Voorversterker voor de 'ExtremA'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Voorversterker voor de 'ExtremA'

Bericht door Aquilon »

Via deze even een vraagje; wat denken jullie van deze accugevoede voorversterker http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tab ... earchText=
als pre-amp voor de ExtremA. Zou er aan deze nog wat verbeterd kunnen worden, zoals de ingangskeuze schakelaar (al gebruik ik maar 1 bron, de cd-speler :? )
Enfin, alle op- of aanmerkingen i.v.m. deze voorversterker zijn welkom, alsook andere suggesties voor pre-amps voor de ExtremA.

Bart
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

of misschien beter voor een passieve pre-amp gaan :idea:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Vroeg de extramA niet om een vv die met zeer lage impendatie overweg kon?

Jan
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Feitelijk ben ik er meer voor te vinden een buffertrapje met 2 (al dan niet discrete) opamp aan de bestaande schakeling toe te voegen, om hem zo geschikt te maken voor alle preamps (inclusief passieve). Daar zou dan desnoods nog een regellus rond te maken zijn om de vervorming nog wat verder te drukken (waar dat dan ook goed voor moge zijn).
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Buffertrap is een optie, hiervoor zou je een schakeling kunnen gebruiken gelijk aan de buffersectie zoals te vinden op de UcD modules. Nu hoef je slechts een (vierdeks voor gebalanceerd gebruik) potentiometer en ingangskeuze voor te schakelen om de voorversterker compleet te maken. Met twee nette opamps ben je dan al klaar feitelijk, waarvoor de OPA2134, AD8620 en de LM4562 natuurlijk prima perspectieven bieden.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Persoonlijk denk ik dat er na beluistering van de LM4562 niet veel liefhebbers voor de andere 2 types gaan overblijven.
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

thanks, zal eens kijken wat ik hiermee kan aanvangen, en zal maar al beginnen sparen voor een goede DACT potmeter :)

b.t.w.: de ExtremA zal inderdaad gebalanceerd aangesloten worden, er worden enkel Furutech FP-781M XLR aansluitingen voorzien, moet ik alleen mn interlinks weer veranderen
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bruno schreef:
Persoonlijk denk ik dat er na beluistering van de LM4562 niet veel liefhebbers voor de andere 2 types gaan overblijven.
Bruno, jij hebt in je eigen UcD referentieversterker een zelf ontworpen discrete opamp zitten naar ik begrepen heb. Vind jij dat de LM4562 deze evenaart?
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Ik heb nog niet de rechtstreekse vergelijking gedaan tussen de lm4562 en de discrete op amp (dus waarbij de rest van de schakeling gelijk blijft). Wel tussen de referentie amp en een paar gemodde 400's (ook nog BC136 elko's er op). De 400's zijn nu beter. Ik schat dus de kans hoog in dat de lm's beter zijn dan de discrete op amps.

(Uiteraard heb ik intussen wat nieuwe ideetjes opgedaan :D )
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

waar of wanneer kan die LM 4562 op-amp besteld worden, heb nu echt geen zin om er via de National Semicond. site direct 1000 te bestellen :?
wanneer je op de specs mag afgaan ziet ie er inderdaad veelbelovend uit, en wanneer Bruno zegt dat ie beter is dan zn eigen discrete schakeling :shock:
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Ik heb de mijne als sample besteld. Wegens succes moet je nu ook de verzending betalen maar daar ga je nog niet van dood.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Is die LM4562 1 op 1 te verwisselen met de AD8260?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is die LM4562 1 op 1 te verwisselen met de AD8260?
Ja, als je 'm wilt gebruiken op de UcD180/400 dien je wel de CRD's te verplaatsen naar de andere voedingsrail, of ze te verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Als ik alles een beetje goed begrijp (is moeilijk voor me :D ) dan is het niet een aanrader om de CRD's te verwijderen. Toch?
Gebruikersavatar
Aquilon
In memoriam †
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 09 feb 2005, 18:08
Locatie: Gent (België)

Bericht door Aquilon »

dit gaat weer geld kosten :? zal eerst maar mn 2 ExtremA's afwerken

zal wel al eens een ontwerp klaarmaken voor de pre-amp (voeding 15V, buffertrap voor gebalanceerd signaal en een 4-deck DACT attentuator, alles op een mooi printje, een bronkeuze-schakelaar wordt niet voorzien), tegen dat het klaar is zijn die LM 4562's misschien al wat makkelijker verkrijgbaar
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

Leeuwarden schreef:
Als ik alles een beetje goed begrijp (is moeilijk voor me :D ) dan is het niet een aanrader om de CRD's te verwijderen. Toch?
Voor de LM4562 mag je ze in elk geval niet op de huidige plaats laten zitten want dan gaat-ie slechter klinken dan zonder.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Is er bij de UCD400 v6.1 een plek vrijgehouden waar die CRD dan moet komen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is er bij de UCD400 v6.1 een plek vrijgehouden waar die CRD dan moet komen?
Ja, ik heb je een email gestuurd met een foto van de module met daarop de juiste plek voor de CRD's.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Super Sander! Ik zal er even op studeren!
Thanks!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh ... en wie zet 'm dan op het forum.???... (voor de overige geinteresseerden)

Kees
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Oh ... en wie zet 'm dan op het forum.???... (voor de overige geinteresseerden)
Ik niet, doordat 't een hoge resolutie foto is is het een fors bestand en ik heb wel een eigen server enzo, maar voor de bandbreedte moet ik nog steeds betalen, bij bestanden >500KB die vervolgens een paar honderd keer gedownload worden is dat toch best kostbaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Bruno
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 130
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 20:23
Locatie: Rotselaar, België

Bericht door Bruno »

't Gaat wel lekker offtopic zo.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, even ontopic dan 8)

Ik wil met alle liefde en plezier een gebalanceerde voorversterker in elkaar zetten op basis van de LM4562, inclusief dezelfde discrete regelaar zoals te vinden in de ExtremA en een nette 4-voudige potentiometer, bv. een Alps Blue Velvet.

Het enigste waar ik geen tijd voor heb, en ook niet de programmer, is om een PIC te programmeren voor de infrarood bronkeuze selectie en de aansturing van de motor van de Alps Blue Velvet pot en uiteraard de aan/uit functie (op basis van RC5).

Het is natuurlijk wat wrang om tot een volgende uitgave van de Audio Special te moeten wachten op een nette voorversterker voor de ExtremA, niet? Geduld is een schone zaak, maar er zijn uiteraard grenzen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

En net zo hard weer even off topic: genoemde fotootje kan ik je sturen als je mij even een mailtje stuurt:
jvdwal2000 at chello.nl

En on topic dan maar weer!
Kala
Berichten: 4
Lid geworden op: di 26 dec 2006, 21:14
Locatie: Belgie

Bericht door Kala »

Jos van Eijndhoven heeft een mooie volumeregelaar gebouwd die gelijk een input stage heeft. Misschien maakt dit het ontwerpen wat makkelijker. Zie: http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/design.html

Grtn Kala[/list]
Plaats reactie