welke kist gaat het harste

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

welke kist gaat het harste

Bericht door mefisto »

heb nu al vanalles gezien

welke kist speelt eht harste voor een 18" sub? (pa gericht meer)

een TL
gepoorte
W-bin
Backloaded horn?
...

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door mefisto op di 11 jan 2005, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
speakerfreak
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 nov 2004, 11:18
Locatie: Zoetermeer

Bericht door speakerfreak »

Tl is niet echt geschikt voor PA gebruik, BR gaat zeker niet het hardst w-bin gaat niet laag of je moet ze per veel stacke
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

welk type kist is dan wel aan te raden?
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Tsja, welke kast gaat het hardst voor PA.
Eerlijk gezegt zou ik het niet zo 1-2-3 weten, maar wij gebruikte bij onze drive-inn voor het laag meestal W-bins. Ging ERG hard.

Er is trouwens een PA site met forum wat alleen maar over PA gaat...http://www.new-line.nl/

Misschien weet men daar meer.

Groet,
Edo
mefisto
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 16:07

Bericht door mefisto »

hartelijk dank edo
Gebruikersavatar
Hififiel
Berichten: 391
Lid geworden op: di 11 jan 2005, 12:02
Locatie: Hoogeveen

Re: welke kist gaat het harste

Bericht door Hififiel »

mefisto schreef:
heb nu al vanalles gezien

welke kist speelt eht harste voor een 18" sub? (pa gericht meer)

een TL
gepoorte
W-bin
Backloaded horn?
...

alvast bedankt
Hoi ik kan dit zeggen TL valt af vanwege lager rendement
Gepoort geeft mooiste geluid en klinkt zeer direct
W-bin Gaat het hardst sommigen gaan ook behoorlijk laag maar dat is voor echte PA niet zo belangrijk.

Marcel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Hoe kun je nu een antwoord op deze vraag geven zonder meer info?

- Hoe diep wil je gaan?
- Welke 18"driver heb je ter beschikking? Heb je er geen, wat is dan het budger?
- Hoe hard moet het daadwerkelijk gaan?

Hard is ook niet alles, kwaliteit zou ik zeker niet op de tweede plaats zetten!
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

18" is niet altijd de juiste keus, ook niet voor Pa.

Wil je echt hard gaan dan kom je bij hoorns uit. De W bin is een optie, maar de techniek in dit kastje is onderhand al sterk veroudert!!

Een Pa kast blijft heer en meester in spl diepgang en klank; LAB horn. Maar helaas niet echt geschikt voor de doorsnee klussen.

ander kastje wat ook verschrikkelijk hard gaat is de punisher. Een kleine 12" hoorn ontworpen door een een fanatieke hobbyist. http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=21
Maar, deze gaat niet echt laag.

Verder kun je hier nog maar PA ontwerpen vinden: http://www.speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=5
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb ooit een stack straigt PA hoorns van Klipsch gehoord. Dat ging erg hard zonder ook maar een spoortje van dichtlopen. Zeer fraai en mooi open geluid. Wat ik toen gezien en gehoord heb kan ik helaas niet op de site van Klipsch terug vinden.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Moderator modus aan.
Laten we het gezellig houden hier, ik heb het topic opgeschoond
Moderator modus uit.
Gebruikersavatar
chriscam
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 22:07
Locatie: diemen
Contacteer:

Bericht door chriscam »

Als je echt hard wilt is naast het Punisher ding van de speakerstore ook dit een leuk ontwerp. Wederom met een 12 inch driver maar dan 2 paralel. Naar verluid komt hier meer druk uit dan een sb1000 van eaw (2*18 inch)

Zelf heb ik dit gebouwd, gaat erg hard, heeft 18 inch rcf aan boord en, ook niet geheel onbelangrijk, er passen er vier van in mijn auto :lol:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

chriscam schreef:
Als je echt hard wilt is naast het Punisher ding van de speakerstore ook dit een leuk ontwerp. Wederom met een 12 inch driver maar dan 2 paralel. Naar verluid komt hier meer druk uit dan een sb1000 van eaw (2*18 inch)

Zelf heb ik dit gebouwd, gaat erg hard, heeft 18 inch rcf aan boord en, ook niet geheel onbelangrijk, er passen er vier van in mijn auto :lol:
Het zou geweldig zijn als ik ook daadwerkelijk wat te zien kreeg op je website. Ik krijg alleen een wit scherm namelijk :shock:
Gebruikersavatar
chriscam
Ook commercieel actief
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 22:07
Locatie: diemen
Contacteer:

Bericht door chriscam »

neeeeee he. mozilla zeker ? of firefox ?

mijn site doet alleen IE, een beetje een erfenis van mijn oude werkgever.. :oops:

probeer nog eens :

Als je echt hard wilt is naast het Punisher ding van de speakerstore ook dit een leuk ontwerp. Wederom met een 12 inch driver maar dan 2 paralel. Naar verluid komt hier meer druk uit dan een sb1000 van eaw (2*18 inch)

Zelf heb ik dit gebouwd, gaat erg hard, heeft 18 inch rcf aan boord en, ook niet geheel onbelangrijk, er passen er vier van in mijn auto
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

chriscam schreef:

Als je echt hard wilt is naast het Punisher ding van de speakerstore ook dit een leuk ontwerp. Wederom met een 12 inch driver maar dan 2 paralel. Naar verluid komt hier meer druk uit dan een sb1000 van eaw (2*18 inch)
"Dit" is nu een LAB horn. En ja, dubbel 18" subjes staan nog altijd in de schaduw van de LAB horn. Maar wat wil je met een formaat 120 * 120 * 60. Als je het geld hebt, de ruimte hebt, de spierballen hebt om een paar (minimaal 2 per kant) LAB horns te bouwen/verslepen dan denk ik dat je hier nog wel de beste aan hebt. De LAB horn staat in de wereld top van subwoofers op nivea van de servodrive bass horns. Maar servo drive wil je over het algemeen niet aanschaffen als je geen over volle bankrekening hebt. :roll:

Kastjes van jou lijken me gewoon simpel weg enkel 18" BR kastjes. Uiteraard nooit verkeerd als er een mooie driver in hangt. Vaak een heel mooi soundje met toch nog een lekkere output... maar throw :roll:, dat is er niet bij. Leuk als je alleen voor klein publiek speelt, maar als de zalen groter worden blijft je bass bij het podium hangen.

Wat ook wel leuk werkt vor 18"ers zijn bandpass horns. Ik werk wel eens met Mach ballister subs; PD loaded bandpass horns. En dat knalt wel lekker door. Voor de grote klussen hebben we er 4 per kant liggen, feesttent met 1500 man binnen gaat heel goed.

als je kijkt naar formaat vs output dan denk ik dat de punisher boven aan staat. Dat kastje is echt klein, en gaat echt verschrikkelijk hard. Maar ook voor deze geld dat je moet stacken om goede resultaten te behalen. ik zou het niet doen met 1 per kant. Het is en blijft een kleine kast dus dat betekent ongetwijfeld dat je geen wereld wonderen mag verwachten. Als het even kan gelijk een stack van 4 neer zetten.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Om weer even in te haken hier... Ik heb niet stil gezeten en ben bezig geweest met een ontwerpje voor de Pa wereld. Zojuist de eerste schets op het net gezet en meteen op een PA forum neer gezet. Ik weet niet of het rendabel is om energie te steken in het promoten van een dergelijk ontwero op de diy markt, lijkt me zonde als het in een donkere hoek beland.

Eerste schets:
Afbeelding

Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.
Bij het ontwerp is rekening gehouden met de vervoers maten, en met minimale vervorming.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

michiel schreef:
Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.
SLIK! :shock: :shock:
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

rho schreef:
michiel schreef:
Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.
SLIK!
Ja, slik... zo slik dat ik aan het rekenen ben geslagen.

Dat betekent, aangenomen dat alle drivers hun eigen versterker krijgen(of parallel aangestuurd worden), dat 1 driver 126dB doet bij 40Hz. Als ik een Peerless XLS 10" redelijk rechttrek tot 40Hz (om vervolgens onder de 40Hz snel weg te zakken) in een basreflex behuizing dan kom ik niet verder dan 110dB op 1meter onder de meest ideale omstandigheden. De beperkende factor is dan alleen de Xmax van 25mm p-p(!). Ik neem aan dat de units die voor de hoorn sim gebruikt werden een lagere uitslag hebben(?)

Dat betekent dat de overige 16dB uit de hoornbehuizing komt. Lijkt me vrij sterk. Weet je zeker dat deze sim helemaal ok is?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

DIY_Freak schreef:
rho schreef:
michiel schreef:
Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.
Dat betekent dat de overige 16dB uit de hoornbehuizing komt. Lijkt me vrij sterk. Weet je zeker dat deze sim helemaal ok is?
Zou kunnen, het rendement van een luidspreker in een kast is heel laag, 1 of 2%. Een hoorn heeft meen ik wel zo'n 50% rendement.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Kan ook zijn dat ie redelijk smalbandig is. Een peaky BR kan ook redelijk wat rendement halen. 2 12" subjes in een wagen en je knalt er 150dB bij 55Hz uit. (meer ook hoor) Dan lijkt me 144dB met 4 10"drivers in een hornkast op 1m ook haalbaar. Maar op 40Hz is dat wel shaken zeg!!! Is wel eens cool om daar voor te gaan staan. (serieus)
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

richard schreef:
DIY_Freak schreef:
michiel schreef:
Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.
Dat betekent dat de overige 16dB uit de hoornbehuizing komt. Lijkt me vrij sterk. Weet je zeker dat deze sim helemaal ok is?
Zou kunnen, het rendement van een luidspreker in een kast is heel laag, 1 of 2%. Een hoorn heeft meen ik wel zo'n 50% rendement.
16dB door een hoorn? Weet je het zeker? Dat is *ontzettend* veel! Ik heb nul ervaring met bashoornsystemen, maar ben wel met een tweeter bezig geweest en daar was +8dB al een hele toer om voor elkaar te krijgen zeker op de, voor de tweeter, lage frequenties. De hoorn waar het hier over gaat lijkt me veel te kort om zoveel toe te kunnen voegen aan de laagste frequenties. Of bedoelde men misschien -10dB @ 40Hz... zeg maar meer de commerciele specificaties ;)

Kan iemand niet zo'n simmetje tonen? Ik kan hoornsystemen helaas niet simuleren.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

DIY_Freak schreef:
richard schreef:
Zou kunnen, het rendement van een luidspreker in een kast is heel laag, 1 of 2%. Een hoorn heeft meen ik wel zo'n 50% rendement.
16dB door een hoorn? Weet je het zeker? Dat is *ontzettend* veel! Ik heb nul ervaring met bashoornsystemen, maar ben wel met een tweeter bezig geweest en daar was +8dB al een hele toer om voor elkaar te krijgen zeker op de, voor de tweeter, lage frequenties.
144 dB - 6 dB (door koppeling) - 33 dB (bij een toegevoerd vermogen van 2000 W) = 105 dB/W/m. Dat is bij simuleren met een enkele hoorn meestal wel het maximaal haalbare.

Meerdere ontwerpen hebben inmiddels wel duidelijk gemaakt dat de gevoeligheid van een luidspreker (bij hornloaded) een ondergeschikte rol speelt. Dit in tegenstelling tot basreflex waar de gevoeligheid de meest bepalende factor is, voor de te behalen geluidsdruk.

Bij hornloaded gaat het voornamelijk om de Qts, Xmax en de belastbaarheid (Pe).

Enkele ontwerpen met speakers met een zeer lage gevoeligheid: De Labhoorn, de Punisher, de Chrusher en Michiel's sim. Allemaal ontwerpen die de 132 dB continue wel halen.

Bij gebruik van een enkele hoorn heb je te weinig mondoppervlakte om efficient laag weer te geven. Bij het stacken van de hoornmonden krijg je als het ware 1 hoorn die dan efficienter in het laagbereik werkt.

Als je trouwens even googled op "Hornresp". heb je binnen 5 minuten een stukje Freeware gedownload met de mogelijkheid om frontloaded en rearloaded horns te simuleren. Dit programma behaalt simulaties die doorgaans zeer goed overeenkomen met de realiteit (en AJ-Horn ;))

Mvg Johan
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Rademakers schreef:
144 dB - 6 dB (door koppeling) - 33 dB (bij een toegevoerd vermogen van 2000 W) = 105 dB/W/m. Dat is bij simuleren met een enkele hoorn meestal wel het maximaal haalbare.
Welke 10" units gebruik je dan en wat is de maximale uitslag van die dingen, nog los van de vraag of ze samen 2000Watt continu kunnen hebben?
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

michiel schreef:
Drivers zijn 2 keer 10". In de simualtie gaat een stack van 4 tot 40 Hz met een max putput van 143-144 db op 1 meter afstand.

Staat er niet helemaal duidelijk, maar 'stack van 4' slaat op 4 kasten; 8 10"ers. Wat een mooi formaatje van een flinke PA is. De output van 144 dB is dan niet overdreven hoog voor het geen wat er staat.

Het aantal dB's is niet het enige wat telt, vervorming en powercompressie spelen ook een grote rol bij dergelijke vermogens, en dat zijn de factoren die een hoorn kast beter maken dan een BR.
Met deze hoorn zijn de 10"ers in staat om een stevige 18" BR bij te houden kwa output. Voordeel van de hoorn is dan het grotere stralend oppervlakte en de throw en de lagere vervorming.

Belastbaarheid van drivers neemt ook toe als je hoorn loading toepast. De efficientie stijgt, wat betekent dat er een grotere percentage van het input vermogen omgezet wordt in herrie, en dus minder warmte.
En door de vrij heftige belasting van de hoorn op het membraam blijft de slag ook relatief klein.
Gebruikersavatar
Rademakers
Berichten: 199
Lid geworden op: wo 24 nov 2004, 1:57
Locatie: Rotterdam

Bericht door Rademakers »

DIY_Freak schreef:
Rademakers schreef:
144 dB - 6 dB (door koppeling) - 33 dB (bij een toegevoerd vermogen van 2000 W) = 105 dB/W/m. Dat is bij simuleren met een enkele hoorn meestal wel het maximaal haalbare.
Welke 10" units gebruik je dan en wat is de maximale uitslag van die dingen, nog los van de vraag of ze samen 2000Watt continu kunnen hebben?
Michiel maakt de horn, ik niet. Maar met 2000 W continue zullen ze geen moeite hebben. Michiel mag uitwijzen hoeveel ze werkelijk kunnen hebben. Dat wordt meestal bepaald door de Xmax, niet door de Pe.

Hij gebruikt (hoe kan het ook anders) de Eminence HL10A met een Xmax van 11 mm, wat meteen de lage gevoeligheid van de luidspreker verklaart. Overigens heb je meer aan de No, dan aan de door de fabrikant opgegeven gevoeligheid, omdat die laatste nogal misleidend is.

Aangezien het een hoorn is, bestaande uit 4 x dubbele 10", spreek je ook over de belastbaarheid van alle speakers samen. De powercompressie blijft immers hetzelfde.

http://editweb.iglou.com/eminence/emine ... /hl10a.htm

[edit]Hee Michiel, ik zie dat je weer terug bent van vakantie?

@DIY_Freak: Er zitten uiteraard ook weer nadelen aan hornloaded die basreflex niet heeft, maar qua gevoeligheid heeft het zeker een voorsprong op basreflex. Geluidstechnisch eigenlijk ook, maar dat is weer mede afhankelijk van de manier waarop het toegepast wordt.

Van twee 12" buiten de auto blijft weing over, in vergelijking met een stack als dit.

Nog ietsje bizarrer: http://www.speakerplans.com/index.php?id=nhill04

Mvg Johan
Laatst gewijzigd door Rademakers op zo 27 feb 2005, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

2000Watt voor 4 is 500 per unit. De opgegeven continu belasting is 300Watt. De Xmax p-p is slechts 22mm. Ik ga ervan uit dat het ontwerp binnen de Xmax moet blijven omdat er rekening gehouden zou zijn met vervorming.

Misschien kan Michiel het ontwerp toelichten. Ik wil er geen punt van maken als de specs een beetje royaal geformuleerd zijn. Ik ben alleen ontzettend hoeveel dB de hoorn toevoegt met een dergelijke behuizing en die lage frequenties.

edit> ik zie dat er nieuwe berichten bij zijn gekomen terwijl ik zat te browsen/typen. 8 stuks a 10", dat scheelt nog eens 6dB. Wat is nu de stijging van de gevoeligheid door de hoornconstructie?
Plaats reactie