Concave, kwalitatief 3-wegje met dynamiek
Moderator: Beheerdersteam
-
richardkrol
Zeg Ed,
welke CAM software gebruik jij? Ik kan jouw opmerking (voor wat betreft tijd) over de vloeiende freeslijnen niet helemaal volgen. Is niet mijn persoonlijke ervaring..
Met wat voor diameter frees je? De afstand tussen de schijven lijkt me erg klein. 3mm? Zeker ook als je tot 18mm moet zakken.
Gr,
Richard
welke CAM software gebruik jij? Ik kan jouw opmerking (voor wat betreft tijd) over de vloeiende freeslijnen niet helemaal volgen. Is niet mijn persoonlijke ervaring..
Met wat voor diameter frees je? De afstand tussen de schijven lijkt me erg klein. 3mm? Zeker ook als je tot 18mm moet zakken.
Gr,
Richard
- asterduc
- Contacteer:
De tekening wordt gemaakt in Corel Draw en omgezet naar HPGL (een plotter formaat).richardkrol schreef:welke CAM software gebruik jij?
Om 'verloren' bewegingen te vermijden is het van belang dat we in de tekening zelf de freesweg en freesrichting bepalen. Dat maakt het niet eenvoudig omdat de CNC software niet zelfdenkend is.
Ik ga met 6mm frezen werken, dan kan ik in 3 stappen de volledige dikte doen.richardkrol schreef:Met wat voor diameter frees je? De afstand tussen de schijven lijkt me erg klein. 3mm? Zeker ook als je tot 18mm moet zakken.
3 mm zou ook mooi zijn maar dan moet ik in meer stappen werken (langere freestijd) en meer kans op breken van de frezen.
-
richardkrol
- robbiedobbie
ik had trouwens nog een idee. Kunnen we de 'bas-ruimte' die ontstaan is in de plaat van de midsectie niet opdelen in twee losse openingen. Deze twee openingen kunnen we gebruiken als helmholz resonator in de twee verschillende bass sectie. Is zoiets mogelijk?
zie bijgaande sketch up tekeningen om te zien wat ik bedoel.
ER zou dus voor elke bass sectie een aparte HHR zijn.
nb, één foutje in de tekeningen; de ruimte tussen onderste en bovenste bass sectie zou uiteraard gesloten zijn ipv open zoals in de tekening.
zie bijgaande sketch up tekeningen om te zien wat ik bedoel.
ER zou dus voor elke bass sectie een aparte HHR zijn.
nb, één foutje in de tekeningen; de ruimte tussen onderste en bovenste bass sectie zou uiteraard gesloten zijn ipv open zoals in de tekening.
- asterduc
- Contacteer:
RJ,robbiedobbie schreef:ik had trouwens nog een idee. Kunnen we de 'bas-ruimte' die ontstaan is in de plaat van de midsectie niet opdelen in twee losse openingen. Deze twee openingen kunnen we gebruiken als helmholz resonator in de twee verschillende bass sectie. Is zoiets mogelijk?
het idee is natuurlijk mooi, maar het effect is eigenlijk overbodig en je verliest een massa luchtvolume.
In plaats daarvan kun je extra bracings aanbrengen, want die zijn er nooit genoeg.
De bovenste baskamer is een drukkamer omdat ze gesloten is. Dat wil zeggen dat hier aardig wat druk op de wanden komt en die gaan dus willen meetrillen. De enige manier om dat tegen te gaan is massa of versteviging. Dus extra dik met toegevoegd gewicht of een serieuze matrix.
Een Helmholz resonator heeft hier weinig zin. Stel dat we dat volledige verdiep + de vrijgekomen ruimte in het center van de midkamer willen benutten voor de bovenste basdriver dan hebben we bruto ongeveer 26 liter. Netto met aftrek van serieuze bracing zal daar nog een goede 20 liter van overblijven. Die gaan we ook nodig hebben om op een Q van 0,6 uit te komen.
In die kamer gaat dan de hoogte achteraan max 35 cm zijn, dat geeft een staande golf van ongeveer 500 hz. Met een 12db cross op 250 hz is die golf niet zo kritisch. Tevens staat die niet over het gehele oppervlakte en zal daardoor ook minder dominant zijn. Dat beetje dat dan nog overblijft kunnen we perfect aanpakken met wat demping tegen de boven- of onderkant.
Naar achter toe zitten we met een diepte van 485 mm en dus een staande golf van zo'n 350 hz, maar aangeizen er geen echte achterwand is (door de vernauwing van de zijwanden) zal ook deze staande golf er eigenlijk bijna niet zijn.
Dan de onderste baskamer.
Als de bovenste baskamer op de hierboven beschreven manier wordt opgebouwd gaat de onderste baskamer in hoogte beperkt worden. Desalnietemin zal die staande golf wel onder de 300 hz gaan liggen. In dat geval zou het nuttig kunnen zijn om een HH te voorzien. Dat zouden we dan kunnen integreren in de bovenste baskamer op voorwaarde dat we daar nog volume overhebben.
Groeten,
Ed.
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
hierbij de freesvorm voor de volgende schijven
Schijf 1: top en bodemplaat. Dit is gewoon de buitenvorm.
Schijf 2: dit is het kompartiment voor de middentoner waarin tevens een deel van de bovenste baskamer zit.
Schijf 3: is dezelfde middentoonkamer maar dan met een versterkende bracing voor de baskamer.
De lijnen zijn op 6 mm dikte getekend omdat dit ook de dikte van de frees is.
Ed.
Schijf 1: top en bodemplaat. Dit is gewoon de buitenvorm.
Schijf 2: dit is het kompartiment voor de middentoner waarin tevens een deel van de bovenste baskamer zit.
Schijf 3: is dezelfde middentoonkamer maar dan met een versterkende bracing voor de baskamer.
De lijnen zijn op 6 mm dikte getekend omdat dit ook de dikte van de frees is.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
ik weet niet goed wat je bedoeld Mario.Marp schreef:Heb je overigens een reden om het scheidingsschot niet tot aan het einde van de tube te laten doorlopen?
De tekening heb ik nu een ietsje herwerkt.
De ingang van de TL lijnen zijn nu ook op de bracing open.
Het lukt mij niet om de delen te versmelten, anders kon ik de open en de gesloten ruimte een andere kleur geven.
In ieder geval; de lijnen zijn open net zoals de ruimte achter de unit en het gat in het center voor de baskamer.
RJ zet het binnen enkele dagen wel in Sketchup, dat wordt het wel wat duidelijker.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
dat weet ik zo nog niet Jan.Wowly schreef:Slim bedacht, die verstevigingsschijf, maar misschien zijn alle platen die op elkaar verlijmd zijn al stevig genoeg?
Bedenk dat dit een gesloten kamer is en de wanddikte uiteindelijk "slechts" 25 of 30 mm is, weliswaar in ronde vorm.
daarbij komt ook dat bij een normaal gebruik van een MDF plaat de 2 buitenzijden een hogere densiteit hebben en daardoor een sandwich vormen. Dat voordeel hebben wij hier niet omdat deze hardere zijden nu tussen de schijven zitten als je begrijpt wat ik bedoel.
Een bracing kan nooit kwaad denk ik, zolang hij de luchtstroom niet verstoord. Ik denk dat we de funktie van een bracing in een drukkamer niet mogen onderschatten omdat hij de 2 tegenoverelkaarstaande wanden belet uit elkaar te gaan.
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
De plaats voor de middentoner is vrij beperkt.
RobertJan had voorgesteld om iets meer ruimte te geven.
enerzijds ben ik het daar wel mee eens, anderzijds is de ruimte die we hebben net voldoende. Als de frees dat doet wat op de tekening staat hebben we 2 tot 3 mm over.
Dat is voldoende om de kast niet te raken en mochten we toch beslissen om de unit achteraan een ruggesteun te geven dan hoeven we maar enkele mm op te vullen.
Alleen ter hoogte van het verluchtingsgat gaan we dan die tussenschijf plaatsen waardoor de luchtstroom vrij weg kan komen. Die tussenschijf zorgt dan tevens ook als bracing en tegelijkertijd zal zij ook de vertikale staande golf verkleinen (in frekwentie verhogen).
Op de tekening is de frontplaat in groen getekend en heeft een dikte van 18mm. We kunnen ook een 22 mm plaat nemen dan geeft dat 4mm extra ruimte achter de unit.
Het is de bedoeling dat op deze frontplaat nogmaals een afwerkingsplaat komt van 6 mm dikte. Die kan dan in eender welk material zijn. Alu, massief hout, plexi of wat ook. Door de CNC techniek kan dit 100% passend gemaakt worden.
Groeten,
Ed.
RobertJan had voorgesteld om iets meer ruimte te geven.
enerzijds ben ik het daar wel mee eens, anderzijds is de ruimte die we hebben net voldoende. Als de frees dat doet wat op de tekening staat hebben we 2 tot 3 mm over.
Dat is voldoende om de kast niet te raken en mochten we toch beslissen om de unit achteraan een ruggesteun te geven dan hoeven we maar enkele mm op te vullen.
Alleen ter hoogte van het verluchtingsgat gaan we dan die tussenschijf plaatsen waardoor de luchtstroom vrij weg kan komen. Die tussenschijf zorgt dan tevens ook als bracing en tegelijkertijd zal zij ook de vertikale staande golf verkleinen (in frekwentie verhogen).
Op de tekening is de frontplaat in groen getekend en heeft een dikte van 18mm. We kunnen ook een 22 mm plaat nemen dan geeft dat 4mm extra ruimte achter de unit.
Het is de bedoeling dat op deze frontplaat nogmaals een afwerkingsplaat komt van 6 mm dikte. Die kan dan in eender welk material zijn. Alu, massief hout, plexi of wat ook. Door de CNC techniek kan dit 100% passend gemaakt worden.
Groeten,
Ed.
- asterduc
- Contacteer:
De 4 tekeningen vandaag door de frees gestuurd. Alles op één enkele schijf.
Daaruit heb ik het volgende geleerd.
De repeteerbaarheid is top. De buitenlijn liep telkens mooi binnen de gleuf van de vorige. Had ook niet anders gemogen, maar je weet maar nooit.
De versmelting en de volgorde die RJ in Corel Draw heeft gemaakt klopt perfect. Alleen kunnen we nog niet bepalen waar de lijn begint, maar ze loopt nu wel in één beweging door.
De machinesnelheid krijgen we nu naar 200%. We kunnen dus sneller frezen als verwacht, alhewel het nog niet dubbel zo snel is. Hangt van XY bewegingen af. Ik denk dat we 20 à 25 mm/sec gaan halen.
Als je de frezingen op de houtschijf op ware grootte ziet dan merk je nog enkele onregelmatigheden en ga je natuurlijk nog wat wijzigingen doorvoeren. Met andere woorden, we zijn nog niet definitief aan het frezen, maar we komen wel dicht in de buurt.
Groeten,
Ed.
Daaruit heb ik het volgende geleerd.
De repeteerbaarheid is top. De buitenlijn liep telkens mooi binnen de gleuf van de vorige. Had ook niet anders gemogen, maar je weet maar nooit.
De versmelting en de volgorde die RJ in Corel Draw heeft gemaakt klopt perfect. Alleen kunnen we nog niet bepalen waar de lijn begint, maar ze loopt nu wel in één beweging door.
De machinesnelheid krijgen we nu naar 200%. We kunnen dus sneller frezen als verwacht, alhewel het nog niet dubbel zo snel is. Hangt van XY bewegingen af. Ik denk dat we 20 à 25 mm/sec gaan halen.
Als je de frezingen op de houtschijf op ware grootte ziet dan merk je nog enkele onregelmatigheden en ga je natuurlijk nog wat wijzigingen doorvoeren. Met andere woorden, we zijn nog niet definitief aan het frezen, maar we komen wel dicht in de buurt.
Groeten,
Ed.
- robbiedobbie
- asterduc
- Contacteer:
ach, je mag het ook niet overschatten hoor.
Als ik kijk hoe die Avalon clonen worden gebouwd dan is het bouwen van de Concave een kinderspel.
Het meeste werk doen we nu achter de PC want het is heel veel voorbereiding. Fouten kun je niet meer corrigeren, dus alles dubbel checken, uittekenen, simuleren.
Vandaag samen met Robert Jan de werkplaats kelder klaargemaakt en de machine opgesteld voor het freeswerk. PC en controller mooi in een stofdicht kastje. Geleiders voor afzuiging en electrische bedrading geplaatst.
Tevens hebben we (nogmaals) een poging gedaan om de freessnelheid te verhogen.
Op Ebay ook een partij frezen aangekocht in alle verschillende vormen en grootte.
allee, we zijn er bijna klaar voor.
Ed.
Als ik kijk hoe die Avalon clonen worden gebouwd dan is het bouwen van de Concave een kinderspel.
Het meeste werk doen we nu achter de PC want het is heel veel voorbereiding. Fouten kun je niet meer corrigeren, dus alles dubbel checken, uittekenen, simuleren.
Vandaag samen met Robert Jan de werkplaats kelder klaargemaakt en de machine opgesteld voor het freeswerk. PC en controller mooi in een stofdicht kastje. Geleiders voor afzuiging en electrische bedrading geplaatst.
Tevens hebben we (nogmaals) een poging gedaan om de freessnelheid te verhogen.
Op Ebay ook een partij frezen aangekocht in alle verschillende vormen en grootte.
allee, we zijn er bijna klaar voor.
Ed.
- Bijlagen
-
- Freeshoek.jpg (48.64 KiB) 2384 keer bekeken
- asterduc
- Contacteer:
Uiteraard Jeroen.jeroen_d schreef:Ed, je gaat die midbehuizing toch nog wel een keer nameten he, voordat je de hele kast maakt?
Morgen en overmorgen nog even fors op de jaaromzet concentreren. Vrijdagavond is het dan zover. Dan kan het frezen beginnen.
Eerst frezen we de eerste 10 schijven (8 keer de TL vorm, een boven en een onderkant).
Die schuiven we dan met de geleidingsassen tegen elkaar. We zullen dan wel met de eerste problemen geconfronteerd worden waardoor de schijven verloren zijn en dat dus als testkastje kan gebruikt worden!
ach, we zien het wel.
Maar meten gaan we zeker doen.
Groeten,
Ed.
Het is misschien een goed idee om bij die eerste metingen alvast een hoger front te nemen dan enkel de hoogte van het mid-kastje. Ik heb de indruk dat dat kastje minder hoog is dan de breedte en het heeft dan aan boven en onderkant redelijk scherpe ribben. Dat zou de meting wel eens kunnen beinvloeden op een manier die in het eigenlijke ontwerp niet voorkomt. Dan ga je achter foutjes zoeken die er uiteindelijk niet in zitten.