Drivers matchen zin of onzin?
Moderator: Beheerdersteam
Drivers matchen zin of onzin?
Hoi
Je ziet soms ontwerpen waar men erg veel moeite steekt in het matchen van de verschillende luidsprekersunits zodat de linker en rechter luidspreker zo min mogelijk van elkaar verschillen. Dit zou een stabieler ruimtelijke weergave tot gevolg hebben.
Dat klinkt erg aannemelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? thiel small parameters schelen zo 5% Mag je er van uitgaan dat de meeste luidsprekers die we kennen en bouwen alles behalve gematched zijn?
groeten Roland
Je ziet soms ontwerpen waar men erg veel moeite steekt in het matchen van de verschillende luidsprekersunits zodat de linker en rechter luidspreker zo min mogelijk van elkaar verschillen. Dit zou een stabieler ruimtelijke weergave tot gevolg hebben.
Dat klinkt erg aannemelijk zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? thiel small parameters schelen zo 5% Mag je er van uitgaan dat de meeste luidsprekers die we kennen en bouwen alles behalve gematched zijn?
groeten Roland
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
Jep, ik match ze nooit. Beide speakers worden wel nagemeten, maar ga ik hier in de huiskamer meten zal de linker anders meten dan de rechter. Links staat ietswat in een hoek en rechts meer langs een muur, dus daar zit al verschil in. Ga ik de units matchen zit er nogsteeds verschil in (met die plaatsing) dus nee, hier niet gematched dus.
Als ik mezelf 10 luidsprekers kan veroorloven om er twee identieke uit te zoeken zou ik dat waarschijnlijk nog niet doen.
Bovendien zijn de tolleranties bij gerenomeerde fabrikanten meestal zo klein dat het nauwelijks nodig is. De tweeters van Seas Excel kun je niet eens gepaard kopen omdat dat onzinnig is.
Bovendien zijn de tolleranties bij gerenomeerde fabrikanten meestal zo klein dat het nauwelijks nodig is. De tweeters van Seas Excel kun je niet eens gepaard kopen omdat dat onzinnig is.
Met het oog op perfectie zou een match natuurlijk goed passen.
Maar in het dagelijks gebruik zal dit bestempeld worden als onzin.
Waarom ?
Neem je luisterruimte maar eens, daar staat het ook niet 100% in spiegelbeeld en zijn er tig factoren die het geluidsbeeld beinvloeden.
Een goed voorbeeld is al genoemd door EDO.
Maar in het dagelijks gebruik zal dit bestempeld worden als onzin.
Waarom ?
Neem je luisterruimte maar eens, daar staat het ook niet 100% in spiegelbeeld en zijn er tig factoren die het geluidsbeeld beinvloeden.
Een goed voorbeeld is al genoemd door EDO.
-
Digidoo
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Ik ben dan wel benieuwd hoe veel speakers van hetzelfde type onderling van elkaar mogen verschillen. Duurdere speakers zullen, hoop ik, meer op elkaar lijken dan goedkopere. Wordt er eigenlijk ook wel altijd rekening mee gehouden door de fabrikanten en staat dit ook altijd bij de specificaties van de speaker?
Deze vraag roept meer vragen op...
Deze vraag roept meer vragen op...
ik denk dat je er van uit mag gaan dat de spec.'s van betere units dichter bij elkaar liggen dan van de mindere. Het verschil wordt veroorzaakt door onnauwkeurigheden ergens in het productie-proces. Ik denk dat de betere luidsprekerfabrikanten zorgen voor strengere toleranties. Ze kunnen dit waar maken door vakkundige en consequente productie.
Maar even afgezien van ruimte akoustiek tolereren we dus bij luidspreker drivers verschillen die bij een versterker/cd/speler enz. ondenkbaar zouden zijn.
Ik bedoel niet alleen tweeters, ik denk bijvoorbeeld ook aan tsp's van een basluidspreker & breedband luidsprekers.
De vraag mag ook wat breder opgevat worden, matchen zal in de praktijk voor zelfbouwers onmogelijk zijn. Toch kan ik vrij weinig vinden over toleranties van luidsprekers een condensator heeft bijvoorbeeld 5% tolerantie.
Hobby hifi heeft laatst een ontwerp moeten aanpassen omdat het filter te gevoelig was voor toleranties tussen verschillende tweeters. Toch iets om rekening mee te houden dus.
Groeten Roland
Ik bedoel niet alleen tweeters, ik denk bijvoorbeeld ook aan tsp's van een basluidspreker & breedband luidsprekers.
De vraag mag ook wat breder opgevat worden, matchen zal in de praktijk voor zelfbouwers onmogelijk zijn. Toch kan ik vrij weinig vinden over toleranties van luidsprekers een condensator heeft bijvoorbeeld 5% tolerantie.
Hobby hifi heeft laatst een ontwerp moeten aanpassen omdat het filter te gevoelig was voor toleranties tussen verschillende tweeters. Toch iets om rekening mee te houden dus.
Groeten Roland
Ik geloof dat Bert Doppenberg van BD-Design/Oris/etc. (http://diy-systems.com/) de AER-breedbanders wel gematched aanbiedt, maar dat is dan ook allemaal handwerk, dus misschien meer nodig. Ik ben bevriend met Daniel Ciesinger van Cornu (http://www.cornu.de/en/audio.html), hij levert of leverde de Fostex FE108E Sigma bij zijn speakers (hij was bezig over te stappen op een Tangband model, meen ik). Ik weet niet precies wat zijn oplages zijn, in ieder geval ziet hij er meer dan ik en hoor hem nooit over significante toleranties of iets dergelijks. Hij matched ze ook niet. In een grijs verleden "deed" hij in meerweg-speakers, daar verving hij ook nog wel eens een vroegtijdig overleden tweeter van, maar over vervangen van ondeugdelijke breedbanders heb ik hem nog nooit gehoord.
belangrijk verschil tussen elektrische apparaten en een luidspreker is dat een luidspreker het geluid beïnvloedt op een mechanische wijze. Bij versterkers en cd-spelers is de vervorming praktisch verwaarloosbaar, terwijl de beste luidsprekers op normaal luisterniveau tot soms wel meerdere procenten vervormen!Roland schreef:Maar even afgezien van ruimte akoustiek tolereren we dus bij luidspreker drivers verschillen die bij een versterker/cd/speler enz. ondenkbaar zouden zijn.
Groeten Roland
Een non-perfectie die je nog wél bij cd-spelers en versterkers ziet is dat er verschillen zijn in uitgifte-spanning tussen de kanalen. Tussen links en rechts kan soms meer dan één dB verschil zitten. Dit valt allemaal gewoon binnen de marges. Een verschil van één dB tussen links en rechts is niet/amper hoorbaar. Het levert in ieder geval geen duidelijke verslechtering van het geluid op.
Hoi
Bedankt voor de antwoorden, ik heb veel op internet gezocht en kan nog steeds weinig vinden over de onderlinge tolerantie verschillen tussen luidsprekers.
Van de north creek site (om in ieder geval een idee te krijgen van de verschillen)
Bedankt voor de antwoorden, ik heb veel op internet gezocht en kan nog steeds weinig vinden over de onderlinge tolerantie verschillen tussen luidsprekers.
Van de north creek site (om in ieder geval een idee te krijgen van de verschillen)
Groeten RolandSCAN-SPEAK D2905/9500: An upgraded version of the /9300, with a thicker, flush-mount flange and the aerodynamic rear chamber for the /9900 Revelator. Similar to the /9300 in sound quality, but with a slightly lower resonance. Provided in "soft matched" pairs (± 1.5dB before break in) at no additional charge.
SCAN-SPEAK D2905/9500 $ 172.50 per pair.
(perfect pairs add $30 per pair).
Als je van pin point imaging houdt, is een vrije opstelling van de luidsprekers, zo symmetrisch mogelijk, en matching van het paar wel degelijk zinvol. En het komt inderdaad de ruimtelijkheid ten goede, die gecreëerd is door bewust aangebrachte faseverschillen in de opname. Alleen bij zo nauwkeurig mogelijke representatie van deze faseverschillen (door gematchte luidsprekers) kan dit optimaal tot zijn recht komen.
Als je je luidsprekers opstelt zoals Edo doet en dan ook nog op grote afstand luistert, dan heeft matching inderdaad niet veel zin. Maar toch hielp het al enorm door de speakers in te draaien toen ik bij hem was. En ondanks de opstelling toch al een heel ruimtelijk beeld. Kun je nagaan hoe het met een ideale opstelling (verhuizen Edo?) kan zijn... Hij heeft de Isis met scan speak units gebouwd en net als SEAS en Peerless matchen die van nature al heel behoorlijk.
Als je je luidsprekers opstelt zoals Edo doet en dan ook nog op grote afstand luistert, dan heeft matching inderdaad niet veel zin. Maar toch hielp het al enorm door de speakers in te draaien toen ik bij hem was. En ondanks de opstelling toch al een heel ruimtelijk beeld. Kun je nagaan hoe het met een ideale opstelling (verhuizen Edo?) kan zijn... Hij heeft de Isis met scan speak units gebouwd en net als SEAS en Peerless matchen die van nature al heel behoorlijk.
Kwam dit tegen... test afwijkingen en verschillen met Audax speakers..Roland schreef:Hoi
Groeten RolandSCAN-SPEAK D2905/9500: An upgraded version of the /9300, with a thicker, flush-mount flange and the aerodynamic rear chamber for the /9900 Revelator. Similar to the /9300 in sound quality, but with a slightly lower resonance. Provided in "soft matched" pairs (± 1.5dB before break in) at no additional charge.
SCAN-SPEAK D2905/9500 $ 172.50 per pair.
(perfect pairs add $30 per pair).
best leuk om te weten.. lees ook pagina 2 !!
Matchen heeft wel zin
http://www.vikash.info/audio/audax/index.asp
- SSassen
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat met drivers van gerenommeerde fabrikanten de spreiding zeer klein is. Van de 8-stuks L17RCY in m'n Silver Bullet bv. kon je de curves voor iedere driver zo over elkaar heen leggen, met een maximale afwijking van ~0.05dB. Dit ondanks 't feit dat de woofers uit twee verschillende batches kwamen met circa drie maanden ertussen in productiedatum. Zo heb ik ook een keer 12-stuks H1212 nagemeten, ook daar een exact gelijke curve, en dat ondanks het feit dat sommige tweeters ruim een jaar na elkaar gefabriceerd waren.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden