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hififiel schreef:
Ik denk dat een speaker als deze Saba Cello erg leuk kan zijn, het is iets volledig anders als de meest gangbare speakerontwerpen en ook de filosofie er achter is heel anders.
Naar mijn mening kan ook een meeklinkende kast best een mooi muzikaal klankbeeld brengen als hij goed gebouwd word, het zal natuurlijk verder van de waarheid staan als acoustisch vrij dode ontwerpen maar het zal meer leven.

erg leuk om een keer te proberen :D

Kevin
Nou je heb ze kunnen beluisteren .... :)
Een groot aantal van de aanwezige luisteraars had grote
bewondering voor de bijna "mistieke"ruimelijke weergave die
de SABA's lieten horen... ok het is geen baswonder maar
onder normale kameromstandigheden is best heel mee te leven..

Die oude Saba's liggen niet voor het oprapen...
en er zoveel verschillende types in het verleden gemaakt..
de parameters van al die types vertonen behoorlijk veel
afwijkingen (verschillen) reden temeer om een mooie
nieuwe vervanger te zoeken..

Die RESO kasten (resonatie) hebben een erg hoge WAF factor..
volgens de directie hier thuis... :) :)

De Omnes Audio L 8 (speciaal) kan volgens mij zo 1 : 1
zonder tweeter zijn werk doen...

hier grafiek van de L 8 speciaal
Afbeelding

hier van de normale L 8

Afbeelding

:!: :!:
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb ze ook gehoord (B'zwaag) en was ook onder de indruk van de ruimtelijkheid en de "pseudobas". Deze speakers hebben iets. Ik denk dat de vorm van de kast er in ieder geval voor zorgt dat er weinig reflecties weer door de konus terug komen en als ze er al weer aanbelanden zijn ze vertraagd. De breedbander zit op 1/3 "pijplengte" dat kan ook geen kwaad.

Wonderlijk op papier en als je er op klopt (of tegen blaast , het weegt ook nog eens helemaal niks) denk je dat KAN niet klinken. Mischien is de verdeling van de resonanties zonder een grote vervelende piek de sleutel. Daar valt dan voor de 25 mm mdf brigade ook nog wat van te leren.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat is nou t voordeel van die speciale? ik zie alleen een lelijke bult in de grafiek.....
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
wat is nou t voordeel van die speciale? ik zie alleen een lelijke bult in de grafiek.....
De normale uitvoering lijkt mij ook beter.. maar beide
drivers heb ik (nog) nooit beluisterd...
dit schrijft men bij spectrum audio in de
Speziell für uns gefertigte Version des omnes audio L8 mit Kupferkappe über dem Polkern.
Die durch Strom in der Schwingspule verursachte Bewegung erzeugt eine Gegeninduktion
und führt zusammen mit dem Signalstrom zur Modulation des magnetischen Flusses im Luftspalt.
Eine Kupferkappe über dem Polkern reduziert diesen Effekt und verringert die dadurch auftretenden Verzerrungen,
zusätzlich wird der Anstieg der Schwingspuleninduktivität verringert und dadurch die Hochtonwiedergabe verbessert.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

wellicht hou je off-axis wat meer over (of is het nu totale onzin wat ik verkondig ? :P )

Maargoed je zou dan nogsteeds een bult moeten corrigeren vrees ik...
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Laatst gewijzigd door weidok op ma 23 okt 2006, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Blijft mooi he, die driepitters........ 8)
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Blijft mooi he, die driepitters........ 8)
deze bedoel je

Afbeelding
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Enige reacties op de luisterdag in het noorden:
Zeer gewaagde dingen gezien,
zoals bijvoorbeeld een paar oude speakers van de rommelzolder
in een "sinasappelkistje" van 4mm triplex,
die onverwacht de sterren van de hemel speelden
Voor mij was een van de grootste verrassingen die saba greencones
Inderdaad een [grof gezegd] oude set speakers in een 'sinaasappel krat'
Wat echt verbazend goed klonk binnen de limieten van zo'n luidspreker.
Meest gewaagde concept was inderdaad de Saba.
Ik weet niet hoe ik dat moet duiden.
Een Ml tl zonder ml? Of is het dan een vorm van di-pool concept?
Buitengewoon interessant om daar eens flink mee te gaan experimenteren.
Hierbij kun je dan verschillende kanten op.
Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren indien de vorm blijft gehandhaafd,
er moderne krachtige drivers in komen,
maar de kast wel stijf wordt gemaakt?
De vorm (bovenaanzicht) van de Saba is denk ik de clou van het,
voor mij, onverwachte resultaat.
Opmerkelijk allereerst de Saba greencone kastjes.
Vanaf papier denk je dat het niet kan werken,
maar ondanks deze wat negatieve voorspanning mijnerzijds,
was het een zeer aangename verrassing!
Onvoorstelbaar, wat daar een beeld uit komt,
en zelfs laag (nee Kees, niet afgronddiep,
maar gewoon mooi laag).
Het leek verdorie wel een dipool!
De uitschieter was voor mij de reso kast met Saba green cones.
Zo totaal tegen alles in waar je normaal mee bezig bent.
Is er niet ergens een link naar dit ontwerp te vinden?
Erg maf ontwerp. Klonk heel mooi ruimtelijk.
Ik heb er speciaal nog een stukje metallica op gedraaid om te kijken
of dat ook goed ging, geen probleem .
Bijzonder waren ook de saba green cone luidsprekers die aangesloten
waren op mijn oude Quad 22/II voor- eindversterker combi.
Het was een zeer merkwaardige set... Green cones in een slappe kast
die door zijn eigen spanning in materiaal niet helemaal recht
is het wordt gevoed door 50 jaar oud versterkers
en het signaal komt van een playstation 1 met afstandsbediening
van een playstation 2.
Ik had zelf verwacht dat het erg bruin zou klinken maar dit viel heel erg mee.
Het klonk bijzonder goed.
rappig, ik ben ook een dipool-mens, en heb precies dezelfde vooroordelen
(want dat zijn het gewoon) tegen 'kast" luidsprekers als jij.
en toch ben ik ook zowat van mijn stoel
gevallen bij die Saba-greencones.....
:-({|= :-({|= :-({|= :-({|=
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Mijn interesse is zeker gewekt, want ik heb in de grote oude doos met bewaarde en bejaarde speakertjes een setje 9710-achtigs gevonden, dat gaat dus mijn allereerste echte speaker-project worden!

nadat ik alle bestellingen voor WK versterkers heb verwerkt hihihihi
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Ik denk dat de vorm van de kast er in ieder geval voor zorgt dat er weinig reflecties weer door de konus terug komen en als ze er al weer aanbelanden zijn ze vertraagd. De breedbander zit op 1/3 "pijplengte" dat kan ook geen kwaad. Mischien is de verdeling van de resonanties zonder een grote vervelende piek de sleutel.
Groeten Roland
Ik denk ook dat er weinig reflecties in zo'n uivormige kast
optreden.. dus geen grote vervelende pieken en kon
best wel eens de sleutel zijn van dit ontwerp..

Hoortesten met dikke voorgevormde "zijvleugels"
waren met de SABA greencones in ieder geval geen succes..

Ben ooit een doorsnede van die ui vorm waarin die reflectie
waren getekend... door de rondingen van de zijwanden
bereiken ze de achterkant van de conus niet...

Het plaatje is helaas onvindbaar ... :oops: :oops:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Hififiel schreef:
Volgens een breedbander test in het blad Hobby Hifi komt de Omnes Audio L8 het dichst bij de SABA, ze kunnen ook in het gelijke volume.
Ook is de Omnes audio zeer geschikt voor halfopen behuizingen dankzij de hoge Qts.

De Visaton B200 is totaal niet te vergelijken, deze heeft ook zeer grote volumes nodig (meer als 100L) en is minder geschikt voor halfopen behuizingen als de Saba en de Omnes.
Ook is de B200 te mooi om te kombineren met die Saba tweeter, het hoog kan de B200 wel alleen aan.

Kevin
In de originele RONDO bijna dezelfde kast als de Cello
zit een franse fullrange speaker een PHY H 21 LB 15
met de volgende parameters
ø bobine = 25 mm
h = 8 mm 2 couches cu
M = 5,9 gr
dB = 98
G = 1,4T alnico Alcomax 3SC
Puissance admissible = 25 W rms fs = 45 Hz
re = 12,8 Ohm
Qes = 0,65
Qms = 6,10
Qts = 0,59
Vas = 97 litres Z = 15 Ohm
Zmin = 14,4 Ohm
Zmax = 155 Ohm
D = 176 mm
Ms = 9,4 gr
Le = 1,1mH
Vas is bijna net zo groot als de Visaton
en de Ots lijkt mij aan de lage kant ????
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Is de Vas wel van belang bij een open systeem? De Qts zegt wel wat over de demping bij de resonantiefrequentie. Met een hoge Q is het geluidsniveau bij de resonantiefrequentie wat hoger dan bij een luidspreker met een lage Q. Bij een open systeem kan dat een voordeel zijn om de afval tengevolge van de kortsluiting te compenseren.

De PHYhebben trouwens weinig hoog, je moet ze eigenlijk combineren met een tweeter. Ik vind ze er trouwens wel erg fraai uitzien met dat bronzen chassis.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bij een TL is Vas wel van belang (afgaande op simu's en de reacties van een aantal guru's op diyaudio.com dan), en aangezien dit geen OB is, denk ik dat het hier ook wel zaak is er op te letten.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Nog een klein detail is dat de drivers zonder demping tussen chassis en hout op de kast zitten gemonteerd.

Groet
Roland
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Roland schreef:
Hoi

Nog een klein detail is dat de drivers zonder demping tussen chassis en hout op de kast zitten gemonteerd.

Groet
Roland
Zo zitten ze bij mij ook. Niemand over horen klagen. :D
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Roland schreef:
Hoi

Nog een klein detail is dat de drivers zonder demping tussen chassis en hout op de kast zitten gemonteerd.

Groet
Roland
Detail... eh.. kon wel eens heel belangrijk zijn..
tenminste volgens onze "sabagast" :)
Dat goene karton doet ook iets.. wat voor spul dat is ?
geen C 37 lak in ieder geval..

Dat plaatje van de interne reflecties van de rondo kast
blijft onvindbaar..

Toch denk ik dat de Visaton B200 met z'n lagere Fs
een goede vervanger zou kunnen zijn..
de Omnes gaat niet erg laag....
de Vas in zo'n open kast is waarschijnlijk minder belangrijk..
misschien wat dikkere vleugels ???
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

klein tipje van sluier ??

weinig interne reflecties aan de achterkant
van de konus... is dat de truc van deze kastvorm..
voor de wiskundigen onder ons ??

Afbeelding

tekst uitleg bij figuur:
The boundary conditions at the end of an open or a closed pipe of p = 0 or v = 0 are better realized when the diameter of the pipe is small compared to the wavelength. A rigid cap gives v = 0 quite well, but the zero pressure at the end of an open pipe is less rigorous, leading to the well-known end corrections for an open organ pipe. It is very easy to see from the vector potential that an open end leaves φ unchanged, but its sign is reversed at a closed end, from the relation of the vector potential to the velocity and pressure. We have assumed nothing about the time dependence in the vector potential analysis, only that it depends on the combination z ± ct, so our analysis applies to arbitrary pulses as well as to harmonic waves.

Now let's consider harmonic waves of angular frequency ω, with wavelength λ = 2πc/ω. If branch BCE is of a different length than branch BDE, the waves will arrive at E in different phases, complicating conditions at the junction. This problem can be attacked exactly like the analogous electromagnetic problem. If branch BCE is an even number of half wavelengths longer than BDE (that is, an integral number of wavelengths), the phases will be the same as when the distances were equal, so the waves will recombine without reflection and continue along EF. However, if BCE is an odd number of half-wavelengths longer than BDE, the phase will be exactly reversed, equivalent to multiplying the vector potential by -1, and so they will add to give φ = 0, or p = 0, at E. The superposition (called "interference" for historical reasons) has resulted in the annihilation of the wave.

Interference cannot create or dissipate energy, only move it around, so the energy in the waves must be reflected at E, move backwards through ECB and EDB, recombine at B, and return through BA. It should be quite clear that we have total reflection, and Φ = φ as on reflection from an open end. Indeed, dividing the pipe longitudinally into two as we did above shows the the waves in each branch are individually reflected at E, where p = 0. When one says that the two waves moving along BCE and BDE meet at E and annul each other, it should be remembered that there is more to the story, and that the waves are totally reflected.

If we are dealing with pulses instead of harmonic waves, the pulse will arrive first at E on the shorter path, and be partially reflected there, and partially transmitted to the other branch as well as on EF, presuming that the whole pulse arrives before the pulse on the longer branch. When the pulse travelling along the longer branch arrives, it will be treated the same way. There will be successive reflections to complicate matters, especially in the ideal case when the attenuation is zero, so pulses will bounce back and forth until the energy is all dissipated (not absorbed, however, but sent towards A and F).
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Een rondo / cello kast met een ovale Saba

http://www.choegner.de/saba.htm

en nog meer er is zelfs een SABAFORUM

http://mb.abovenet.de/forum3/index.php
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Na de positieve reacties op Zelfbouwaudio luisterdag in het noorden
de SABA's nog eens uitgebreid een avond mogen beluisteren
met de italiaanse T amp en buizenvoortrap...

Als bron de Sony PS 1 en 2 hele mooie draaitafels..
Onder de vinyl opnamen Mercery (35 mm filmtapes)
LP's .. nou dat is een "werkelijkheids" ervaring en
het heeft dan ook een paar dagen geduurd voordat
ik mijn eigen installatie weer heb aangezet..

Wat die oude Saba's lieten horen deden de Penaudio Charisma,s
bij Rinsma in Lippenhuizn bijna verbleken.. (4000 euro pp :roll: )
De ruimelijkheid op de luisterdag was al behoorlijk maar
onder een normale huiskameromstandigheden spelen ze echt
de sterren van de hemel...
De cunustweeters zullen het wel afleggen tegen mooie bandtweeters
en een echt grommende bas van zo'n 20 cm breeddnader is ook
teveel gevraagd ..
Maar wat ik aan ruimtelijkheid, plaatsing en klankkleur in de
weergave heb mogen horen slaat werkelijk alles..

Kortom een zeer muzikale avond en lang leve vinyl :) :)

:-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

een mooie DT
Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

En nog een: http://www.heinzmen.de/html/boxen.html Of was deze de revue al gepasseerd?
Hij heeft trouwens wel meer indrukwekkend (zelfbouw)spul op z'n website staan.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
En nog een: http://www.heinzmen.de/html/boxen.html Of was deze de revue al gepasseerd?
Hij heeft trouwens wel meer indrukwekkend (zelfbouw)spul op z'n website staan.
he mooie link.. richard maar een saba zonder tweeter :roll: :roll:

voorlopig blijft de Omnes Audio L8 (spec??) volgens mij
de beste keus als vervanger ...
of de Visaton BG 20 27,-- Euro per stuk


Afbeelding

hier een link naar een hoorn met de Visaton BG 20

parameters:
Belastbarkeit (Nenn/Musik) = 40 / 70 W
Resonanzfrequenz fs = 36 Hz
Impedanz R = 8 Ohm
Kennschalldruck SPL = 92 dB (2,83V; 1m)
Gleichstromwiderstand Re = 6,4 Ohm
Kraftfaktor BL = 6,12 N/A
Schwingspuleninduktivität L = 0,75 mH
Effektive Membranfläche Sd = 214 cm2
Bewegte Masse incl. Luftlast 10 g
Äquivalentvolumen Vas = 121 l
Freiluftgesamtgüte Qts = 0,32 (Qms=1,6, Qes=0,4)
Lineare Auslenkung xlin = +/- 2 mm
Einbaudurchmesser d = 183 mm
Aussendurchmesser d = 205 mm
Einbautiefe (nicht eingefräst) t = 82 mm
toetertje eraf snijden en tweeter (hoogrendement) erbij

Monacor DT 25 N 21,-- Euro p stuk

Afbeelding

Grafiek Omnes L8 lijkt beter dan die van de speciale uitvoering ?
Afbeelding

Grafiek Visaton BG 20
Afbeelding

Trouwens op de duitse fora is men erg te spreken over de Visaton BG 20

heb geen ervaring met die breedbander en ook niet met de Omnes !!

Wie wel :) ?

hier een link naar een topic over de Visaton BG 20
laatse versie is met 2 breedbanders en tweeter
de breedbanders in hetzelfde volume dus ??
2 1/2 weg gefilterd :)
Als ik het goed begrijp zit met een breedbander een dip bij 180 hz
en met 2 breedbanders is de dip bijna weg :roll: :roll:

http://www.visaton.de/vb/showthread.php ... genumber=1
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leeft dit project nog?
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Bericht door Jacco »

BG20 is een leuke breedbander voor het geld maar je moet wel een notch filter opnemen om wat vervelende resonanties te onderdrukken.

Ik ben zelf niet echt gecharmeerd van de wizzer weghalen maar das iets persoonlijks denk ik.

Wat volgens mij wel een idee kan zijn is een faseplug modificatie.

In een vrij open kast is de bas van de BG20 zeeeer mager.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
leeft dit project nog?
Project... is een groot woord... maar het idee leeft nog wel zeg maar...

Kom steeds terug op de Omnes Audio L 8 als vervanger voor de Saba..

Hoop binnenkort saba 's in bestaande cello's te vervangen
door Saba's met de beugelmagneet... dat wacht ik nog even af :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”