plafond panelen

Over mods aan je luisteromgeving

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

plafond panelen

Bericht door jeroen_d »

Vandaag een professioneel plafond systeem aangebracht. Helaas is dit niet zo gemakkelijk voor de particulier aan te schaffen, maar via via was ik zo gelukkig dat ik dit kon regelen. Het gaat hier om 6 akoestisch dempende panelen met een totaaloppervlak van 8,6 m2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder de metingen voor (blauw) en na (groen). Je ziet dat de toch al goede respons op de luisterplek verder uitvlakt. Het gebied van 300 Hz tot 400 Hz zou nog wat kunnen worden opgekrikt, ik zal nog wat experimenteren met plaatsing van de speakers tov de achterwand.

- edit - volgende stukje klopt niet, meetfout en nieuwe, nu correcte, groene grafiek geplaatst. Daarom het volgende italic om aan te geven dat het niet klopt: Dit systeem doet nog verrassend veel in het laag. Terwijl het daar zo op het eerste gezicht helemaal niet optimaal voor is geplaatst, vermindert het toch een room mode bij 40 Hz met ongeveer 3 dB. Ook de piek bij 125 Hz wordt mooi uitgevlakt.
Ondanks dat dit dus niet juist is, klinkt toch de bas beter. Vraag me niet hoe het komt. Maar Pjotr heeft dus wel gelijk hieronder met zijn opmerking over bass traps enzo. Maar die komen er bij mij niet in, daarvoor heb ik juist de dipoolbas :wink: .

Let even niet op wat bij 50 Hz gebeurt, helaas brom in de mic versterker.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 25 sep 2006, 0:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Mooi zeg! Nu zit bij jou thuis het tapijt niet op de vloer maar op het dak..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Naar mijn mening zit er toch niet zo heel veel verschil in de grafiekjes. Maar je kunt wel zien dat de staande golf tussen vloer en plafond (afstand 2,70 m?) gedempt wordt.

De panelen komt waarschijnlijk de nagalmtijd ten goede, het leefklimaat wordt daardoor prettiger en de muziekbeleving ook.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's ook een manier om 't probleem aan te pakken uiteraard en met goed gevolg zo te zien.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hebt gelijk richard dat de grafieken niet heel veel verschillen. Ze geven slechts de steady state situatie weer die ontstaat door direct geluid, staande golven en reflecties (interferentie).

De nagalmtijd is een stuk korter geworden, gewoon praten met elkaar is minder vermoeiend, je verstaat elkaar makkelijker ook als elders in de kamer herrie wordt gemaakt. Het systeem klinkt nog rustiger en alles is gedetailleerder geworden, ook de bas. Vergis je niet in het effect van wat je ziet van 100-200Hz, dat is voller en gelijkmatiger en dat hoor je goed.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 25 sep 2006, 0:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb mijn TV geluid altijd al via de hifi installatie laten lopen. Ze zitten Dancing on Ice te kijken. Marieke verzucht: het TV-geluid is heerlijk zo. Veel prettiger om naar te luisteren. Andere opmerking: het komt meer van voren, heeft meer richting.

Ja, ik wist dat het plafond relatief veel roet in het eten gooide. De linkerzijwand staat ver weg (4 meter), de rechterzijwand is voorzien van gordijn en op de vloer ligt een paar vierkante meter kleed en de rest van het geluid wordt aardig verstrooid door de meubelen. Dat ik nu ook een groot deel van de reflectie en galm via plafond kwijt ben is echt erg fijn.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

En dus weer \:D/ \:D/ \:D/
lekker he... :wink:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Da's mooi gedaan Jereon. Waar bestaat het materiaal uit? (of het hele systeem?)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is een soort glasvezel, dus ik heb nu jeuk :shock: . Je moet je voorstellen twee grote vellen viltachtig glasvezel van 1-2 mm dik, die 2cm van elkaar staan. Ze staan van elkaar middels ribben van hetzelfde materiaal. Optimale en zeer breedbandige demping (ook in het laag) krijg je door ze 30 cm van het plafond op te hangen. Dit gebeurt in de industriële en kantoorapplicaties dan ook, denk ook aan vergaderzalen. Bij een zeer korte afstand tot het plafond, bij mij ongeveer 5 cm, wordt de werking weliswaar minder maar blijft op zich gelijk. Gewoon wat minder dB-tjes demping dus.

Ik moet natuurlijk nog wat wennen en meer luisteren, maar eerste indruk is dat er een heel mooi compromis is bereikt. Niet nog meer demping, want dan wordt de zithoek zo droog van klank dat het als leefruimte niet meer zo prettig is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Leuk Jeroen,

Btw in ARTA zit een meetmogelijkheid om galmresponsies te meten als je dat zou willen.

Om basresonanties aan te pakken zit er niet veel anders op dan met bastrap-achtige en Helmholzachtige dingen aan de slag te gaan. Ik zag laatst in een vrij grote ruimte akoustische panelen van 10 cm dik die ca. 10 cm - 15 cm van af het plafond aan stangetjes waren opgehangen. Tussen de panelen onderling zat iets van 20 cm ruimte. Dat gaf een zeer aangename akoustiek. Veel beter dan met die standaard systeemplafonds.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Das mooi, ik zal eens kijken met ARTA. Hoewel ik nu niet meer kan vergelijken voor en na...
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Mooi gedaan! De luisterruimte is toch de belangrijkste component van je hele systeem!
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ik begrijp dat dit alleen voor bedrijven is aan te schaffen (KvK nummer enzo).

Mag ik vragen wat ongeveer de kosten zijn? Ik heb ook een vrij harde luisterruimte en een vloerkleed is ivm een killer kat niet zo praktisch (die maakt daar gehakt van binnen een uur of zo).

Zit nu te denken een vloerkleed te kopen en die steeds op te rollen als er niet geluisterd worden en in de gangkast te verbergen (maar dat is natuurlijk weinig aanlokkelijk).

Fraai tv meubel; trouwens, een soort draaibare zuil?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Je kan desoonds een bij www.akoestiekwinkel.nl kijken. Daar kan je particulier ook bestellen. Die hebben een heel breed gamma aan materialen die uitstekend werken.
Ik heb trouwens nog 5 panelen Soundstone van 4cm dik liggen, moest iemand interesse hebben.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

http://www.avicultura.nl/html/katapo.html

Wij gebruiken hier thuis mispoes om op plekjes te spuiten waar de kat niet mag krabben, terwijl hij 't wel graag wil. Werkt prima.
Heb even gezocht. Googlen op alleen "mispoes" levert niet het gewenste resultaat :lol: .
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Duck Twacy schreef:
Ik begrijp dat dit alleen voor bedrijven is aan te schaffen (KvK nummer enzo).

Mag ik vragen wat ongeveer de kosten zijn? Ik heb ook een vrij harde luisterruimte en een vloerkleed is ivm een killer kat niet zo praktisch (die maakt daar gehakt van binnen een uur of zo).

Zit nu te denken een vloerkleed te kopen en die steeds op te rollen als er niet geluisterd worden en in de gangkast te verbergen (maar dat is natuurlijk weinig aanlokkelijk).

Fraai tv meubel; trouwens, een soort draaibare zuil?
Je zou kunnen kijken in hoeverre Hunter Douglas aan particulieren levert op hun website. Volgens mij leveren ze wel produkten voor particulieren maar ik weet niet of het dan met dezelfde goede akoestische eigenschappen is. Ik heb geen flauw idee wat de kosten voor particulieren zijn, maar inclusief installatie wordt het al gauw enkele honderden euro's.

Wellicht dat je met wat rondkijken iets vergelijkbaars kan vinden. Ik heb in een muziekschool ook wel eens losse panelen van 1 vierkante meter gezien die je los kon ophangen, zonder een frame. Die werkten ook erg goed.
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ik heb diverse leveranciers van akoustische panelen in mn favo's staan, maar witte panelen zie je niet zo vaak. En om nu een bruin of grijs paneel aan het plafon te hangen.
(bv http://www.noisecontrol.nl/index.html

Neem ik liever een jaren 60 visnet met pluche beesten... :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

staat er op de site van Thingman niet wat bruikbaars? ik kan me herrinneren dat hij er ook wat zelfbouw panelen op had staan
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Duck Twacy schreef:
Ik heb diverse leveranciers van akoustische panelen in mn favo's staan, maar witte panelen zie je niet zo vaak. En om nu een bruin of grijs paneel aan het plafon te hangen.
(bv http://www.noisecontrol.nl/index.html
Dan kom bij dezelfde site uit als ik aangaf. ;)
En de Soundstone is trouwens mooi wit hoor. :)
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Ja, verhip. zie ik nu ook .
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

http://www.auralex.com/

dit zal wel erg prijzig zijn, zitten wel fraai ogende dingen bij vind ik..
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Even inhaken op dit draadje.

Mijn huiskamer is vrij hard (novilon vloer, betonnen dak, 50% ramen rondom, deels gordijnen, deels aluminium lamellen, verder vrij kale muren). Ik denk (naast wat goedkope vloerkleedjes, want daar maakt de kat gehakt van) aan iets tegen het plafond (moet dus wit zijn).

Wat zou je met zo'n rol Akotherm (35mm 20M^2 voor 150 euro of 115 euro met zelf ophalen) kunnen doen. Moet je dat plakken of mag je het ook opspannen op een soort frame?
http://www.akoestiekwinkel.nl/aanbiedingen.html

Alternatief is 12 vellen BAF, maar dit lijkt me fraaier

Ik zou denk ik de helft gebruiken (10M^2)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dit zou best wel eens heel goed kunnen werken. Opgespannen op een frame en op enige afstand van het plafond gehangen maakt de werking effectiever.

Sinds ik die plafond panelen heb merkt iedere luisteraar die tot nu toe is langsgekomen op, dat er zo'n rust in mijn systeem zit. Ik wijd dit voor minstens de helft aan de plafond demping. Het is ook veel prettiger als je flink wat bezoek hebt en iedereen door elkaar praat.
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Bedankt. Ik moet me waarschijlijk eerst wat verder in de materie verdiepen (en wellicht wat proberen te meten). Voor mijn gevoel gaat het vooral om minder indirect geluid (reflecties) en speelt de dikte van het materiaal niet zo'n grote rol. Laagproblemen verwacht ik niet mee te kunnen oplossen (daarvoor wil ik mn oude UC proberen op het laag kanaal).
Duck Twacy
Berichten: 526
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 22:49
Locatie: Den Haag

Bericht door Duck Twacy »

Wat bedoelt Siegfried hier mee? (of beter "waarom is dat zo")
Placing absorbers at reflection points is the wrong approach for many reasons.
http://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm
Plaats reactie