UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een tip gekregen via de mail van iemand om de AD8620 te vervangen door de LM4562MA. Ik heb bij national semiconductor 3 samples besteld, eentje reserve. Idioot lage vervorming, deze audio opamp!

Hihi, zo ben je nooit uitgeknutseld...

http://www.national.com/ds.cgi/LM/LM4562.pdf
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ben benieuwd hoe dat uitpakt!

Je gaat hem gewoon 1:1 verwisselen denk ik?

Maareh, waarom zie ik die IMD zo snel toenemen op een gegeven moment?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Bij hoge uitgangsspanningen, dan gaat er blijkbaar een deel van het circuit clippen. Bij +/- 12 Volt voedingspanning dus beneden de 5V uitgangsspanning blijven.

Bij gebalanceerd aansturen staat bij een ingangsspanning van 2Vp-p aan de uitgang van elke opamp + of -4,67V, samen wordt het dan 9,33Vp-p. Dit komt per opamp overeen met 3,3Vrms.
Bij ongebalanceerd aansturen staat dan op de uitgang van de ene opamp +5,67V en op de uitgang van de andere (waar de ingang aan massa hangt) staat er dan -3,67V (of + en - andersom in de tweede helft van de sinus). De 5,67V geeft 11,33Vp-p voor de ene opamp en dit komt overeen met 4Vrms.

Ik neem aan dat de 5V in de datasheet gaat over 5Vrms. Dit haal ik in de praktijk niet, ik zet mijn versterker niet vol open. Maar je ziet dat aansturen via een opamp zo zijn beperkingen in de headroom oplevert. Voor de UcD180 maakt dit niet veel uit aangezien de eindtrap zou gaan vastlopen als je de opamp verder uitstuurt. Voor de UcD400 en 700 gaat het echter wel uitmaken en loop je, voordat je volledig uitstuurt, tegen de grenzen van de opamp aan. Dan kun je dus beter de opamp wat minder laten versterken, zeker bij de UcD700, om de verhoudingen weer recht te trekken.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op do 21 dec 2006, 0:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Wel even de CRD's op de negatieve rail zetten, ze staan nu op de positieve en da's gezien de PSRR van positieve en negatieve rail toch de verkeerde (let op de fout in de datasheet!). Mijn ervaring is dat de LM4562 een meer dan aanzienlijke verbetering geeft tov. de AD8620.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Mijn ervaring is dat de LM4562 een meer dan aanzienlijke verbetering geeft tov. de AD8620.
Jij houdt ook altijd wat geheimpjes achter de hand he :lol:

Ga je met max 5V output wel de maximale spanning voor je UcD halen wat betreft gain?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

voodooless schreef:
SSassen schreef:
Mijn ervaring is dat de LM4562 een meer dan aanzienlijke verbetering geeft tov. de AD8620.
Jij houdt ook altijd wat geheimpjes achter de hand he :lol:

Ga je met max 5V output wel de maximale spanning voor je UcD halen wat betreft gain?
Met de UcD400 wordt dat inderdaad al krap.

Zou Sander stiekem in zijn UcD400 deze LM hebben gezet???
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

jeroen_d schreef:
Met de UcD400 wordt dat inderdaad al krap.
By default is de gain van de 180 en 400 toch gelijk?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja, maar als je de UcD400 maximaal wilt uitsturen moet je dus meer spanning op de ingang zetten. Voordat de UcD tegen zijn voedingsspanning aanloopt, doet de opamp dat dan al. Als je de gain van de opamp ietsje lager zet, moet je meer signaal aanbieden maar kun je dus verder uitsturen voordat de opamp clipt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb inderdaad sinds een aantal weken in m'n UcD400 de LM's zitten, maar werk gebalanceerd, dus ik loop niet zo snel tegen een maximum aan wat uitsturing betreft. En dan is de oplossing nog eenvoudig, gewoon de voortrap iets minder laten versterken, door het aanpassen van één enkele weerstand op de module.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ahzo. Of de gain achter de opamp groter maken natuurlijk. Geen idee of dat kan.

Ben wel in voor nog een mod 8) Na nieuwjaar moet ik toch nog wat kabelzooi vervangen door een nette flatcable met kleurtjes ;)

Edit: ik doe ook gebalanceerd :D Opgelost!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, het is wel nodig natuurlijk want die AD8620 blijft achter bij mijn nieuwe IV-omzetter straks :twisted: , zie CD-80 modificatie.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Tja, dat wat je ervoor gaat zetten ook, dus zo precies zou ik er niet naar kijken :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou, eigenlijk is die AD8620 helemaal niet zo goed hoor. Hij haalt zijn lage vervorming alleen bij hoge spanningsuitsturing en lage belasting. Bij 2Vrms en belasting 600 ohm is de spec THD -80 dB, daar word je niet echt vrolijk van. Zeker niet omdat de vervorming schijnt te stijgen naarmate het signaal nog verder in niveau daalt. En zelfs met mijn modificatie om de 1k/560 ohm weerstanden te vervangen door de 3k3/1k8 weerstanden wordt de opamp toch belast met een impedantie die maar net wat groter is dan 1kohm, omdat de ingangsimpedantie van de UcD modulator slechts 1k8ohm is. Ik heb dus graag een wat steviger opamp erin zitten.

Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een geweldige verbetering gehoord tov de UcD180ST die ik eerst voor iemand anders had gebouwd. Toen voor mezelf de AD gebouwd en ik vond dat geen wezenlijke verbetering. Dit in tegenstelling tot anderen, tja en wie ben ik dan om dat tegen te spreken? Ik ben dus erg benieuwd wat een werkelijk goede opamp hier kan betekenen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik had het eigenlijk over je TDA chipje ;)

Dat de vervorming van de AD erg afhankelijk is van de load had ik al gezien inderdaad. Lijkt me dat ze daar bij Hypex ook aan gedacht hebben..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een geweldige verbetering gehoord tov de UcD180ST die ik eerst voor iemand anders had gebouwd. Toen voor mezelf de AD gebouwd en ik vond dat geen wezenlijke verbetering. Dit in tegenstelling tot anderen, tja en wie ben ik dan om dat tegen te spreken? Ik ben dus erg benieuwd wat een werkelijk goede opamp hier kan betekenen.
Zou het nog uitmaken of je het over de 180 of de 400 hebt? Ik vond het namelijk een grote verbetering. Maaaarrr ik moet er wel bij vertellen dat er tegelijkertijd een condensator vervangen is de crd modificatie is gedaan toen de AD erop kwam.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

Maar op deze manier kom ik er nooit aan toe de aansluitingen te solderen en mijn UcD400 eens aan te zetten :oops: :D

'k heb nu:

- de koppelc's kortgesloten
-buffercaps vervangen
-opamp via de HG voeding gevoed

Zijn er nu nog tweaks waarvan jullie zeggen, zeker nog even doen voordat je 'em dichtmaakt en aansluit?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Klinkt als eerst maar eens even draaien...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat vind ik ook. Je kan hem toch altijd weer openmaken? Ik speel er nu ook al weer een hele tijd mee en bedenk deze mod nu pas.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef:
jeroen_d schreef:
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een geweldige verbetering gehoord tov de UcD180ST die ik eerst voor iemand anders had gebouwd. Toen voor mezelf de AD gebouwd en ik vond dat geen wezenlijke verbetering. Dit in tegenstelling tot anderen, tja en wie ben ik dan om dat tegen te spreken? Ik ben dus erg benieuwd wat een werkelijk goede opamp hier kan betekenen.
Zou het nog uitmaken of je het over de 180 of de 400 hebt? Ik vond het namelijk een grote verbetering. Maaaarrr ik moet er wel bij vertellen dat er tegelijkertijd een condensator vervangen is de crd modificatie is gedaan toen de AD erop kwam.
De crd modificatie is erg belangrijk denk ik als de vervorming van de AD vnl met crossover vervorming te maken heeft. Bij de UcD180ST zat de CRD er toen bij de NE5532 ook al op toen ik hem maakte.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wat betekent CRD?

Jan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Current Regulator Diode :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wowly schreef:
Wat betekent CRD?

Jan
Current Regulator Diode. Op de UcD modules zit er eentje die de opamp dwingt om van de uitgang naar een van de voedingsrails 4,7 mA te leveren. Daarmee zet je de interne uitgangsbuffer van de opamp feitelijk in single ended klasse A. Je zorg er daarbij voor dat je dan de transistor met de beste PSRR gebruikt. Bij de AD8620 is dat de NPN transistor die aan de positieve voedingsspanning hangt, dus de CRD zet je aan de negatieve voedingsspanning zodat de NPN al het werk doet en de PNP, die aan de negatieve voedingsspanning hangt, niet echt meer mee doet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef:
Jeroen,

Wel even de CRD's op de negatieve rail zetten, ze staan nu op de positieve en da's gezien de PSRR van positieve en negatieve rail toch de verkeerde (let op de fout in de datasheet!). Mijn ervaring is dat de LM4562 een meer dan aanzienlijke verbetering geeft tov. de AD8620.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hoezo fout? dat begrijp ik niet. Uit de datasheet van de LM4562 haal ik dat de PSRR van de negatieve rail beter is, net andersom als bij de AD8620, dus inderdaad de CRD aan de andere kant zetten.

Maar, waarom staat ie bij de AD8620 op de positieve rail? Dit begrijp ik even niet. De PSRR van de AD8620 is aan de negatieve kant veel slechter. Waarom dan de CRD op de positieve rail zetten en alle stroom door de negatieve helft van de buffer laten lopen?

-edit- ik heb even op de print gekeken, de CRD staat bij de AD8620 op de negatieve rail, precies zoals ik vind dat het moet. Ik denk dat je je het verkeerd herinnert Sander.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen?

Uhm, nu breng je me in de war, ze zitten bij mij iig. op de positieve voeding, niet op de negatieve. Precies omgekeerd dan zoals 't zat op de UcD400.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nee, jij brengt mij in de war!!! :lol: .

Voor de LM4562 moeten ze in ieder geval aan de positieve rail zitten, net andersom als origineel. Als jij dat ook bedoelt dan is de verwarring hopelijk ten einde. Maar geen fout dus in de datasheet van de LM4562.
Plaats reactie