Scheidingsfilter herbouwen
Moderator: Beheerdersteam
Scheidingsfilter herbouwen
Hallo ik ben bezig om m'n BenW dm 6 speakers te herbouwen.
als ik de kasten klaar heb is het scheidingsfilter aan de beurt.
Het scheidings filter stamt uit 1975.(ik heb het orginele schema van een site weten te krijgen)
Ik ga er van uit dat de caps hun tijd zolangzamerhand wel hebben gehad.
die wil ik gaan vervangen voor high-end condensatoren.
Als de sodeerbout toch aan staat moeten de weerstanden er ook maar aan geloven.
Nu de vraag kunnen luchtspoelen ook qua kwaliteit achteruit gaan als ze ouder worden?
Jo.
als ik de kasten klaar heb is het scheidingsfilter aan de beurt.
Het scheidings filter stamt uit 1975.(ik heb het orginele schema van een site weten te krijgen)
Ik ga er van uit dat de caps hun tijd zolangzamerhand wel hebben gehad.
die wil ik gaan vervangen voor high-end condensatoren.
Als de sodeerbout toch aan staat moeten de weerstanden er ook maar aan geloven.
Nu de vraag kunnen luchtspoelen ook qua kwaliteit achteruit gaan als ze ouder worden?
Jo.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Scheidingsfilter herbouwen
Hoi GeenID,GeenID schreef:Hallo ik ben bezig om m'n BenW dm 6 speakers te herbouwen.
als ik de kasten klaar heb is het scheidingsfilter aan de beurt.
Het scheidings filter stamt uit 1975.(ik heb het orginele schema van een site weten te krijgen)
Ik ga er van uit dat de caps hun tijd zolangzamerhand wel hebben gehad.
die wil ik gaan vervangen voor high-end condensatoren.
Als de sodeerbout toch aan staat moeten de weerstanden er ook maar aan geloven.
Nu de vraag kunnen luchtspoelen ook qua kwaliteit achteruit gaan als ze ouder worden?
Jo.
ik heb even geleden ook mijn DM6 speakers geheel gereviseerd en de condensatoren vervangen.
Heb jij de versie met ook een trafo voor het laag??
Groet,
Matthias.
Hallo Matthias,
Yep, 2 knotsen van trafo's.(1 per kant)
Ik heb het hele schema, maar specificaties van die trafo's net niet.
Ik heb ooit de tip gehad om er een enorme versterker aan te hangen.
Die was goud waard juist omdat die bas units een goede demping nodig hebben om ze in toom te houden.
Ze klinken super!
Ik heb ze zelf nu 10 jaar, ik heb " natuurlijk naar smaak "nooit een betere set speakers elders gehoord.
Heeft het hoorbaar effect gehad door de componenten te vervangen?
Jo.
Yep, 2 knotsen van trafo's.(1 per kant)
Ik heb het hele schema, maar specificaties van die trafo's net niet.
Ik heb ooit de tip gehad om er een enorme versterker aan te hangen.
Die was goud waard juist omdat die bas units een goede demping nodig hebben om ze in toom te houden.
Ze klinken super!
Ik heb ze zelf nu 10 jaar, ik heb " natuurlijk naar smaak "nooit een betere set speakers elders gehoord.
Heeft het hoorbaar effect gehad door de componenten te vervangen?
Jo.
Spannend!GeenID schreef:Hallo Matthias,
Yep, 2 knotsen van trafo's.(1 per kant)
Ik heb het hele schema, maar specificaties van die trafo's net niet.
Ik heb ooit de tip gehad om er een enorme versterker aan te hangen.
Die was goud waard juist omdat die bas units een goede demping nodig hebben om ze in toom te houden.
Ze klinken super!
Ik heb ze zelf nu 10 jaar, ik heb " natuurlijk naar smaak "nooit een betere set speakers elders gehoord.
Heeft het hoorbaar effect gehad door de componenten te vervangen?
Jo.
Ik heb een model uit '76 en daar zit de trafo niet in.
Ik heb echter alleen een schema op het net kunnen vinden van een model met trafo.
Mijn versie heeft verder ook de zekeringen aan de achterkant van de speaker. Jij hebt dus een net wat origineler model.
Mijn ervaringen met betere condensatoren zijn een wat betere plaatsing.
Iets minder warm, ik vind het wel beter.
Ik speel met het idee om een hele nieuwe versie van het filter te maken om het oude en nieuwe te vergelijken.
Ik zou een filter willen opbouwen met bijv. foliespoelen.
Ik heb een LCR meter gekocht om de waardes van de spoelen te kunnen meten.
Verder zijn mijn laag units opnieuw verlijmd. Het papier tussen de rubber surrround en de kast liet los.
Groet,
Matthias.
Hoi matthias,
Ik haal in iedergeval die defenitie schakelaars er af, en vervang ze door een weerstand wat bij die schakeling hoort.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb een dubbele set speakers dus van alles 4. Onderdelen genoeg hoop ik.
De kasten maak ik van mdf bekleed met lood bitumen, de orginelen hebben ook z'n soort gelijke bekleding.
De orginele kasten hebben een bracing in de breedte achter de laag unit langs.
ik weet niet wat verandering daaraan, aan het geluid doet.
De laagunits gaan binnenkort naar audiolab voor groot onderhoud.
Weet je zeker dat je papieren conusen hebt,de mijne zijn alle 4 van polypropyleen of iets dergelijks.
Ik haal in iedergeval die defenitie schakelaars er af, en vervang ze door een weerstand wat bij die schakeling hoort.
Ik ga het gewoon proberen. Ik heb een dubbele set speakers dus van alles 4. Onderdelen genoeg hoop ik.
De kasten maak ik van mdf bekleed met lood bitumen, de orginelen hebben ook z'n soort gelijke bekleding.
De orginele kasten hebben een bracing in de breedte achter de laag unit langs.
ik weet niet wat verandering daaraan, aan het geluid doet.
De laagunits gaan binnenkort naar audiolab voor groot onderhoud.
Weet je zeker dat je papieren conusen hebt,de mijne zijn alle 4 van polypropyleen of iets dergelijks.
Daar zijn mijn units ook geserviced. De unit zelf is inderdaad rubber/kunststof maar de rand is verlijmd met de korf middels een papieren tussenlaag. Deze laat na verloop van tijd los. Dit heb ik opnieuw laten verlijmen.GeenID schreef:De laagunits gaan binnenkort naar audiolab voor groot onderhoud.
Weet je zeker dat je papieren conusen hebt,de mijne zijn alle 4 van polypropyleen of iets dergelijks.
Het is een leuke speaker!
Hier een linkje naar mijn post van destijds: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=1869
