Elektronica van de paneeltjes wordt op basis van de [Newton Sound Systems 0.3 bouwkit (zie www.audiocircuit.com -> loudspeakers -> esl -> diy packages). Dit is weer een kloon van een Final Elektrostaat. Setjes hiervan werden een tijd geleden o.a. hier, maar ook op andere fora te koop aangeboden voor een zeer schappelijke prijs. Mijn uiteindelijke speakers moeten er ongeveer gelijk uit komen te zien.
Paneeltjes maken kan op verschillende manieren. Op de laatste luisterdag in Breda had ik een paar proefpaneeltjes bij me die uit Trespa gemaakt waren. Nogal arbeidsintensief, omdat ze uit verschillende delen opgebouwd waren. Voordeel van Trespa is wel dat het als kunststof op zich niet erg gevoelig is voor vocht.
Ik begin met een paar proefpaneeltjes van MDF. Uit een stuk. Eerst begonnen met een een 3D-schets:

Dit is dus de helft van een paneel. Feitelijk een enkele mdf plank, waaruit om te beginnen een stel gaten gemaakt is (duh). Verder is er een uitsparing in gemaakt, waarin de statordraden komen te liggen. Op een van deze framehelften wordt dan dus het folie gespannen. Nadat die dan vervolgens gecoat is, wordt daar weer de tweede helft opgelijmd. Afgezien van mogelijke problemen met het mdf, heb je bij een dergelijke constructie last van het kromtrekken van de frames bij het spannen van de draden. Dit kan dan weer lastig zijn bij het verlijmen van de gespannen folie. Maar dat hoop ik op te lossen door het gebruiken van een span-frame.
Het gatenpatroon voor de draden is ook duidelijk zichtbaar.
Om mezelf een hoop werk te besparen (en een hoop teleurstelling), ben ik hiermee vervolgens naar ons aller bekende frees-kees gegaan (a.k.a. Audiomaniacs), die voor mij op zijn cnc-freesbank aan de slag is gegaan. Binnen no-time had hij het volgende voor mij klaar:

zelfs met het gatenpatroon voor-geboord:

Deze moet ik nog wel even doorboren, het freesje was net niet lang genoeg. Hierin zit trouwens mijn eerste denk/ontwerpfout: ik =heb aan iedere zijde 63 gaten laten boren. Maar het is de bedoeling dat de draden in paren geplaatst worden. Dus aan de bovenkant van het frame als volgt:

Aan de onderkant komen ze dan getweeen weer naar de voorkant:

Om ze net als op dat leen-paneeltje op een stukje gaatjesprint te kunnen vastzetten:

Hier kan ik dan naar hartelust aan het experimenteren slaan met de elektrische segmentatie van het paneel. In de foto van dat leenpaneeltje er slechts een keer gesegmenteerd, maar dat paneel is slechts 70mm breed. Ik verwacht iets meer segmenten aan te moeten brengen.
Voor het spannen van de folie wil ik een pneumatisch spanraam gaan maken op basis hiervan. Ik hoop dat dat met een 28" binnenband net moet lukken voor mijn afmetingen paneeltjes. Weet iemand anders of er ergens grotere maten te krijgen zijn? 29" of 30"?
What's next: Allereerst maar eens 252 gaatjes doorboren. Daarna een en ander maar eens gaan schuren en in de (grond) verf zetten. Dat gaat immers niet zo makkelijk als de draden er al op zitten. Ik hoop volgende week (kerstvakantie!) te kunnen beginnen met het spannen van de draden. Maar daarover meer als ik daar aan toe gekomen ben.