Subwoofer met 15" B&W Nautilus driver

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hi-man

Subwoofer met 15" B&W Nautilus driver

Bericht door Hi-man »

Hi,

Eindelijk weer aan de slag! Na lang zoeken wat te doen met een nieuwe sub ter vervanging van mijn REL Q200, liep ik tegen een buitenkansje: een 15" B&W Nautilus driver uit de 801.

De opzet is een gesloten box en het ontbreken van t/s patrameters is dus niet zo´n probleem. B&W gebruikt in de laatste CT800 serie bij de CT8 SW een 15" woofer in een 70 liter behuizing.
Omdat de buitenafmetingen binnen de perken wil houden heb ik gekozen voor een intern volume van 60 liter.
De woofer wordt aangestuurd door een Hypex DS 4.0 en er vind een electronische correctie plaats met een parametrische EQ, de Behringer FBQ2496.

Omdat ik geen enkele parametrs heb, heb ik eerst een 18mm mdf testbehuizing gemaakt met de inhoud van 60 liter intern om het resultaat te beluisteren. Resultaat uitmuntend laag uit deze compacte gesloten behuizing. In room gemeten geeft deze woofer ongecorrigeerd het zelfde frequentieverloop als de REL Q200. Gecorrigeerd met de Parametrische EQ een vlak verloop vanaf 16 Hz.

Wat vooral opvalt t.o.v. de Rel is dat de diepe lage tonen veel schooner worden weergegeven. Bij de Rel hoor je onder de 30 HZ wel laag maar in weze luister je alleen naar de harmonische vervormingen. Wat er nu weergegeven word is het schoone laag met de daarbij behorende luchtverplaatsing. De druk en het voelbare laag is nu dus ook veel groter. Effecten en diepe ondertonen in films zijn ineens veel meer aanwezig. Door de gesloten behuizing klink het laag net zo schoon en snel als uit de Q200 en is de aansluiting op mijn Dynaudio Audience 50 net zo goed.

Ik ga nu beginnen aan de definitieve behuizing, opgebouwd uit een matrix van 12 mm mdf en zijwanden van 27mm totaal ( 12+12+3mm mdf van hoge persing 750 gr/m3).

Ik zal foto's van de bouw blijven posten.
Hi-man
Bijlagen
IMG_1675k.jpg
IMG_1675k.jpg (31.92 KiB) 936 keer bekeken
IMG_1648k.jpg
IMG_1648k.jpg (45.89 KiB) 936 keer bekeken
IMG_1647k.jpg
IMG_1643k.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Slik... wat een geweldige woofer zeg! De units uit de 800 serie van B&W zijn om je vingers bij af te likken. Ben benieuwd hoe zoiets klinkt.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

das inderdaad een besst zo te zien!

veel plezier!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”