Marantz 1060 door RMAA
Moderator: Beheerdersteam
Marantz 1060 door RMAA
Ik heb vandaag m'n Marantz 1060 eens doorgemeten met RMAA. Ik heb nog nooit eerder op deze manier een versterker doorgemeten en ik heb ook geen vergelijkend materiaal, dus ik weet niet echt hoe goed of slecht deze resultaten zijn voor een klassieke versterker van begin jaren '70.
Hier is het resultaat: http://hbg.serveftp.com/pub/rmaa3/index.html
Het ziet er allemaal wel okee uit, maar een getraind analist van dit soort grafieken ben ik zeker niet. De speakers waren aangesloten maar de frequentieresponskromme is redelijk vlak, wat zou moeten betekenen dat voor mijn opstelling de dempingsfactor goed genoeg is. Verder is het -3dB punt bij 11.6Hz, best laag als je bedenkt dat deze versterker condensatoren in z'n uitgang heeft.
Zijn er ergens anders nog RMAA rapporten van versterkers te bekijken als vergelijkend materiaal?
Hier is het resultaat: http://hbg.serveftp.com/pub/rmaa3/index.html
Het ziet er allemaal wel okee uit, maar een getraind analist van dit soort grafieken ben ik zeker niet. De speakers waren aangesloten maar de frequentieresponskromme is redelijk vlak, wat zou moeten betekenen dat voor mijn opstelling de dempingsfactor goed genoeg is. Verder is het -3dB punt bij 11.6Hz, best laag als je bedenkt dat deze versterker condensatoren in z'n uitgang heeft.
Zijn er ergens anders nog RMAA rapporten van versterkers te bekijken als vergelijkend materiaal?
Je hebt nog een flinke 50Hz storing (met zijn harmonischen).
Ik heb hier 2 testjes voor je van mijn volumeregelaar (preamp):
RMAA Score voor:
/Wave%20mapper.htm
RMAA Score na tweak:
/A ... d13-08.htm
Ik hoorde enorm veel verschil tussen de eerste en tweede test. Het klinkt veel dynamischer. (dat zul jij ook krijgen als je die pieken kan wegwerken)
Maar het kan ook aan je geluidskaart of testsetup liggen.
Ik heb hier 2 testjes voor je van mijn volumeregelaar (preamp):
RMAA Score voor:
/Wave%20mapper.htm
RMAA Score na tweak:
/A ... d13-08.htm
Ik hoorde enorm veel verschil tussen de eerste en tweede test. Het klinkt veel dynamischer. (dat zul jij ook krijgen als je die pieken kan wegwerken)
Maar het kan ook aan je geluidskaart of testsetup liggen.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hmm, ik hoor die 50Hz niet, ook niet met het volume voluit. Net ff alles losgekoppeld van m'n versterker en hij is er nog steeds, het kan dus geen aardlus zijn. Is -70dB zo veel dan en wat zou er met m'n versterker mis kunnen zijn? Kan dit verhopen worden door de condensatoren te vervangen?
Het ligt iig niet aan mijn geluidskaart, kijk maar naar de witte lijn, daar is geen 50Hz piek te zien, maar gek genoeg wel een kleine bij 100hz.
Ik denk dat het aan mijn testsetup ligt, ik heb een snoer van ongeveer een meter naar beneden lopen van de versterker naar mijn computer en de stroomkabel loopt daar parallel aan, ongeveer op 30cm afstand. Ik gebruik een dun koptelefoonsnoertje als verlengkabel, misschien dat dat ook de overspraak verklaart.
Die preamp ziet er goed uit, al meet ik preamp en power amp bij elkaar dus ik zou niet weten in hoeverre het te vergelijken is. Ik zie ook geen meting met een simpel doorluskabeltje, dus het is mij niet duidelijk in hoeverre de versterker of de geluidskaart gemeten wordt.
Wat heb jij gedaan als tweak als ik vragen mag?
Het ligt iig niet aan mijn geluidskaart, kijk maar naar de witte lijn, daar is geen 50Hz piek te zien, maar gek genoeg wel een kleine bij 100hz.
Ik denk dat het aan mijn testsetup ligt, ik heb een snoer van ongeveer een meter naar beneden lopen van de versterker naar mijn computer en de stroomkabel loopt daar parallel aan, ongeveer op 30cm afstand. Ik gebruik een dun koptelefoonsnoertje als verlengkabel, misschien dat dat ook de overspraak verklaart.
Die preamp ziet er goed uit, al meet ik preamp en power amp bij elkaar dus ik zou niet weten in hoeverre het te vergelijken is. Ik zie ook geen meting met een simpel doorluskabeltje, dus het is mij niet duidelijk in hoeverre de versterker of de geluidskaart gemeten wordt.
Wat heb jij gedaan als tweak als ik vragen mag?
Over grounding gesproken, ander stopcontact geprobeerd - geen verschil. Alleen de voorversterker doorgemeten - zelfde als de grote lus. De draden van m'n luidsprekers lopen dwars door een kabelgoot met stroomsnoeren, misschien dat het daaraan ligt. Is het veilig m'n versterker te testen zonder belasting?
Het gekke is, ik hoor geen brom, nu ook niet met de volumeknop helemaal open.
Een echte versterker zelf bouwen lijkt me fantastisch om te doen, maar voorlopig is het eerste wat een upgrade nodig heeft m'n speakers. Heb nu een Jamo SW2 2.1 setje.
Het gekke is, ik hoor geen brom, nu ook niet met de volumeknop helemaal open.
Een echte versterker zelf bouwen lijkt me fantastisch om te doen, maar voorlopig is het eerste wat een upgrade nodig heeft m'n speakers. Heb nu een Jamo SW2 2.1 setje.
Ik snap er nog steeds niks van. Als ik op mijn versterker het knopje voor de remote speakers uitzet, blijft die 50Hz er gewoon in zitten, als ik het draadje helemaal loskoppel bij de versterker zit het er nog wel, maar zo'n 20db lager.
Nog gekker, als ik mijn volumeknop opendraai verdwijnt het, als ik de versterker uitzet wordt het zo'n 10dB meer.
Maar nu leg ik een extra aarddraadje aan van versterker naar PC en nu wordt het wel meer bij meer volume (maar nog steeds niet hoorbaar).
Erg vaag allemaal, maar het zit iig niet in de eindtrap of voorversterker zelf lijkt me.
Nog gekker, als ik mijn volumeknop opendraai verdwijnt het, als ik de versterker uitzet wordt het zo'n 10dB meer.
Maar nu leg ik een extra aarddraadje aan van versterker naar PC en nu wordt het wel meer bij meer volume (maar nog steeds niet hoorbaar).
Erg vaag allemaal, maar het zit iig niet in de eindtrap of voorversterker zelf lijkt me.
