JeroenKV schreef:Als je wilt experimenteren kun je tussen je Thel laag uit en de EV laag in een Behringer DSP1124P schakelen. Daarmee kun je de bas fine tunen op je kamerakoestiek terwijl je mid en hoog niet beïnvloed worden. De DSP1124P is een goedkope (80 euro) manier om er achter te komen of het toegevoegde waarde heeft in jouw situatie. Zelf gebruik ik hem ook in combinatie met een Thel filter en heb nog geen behoefte voor een upgrade.
P.s. het zou mij verbazen als je veel betere actieve filters vindt dan die van Thel.

Kijk! Nog een tevreden gebruiker.
Kwa equalising zit ik niet zozeer in het laag te denken (ik heb zelf geen grote problemen met laag in mijn luisterruimte) maar meer het rechttrekken van onvolkomenheden die een aantal units hebben. (bijv. een C2-79). Het gebrek aan deze mogelijkheid, betekent dat je bent aangewezen op units die niets geks doen. De C2-90 is gelukkig zo'n unit.
In het verleden heb ik aktieve systemen gehad en / of gebouwd met:
1: Laag: Vifa 21cm polyprop, Mid: Audax HM170Z0, Hoog: Scanspeak D2905/9000
2: Laag Volt B220, Mid Focal 5N411, Hoog Seas KT27F
3: Laag Focal 11K7512, Mid: Scanspeak 18W8545, Hoog: Scanspeak D2905/9700.
Door de diverse karakters van de units klinken alle drie de systemen verschillend. Bij nummer 1 en 2 was ik tot het inzicht gekomen dat aktieve filtering niet per sé hoeft te betekenen dat iedere willekeurige speakercombinatie een optimaal resultaat neerzet. Die gedachte was ook wel een beetje naïef. Systeem nummer 2 (met side-firing woofer in een TL) klonk een stuk feller dan systeem nummer 1, dat de rust zelve is. Ik weet dat voornamelijk aan de Focal mid, dat is een beetje een druk baasje.
Vandaar de gemaakte unitkeuze voor systeem 3. Komt bij, dat dat systeem in Nieuw-Zeeland staat bij mijn schoonbroer, dus de kans op succes moest groot zijn. Geen gewaagde speakerkeuze dus. Omdat scanspeak units makkelijk te filteren zijn en geen gekke dingen doen was die keuze een veilige keuze. Het resultaat mat dat systeem is dan ook heel bevredigend.
Hoe dan ook, de mogelijkheid om onvolkomenheden recht te trekken laat wel een bredere unitkeuze toe. Èn het moet natuurlijk niet ten koste gaan van de overall kwaliteit.